LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Burgerservicenummer

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Radar »

Op allerlei plaatsen wordt om je burgerservicenummer gevraagd: bij het lid worden van de sportschool, bij het inchecken in een hotel en noem maar op. En dat terwijl dit zeer persoonlijke nummer alleen bedoeld is voor communicatie tussen overheid en burger.

Waar het nummer precies voor gebruikt mag worden, is zeer duidelijk afgekaderd in de wet. Toch vragen veel instanties ten onrechte om dit nummer.

Het moet wel de meest overtreden wet van Nederland zijn. Handhaving vindt nauwelijk plaats. In Radar aandacht voor het wijdverbreide misbruik van het burgerservicenummer.

Maandag 4 april in Radar, 20.30 uur, Nederland 1

JonasRules
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 nov 2010 15:34

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door JonasRules »

Jaja! het gaat de goede kant op!! wat is er mis mee als de regering je op de voet kan(wil) volgen?..

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Ach, als iemand om een (kopie) legitimatiebewijs vraagt weet ie het BSN ook.
Op bijv. een rijbewijs of paspoort is dat nummer namelijk prominent aanwezig.
Tsja, wie zullen wij daar eens voor aansprakelijk stellen?
Of zouden die legitimatiebewijzen in de toekomst misschien nog ingericht kunnen worden zoals een soort kraskaart?
Wie wettelijk recht op die informatie heeft, mag krassen.
Dat zet lieden die identiteitsfraude willen plegen mooi op een zijspoor. :lol: :roll:

sjaantje109
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2008 16:22

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door sjaantje109 »

Elke keer als je met de Unive belt, wordt gevraagd om het burgerservicenummer. Ook als je gewoon een vraag hebt over een afrekening o.i.d. Aangezien onze jongste zoon gehandicapt is en moeilijk kan praten, bel ik altijd voor hem naar de verzekeraar, dan moet je dus eerst zijn bsn nummer opgeven, dan vragen ze of hij zelf niet aan de lijn kan komen, dan moet ik weer uitleggen dat hij moeilijk kan praten door zijn handicap.... terwijl zij een dossier van 2 meter van hem hebben! Aangezien ik in ons gezin het meest regel qua verzekeringen, vroeg onze oudste zoon mij voor hem te bellen. Ik gebeld, bsn nummer weer opgegeven, voor wie is het, wat is zijn geboortedatum, is hij zelf aanwezig? Ja hij is zelf aanwezig, moesten ze eerst zijn toestemming hebben telefonisch dat ik een vraag mag stellen over het rekeningoverzicht. Sorry hoor maar dit vind ik toch een beetje overdreven. In ieder geval is dat de laatste keer geweest dat ik voor hem bel. Maar zo wordt het ook moeilijk om een simpele vraag te stellen voor bijv. je echtgenoot als die op zijn werk zit en niet kan bellen. Ik wilde dat ze overal zo zorgvuldig mee zouden zijn.! Maar dan gaat die vlieger meestal niet op, helaas. Het komt meestal maar van 1 kant.

stofzuigertje

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Univé controleerde zo of je klant bij hun bent en weten gelijk wie je bent.
Verder zou ik het niet zomaar aan iedereen geven en bedrijven die zomaar zonder enige noodzaak mijn BSN of legitimatie vragen hebben dan gewoon een klant minder.
Als iedereen mijn gedrag van weigeren zou volgen moeten ze het wel aanpassen, dus weiger.
Verder zijn er ook nog mensen uit andere Eurolanden die geen BSN hebben maar hier wel legaal zijn en die kunnen hun BSN dus niet eens geven.
Ik bepaal dus zelf of ik mijn gegevens bekend maak of niet, en omzet missen kost hun meer want er zijn genoeg andere die het nog niet vragen.

