LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5 jaar zorgstelsel: de balans

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
deni
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2011 12:53

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door deni »

Eigenlijk zou er efficienter gewerkt moeten worden in de zorg. Er word een rontgenfoto gemaakt en de volgende arts maakt er weer een, terwijl foto's digitaal opgevraagd kunnen worden. Een kleine bezuiniging, er zijn wel meer voolbeelden.
Verder vind ik het vreemd dat als ik de huisarts bel voor een uitslag van iets, waar ik allleen de assistente aan de lijn heb, wel een half consult in rekening gebracht word.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door manondoris »

ik lees nu net wel dat mochten de tandartsen de prijzen enorm gaan verhogen volgend jaar ,de regering ingrijpt en de hele proef terug draaid . het is namelijk wel de bedoeling dat we meer concurrentie gaan krijgen tussen de tandartsen maar dat er nu al te veel geluiden klinken dat ze van plan zijn flink de prijzen op te schroeven :?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Emmy75 »

manondoris schreef:ik lees nu net wel dat mochten de tandartsen de prijzen enorm gaan verhogen volgend jaar ,de regering ingrijpt en de hele proef terug draaid .
Tuurlijk, dat kwartje van kok hebben we jaren geleden ook netjes teruggekregen. Ik ben toch meer van 'eerst zien dan geloven' wat dat betreft.
manondoris schreef:het is namelijk wel de bedoeling dat we meer concurrentie gaan krijgen tussen de tandartsen maar dat er nu al te veel geluiden klinken dat ze van plan zijn flink de prijzen op te schroeven :?
We zullen het nog eventjes moeten afwachten, maar het zou mij niet verbazen. Een aantal codes en tandartstarieven hebben een aantal jaren ook aardig onder druk gestaan en zijn nauwelijks met de inflatie meegestegen. Dat zou dan ingehaald moeten worden.

Daarbij denk ik niet dat mensen gaan 'shoppen' voor de tandarts. Men gaat niet voor het consult naar 1, de verdoving naar 2 en de vulling naar 3 omdat dat daar het goedkoopst is. Men kijkt ook naar wat dicht in de buurt zit en waar men vertrouwen in heeft, veelal de eigen tandarts. 't is immers geen brood wat men in de supermarkt koopt.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door witte angora »

manondoris schreef:ik lees nu net wel dat mochten de tandartsen de prijzen enorm gaan verhogen volgend jaar ,de regering ingrijpt en de hele proef terug draaid . het is namelijk wel de bedoeling dat we meer concurrentie gaan krijgen tussen de tandartsen maar dat er nu al te veel geluiden klinken dat ze van plan zijn flink de prijzen op te schroeven :?
Om de prijzen naar beneden te krijgen worden de maximumprijzen losgelaten, want dat is goed voor de concurrentie.

Hoe ongelooflijk dom kun je zijn om zo een redenatie te kunnen volgen. Daarbij: hoe vaak hebben we dit al meegemaakt, deze zelfde redenatie, en hoe vaak is het goed gegaan en heeft het inderdaad tot kostenverlagingen geleid? Nou? Hoeveel vingers steek ik op?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

een deel van die geluiden over tandartsen komt van de kant van de zorgverzekeraars die zelf heel veel boter op het hoofd hebben, want zij misbruiken de geruchten die zij zelf in de wereld brengen om zelf hun premies voor AV te verhogen en/of vergoedingen eruit te verlagen...

