LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Radar »

Wek je als Nederlandse consument zelf duurzame energie op, dan is de kans groot dat je hier geen cent voor krijgt. Hierover lig je maanden of soms jaren in de clinch met de energiemaatschappij die de stroom van jou afneemt. Bovendien wil het huidige kabinet geen cent uitgeven aan stimulering van zonne-energie.

Terwijl zonne-energie in onze buurlanden booming business is, komt het in Nederland maar niet van de grond. In Radar laten we zien hoe de consument, die ook kleine producent is van duurzame energie, voortdurend door overheid en energiemaatschappijen wordt tegengewerkt.

Maandag 2 mei in Radar, 20.30 uur, Nederland 1

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

heb al driemaal zonnepanelen gekocht.
1x 100 wp met subcidie in 2000
1x 3 panelen a 150 wp met subcidie 2004
vorig jaar zes panelen a 85 WP kon hiervoor geen subcidie krijgen.
geen problemen gehad met stroomlevancier.
denk dat dat komt omdat ik nog meer gebruikt dan ik leverd.
dit jaar komt er een zonneboiler hoop hiervoor subcidie te krijgen.
volgend jaar wil ik nog voor 600 wp panelen bij kopen.
daarna nog eens voor 1200wp .
groetjes bennie

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

En wat levert je het op ?
Hoeveel jaar moet je erover doen voordat het je
geld gaat opleveren ?

hajest
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2008 16:25

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door hajest »

Wij wilden ook graag zonnepanelen aanschaffen met subsidie.
Helaas is het voor ons onbetaalbaar en gaat onze bijdrage aan een schoner milieu onze neus voorbij. Het is voor ons dan ook onbegrijpelijk dat deze subsidie alleen voor welgestelde mensen is weggelegd. Hans

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door dhc »

Het is voor ons dan ook onbegrijpelijk dat deze subsidie alleen voor welgestelde mensen is weggelegd.
Er is geen subsidieregeling meer, dus ook niet voor rijke mensen....
Jouw opmerking is voor mij onbegrijpelijk....

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

ja het leverd wat op het duurd momenteel ongeveer 12 a 13 jaar voordat je winst heb zonder subsidie.
wel met voorwaarde dat je het geld niet hoeft te lenen.
omgerekend heb je ongeveer 6 a 7 % rendemend ik vind dit beter dan beleggen en je hebt zekerheid.
ja ik ben 55 vrouw werkt ook een beetje en de kinderen hebben allemaal een baan dus moeilijke tijd heb ik ook gehad vooral het eerste paneeltje slokte mooi wat van het spaargeld op maar de vooruitzichten zijn dat de panelen over enkele jaren de 30% goedkoper worden en stroom duurder en dan word het leuker.
groetjes bennie

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

momenteel zit ik op ongeveer 30% stroom van zonnepanelen als ikover enkele jaren de andere panelen erbij heb kom ik op 60% dit houd dan in dat ik de in de zomertijd enercie netraal ben met stroom alleen dus de wintermaanden deel van herfst en lente niet
ben ook gewone arbeider vrachtwagenchauffeur geweest en operator bij enkele fabrieken ploegendienst.
na een auto ongeluk whipless beging ik nu in de bewaking.
dus weer omscholing op 55 ja de moet niet opgeven.
en electronische auto heb ik ook belang voor maar denk over tien jaar kan hem nu ook niet betalen dus geduld

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Bennieol en wat je ben ondertussen kwijt aan investering ?

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

ja eerste paneel beetje schatten ik weet het niet precies uit het hoofd en dan netto.
eerst te panneel 1300euro
tweede 3x 150 wp 3500 euro
laatste serie met bijkomende kosten 6x85wp 1700 euro
heb zelf alles geplaatst heb een certficaat voor electronica en het is mijn hobby.
heb enercie watt meter van 10 euro van bouwmark erachter en kilowatt meter tweedehands via internet en zo gemaakt dat ik voltace van de panelen kan meten met een miltiemeter en de stroom met een amparemeter .ja hobby

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Al met al een behoorlijke uitgave vindt ik.
Maar goed het is dan oa ook je hobby. :wink:

hajest
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2008 16:25

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door hajest »

