LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Burgerservicenummer

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
natuurmens
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2007 13:25
Locatie: Berltsum

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door natuurmens »

Ja ik heb een PGB en heb het nodig voor het declareren en verantwoorden bij zorgkantoor nodig. Ja een hotel heeft het nodig omdat deze het moet melden bij douane. Maar nu is het zelf gekoppeld aan je ziektekosten verzekering en ja ik vermoed dat dit je nummer is van mijn medische doseer is. Al heb ik bezwaar aangetekend tegen het koppelen maar ik merk zeer degelijk dat gegevens gekoppeld zijn alleen hoe bewijs je het.
In sommige gevallen kan ik me het indenken. Maar in alle gevallen zijn we te veel doorgeschoten.

AlkmaarNL
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2007 17:26

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door AlkmaarNL »

Hoe zit het dan met een eigen bedrijf?
Het BTW nummer wat je doorgaans toegekend krijgt, is gelijk aan het BSN nummer en word dus voor iedereen publiekelijk toegankelijk (kvk en btw nummer moeten op website/facturen, ect. vermeld worden).

kuiperkl
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2011 15:26

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door kuiperkl »

Een aantal banken (o.a. SNS, NIBC) vraagt ook een BSN om een rekening of deposito te openen. Waar staan banken op de lijst van instellingen die BSN mogen gebruiken?
Nederlanders die in het buitenland wonen krijgen geen BSN in hun paspoort (meeste landen). Die kunnen dus ook hun geld niet meer bij deze banken beleggen. Dat kost Nederland investeringsgeld!

Als de BSN bedoeld is voor contact overheid-burger dan dienen ALLE Nederlanders, ook die in het buitenland, een BSN te krijgen! Maak ambassades loketten van een centrale plaats in Nederland waar alle Nederlanders, in het buiteneland wonend, geregistreerd staan. Kan het beste in den Haag, waar al een centrale registratie is van geboortes van in het buitenland geboren kinderen (moet je welk zelf achter aan) Geboortebewijs heb je nodig als je trouwt, probeer het dan meer eens uit vergweggistan te krijgen!

ptbrink
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2011 14:15

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door ptbrink »

Onlangs belde ik Enexis. Daar werd ik alleen maar verder geholpen als ik mijn BSN doorgaf. Het klantennummer van Enexis zelf daar hadden ze niets aan zeiden ze. Vreemd als dit nummer tot nu toe altijd inzage gaf in mijn gegevens als klant zou ik zo zeggen. Waarom deze verandering? En is dit echt verplicht?

Nu heb ik ook een uitkering van mijn spaarfonds die ik wil laten uitbetalen. Ook daar willen ze alle gegevens van je inclusief een kopie van mijn paspoort. Is het verstandig om al deze gegevens per post in een algemene envelop aan een antwoordnummer te sturen? Tenslotte hebben ze bijna al die gegevens al bij inschrijving gekregen.

[quote][/quote]

lely01
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2011 16:19

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door lely01 »

mijn werkgever heeft een externe hulpdesk van onze it werkzaamheden.
indien wij hiervan gebruik willen maken moeten wij de laatste vier cijfers van onze bsn opgeven alvoren wij als werknemer worden geholpen.
mijn vraag is mag dit op deze manier?

daar ik in de wet lees dat dit alleen voor behouden is aan de overheid als communicatie tussen de overheid en de burger(kort gezegd).
dus lijkt het mij dat mijn werkgever cq hulpdesk hiermee de wet over treden.

ristenpatt
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2011 16:11

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door ristenpatt »

Nog een gek geval:

Vorig jaar was ik in Plopsaland in Hasselt (België). Bij het huren van een kluisje moest je je complete paspoort achterlaten. Onder protest gedaan (ik had weinig keus op dat moment) maar later per e-mail geprotesteerd. Ik kreeg namens de directie het volgende antwoord:

In het verleden hebben wij jammer genoeg moeten vaststellen dat bezoekers het slotje niet terugbrachten na hun bezoek aan ons park. Als borg vragen wij dan ook een identiteitsbewijs van de bezoeker. Het vragen van een identiteitskaart als borg wettelijk toegestaan op privé-terrein in België, dus ook in onze Plopsa-parken.

Dus voor een lullig hangslotje ter waarde van € 5,00 moest ik mijn paspoort afgeven... dit argument en het feit dat ik dit document wettelijk gezien niet eens mag afgeven werd niet eens op ingegaan...

lowalcohol
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2011 20:46

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door lowalcohol »

tip:

markeer elke kopie van je paspoort met
- datum
- bedrijf ontvanger / doel kopie
gewoon met pen, dwars door de foto. je maakt het minstens moeilijk voor de fraudeur.

hiermee voorkom je dat iemand een gestolen kopie kan misbruiken en als dat gebeurt is aantoonbaar dat het niet aan jou ligt.

