LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door janfreak »

TROS Radar schreef: Terwijl zonne-energie in onze buurlanden booming business is, komt het in Nederland maar niet van de grond.
Het kan dan wel booming business zijn, maar zonnepanelen zijn niet geschikt om grootschalig energie op te wekken, leidt alleen maar tot instabiliteit van het distributienet. Het is leuk om je tuinlampjes mee van energie te voorzien, maar verder kun je het wel vergeten. Hetzelfde geldt voor windturbines, is ook voor gewaarschuwd door twee hoogleraren energietechniek maar in dit land is men horende doof!

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Dat is ook één van de redenen dat ik een zonneboiler heb. Dan heb je:

1- Een vijf keer zo groot rendement.
2- Geen gedonder met terug leveren.
3- Zelfbouw mogelijk.
4- Zelf repareren bij defekten.

De stroomboeren denken een monopoliepositie te hebben. Voor warm water hebben ze dat in geen geval. De terug te leveren stroom is in de winter minimaal, terwijl de behoefte dan het grootst is.

Een elektrisch rijblik opladen is sowieso onmogelijk. Een akku in een uurtje opladen vraagt minimaal 160 ampere. Het eerste PV-paneel dat dat levert moet ik nog zien.

Negeer die PV-paneelrimram. Zorg dat je stroomverbruik omlaag gaat. Wasdroger, diepvrieze, magnetron, waterkoker. Allemaal stroomvreters, in de vuilnisbak er mee.

harrieen1955
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2011 12:17

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door harrieen1955 »

Natuurlijk willen de energiemaatschappijen het terug betalen van de energie die je terug drukt in het net niet betalen, of het stimuleren van zonnepanelen niet doen want dit gaat ten koste van de omzet dus ten koste van de winst dus ook ten koste van hun bonus.
En zo heb je het weer rond !

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ed4508 »

janfreak schreef:
TROS Radar schreef: Terwijl zonne-energie in onze buurlanden booming business is, komt het in Nederland maar niet van de grond.
Het kan dan wel booming business zijn, maar zonnepanelen zijn niet geschikt om grootschalig energie op te wekken, leidt alleen maar tot instabiliteit van het distributienet. Het is leuk om je tuinlampjes mee van energie te voorzien, maar verder kun je het wel vergeten. Hetzelfde geldt voor windturbines, is ook voor gewaarschuwd door twee hoogleraren energietechniek maar in dit land is men horende doof!
Laat maar es een link zien waar dat staat. De Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers zijn bij deze knettergek? Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor afnemers van stroom. Het wegrijden van een stevige goederentrein veroorzaakt ook fluctuaties. Gaat dan meteen het licht uit? Het maakt geen bal uit.

ronbrax
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:10

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ronbrax »

Zonnepanelen zijn veel te duur, het duurt vele jaren voordat je ze eruit hebt.
Dat is de reden dat nederlanders ze niet of nauwelijks afnemen.
De Nederlander kijkt naar zijn portemonee en niet naar het milieu.

Ik heb zelf bijv. een zuinige schone auto aangeschaft (prius) en heb dit alleen gedaan omdat het mij geld scheelt, geen wegenbelasting laag verbruik.
Dat milieu kan mij niks schelen, daar heb ik niks mee.

AEO
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2004 11:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door AEO »

Elektriciteit betrek ik van Oxxio, die heeft bij mij jaren geleden een slimme meter geplaatst, maar die registreert geen terug levering.
Wel kan ik via het internet inzage krijgen in mijn verbruik, de gegevens zijn zelfs per uur in te zien!
Ik heb 3 kleine zonnepanelen die per stuk een vermogen kunnen leveren van 35 Wp.
Ik kreeg ze van mijn vader die zijn camper weg deed.
Via marktplaats heb ik een paar OK4E inverters gekocht voor weinig geld, tevens een groot 215 Wp nieuw zonnepaneel.
In totaal heb ik € 400 uitgegeven, inclusief bekabeling.
In de namiddag liggen mijn panelen in de schaduw, maar toch leveren ze een goed merkbare bijdrage aan mijn verbruik.
Met de zonnige dagen van de laatste tijd leveren ze soms wel meer dan 25% van mijn totale verbruik!
Van terug levering is nu nog geen sprake geweest, maar voor mij is dit al rendabel, en via marktplaats kijk ik dan ook regelmatig om mijn systeem verder uit te breiden.
Dit betekent ook dat ik in de toekomst zal gaan overstappen naar Green Choise, omdat die ook terug levering verrekent met mijn verbruik.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door janfreak »

Ed4508 schreef:
janfreak schreef:
TROS Radar schreef: Terwijl zonne-energie in onze buurlanden booming business is, komt het in Nederland maar niet van de grond.
Het kan dan wel booming business zijn, maar zonnepanelen zijn niet geschikt om grootschalig energie op te wekken, leidt alleen maar tot instabiliteit van het distributienet. Het is leuk om je tuinlampjes mee van energie te voorzien, maar verder kun je het wel vergeten. Hetzelfde geldt voor windturbines, is ook voor gewaarschuwd door twee hoogleraren energietechniek maar in dit land is men horende doof!
Laat maar es een link zien waar dat staat. De Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers zijn bij deze knettergek? Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor afnemers van stroom. Het wegrijden van een stevige goederentrein veroorzaakt ook fluctuaties. Gaat dan meteen het licht uit? Het maakt geen bal uit.
Als je geen verstand van zulke zaken hebt moet je ook niet proberen er wat over te zeggen, dan ben je nog gekker dan die Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers.

