LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rood staan

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Rood staan

Ongelezen bericht door Radar »

1 op de 4 huishoudens staat regelmatig rood. Bijna niemand weet hoeveel rente de banken rekenen voor rood staan op een betaalrekening. Dit blijkt een zeer kostbare zaak te zijn. De communicatie hierover naar de klant is vaak niet helder. Hoe kun je de kosten van rood staan verlagen?

Maandag 17 januari in Radar, 20:30 uur op Nederland 1

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door bachanaal »

ondanks mijn bijstandsuitkering sta ik zeer zelden rood. maar zelfs 2 dagen rood staan kost een vermogen aan rente. nooit rood staan is vrijwel onmogelijk door allerlei overlappingen die vaak vertraagd zijn.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ken het. En inderdaad kun je de kosten verlagen door het rood staan mogelijk te maken tot een vooraf afgesproken bedrag; je betaald dan minder rente. Echter.... voor je het weet heb je het maximum bereikt om rood te mogen staan, ga je er over heen, en dan heb je echt een probleem. Behalve dat je dan over het meerdere alsnog meer rente moet betalen, zal het je ook niet meer lukken eens in de drie maanden een batig saldo te hebben, waarna je een probleem gaat krijgen met de bank. Dan wordt je rekening geblokkeerd tot het saldo volledig is aangezuiverd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik sta nooit rood, omdat je bij mijn bank als eerste optie minimaal € 500,- rood kan staan.
Dat vind ik veel te veel en als ik écht een keer te veel uit geef loop ik dat never nooit niet meer in.
Laten ze eens € 100,- als optie bieden!
Maar ja, dat brengt niet genoeg geld in het laatje voor de bank.
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 14 jan 2011 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

arthur2000

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Wat dacht u van... niet rood staan :shock: ?
Ondermeer te bereiken door oude wijsheden als:
:arrow: de tering naar de nering zetten
Bij een tekort moeten of de inkomsten omhoog of/en de uitgaven omlaag.
Anders gaat niet.

pjapelser
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2010 17:28

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door pjapelser »

Ik kan niet rood staan. Mijn crediet staat op 0,00 euro. Heel eenvoudig via internet te regelen.

Hartenheer

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door Hartenheer »

arthur2000 schreef:Wat dacht u van... niet rood staan :shock: ?
Ondermeer te bereiken door oude wijsheden als:
:arrow: de tering naar de nering zetten
Bij een tekort moeten of de inkomsten omhoog of/en de uitgaven omlaag.
Anders gaat niet.
ER zijn situaties waar je niets aan kan doen.
Ik ben door omstandigheden van € 3000,00 schoon in de maand naar € 1250,00 gezakt.
Geloof me als je daar een gezin van moet onderhouden gebeurd het echt wel eens dat je rood komt te staan.

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door rienenik »

wij hebben het met de bank zo,geregeld dat we niet in het rood kunnen.De bank wilde dat eerst niet,maar omdat we dan naar een andere bank zouden gaan,ging het opeens wel.

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:12

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ik heb rekening bij ABN-AMRO met flex lenen, in deze bizare tijd het is niet te vermijden om niet rood te staan. De Bank vrragt meer dan 11% op elke cent ik rood staa. Schandelig ik vindt, als ik op spaar rekening wat geld heb gezet, krijg ik maar 1%. Goed vraag waar gaat de rest van de 10% wins?, zeker bij de goude handdrukken.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

In deze tijd probeer ik juist de buffer te versterken. Voorheen verbeurde het weleens dat ik rood stond. Maar sinds een jaar heb ik mijn roodstand op laten heffen.

Als ik die maand wat tekort kom spreek ik mijn spaarrekening aan. Je moet gewoon wat allerter zijn op de uitgaven dan is rood stand echt niet nodig.

Roodstand is gemak waar je veel voor moet betalen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door ronald g »

Rood staan is heel simpel te verklaren, je geeft meer uit dan er binnen komt. Salaris om en nabij 2000 euro en je geeft 2400 uit moet je zelf gaan nadenken. het debet/moment krediet kent de hoogste rente en is eigenlijk een opvangsysteem voor een eenmalige roodstand. Als je een keer niet uitkomt worden de rekeningen toch afgeschreven. ga je het krediet gebruiken voor dure aanschaffen kom je er nooit meer uit. Wie is er dan fout de bank of de klant?

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door Remster »

Ik heb jarenlang nagenoeg continue rood gestaan bij de bank en ook bij bedrijven als wehkamp enzo, maar ben me op een gegeven moment gaan visualiseren hoe het zou zijn als ik ieder jaar met kerst een paar briefjes van 100 in de openhaard zou gooien. (het geld dat ik kwijt was aan debetrente)
Ik ben blij dat die periode achter me ligt. Voor mij geen roodstand meer, en dat gun ik iedereen. Zeker mensen die met weinig rond moeten komen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik hoop en gezien de reactie's terecht dat banken niet als boeman neer gezet worden en wij als domme consumenten. Het is toch duidelijk dat je betaald voor roodstand. Banken verlenen de service maar neem je direct alles op ben je de sigaar maar daar kies je toch zelf voor. Ergo geld dat je niet hebt kun je niet uitgeven.