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

Nog een voorbeeld: BSN staat op je zorgpas. Veel ziekenhuizen willen een legitimatie zien bij het eerste bezoek. Dit geldt ook voor kinderen, terwijl er pas vanaf 14 jaar een legitimatieplicht geldt.

In hoeverre mag een ziekenhuis een legitimatie eisen?

(P.S. Bij ons in het gezin is er een lid werkzaam als ABS bij publiekzaken en maakt regelmatig mee, dat ouders voor hun jonge kinderen een identiteitskaart aanvragen met ziekenhuisbezoek als reden.)

arnobakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2011 21:03

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door arnobakker »

LS

U vermoedelijk welbekend, en dan ten overvloede...
Waar ZZPers muzikanten zijn, is elke vorm van bescherming al jaren weg. Er zijn namelijk maar een beperkt aantal manieren om een betaling van je opdrachtgever te innen. En bij al van deze manieren heeft de overheid beslist dat er adresgegevens, BSN én paspoortcopie nodig zijn.

Dat betekent dat elke horeca uitbater, elke festivalorganisator en elke willekeurige opdrachtgever alle gegevens van mij en mijn medemuzikanten in zijn bezit heeft.

Absurde hoeveelheden papier en een privacy lek van formaat...

sabskie
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 aug 2008 13:46
Locatie: Rotterdam

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door sabskie »

Ik vroeg mij dat idd ook af. Ik moest vanmorgen in het ziekenhuis zijn met mijn zoontje en daar vroegen ze ook om een legitimatie van hem. Ik heb gezegd dat ik die niet heb en dat het voor hem ook nog niet verplicht is. Toen wilde ze van hem de geboorteakte. Deze niet bij me dus die zou ik dan een volgende keer moeten laten zien omdat daar zijn bsn op staat. Wie kan mij nou vertellen waar ik dus kan terug vinden dat ik die gegevens helemaal niet hoef te geven? Of is er misschien een lijst aanwezig van instanties aan wie je dus wel verplicht bent om je legitimatie te laten kopiëren indien nodig?
En misschien het artikelnummer dat in de wet staat, zodat ik dan die kan uitprinten en het bij de instanties die erom vragen het onder de neus kan schuiven.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door tennis »

lowalcohol schreef:tip:

markeer elke kopie van je paspoort met
- datum
- bedrijf ontvanger / doel kopie
gewoon met pen, dwars door de foto. je maakt het minstens moeilijk voor de fraudeur.

hiermee voorkom je dat iemand een gestolen kopie kan misbruiken en als dat gebeurt is aantoonbaar dat het niet aan jou ligt.

Vind ik een goede tip!

Maar de overheid moet afstappen, om het BSN op verschillende documenten af te drukken.
Dit is voor het dagelijkse leven niet noodzakelijk.
BSN is in het leven geroepen, voor de overheid, en niet dat het als voorbeeld op een medicijn doosje staat.

Jorri
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2011 21:16

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Jorri »

Ik heb onlangs BSN nummers van de kinderen doorgegeven aan de kinderopvang. Er werd een oproep gedaan omdat ze anders problemen zouden krijgen met de belastingdienst????

Is dit 'normaal'? En als het zo is dat kindropvang er niet naar mag vragen... (ik heb het ondertussen wel al verstrekthttp://forum.www.trosradar.nl/posting.php?mode=reply&f=120&t=95248#)...wat kan ik nu nog doen?

Ook heeft de school van de kinderen om het BSN nummer gevraagd. Mag dit?

Ik schik wel van hoe vaak ik het al gedachtenloos heb verstrekt aan verschillende instanties!

Chungungo
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2011 21:23

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Chungungo »

Onlangs ontving ik een formulier van het UWV en daar stond zomaar iemand anders naam op voorgedrukt, inclusief zijn/haar BSN! Goed, het was dezelfde achternaam, maar echt iemand anders. En dat terwijl de bijbehorende brief wel de juiste gegevens bevatte. Blijkbaar is alles nog niet zo waterdicht gekoppeld en kan ik zelfs van de overheid de benodigde gegevens krijgen om te frauderen... In een goed geautomatiseerd systeem mag dit natuurlijk nooit misgaan.

h.timmen
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2011 22:00

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door h.timmen »

Mijn ervaring is dat de ziekenfondsverzekering, in mijn geval de IZA, bij elk telefonisch contact om je BSN-nummer vraagt.
Dit is ook het geval als je over een algemeen onderwerp informatie wil hebben.
Bijvoorbeeld informatie over welke kosten je vergoed krijgt bij gebitsrenovatie of om te weten of je werelddekking hebt bij je reisverzekering (ook bij de IZA afgesloten).
Indien je weigert om je BSN-nummer te geven word je niet verder geholpen.
Volgens mij moet het toch mogelijk zijn om op een andere manier te weten te komen of jij inderdaad die persoon bent die je zegt te zijn.
De IZA zegt verplicht te zijn om naar het BSN-nummer te vragen. Indien dit inderdaad zo is is het zeker niet nodig bij bovenstaande voorbeelden.
Hier gaat het zeker niet om privacy gevoelige onderwerpen.
Graag zou ik zien dat er wat aan gedaan gaat worden.