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Dan weten we dat ook weer. En je hoeft er niet eens verstand van te hebben. :lol:

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door janfreak »

polderboy schreef:Ah, de degens worden weer gekruist, zoals eerder op dit forum.
Nog even afgezien van de 27 Gigawatt aan windturbine vermogen, nog steeds de grootste contribuant aan het Duitse hernieuwbare stroom succes.
Al was het 270 Gigawatt, wat heb ik daar aan wanneer het maar voor 20% van de tijd beschikbaar is? Wind is bijzonder onbetrouwbaar en verre van constant.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ppp333333 »

ik heb gewoon haast alles buitengegooit wat stroom kost daarom betaal ik zon 10 a 30 euro per maand
denk dat het voor mij dan niet rendabel zal zijn????

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Doe verder geen moeite, de term http://www.kombikraftwerk.de is natuurlijk ook onbekend. Combineren kan de doorsnee Hollander niet. Oorzaak: Paul de Leeuw en Marco Borsato, m.a.w. de domroep.

Bezoek eens http://klimaatkombi.blogeiland.nl

AEO
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2004 11:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door AEO »

Onbegrijpelijk dat er lieden zijn die zo negatief zijn over zonnepanelen.
Lees er eens het item over in het gratis dagblad "De Pers" van vandaag.
Zonnestroom zal redelijk snel goedkoper gaan worden, en dan zijn subsidies overbodig.
Ik heb al eerder vandaag verteld over mijn kleine zonnestroom systeem van 300 Wp vermogen.
Met het lengen van de dagen loopt de opbrengst dagelijks steeds iets verder op, gisteren 1,73 kWh, vandaag zit ik er al weer boven, en hoeveel het gaat worden weet ik nog niet, omdat het nog lang niet donker is.
Ook bij bewolking leveren zonnepanelen stroom, hoewel minder dan met zonlicht.
De prijs voor elektriciteit is nu 22 cent per kWh en dat gaat echt omhoog de komende jaren.
Daarom zal zonnestroom snel populairder gaan worden, want wie zonnepanelen heeft zet zijn prijs voor minimaal 30 jaar vast!

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Sjors_B »

AEO schreef:Onbegrijpelijk dat er lieden zijn die zo negatief zijn over zonnepanelen.
Lees er eens het item over in het gratis dagblad "De Pers" van vandaag.
Zonnestroom zal redelijk snel goedkoper gaan worden, en dan zijn subsidies overbodig.
Ik heb al eerder vandaag verteld over mijn kleine zonnestroom systeem van 300 Wp vermogen.
Met het lengen van de dagen loopt de opbrengst dagelijks steeds iets verder op, gisteren 1,73 kWh, vandaag zit ik er al weer boven, en hoeveel het gaat worden weet ik nog niet, omdat het nog lang niet donker is.
Ook bij bewolking leveren zonnepanelen stroom, hoewel minder dan met zonlicht.
De prijs voor elektriciteit is nu 22 cent per kWh en dat gaat echt omhoog de komende jaren.
Daarom zal zonnestroom snel populairder gaan worden, want wie zonnepanelen heeft zet zijn prijs voor minimaal 30 jaar vast!
Natuurlijk wordt het steeds duurder, tegenover al die zonnepanelen en windmolens moeten nog steeds centrales standby gehouden worden. Aangezien niemand met zijn zonnepaneeltjes en winmolentjes alles uit doet als de zon niet schijnt en de wind niet waait. Dat standby houden kost gewoon keihard geld.

Dat zonne energie op den duur rendabel kan zijn kan door bv in de woestijnen mega zonnecollectoren te bouwen waar bv stoom mee gemaakt kan worden en tijdelijk in stoomaccumulatoren gezet kan worden.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door janfreak »

Sjors_B schreef:
Natuurlijk wordt het steeds duurder, tegenover al die zonnepanelen en windmolens moeten nog steeds centrales standby gehouden worden. Aangezien niemand met zijn zonnepaneeltjes en winmolentjes alles uit doet als de zon niet schijnt en de wind niet waait. Dat standby houden kost gewoon keihard geld.

