LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door janfreak »

bennieol schreef:ja de meesten weten ook niet wat AC of DC stroom is.
laat staan het verschil tussen wissel en gelijkstroom
???

bartkramer
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2011 22:46

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bartkramer »

Uitzending over zonnepanelen van 2 mei geeft inderdaad aan waar het schort met zonne-energie. Maar de kop: " Wek je als Nederlandse consument zelf duurzame energie op, dan is de kans groot dat je hier geen cent voor krijgt." is misleidend. Zoals mevrouw Minnesma van Urganda al aangaf zijn energiebedrijven verplicht te salderen als kleine energieproducenten niet meer dan 5000 kWh per jaar terugleveren. Zie voor verdere uitleg: http://bit.ly/ldndMs, kopje saldering

Laat u goed voorlichten. Dat voorkomt problemen achteraf.

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ed4508 »

OggVorbis schreef:Ik denk niet dat jouw zonneboiler veel stroom heeft opgeleverd. Naar mijn weten levert een zonneboiler slechts heet water :-) Daarmee bespaar je dus gas, en geen stroom. Dat is dan ook niet echt te vergelijken met zonnepanelen.

Een zonneboiler heeft als voordeel dat het relatief goedkoop is en er (nog steeds!) subsidie voor bestaat. Maar nadelen zijn er ook, als je niet thuis of geen behoefte hebt aan warm water levert het niets op. Met zonnepanelen ga je dan stroom terugleveren wat wordt gesaldeerd met je verbruik. Ook neemt een zonneboiler veel meer ruimte in. Wij hadden geen ruimte voor zo'n boiler, en hebben daarom voor (PV) zonnepanelen gekozen.
En daarom ben je veel meer geld kwijt dat je nauwelijks nog terug kunt verdienen. Je bent afhankelijk van de grollen van de rechtse ballen die duurzame energie "linkse hobbies" vinden en daar geen geld voor beschikbaar stellen. Daar moet je vanaf. En dus een truuk verzinnen.

Ik heb 30 jaar op een flat gewoond, daar werd water wel degelijk elektrisch verwarmd. Er was zelfs een tijd dat als je onder de minimale limiet van 1000 kWu/jaar verbruikte je een boete kreeg.

Iedereen heeft elke dag behoefte aan warm water, of gebruik je geen douche, wasmachine of afwas?

De Hollander blijft primitief in stroom denken. Ik noem dat de infobeperking waaraan de TROS ook meewerkt middels programma's als Andre van Duin. Daar hoef je niet voor na te denken. De TROS (in dienst van de overheid) doet dat voor je.

OggVorbis
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:10

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door OggVorbis »

Ed4508 schreef: En daarom ben je veel meer geld kwijt dat je nauwelijks nog terug kunt verdienen. Je bent afhankelijk van de grollen van de rechtse ballen die duurzame energie "linkse hobbies" vinden en daar geen geld voor beschikbaar stellen. Daar moet je vanaf. En dus een truuk verzinnen.
Onzin, de terugverdientijden die ik berekend heb zijn voor de zonneboiler inclusief subsidie ongeveer gelijk aan de terugverdientijd van de zonnepanelen, zonder subsidie! Maar als je warm water maakt met stroom (elektrische boiler) ligt dat natuurlijk anders, want dat is veel duurder.
Aangezien ik geen subsidies gebruik voor de zonnepanelen heb ik alles zelf in de hand, en ben ik immuun voor rechtse grillen. Zolang saldering mogelijk blijft dan, maar ik zie niet snel gebeuren dat dat wordt afgeschaft.

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Dan is het je waarschijnlijk nog steeds niet duidelijk dat ik mijn zonneboiler zelf gebouwd heb. Kosten? Nog geen € 300.- Ketel gaat zogezegd al meer dan 30 jaar mee. Absorber? Een alu-CV-radiator. Komt uit de vuilnisbak omdat de domgehouden vorige eigenaar er geen raad mee wist.