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

sabskie schreef:Ik vroeg mij dat idd ook af. Ik moest vanmorgen in het ziekenhuis zijn met mijn zoontje en daar vroegen ze ook om een legitimatie van hem. Ik heb gezegd dat ik die niet heb en dat het voor hem ook nog niet verplicht is. Toen wilde ze van hem de geboorteakte. Deze niet bij me dus die zou ik dan een volgende keer moeten laten zien omdat daar zijn bsn op staat. Wie kan mij nou vertellen waar ik dus kan terug vinden dat ik die gegevens helemaal niet hoef te geven? Of is er misschien een lijst aanwezig van instanties aan wie je dus wel verplicht bent om je legitimatie te laten kopiëren indien nodig?
En misschien het artikelnummer dat in de wet staat, zodat ik dan die kan uitprinten en het bij de instanties die erom vragen het onder de neus kan schuiven.
Op een geboorteakte staat (als het goed is) geen BSN, wel een uitreksel uit het bevolkingsregister (GBA) ... mits de burgelijke stand dit daarop vermeld, want ze vragen waarvoor het is en als die instantie geen BSN hoef te hebben, vermelden ze (als het goed is) het niet.

Het ziekenhuis gebruikt inderdaad de legitimatie om het BSN met de zorgverzekering te controleren, of je zogezegd niet met het zorgpasje van een ander komt. (Maar of dat op deze manier mag???)

Gollem4u
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2011 22:55

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Gollem4u »

Tal van bedrijven hebben inmiddels een kopie van mijn paspoort.

Sinds enige tijd schijnt ook een "bewijs van goed gedrag", ben de echte afkorting even kwijt, blijkbaar verplicht.
Inmiddels heeft 1 bedrijf die verklaring van mij, alleen weet ik niet of die multinational wel van onbesproken gedrag is.

Ben ik wel verplicht om zo'n verklaring af te geven?
Laatst gewijzigd door Gollem4u op 05 apr 2011 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Shine »

Als de politiek de wet al overtreedt..........als je daar een gebouw in wilt dan..JUIST.....kopietje van..... !!
Overal, te pas en onpas maken ze een kopie en dus je BSNummer. Werk je hier niet aan mee, dan kun je domweg geen gebrik maken van de dient of krijg je geen toegang. Als consument sta je dan, hoezeer je ook in je recht staat, met je rug tegen de muur.
Politiek Den Haag moet hier nu echt maar eens paal en perk aan stellen en DUIDELIJKE regels opstellen. En niet in de laatste plaats zelf het goede voorbeeld gaan geven.

theijs
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2011 11:39

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door theijs »

In de uitzending worden de volgende voorbeelden gegeven van het opvragen van het BSN. En ze lijken allemaal redelijk:

1) Inchecken bij hotelketen: kopie vereist bij registratie voor overnachtingen.
De IND eist toch deze regels, of geldt dit alleen voor buitenlanders?
2) Lenzen: Checken van vergoeding bij zorgverzekeraar (niet verplicht, wel een service van de winkelketen in de zorg). Is een factuur met BSN vereist voor declaratie?
3) Inschrijven kinderdagverblijf: controle geboortedatum (Dit volg toch uit onderwijs regelgeving?
4) Woningbouw vereniging: controle op inkomen (zie lopende discussie over de € 33.000 grens voor toewijzen huurwoningen). Dit volgt dan toch uit overheidsregelgeving? En de voorwaarde voor inschrijving is toch dat men moet kunnen aantonen dat de kandidaat-inschrijver men met die gemeente een band heeft?

Mijn conclusie is dat
1) de overheid zelf regels heeft opgesteld waarbij gegevens als het BSN noodzakelijk zijn. Onnodige bureaucratie / regeldruk -> afschaffen!
2) Door het afstoten van overheidstaken dienen gegevens nu aan private ondernemingen gegeven te worden. Dàt wordt even vergeten!

Kan Radar in een volgende uitzending ingaan op de regelzucht voor burgers en ondernemers waar de overheid zichzelf kennelijk niet van bewust is?

gallito
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2010 17:51

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door gallito »

Daarom werd er in de uitzending ook geadviseerd, dat als je niet onder een kopie uitkomt bij een leveraar, je op de kopie je BSN en pasfoto onleesbaar moet maken, dmv b.v. doorkrassen

Gollem4u
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2011 22:55

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Gollem4u »

Volgens de uitzending ook je paspoortnummer onleesbaar maken.
Let wel op, de nummers staan 2 of 3 keer op zo'n kopie.

Gesloten