Ik zie op bepaalde prijslijsten hier en daar wel een uitschieter. Zoals VGZ die reclameert over een aantal zaken die zeer hoog gesteld worden, maar ze vergeten even de lijst beter te bekijken en de zaken die zeer laag gesteld worden er ook te benoemen. Prijslijst wordt maatwerk voor een praktijk , afhangende van opzet, medewerkers, investeringen in moderne apparatuur. Prijslijsten zo sec beoordelen zonder de randvoorwaarden te weten is onzin. De vullingen op betreffend elijst lijken idd erg duur te zijn, maar als ze van dusdanige kwaliteit zijn dat ze 2x zo lang meegaan, door duur materiaal gebruik en extra zorg (tijd...) bij plaatsen ervan is hij ineens niet 2 x zo duur maar zelfs goedkoper dan degeen die er over 5 jaar weer uitligt.
Mijn conclusie is dat de verzeekraars voor hun beurt praten om stemming te maken. Deze komt trouwens uit een hoek waarvan bekend is dat men tegen de vrije prijzen is. De tandartsen is overigens bij invoer nooit opgelegd dat de prijzen niet zouden mogen stijgen (inflatiecorrectie...) maar dat de kwaliteit inzichtelijker moet worden, alsook de facturen . Fijn wanneer dan de NZA een lijst maakt waar de inzichtelijkheid ver te zoeken is. Voor sommigen wordt het duurder door clustering van tarieven/codes, voor sommigen daardoor ook goedkoper. en er is meer maatwerk mogelijk wat de kwaliteit laat stijgen, als het goed is. Maar dat is niet met 1, of 2 of zelfs 3 jaar inzichtelijk....heeft tijd nodig. En men moet de praktijk die duur lijkt wel de tijd gunnen te laten zien daty dat een reden heeft. en dat de praktijk die zich als prijsvechter gaat profileren om de agenda vol te krijgen op zijn minst desondanks een minimum kwaliteitspeil kan handhaven...
Er is bij invoering aan de beroepsgroep nooit de eis opgelegd dat tarieven niet zouden mogen stijgen...beetje mosterd na de maaltijd, en onbehoorlijk bestuur al in dit stadium dit soort zaken te gaan roepen zonder inzicht in andere effecten te hebben.....Overigens kost een beetje vulling in bv Italie een 100-300 euro, en dat is dan nog niet eens bij de tandarts van Berlusconi..

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door witte angora »

Prijslijst wordt maatwerk voor een praktijk , afhangende van opzet, medewerkers, investeringen in moderne apparatuur.
Ik snap precies wat je bedoelt. Een gewone kroon, waarvan de behandeling uit minimaal twee sessies bestaat, kost rond de 400 euro. Wil je een kroon van bijvoorbeeld Cerec, dan wordt het twee keer zo duur, maar je hoeft maar één keer te komen. De reden daarvan is dat de apparatuur om de kroon ter plekke te maken ongelooflijk duur is (mijn tandarts had het over een ton), en dat moet natuurlijk op een of andere manier terugverdiend worden.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Kan de redenatie van vroem ook goed volgen. Uiteindelijk is het niet alleen prijs maar ook een bepaalde kwaliteit die men koopt. Goede kwaliteit is doorgaans iets duurder. Een makkelijker voorbeeld. Hier op het forum wordt gezegd tegen mensen die een bank bij LeenBakker of Kwantum kopen voor 300 euro dat die niet moeten zeuren als de bank na 2 jaar doorzit ofzo terwijl ze bij een bank van 7000 euro in het gelijk worden gesteld en dat het schandalig is van de winkel dat die geen garantie geeft.

Om terug te komen op het tandarts voorbeeld, moet de patiënt zich afvragen of het verstandig is om voor een paar euri besparing naar de prijsvechtende mondslager moet gaan die tussen de soep en de aardappelen even een kies trekt met fikse (na)bloedingen en ontstekingen of dat deze toch maar eventjes iets meer betaald voor wat minder ongemak bij een fatsoenlijke tandarts.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

@ Emmy75, mooie samenvatting en conclusie. Zo is het ook bedoeld.

Er gaat op termijn zichtbaar onderscheid komen , waarbij de kwaliteit inzichtelijk moet worden. MAar dat heeft tijd nodig, met de vermelding dat zoals reeds is onderzocht en aangetoond dat de tandheelkunde in NL zeer hoog niveau heeft met ook een zeer fatsoenlijke, zelfs laag te noemen prijs.