Ik stop met deze parels voor de zwijnen, wie meer wil weten:

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1304408961
http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1268225726
http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1268295729
http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1268400104
http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1268554660
http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1268554694

cobus4711
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2011 10:39

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door cobus4711 »

Mijn leverancier (essent) heeft een duidelijk beleid ten aanzien van teruginkoop
Er vindt verrekening plaats tot 5000 kilowatt tussen geleverde en gepoduceerde stroom. Mocht meer geleverd zijn dan gebruikt dan vindt over het meerdere een vergoeding plaats van 7.9 cts, hetgeenvoor mij een acceptabele vergoeding is, omdat de doelstelling is om in eigen gebruik te voorzien.
Info website Essent u jaarlijks tot 5.000 kWh terug aan het net? Dan wordt de teruggeleverde elektriciteit verrekend met uw verbruik. Hiermee ontvangt u een vergoeding die gelijk is aan de prijs die u aan ons betaalt voor de levering van elektriciteit inclusief energiebelasting en BTW. Op basis van de tarieven van 1 juli 2010 en 1 januari 2011 komt dit gemiddeld neer op 22,8 eurocent per kWh.

Als u op jaarbasis meer teruglevert dan dat u verbruikt, ontstaat een negatief verbruik. Voor deze kilowatturen negatief verbruik ontvangt u eveneens uw leveringstarief, exclusief energiebelasting en BTW. Op basis van de tarieven van 1 juli 2010 en 1 januari 2011 komt dit gemiddeld neer op 7,9 eurocent per kWh.

Ursula
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2011 09:33

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ursula »

De uitzending van gister avond heeft ook ons een beetje ongerust gemaakt:
Wij hebben ruim 32 WP, 15 PV panelen van 225 KWh, op ons dak liggen, met subsidie. Dar-mee is ons verbruik bijna gedekt en “we kopen” nog ca. 500 KWh stroom in, voornamelijk nachtstroom. In het jaar 2010 hadden wij een opbrengst van 3.14 MWh, vanaf januari 2011 tot heden 3 mei hebben meer dan 1000 KWh opgewekt, dus bijna een derde van de gemiddelde opbrengst per jaar. Onze ( Chinese Yingli Solar) panelen hebben een rendement van bijna 100%. Tot nu toe registreert onze analoge meter (draaischijf) het verbruik c.q. teruglevering. Omdat wij meer dag-stroom produceren dan afnemen was de afrekening en enorme romp-slomp. Het factureringssysteem kan namelijk geen minusstanden verrekenen. We hebben achteraf op verzoek van ENECO toch besloten een teruglevermeter te laten plaatsen (9 mei a.s.). Dat betekent dat de eindafrekening voor 2011 zal bestaan uit een verbruiksberekening van dag- en nachtstroom en een creditnota van de teruggeleverde energie incl. BTW en energiebelasting. De subsidie wordt op grond van de bruto-productiemeter berekend. Maar hoe zit dat dan met de transportkosten? VRAAG: Is ons besluit wijs, of kunnen wij toch beter met de analoge meter verder puzzelen? Wie weet er meer van?
Tot slot een paar gedachten over de diverse “wijze” en “onwijze” reacties binnen dit forum. Sinds meer dan 40 jaar leef ik in Nederland en verbaas mij nog steeds hoe kortzichtig velen denken. Als iets niet onmiddellijk in de portemonnaie terug te vinden is haakt men hier al gauw af, dit geldt voor onze overheid (subsidiebeleid voor de kleine man) en spiegelt zich weer bij de burger. De lange termijn visie ontbreekt. Jaren heeft men ons wijs gemaakt, dat zonne-energie niet loont in Nederland, het efficiënt isoleren van oudbouw niet mogelijk is (Wärmedämmung). Minenergie-huizen/ passiefhuizen bouwen te duur zijn, houtgestookte kachels slecht voor het milieu zijn etc. Wie de mogelijkheid heeft over de grens te kijken weet beter. De belangenverstrengeling tussen de energiebedrijven en onze graaioverheid is te groot. Ik heb een jaar nodig gehad om een bedrijf te vinden wat ons PV-systeem heeft ge-plaatst. Het was een Belgisch bedrijf, wij vroegen diverse offertes in NL aan en geen enkel bedrijf heeft aangeboden! De informatie was slecht, en niemand kon ons op weg helpen met het subsidiesysteem. Al mijn technische informatie heb ik moeizaam verzameld via Duitse en Zwitserse bedrijven op beurzen en direct contact. Onze voornaamste drijfveer was een zekere onafhankelijkheid. Het bewijs dat het kan, ook in Nederland, ligt er, onze energiebehoefde is bijna gedekt. Als ieder dak met een gunstige ligging en helling voorzien zou zijn met zonnepanelen en dit bij nieuwbouw standaard zou worden zouden wij een groot deel van ons energie-verbruik zelf kunnen genereren. Nederland loopt jaren achter en pretendeert gelijktijdig dat zij toch zo ongelofelijk goed zijn, de beste zoals altijd…. Voor mijn gevoel arrogantie ten top.