Hans Cnossen
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:12

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door Hans Cnossen »

Als je rond kunt komen met de teller voortdurend op -1000, moet je ook rond kunnen komen met de teller op 0. En als je incidenteel een hogere uitgave hebt, dan moet je zorgen dat je wat buffer hebt in de vorm van een spaarrekening of iets meer op je lopende rekening.

Of -1000 of 0 je ondergrens is, je hebt altijd een ondergrens. Het is verstandiger die op 0 te houden, want dat kost je geen rente.

Omdat je met een krediet door kunt pinnen tot beneden 0 euro, doen heel veel mensen dat ook.

Ik ben er van overtuigd dat als rood staan verboden zou worden, zouden minder mensen in de financiële penarie zitten.

En die banken maar lachen, want die verdienen héél wat aan al die rekeningen die in de min staan.

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Je kan beter even via de bank rood staan, dan dure aanmaningen binnen krijgen als je één keer niet of te laat betaald heb, dat is veel duurder dan tijdelijk rood staan op de bank.
Bedrijven berekenen veel meer aan achterna sturen van incasso of boete voor te laat betalen, ook al is het maar een maand.
Stel dat je aanvraag uwv moet doen, laten ze je rustig 2 maanden zonder geld zitten, de rekeningen lopen gewoon door, niet iedereen heeft 3 maanden salaris achter de hand.
De extra incasso kosten stijgen de pan uit tegenwoordig, al is de consument maar een maand te laat met betalen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik sta ook nooit rood.
Zat altijd bij Fortis en daar heb ik rood staan laten blokkeren.

Sinds Okt 2009 zit ik bij ING en daar kan ik ook niet rood staan, wil ik niet, je schiet er niks mee op en het kost alleen maar geld.

arthur2000

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Re: Rood staan - 14 jan 2011 17:11
arthur2000 schreef:
Wat dacht u van... niet rood staan ?
Ondermeer te bereiken door oude wijsheden als:
de tering naar de nering zetten
Bij een tekort moeten of de inkomsten omhoog of/en de uitgaven omlaag.
Anders gaat niet.

Willem Hartman schreef:
ER zijn situaties waar je niets aan kan doen.
Ik ben door omstandigheden van € 3000,00 schoon in de maand naar € 1250,00 gezakt.
Geloof me als je daar een gezin van moet onderhouden gebeurd het echt wel eens dat je rood komt te staan.
En dat is nu precies het bedrag dat ik en mijn gezin verdienen.
Dingen als:
:arrow: geen auto
:arrow: geen/goedkope vakantie
:arrow: geen kredietoptie
enzomeer maken dat je zelft kan sparen :!: van zo'n inkomen :!:

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door witte angora »

Het opbouwen van een buffer kan inderdaad heel goed werken. Zelf laat ik iedere maand een klein bedrag overschrijven naar mijn spaarrekening, als ik dan een maand wat meer kosten heb, dan heb ik het geld.

Vorige maand bijvoorbeeld moest de ANWB betaald worden (70 euro), maar het paspoort moest ook verlengd worden (inclusief foto's ruim 60 euro), en kreeg ik van de gemeente hier bericht dat ik alsnog deels de gemeentelijke heffingen moet betalen (127 euro). En dan is het maar wat fijn als je, ook al is het niet veel, voldoende achter de hand hebt om het te kunnen betalen zonder (opnieuw) rood te staan.

Betalen moet je toch. Dan kun je maar beter zorgen dat je het hebt.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door ronald g »

Met een laag inkomen moet je prioriteiten stellen, vakantiegeld is al een mooie buffer om onvoorziene zaken op te vangen. Terugkerende lasten zoals huur/hypotheek, verzekeringen en energie kun je in calculeren. Internet bankieren is een goede manier om dagelijks inzicht op de uitgaven te verkrijgen, Geef je in een week teveel uit moet je dat de volgende week compenseren. Maak van bezuinigen een sport dan wordt het nog leuk ook. Pak je dat goed op heb je meer voldoening dan je denkt.

arthur2000

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door arthur2000 »

ronald g schrijft:
Met een laag inkomen moet je prioriteiten stellen, vakantiegeld is al een mooie buffer om onvoorziene zaken op te vangen. Terugkerende lasten zoals huur/hypotheek, verzekeringen en energie kun je in calculeren. Internet bankieren is een goede manier om dagelijks inzicht op de uitgaven te verkrijgen, Geef je in een week teveel uit moet je dat de volgende week compenseren. Maak van bezuinigen een sport dan wordt het nog leuk ook. Pak je dat goed op heb je meer voldoening dan je denkt.
Precies!
Rood staan gaat uit van de illusie dat je meer kan uitgeven dan binnenkomt.
Incidenteel kan dat, op lange termijn moet er echt evenwicht zijn!
Naar een lager uitgavenniveau kan pijn doen. Alleen, de gevolgen van uitstel zijn nog veel meer pijnlijker en kostbaarder :!:

Die auto moet weg, geen of goedkopere vakantie, geen dure uitjes meer EN
de wijsheid van de 7 vette en magere jaren!
Gaat het financieel goed, zet iets opzij. Echt, het voorkomt slapeloze nachten!

Gesloten