Hans Heier
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2010 20:27

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Hans Heier »

Niets mis mee, als je tenminste niets te verbergen hebt!
Zoals "Tis weer bijzonder" al heeft opgemerkt, het bsn staat bijna overal op, evenzo op de verzekeringspassen, de patientenkaart enz.
Uitstekend middel om de mega soorten fraudes op te sporen en/of voorkomen.
Vergelijk het met de vele camera's op Schiphol. Niets schending van de 'privacy'. Gewoon een lekker veilig gevoel! En het werkt ook nog preventief.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door tennis »

Dat zijn Amerikaanse toestanden, want daar moet je altijd een sociaal nummer aanvragen, anders kan je zelf geen rekening openen.

rockman
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 feb 2010 08:48

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door rockman »

Sorry, Laatst had ik gereageerd over een copy van een bankpas te vragen voor je weet of je wel of niet aangenomen bent want dat gebeurt ook steeds vaker alsof het standaard is en een gewoonte LIJKT. Het heeft totaal niets te maken over dat je wat te verbergen heeft, zeker niet daar ben ik het niet mee eens!. Wat niet hoeft is negeren een schone zaak, kom nou even. Dan kan je aan iedereen wel je telefoon nummer geven als je toch niks te verbergen heeft. Privacy bestaat nog wel (ieder geval in mijn woordenboek met ook woorden die voor de meeste uit de tijd zijn maar dat mogen ze denken.) maar ja er zijn ook mensen die een of iedere enquette invullen om kans te maken op....en dan vinden zij gek dat zij telefoontjes krijgen van andere bedrijven (bij de enquette moet je verplicht je hele adres gegevens plaatsen met nog net geen pincode om kans te maken op....en ik weet het niet of dit allemaal zo zuiver is naar volgens zeggen eigen gebruik). Daar zijn 1001 voorbeelden voor en als je nou eens kijkt wat je zelf doet en achter af
he gek dit en dat gebeurt mij...vreemd..per maand geeft je minimaal 20 keer je adres door aan iets wat je niet kent maar je maakt wel kans op....dat mensen denken dat je niks te verbergen hebt inderdaad facebook,hyves,msn paginas vol met profielen dit doe je zelf!.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het zal best ee interessant onderwerp voor de kijkcijfers zijn, maar ik heb mijn bsn nummer nog nooit voor andere zaken nodig gehad dan voor overheidszaken. Als je in een hotel al wt moet geven is dat je paspoortnummer. Creditncard als borg is normaal gesproken voldoende. Ik heb ook nog nooit gehoord van sportscholen waar je dot nodig hebt. Een geldig identiteitsbewijs is voldoende.

Minnie Mouse 1978
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2010 12:47

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Minnie Mouse 1978 »

Wij hebben ons in augustus 2010 een woning gekocht, onze beide identiteits- kaarten zijn zo vaak gekopieerd, bij het makelaarskantoor, bij het notaris- kantoor, voor de hypotheekverstrekker. Aan een kant is het (misschien) nodig
dat er naar je Bsn nummer wordt gevraagd, maar in sommige gevallen is het echt niet nodig. Als je naar het ziekenhuis gaat moet je ook altijd alles laten zien: je identieteitskaart of paspoort, je ziekenfondspasje daar staat ook je Bsn nummer op vermeld. Ze kunnen via dit unieke persoonsgebonden nummer natuurlijk wel weer direct controleren met wie ze te maken hebben.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Bijv. wel eens online een bank(spaar)rekening aangevraagd?
Zonder dat nummer geen bankrekening.
Een bank is m.i. ook geen overheidsinstelling.
Nou ja, als we de staaatssteun even niet meetellen dan.

Wel eens goed in je ziektekosten bescheiden gekeken?
Pontificaal je BSN nr. op je zorgpasje!
Turien/Trias lijkt mij ook niet een overheidsinstelling.

Wel eens een GSM-abonnement aangeschaft?
Wordt een copie van een legitimatiebewijs gemaakt en weet men gelijk je BSN.nr.
Zonder copie geen abonnement.
Lijkt mij ook geen overheidsinstelling.

Wel eens een auto door een garage over laten schrijven?
Legitimatie overhandigen = BSN nr. bekend bij de garagehouder.
.......

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ron L
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2008 05:19

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Ron L »

Bron: http://www.burgerservicenummer.nl/over_ ... n_het_kort

BSN in het kort:
Wie zich voor het eerst inschrijft bij een gemeente krijgt een BSN.
Uw BSN is uw unieke nummer voor uw contacten met de overheid.
Uw BSN staat op uw paspoort, rijbewijs en/of identiteitskaart.
De overheid mag het BSN gebruiken.
Andere organisaties mogen het BSN gebruiken, als dat wettelijk geregeld is.