Beste dhc, de subsidieregeling is wel degelijk van kracht. Kijk op http://www.meermetminder.nl/home/. Hier kunt u ook uitrekenen wat het gaat kosten en welke "winst" u kunt maken.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

op zonnepanelen zit geen subsidie op vorig jaar wel moest je geluk hebben was in een dag er door.
voor zonneboilers nog wel maar daar zet ik ook een vraagteken bij. eerst ontvangen en dan geloven.
er zijn enkele helaas enkele gemeenten die subsidie geven maar die moet je zoeken op internet.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ppp333333 »

tja . als je bij de gemeente subsidie krijgt gaan toch echt eerst de vriendjes enzov
voor jou

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ppp333333 »

daarnaast heb ik al gehoord dat er groepen zijn die samen panelen kochten enzo grote kortingen kregen. miss beter als subsidie

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

ik heb het ook gelezen korting 35% ja ja mooi gezamelijk niet verkeerd maar als je goed zoekt heb ik het ook voor die prijs een verkoop trukje van een bedrijf dacht uit amsterdam voor het mulieu goed maar kijk verder dan de neus lang is en de panelen worden goedkoper en in mei zijn de open dagen weer ga eens bij bedrijven langs

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Sjors_B »

http://www.milieucentraal.nl/pagina.asp ... nnepanelen

Kosten en baten van uw zonnepanelen
De aanschafkosten zijn circa € 10080
U bespaart jaarlijks op uw energienota € 563
Deze berekening is uitgevoerd voor 16 panelen
Deze zonnepanelen hebben een totaal vermogen van 3200 Wp
Uw jaarlijkse opbrengst 2560 kWh elektriciteit
De afname in CO2-uitstoot van uw huishouden bedraagt per jaar ongeveer 1408 kg

na ca 18 jaar ga je dus geld verdienen, mits er geen panelen of omvormers defect gaan.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ppp333333 »

in duitsland hebben ze vaak aardwarmte
en als je met vele bent kun je vaak rechtstreeks van fabriek kopen
maar ik wil eigelijk de energie opslaan tot waarneer ik er het meeste nodig heb
dat wil zeggen in de zomer opslaan en in de winter gebruiken

Schorpioen
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 aug 2005 23:14

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Schorpioen »

Enkele jaren ook aan het informeren geweest voor zonnepanelen met subsidie. Ik heb nu nog een mechanische verbruiksmeter die terug zou gaan draaien als de panelen de opgewekte stroom wat ik niet zou gebruiken aan het net levert. Gaat vooral op in de zomermaanden. Panelen leveren stroom wat ik niet verbruik en dit vloeit automatisch naar het leveranciersnetwerk.
Je zou op die manier een lagere stand op de meter krijgen.
Ik kreeg bij het informeren naar de mogelijkheden echter te horen dat deze mechanische meter na montage van zonnepanelen omgewisseld zou worden voor een electronische meter die de aan het net terug gegeven stroom niet zou registeren.
Dat was voor mij ook gelijk de reden om niet aan zonnepanelen te beginnen.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

het was toen zo als je subcidie kreeg moest er een exstra meter komen voor de terug geleverde kw zodat dat verekent kon worden.
momenteel is er voor zonnepanelen klein verbruikers geen subsidie dus er hoeft nu geen nieuwe meter worden geplaatst.
vorig jaar greep ik naast de subsidie geen spijt toch nog voor 510wp gekocht.
nu met dit mooie weer zie ik de meter geregeld teruglopen heb totaal 1060 wp
op top uren levert het nu ongeveer 800 watt per uur op.
heb al viertal weken dat ik meer nachtstroom verbruik dan dagstroom.
deze maand komt er een zonneboiler 150liter is al besteld.nieuw nederlands systeem waarbij ook de boiler er bij inzit dus alles op het platte dak.
denk ook nog dit jaar en anders volgendjaar weer 600wp zonnepanelen bij te plaatsen ligt aan aanbieding en hoe het met bruintje knip is.
met vriendelijke groet bennie

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

er zijn paketten te koop die als je handig bent zelf kunt plaatsen er is daar beschrijving bij.
je mag weet het niet zo uit het hooft maar sobiso 600wp op een groep bijplaatsen.
dus als je bv drie groepen heb kun je daar 3x600wp op plaatsen wel 1x600wp per groep dit is voor de veiligheid.
ik heb zes jaar geleden mijn electrokast vernieuwt van vier naar acht groepen ivm nieuwe keuken.
heb nog een groep over waar ik voor 16A stroom(ongeveer 3600wp) op kan gooien dat mag omdat deze groep niet word gebruikt voor iets.
maar aan 3600wp kom ik niet denk in de toekomst ongeveer 2000wp.
met wat ik nu heb voor de zomermaanden genoeg voor eigen stroomvoorziening.
groetjes

Gesloten