Dat zonne energie op den duur rendabel kan zijn kan door bv in de woestijnen mega zonnecollectoren te bouwen waar bv stoom mee gemaakt kan worden en tijdelijk in stoomaccumulatoren gezet kan worden.
Eindelijk eens verstandige taal !

Plopzelf
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mar 2007 17:09

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Plopzelf »

Hy polderboy,

Door jouw inzet in het promoten van zonnepanelen betaal ik van 2010
geen rooie cent meer el. energie ( excl vastrecht en E-tax, helaas )
De groeten van nr, nl 198 :P :P

Heb m,n dak dus ook vol liggen met zonnepanelen. :mrgreen: :lol:

Segaar, ga zo door, en die anderen zijn, zo als Maxima het zeggen zou ;
een beetje dom. ( dom zijn is trouwens niet stafbaar, het straft zichzelf wel )

Groet'n Plopzelf. :lol:

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

ik heb afgelopen week 27 kilowatt aan stroom gehad.
en ook in nederland komt de zonnepanelen wel van grond alleen hebben we een grote achterstand.
ga er ook nog wat bijkopen maar eerst nu een zonneboiler.
denk dat nederland nog wel een inhaalslag gaat halen als de panelen goedkoperword.

trebor66
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2011 20:04

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door trebor66 »

Merkwaardige probleemstelling. Ik heb al jaren zonnepanelen en heb inmiddels ruim 3000 Kwh "binnen" gehaald. Op dagen als vandaag draait de elektriciteitsmeter de hele dag achteruit. Dus met gesloten beurzen wordt de opbrengt verrekend met de stroomleverancier, zonder bureaucratie en allerlei gedoe met aparte opbrengstmeters en rompslomp zoals Senter Novem heeft bedacht. En vooral nooit een digitale meter aanschaffen, want die draait niet achteruit. Kortom wat is eigenlijk het probleem?

Utein
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2011 19:46

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Utein »

Goedenavond,

ook wij hebben zonnepanelen en in de afgelopen maand is er veel meer energie geproduceerd dan gebruikt. Dan verwacht je dat je energieleverancier je daarvoor compenseert (is officieel vastgelegd en bevestigd door de dienst uitvoering en toezicht energie). Helaas is het niet zo simpel. Wij hebben geen terugtel-meter, dus de energiemaatschappij moet de teruggeleverde energie salderen, oftewel verrekenen met de gebruikte energie. Op je meterstandenkaart kun je de geleverde energie niet vermelden en dan begint het. Hoe krijg je betaald voor de geleverde energie? Alle energiemaatschappijen kunnen 'inhuizen' bij de netbeheerder via speciale codes. Dat doen ze niet allemaal. Oxxio wil dat bijvoorbeeld niet en dan is het een juridische touwtrekkerij.
Informeer vooral bij een overstap goed naar de gevolgen (niet telefonisch maar schriftelijk/per mail), vraag ook of de nieuwe energiemaatschappij ook d egegevens betreffende de geleverde energie doorgeeft aan de oude energieleverancier.

Wij zijn tenminste 2/3 goedkoper uit dan zonder zonne-energie en door te besparen maak je verder het verschil.

Dit staat los van de aanschaf van zonnepanelen en wel/geen subsidie.

curvedwater
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2011 20:35

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door curvedwater »

In spanje (!) is de subsidie op zonne energie stilgelegd omdat de meeste zonne energie ´s nachts (!) werd opgewekt.
Hoe?
Netstroom werd via het zonnepaneel geleid naar het apparaat dat de zonnestroom meet. Meer dan 100 miljard aan subsidie stilgelegd !
En de leveranciers in de uitzending vinden niet belangrijk wat ze leveren aan het net. Maar wat ze ervoor aan pegels ontvangen!

En wijffels is een domme wereldverbeteraar, uitgerangeerd en dan nog een stempel willen zetten. Een mastodont pur sang !

Verder: Zonne energie kan alleen via accu´s opgeslagen. Ooit ervan gehoord dat dat ook gebeurde? En hoe moeten normale centrales dan die wisselende aanbod opvangen? Kost ook miljarden aan aanpassing van het stroomnet, én inzet van inefficientere entrales( gas ipv kolen).
U bedrijft dus demagogie met uw thema !

In Duitsland kost een kwh bijna 50 cent per uur !
Daar krijgen de huiseigenaren (!!!) dus subsidie die betaald wordt door o.m. huurders (!) om hun stroom goed aan stroombedrijven te kunnen verkopen.

Net als met de toyota prius: jan met de pet betaalt voor de bijna gratis auto voor de goedbetaalde leaserijder..
Een auto die meer verbruikt dan een BMW 316 is getest

yurizwartbol
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2011 20:52

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door yurizwartbol »

Een tip: Als je een ouderwetse draaimeter hebt, dan draait deze terug als je energie opwekt. dus streep je het automatisch tegen elkaar weg! ik heb het ook, het werkt perfect !

Gesloten