Dat wettelijk geregeld is erg lastig te controleren:
Een zorgverzekeraar MOET een geverifieerd BSN krijgen van de persoon die een zorgindicatie heeft gekregen.
Een zorgverlener moet dus dit BSN vragen, registreren én controleren.
Zo zijn er waarschijnlijk nog tal van andere instellingen die met andere (overheids)instellingen moeten werken en voor die overheidsinstellingen het BSN moeten doorgeven en controleren. De vraag is of het "wettelijk geregeld" dan niet meer een "wettelijk verplicht" wordt.

Een sportschool of vereniging mag dus absioluut niet zomaar om je BSN vragen, maar een bank waarschijnlijk wél omdat zij bepaalde meldingsplichten hebben. Op een kopie van je legitimatie je BSN onleesbaar maken mag en kan natuurlijk altijd.

Geschiedenis: Vroeger kreeg iedereen een SOFI-nummer. Omdat daar zéér stricte regels (wetten) waren voor het verstrekken en gebruiken van dit nummer is later besloten om niet die wetten aan te passen maar naast het SoFinummer ook een BSN nummer te verstrekken waar de regels minder streng voor waren. Nu is het alleen nogal bedenkelijk dat het sofinummer en het BSN gewoon hetzelfde nummer zijn. Maar ja... das politiek. En we worden ook zonder een nummertje toch al wel overal in de gaten gehouden.

Wat ik iedereen adviseer is om KRITISCH te zijn aan wie je welke informatie geeft. VRAAG WAAROM ze bepaalde informatie willen hebben, hoe die wordt opgeslagen, wie er toegang toe hebben en bij onduidelijke antwoorden: weiger gewoon om die informatie te verstrekken. Dat RECHT heb je volgens de WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens) Volgens diezelfde wet moet je ook inzage krijgen in je eigen gegevens. Geef in sommige gevallen wel je NAW maar niet je BSN. Weet welke rechten je hebt.
Dat alles ter informatie.
Met vriendelijke groet,

Ron L

DGR
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2010 11:35

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door DGR »

Mijn vader is vorig jaar overleden. Omdat hij gebruik maakte van een accountantskantoor was zijn BSNr verlopen. Ik kon probleemloos op zijn naam een nieuw DigID aanvragen. Ook het ondertekenen van de belastingaangave met zijn DigID / BSnr. gaf geen enkel alarmsignaal. Dit terwijl de belastingdienst zelf aangeeft in de door hen vooraf ingevulde formulieren dat hij overleden is. Er is ook geen instructie hoe alsnog te machtigen oid. Zowel het DigID als het BSnr zijn dus zo lek als een overheidsICT-opzet maar kunnen zijn. Als ICT'er kan ik slechts constateren dat "Overheid + ICT = Amateurisme = Politiek".
Ik heb nog meer praktische voorbeelden waar de overheid met haar ICT check middels ??? de mist in gaat, maar ik wil misbruik niet aanmoedigen, en zal deze dus hier niet melden.

Ander punt: vele instanties vragen om een scan / kopie van je paspoort. Digitale identiteits diefstal is dan erg eenvoudig. Advies: plaats een watermerk in de gemaakte scan /kopie. Het maakt het niet onmogelijk wel moeilijker. Ik gebruik hiervoor het Freeware programma -Merge-. Schrijf per kopie, voor wie ze gemaakt is en wanneer, in de scan.!!! Je scan's worden dan traceerbaar, naar de lekkende organisatie. Overigens zouden organisaties die deze documenten eisen aan wettelijke verplichtingen moeten voldoen inzake het hanteren daarvan!! Privacy.


D.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door DJM »

Tis weer bijzonder schreef:Ach, als iemand om een (kopie) legitimatiebewijs vraagt weet ie het BSN ook.
Op bijv. een rijbewijs of paspoort is dat nummer namelijk prominent aanwezig.