OggVorbis
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:10

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door OggVorbis »

Ed4508 schreef:Dan is het je waarschijnlijk nog steeds niet duidelijk dat ik mijn zonneboiler zelf gebouwd heb.
Nee, als je dat nergens noemt wordt dat ook niet snel duidelijk hè?
Maar je hebt het goedkoop aangepakt inderdaad, erg slim. Alleen is zelfbouw voor de gemiddelde Nederlander natuurlijk geen optie. Voor mij ook niet overigens.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door janfreak »

Ursula schreef:Als ieder dak met een gunstige ligging en helling voorzien zou zijn met zonnepanelen en dit bij nieuwbouw standaard zou worden zouden wij een groot deel van ons energie-verbruik zelf kunnen genereren. Nederland loopt jaren achter en pretendeert gelijktijdig dat zij toch zo ongelofelijk goed zijn, de beste zoals altijd…. Voor mijn gevoel arrogantie ten top.
Misschien zou je gelijk kunnen hebben wanneer zonnepanelen ook 's nachts stroom leverden, maar die heb ik nog niet kunnen ontdekken. Terwijl ik wel de hele dag over stroom wil kunnen beschikken. Ergo, we blijven afhankelijk van centrales. Omdat de energielevering van een zonnepaneel sterk varieert in de loop van een dag voorzie ik veel problemen. Ik heb liever een distributienet waarop centrales op aangesloten zijn die niet afhankelijk zijn van onvoorspelbare parameters.

AEO
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2004 11:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door AEO »

Ik wil een vraag stellen:

Ongeveer 4 jaar geleden heeft Oxxio mij een voordelig contract aangeboden, maar dan moest de ouderwetse meter vervangen worden door een slimme meter.
Ik heb vanwege dat gunstige aanbod dus mijn meter laten vervangen.
Het gemak van via het internet je verbruik te kunnen raadplegen (zelfs in blokjes per uur) sprak mij ook wel aan.
Inmiddels heb ik een paar zonnepanelen, die nu nog niets terug leveren, maar ik wil uitbreiden.
Nu kom ik er dus achter dat zo`n ouderwetse meter eigenlijk veel handiger is, want die zou achteruit gaan draaien als ik minder verbruik dan de panelen opleveren.
Kan men indien gewenst een ouderwetse meter terug laten plaatsen, of is het zo van, éénmaal omgeschakeld, altijd omgeschakeld?

Wie kan er advies geven?
Al vast bedankt.