De zorg zal toegankelijk blijven want de graaiers gaan zichzelf uit de markt prijzen. Maar dat heeft even tijd nodig, een markt opzetten en zichzelf laten reguleren lukt niet in een paar maanden en al helemaal niet al voordat ie gaat werken...Die praktijk die nu door VGZ publiekelijk afgerekend wordt op zijn prijslijst zou door diverse aanvullende codes best wel eens in de afgelopen jaren op zelfde kosten cq omzetniveau gezeten kunnen hebben, en de patienten zijn wellicht ook best wel gewend eraan die kosten kwijt te zijn. De uitgebreide UPT tarieflijst gaf die ruimte wel. En vergeet de inflatiecorrectie niet van 2011 die per 1 jan er ook gewoon bijkomt.(consumenten index) 3%.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef:
Om terug te komen op het tandarts voorbeeld, moet de patiënt zich afvragen of het verstandig is om voor een paar euri besparing naar de prijsvechtende mondslager moet gaan die tussen de soep en de aardappelen even een kies trekt met fikse (na)bloedingen en ontstekingen of dat deze toch maar eventjes iets meer betaald voor wat minder ongemak bij een fatsoenlijke tandarts.
Voor zulke dingen zou ik ook echt niet naar een andere tandarts gaan omdat die 5 euro goedkoper zou zijn.
Maar kan me voorstellen dat als je een kroon moet hebben dat je dan wel kijkt naar de prijzen want dat kan toch veel verschillen in prijs.

Maar wat ik het belachelijke daar aan vind is dat ze wel hun eigen prijzen mogen bepalen maar de patient in feite niet kan shoppen.
Want je blijft of bij je tandarts OF je stapt over.....je hebt dus geen keus.

Als iemand een cosmetische ingreep wil ondergaan kan die persoon ook zelf kiezen naar welke kliniek hij/zij gaat, wil hij/zij daarna nog een cosmetische ingreep kan hij/zij gewoon naar een andere kliniek gaan zonder problemen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:
P.S. Ik heb voor het gemak wel even de tandartstarieven 2011 opgeslagen, kan ik het later even naast elkaar leggen.
Slim van je , ben benieuwd hoeveel meer het ons weer gaat kosten.
Hogere kosten van aanvullende verzekeringen, hogere kosten tandarts...... :shock:
Waneer houd het eens op ???

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vogels schreef:Dus een praktijk in de 'betere' wijken, zal een ander kostenplaatje te zien geven dan een praktijk in een wijk met alleen sociale huurwoningen.
Op zich is dat ook niet zo gek. Ik kan me voorstellen dat een tandartspraktijk in een 'betere' wijk (om in die bewoordingen te blijven) behoefte heeft aan bepaalde (duurdere) apparatuur voor duurdere behandelingen die mensen in de 'achterstandswijken' niet kunnen betalen omdat ze de verzekering of de eigen bijdrage niet kunnen betalen. Er zijn ook met het huidige stelsel gevallen van mensen in de bijstand of andere minima die zich geen kronen en bruggen kunnen veroorloven en die daarom dus sneller kiezen voor de boel er maar uit te laten halen voor een prothese die dan wel weer uit de basisverzekering komt.
vogels schreef:P.S. Ik heb voor het gemak wel even de tandartstarieven 2011 opgeslagen, kan ik het later even naast elkaar leggen.
Heeft u daar een link van? Kunnen we dat allemaal even doen.

bedankt vroem, choco en vogels.

@Chocomelk,
Het zo zwart-witte van of overstappen of blijven heb ik nog niet gelezen. Overigen kan je dan toch na een bepaalde behandeling weer terug overstappen. Dat zal zeker wel wennen worden voor de beroepsgroep.

Overigens een nadeel van dit nieuwe systeem is wel dat tandartsen en assistenten te maken krijgen met prijsdiscussies met patiënten. Dit zal zeker even wennen worden en ook vergt dit een hoop tijd. Tja en tijd kost geld.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

de huidige tandartstarieven staan op de site van de NZA.

Overigens is het zeer lastig om d elijsten 1 op 1 te vergelijken. De ene praktijk bv legt elke vulling onder cofferdam, met dus extra kosten. Ook het gebruikte materiaal is van invloed op de prijs. Bij een volledige prothese is het nog veel leuker, daar zijn diverse codes die niet per se door elke tandarts en/of bij elke patient gebruikt worden. een prijs die daar uit rolt is dus een gewogen gemiddelde van wat je als tandarts de voorgaande jaren gedaan hebt in aantal. Dat wordt uitgesmeerd/gemiddeld op het totaal aantal gemaakte protheses. Lastig dus om een vergelijk te maken. Idem bij een kroon, hangt er ook vanaf wat de tandarts nu meeneemt in zijn basistarief. Wat duurder lijkt dan bij een ander kan onder de streep goedkoper blijken.
even over de Cerec: die kost echt geen 100.000,-... ik meen regio 60.000 en dat is dan bruto exclusief fiscale afschrijving of investeringsaftrek, wel extra kosten voor cursussen en opfrissen etc. Een Cereckroon mag m.i. eigenlijk niet duurder zijn dan een alders gemaakte. In ieder geval niet met deze argumentatie. Is ook niet beter dan een elders gemaakte cad cam kroon (zijn tegenwoordig de meeste, alleen is het verschil of hij in de eigen praktijk in de machine gaat, of bij een lab buiten de deur.)