Slotje op dit topic. :lol:

stofzuigertje

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het is helaas mogelijk een lening te sluiten door een copy van een geldige legitimatie in te sturen.

Ik heb dit getest door op mijn adres voor iemand anders een online lening af te sluiten.
Hij had dit nodig, en we wilde weten of het veilig was.
Ik kreeg dus alles thuis gestuurd, en tot mijn schrik werd het keurig op mijn rekening gestort.
Het was dus alleen een test voor adres fraude maar we waren beide verbaast dat ik zijn handtekening, staat er ook op kon namaken en zo makkelijk kan frauderen.

Na verkrijgen lening dit wel gemeld en op juiste naam en rekening gezet maar zo makkelijk is het dus, wel doen zij nu naam/rekening controle.
Fraude met copy legitimatie is dus mogelijk en daarom zou ik nooit zomaar aan een sportschool of zo deze geven.
Ik vind dat je originele moet laten zien, en geen copy insturen want die zijn zo makkelijk overal te vinden.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door VioletPrue »

sjaantje109 schreef:Elke keer als je met de Unive belt, wordt gevraagd om het burgerservicenummer. Ook als je gewoon een vraag hebt over een afrekening o.i.d. Aangezien onze jongste zoon gehandicapt is en moeilijk kan praten, bel ik altijd voor hem naar de verzekeraar, dan moet je dus eerst zijn bsn nummer opgeven, dan vragen ze of hij zelf niet aan de lijn kan komen, dan moet ik weer uitleggen dat hij moeilijk kan praten door zijn handicap.... terwijl zij een dossier van 2 meter van hem hebben! Aangezien ik in ons gezin het meest regel qua verzekeringen, vroeg onze oudste zoon mij voor hem te bellen. Ik gebeld, bsn nummer weer opgegeven, voor wie is het, wat is zijn geboortedatum, is hij zelf aanwezig? Ja hij is zelf aanwezig, moesten ze eerst zijn toestemming hebben telefonisch dat ik een vraag mag stellen over het rekeningoverzicht. Sorry hoor maar dit vind ik toch een beetje overdreven. In ieder geval is dat de laatste keer geweest dat ik voor hem bel. Maar zo wordt het ook moeilijk om een simpele vraag te stellen voor bijv. je echtgenoot als die op zijn werk zit en niet kan bellen. Ik wilde dat ze overal zo zorgvuldig mee zouden zijn.! Maar dan gaat die vlieger meestal niet op, helaas. Het komt meestal maar van 1 kant.
Het lijkt mij toch juist heel veilig dat Univé dit doet?
Daarmee voorkomen ze frauduleuze meldingen van schade die niet bestaat en ze hebben een extra stok achter de deur om te voorkomen dat elke wildvreemde bij uw verzekeringsgegevens kan komen.
Lijkt mij alleen maar positief.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door solleila »

Ook uitzendbureau's hebben een handje van. Niet alleen je sofinummer wordt gevraagd voordat je ben gaan werken dus zelfs geen aanbod alleen bij inschrijving al,ook een kopie wordt grondig gescanned. De overheid moet het strafbaar stellen om kopieën te maken van id kaarten en sofinummers voor oneigenlijk gebruik.
Behalve als het bedrijf toestemming van de overheid heeft.

Ook Hotels vooral in het buitenland. Tegenwoordig zeggen we dat het strafbaar is om een kopie te maken. Ze mogen wel mijn nummer overnemen van mijn id kaart,maar geen kopie maken. Als ze dat wel doen dan kan Nederland ze voor het gerecht slepen zeggen we. Hotelpersoneel schrikt hier vaak van. En schrijven alleen het nummer op.
En zo hoort het ook.

Dus iedereen die last heeft van het overnemen van sofinummer en id kaarten vooral in het buitenland zeg dat het stafbaar is.