Webbie
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 nov 2005 22:34

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Webbie »

U kunt wel leuk roepen dat ze( energiebedrijven) verplicht zijn om kleine leveranciers te MOETEN vergoeden maar ZE DOEN DIT gewoon niet.
Ik ken heel veel mensen met diverse vormen van energie opwekking waaronder zonnepanelen, windmolens en iets met biogas, geen van deze PARTICULIEREN ontvangt vergoeding voor terug geleverde energie.
Dus ga niet lopen roepen dat dit zogenaamd moet, het gebeurt gewoon niet, maar O uw heeft een bedrijf dan kan het ineens wel.
Waarom betaal je in dit land zowat evenveel of je nu groen of grijze stroom afneemt. als je groen neemt is het zogenaamd duurder en als je grijs afneemt moet je ineens een extra enorme vervuilers belasting betalen
Op welke manier dan ook in dit land word je linksom dan wel rechtsom gepakt.
Mooiste is nog geen mens weet wat er met al die geheven toeslagen en belastingen gebeurt, de energie bedrijven mochten deze belastingen behouden om ZOGENAAMD nieuwe technieken te stimuleren of te ontwikkelen.
Maar in de praktijk is het blijkbaar alleen maar een aanvulling op de winsten welke weer uitgekeerd worden in bonussen en flauwekul sponsoren van idiote speeltjes.

Op uw vraag over de nieuwe meter zit u met een meter welke binnen enkele jaren verplicht gaat worden. Volgens mij kunt u niet meer terug

OggVorbis
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:10

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door OggVorbis »

Webbie schreef:U kunt wel leuk roepen dat ze( energiebedrijven) verplicht zijn om kleine leveranciers te MOETEN vergoeden maar ZE DOEN DIT gewoon niet.
Ik ken heel veel mensen met diverse vormen van energie opwekking waaronder zonnepanelen, windmolens en iets met biogas, geen van deze PARTICULIEREN ontvangt vergoeding voor terug geleverde energie.
Waarom stappen deze mensen dan niet over? Makkelijk zat.

OggVorbis
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:10

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door OggVorbis »

janfreak schreef: Misschien zou je gelijk kunnen hebben wanneer zonnepanelen ook 's nachts stroom leverden, maar die heb ik nog niet kunnen ontdekken. Terwijl ik wel de hele dag over stroom wil kunnen beschikken. Ergo, we blijven afhankelijk van centrales. Omdat de energielevering van een zonnepaneel sterk varieert in de loop van een dag voorzie ik veel problemen. Ik heb liever een distributienet waarop centrales op aangesloten zijn die niet afhankelijk zijn van onvoorspelbare parameters.
Uiteraard moet er capaciteit stand-by staan. Dit is ook heel goed te doen met bijvoorbeeld (bio)-gascentrales en waterkracht. Die kan je zo bijschakelen. Daarom is het ook zo dom dat er nu plannen zijn voor kolencentrales en kerncentrales, want die kan je nou net niet snel aan- of uitschakelen.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door janfreak »

OggVorbis schreef:
Uiteraard moet er capaciteit stand-by staan. Dit is ook heel goed te doen met bijvoorbeeld (bio)-gascentrales en waterkracht. Die kan je zo bijschakelen. Daarom is het ook zo dom dat er nu plannen zijn voor kolencentrales en kerncentrales, want die kan je nou net niet snel aan- of uitschakelen.
Wat te vinden van het helemaal groen pakket van Essent? Je leest op hun website:
Voor hetzelfde geld Helemaal Groen

Met het Helemaal Groen pakket van Essent is uw energie echt helemaal groen. Niet alleen uw stroom, maar ook uw gas. Stap nu over naar Essent en ontvang Helemaal Groen een jaar lang voor de prijs van gewone energie.

Als je dit leest krijg je het idee dat wanneer je je op een dergelijk pakket abonneert je volledig groene stroom en gas in huis krijgt. Nu, vergeet het maar, je krijgt nog steeds dezelfde stroom in je huis als je buurman. Over valse voorlichting gesproken, maar blijkbaar mag dit want niemand die er wat tegen doet.