Meta Del
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2011 20:19

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Meta Del »

Het BSN is helemaal niet alleen maar bedoeld voor communicatie tussen overheid en burger.
Kijk op http://www.burgerservicenummer.nl/rondr ... op_alfabet om er achter te komen welke instanties en personen allemaal verplicht uw BSN moeten gebruiken.

sjaantje109
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2008 16:22

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door sjaantje109 »

VioletPrue schreef:
sjaantje109 schreef:Elke keer als je met de Unive belt, wordt gevraagd om het burgerservicenummer. Ook als je gewoon een vraag hebt over een afrekening o.i.d. Aangezien onze jongste zoon gehandicapt is en moeilijk kan praten, bel ik altijd voor hem naar de verzekeraar, dan moet je dus eerst zijn bsn nummer opgeven, dan vragen ze of hij zelf niet aan de lijn kan komen, dan moet ik weer uitleggen dat hij moeilijk kan praten door zijn handicap.... terwijl zij een dossier van 2 meter van hem hebben! Aangezien ik in ons gezin het meest regel qua verzekeringen, vroeg onze oudste zoon mij voor hem te bellen. Ik gebeld, bsn nummer weer opgegeven, voor wie is het, wat is zijn geboortedatum, is hij zelf aanwezig? Ja hij is zelf aanwezig, moesten ze eerst zijn toestemming hebben telefonisch dat ik een vraag mag stellen over het rekeningoverzicht. Sorry hoor maar dit vind ik toch een beetje overdreven. In ieder geval is dat de laatste keer geweest dat ik voor hem bel. Maar zo wordt het ook moeilijk om een simpele vraag te stellen voor bijv. je echtgenoot als die op zijn werk zit en niet kan bellen. Ik wilde dat ze overal zo zorgvuldig mee zouden zijn.! Maar dan gaat die vlieger meestal niet op, helaas. Het komt meestal maar van 1 kant.
Het lijkt mij toch juist heel veilig dat Univé dit doet?
Daarmee voorkomen ze frauduleuze meldingen van schade die niet bestaat en ze hebben een extra stok achter de deur om te voorkomen dat elke wildvreemde bij uw verzekeringsgegevens kan komen.
Lijkt mij alleen maar positief.
Ik vind zelf als je je klantnummer van de Unive bij de hand hebt, je hebt het documentnummer, ze vragen de geboortedatum van degene waar het over gaat, dan ook nog het BSN nummer, dan nog toestemming van degene waar het over gaat..... dan word ik daar persoonlijk een beetje moe van af en toe. En ik vind het verder prima hoor, maar als ze het BSN nummer niet mogen vragen, dan moeten ze dat ook niet doen. Dus ik ben zeer benieuwd of ze dit mogen of niet. En het ligt er natuurlijk ook aan waar het over gaat: Dit ging over een "lullige"afrekening van het trekken van een verstandskies, waarvan ik gewoon even wilde checken of het klopt dat dit onder het eigen risico hoort. Niks spannends.

stofzuigertje

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ieder uitzendbureau moet wettelijk verplicht een legitimatie vragen ter voorkoming van werken van illegalen.
Maar gezien het aantal dubieuze uitzendbureaus, iedereen kan elk moment er een beginnen is die legitimatie verplichting dus te misbruiken door criminelen.

Eind 1997 is de vergunningsplicht voor uitzendbureaus afgeschaft en alleen Jan Marijnissen en Remi Poppe stemde tegen en stelde vragen maar doordat niemand hun toen serieuze vragen steunde en de wettelijke registratie plicht is afgeschaft mag elke crimineel een uitzendbureau beginnen en elke werknemer die zich inschreef als werkzoekende, werk hoeft niet eens, is deze verplicht de legitimatie te laten zien en ze moeten wettelijk er een copy van maken.

Dus 14 jaren terug maakte de regering een fout met de Sofi gegevens die er toen nog op stonden en bij het huidige BSN is het nog steeds niet geregeld.

Ook de Belastingdienst raakt miljoenen kwijt omdat criminelen de verplichte betastingen niet betaalden en steeds een nieuwe starten en zo vrijuit gaan met deze miljoenenfraude!
Door het niet betalen of tekort kunnen ze personeel onder de kostprijs aanbieden en de markt voor de eerlijke goede uitzendbureaus verzieken...

Dus geef Uw buren eens de schuld die geen SP stemden en zo dit gat in de wet veroorzaakte en al 14 jaren lang dit weigeren dicht te maken.

Gesloten