OggVorbis
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:10

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door OggVorbis »

janfreak schreef: Als je dit leest krijg je het idee dat wanneer je je op een dergelijk pakket abonneert je volledig groene stroom en gas in huis krijgt. Nu, vergeet het maar, je krijgt nog steeds dezelfde stroom in je huis als je buurman. Over valse voorlichting gesproken, maar blijkbaar mag dit want niemand die er wat tegen doet.
Dit is een heel andere (en heel oude) discusie. Natuurlijk is het dezelfde stroom. Anders zou er een tweede stroomnet aangelegd moeten worden, speciaal voor groene stroom. Beetje nutteloos vind je niet? Als je groene stroom afneemt verplicht je de leverancier om die stroom groen op te wekken (of in te kopen van een andere groene leverancier). Wat is daar mis mee?
Alleen vind ik het vreemd dat Essent dit bij wijze van aanbieding een jaar voor hetzelfde geld doet. Bij GreenChoice krijg ik ook 100% groene stroom, en die is altijd goedkoper dan grijze stroom bij mijn vorige leverancier! (Nuon)

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door janfreak »

OggVorbis schreef:Als je groene stroom afneemt verplicht je de leverancier om die stroom groen op te wekken (of in te kopen van een andere groene leverancier). Wat is daar mis mee?
Daar is in zoverre iets mis mee dat je niet eerlijk voorgelicht wordt, er wordt gesuggereerd dat je enkel groene stroom uit je stopcontact krijgt. Overigens begrijp ik niet waarom mensen opdracht moeten geven een bepaalde hoeveelheid kWh groene stroom in te kopen, de energiebedrijven kunnen dat toch ook zelf beslissen wanneer ze zo begaan zijn met ons milieu.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ppp333333 »

hebben ze bij de groene stroom een boom gezet.
of alleen wat letters veranderd zodat de stroom groener is

nicoa22
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2011 14:59

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door nicoa22 »

Met de aankoop van zonnepanelen met subsidie ben ik twee jaar geleden begonnen, tot nu toe altijd netjes met nuon gesaldeerd.
Subsidie in Nederland is afhankelijk van de gemeente/provincie waar je woont, ik heb al meer dan 50 huishoudens geholpen met de subsidieaanvraag en afhandeling in de gemeente Limburg.

slayer
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2010 17:07

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door slayer »

Groen! groen! groen! groen! Ik noem het liever zwart! want van mijn (door zonnepanelen) opgewekte en teruggeleverde energie (om reden dat ik die nu even niet nodig had) wordt volgens de wet van Ohm (wie kent hem niet?) mijn buurman van energie voorzien. (keurig geregistreerd door zijn afname metertje) en daarna voorzien van btw door het rijk! Daar krijg ik geen flikker van te zien! Wat nou groen? ZWART als de Nacht ! Kunnen we wat leren van onze oosterburen, ich habe es esrtens nicht gewust aber spater wiedergutgemacht!

markvogels
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:14

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door markvogels »

Wacht maar tot er een probleem ontstaat bij Wij Willen Zon.
Mevrouw Minnesma heeft al eerder een soortgelijk initiatief Solaris genaamd georganiseerd in het verleden. Hierbij vielen het meerendeel van de inverters uit. Nu kan dat altijd gebeuren maar bij een bekende fabrikant en of leverancier krijg je netjes je garantie. Google maar eens op NKF inverters Solaris project.
Rechtzaken zijn er voor aangespannen. EN wie werd de dupe, jawel de consumente. Wanneer bij willen zon een probleem over bijvoorbeeld 5 jaar ontstaat , moeten we nog maar afwachten of een stichting de garantie gaat geven. UIt China ( rechtstreeks even bellen... vergeet het maar. en Mevrouw MInnesma van Wij Willen zon, zal tegen die tijd hetzelfde doen als bij Solaris , helemaal niet. WIj willen zon wordt wij willen niets meer!
De panelen hebben ook een veel te laag vermogen, waarschijnlijk tweede rangs panelen, vandaar goedkoper!


Het is opmerkelijk dat we nooit van het verleden leren.

Gesloten