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef:
@Chocomelk,
Het zo zwart-witte van of overstappen of blijven heb ik nog niet gelezen. Overigen kan je dan toch na een bepaalde behandeling weer terug overstappen. Dat zal zeker wel wennen worden voor de beroepsgroep.

Overigens een nadeel van dit nieuwe systeem is wel dat tandartsen en assistenten te maken krijgen met prijsdiscussies met patiënten. Dit zal zeker even wennen worden en ook vergt dit een hoop tijd. Tja en tijd kost geld.
Ik had het er laatst over met mijn tandarts en ik vroeg/zei hem dat er waarschijnlijk veel mensen zijn die bij een andere tandarts gaan kijken/vragen of daar een (bijv.) kroon goedkoper is.
Ja zegt hij dat kan, maar als je hier patient/client bent en je gaat over naar een andere tandarts om daar een kroon te laten zetten dan moet je daar maar patient/client worden en niet hier.
Maar hoe het werkelijk werkt.......geen idee.

@ Vroem,
Stel ik ben bij jou patient/client en jij zegt dat ik een kroon nodig heb en die kost bij jou (zeg maar wat) 600 euro en ik bel een andere praktijk op en daar kost die 450 euro kan ik dan toch gewoon patient/client bij je blijven ?
Bijvoorbeeld omdat ik het toch prettig vind om door jou verder behandeld te worden als het nodig is.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door nevermind »

Chocomelk schreef:
Ik had het er laatst over met mijn tandarts en ik vroeg/zei hem dat er waarschijnlijk veel mensen zijn die bij een andere tandarts gaan kijken/vragen of daar een (bijv.) kroon goedkoper is.
Ja zegt hij dat kan, maar als je hier patient/client bent en je gaat over naar een andere tandarts om daar een kroon te laten zetten dan moet je daar maar patient/client worden en niet hier.
Maar hoe het werkelijk werkt.......geen idee.
Dus je bent gewoon veroordeeld, om bij jou tandarts een kroon te laten plaatsen, ook heeft hij een verhoogde prijs.
Dit kan toch niet de zin van het vrijgeven van prijzen zijn. :?:




Chocomelk schreef: @ Vroem,
Stel ik ben bij jou patient/client en jij zegt dat ik een kroon nodig heb en die kost bij jou (zeg maar wat) 600 euro en ik bel een andere praktijk op en daar kost die 450 euro kan ik dan toch gewoon patient/client bij je blijven ?
Bijvoorbeeld omdat ik het toch prettig vind om door jou verder behandeld te worden als het nodig is.
Na veel onderhandelen heb je er een paar tientjes af kunnen snoepen. maar dat zet geen zoden aan de dijk, want die ander is sowieso goedkoper.
Dit had ik in een ander topic aangesproken, om bij een andere tandarts een offerte maken te laten, om een betere prijs te krijgen.
Jouw voorbeeld zijn niet een paar tientjes, zoals hier gesuggereerd wordt, maar het gaat hier dan om € 150,00!
Trouwens vond een lid, mijn boven aangesproken bericht off topic, wie weet, misschien dat van jou ook.

Misschien geeft vroem nog antwoord.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

secondadvies schreef:
Dus je bent gewoon veroordeeld, om bij jou tandarts een kroon te laten plaatsen, ook heeft hij een verhoogde prijs.
Dit kan toch niet de zin van het vrijgeven van prijzen zijn. :?:

Dit had ik in een ander topic aangesproken, om bij een andere tandarts een offerte maken te laten, om een betere prijs te krijgen.
Jouw voorbeeld zijn niet een paar tientjes, zoals hier gesuggereerd wordt, maar het gaat hier dan om € 150,00!
Trouwens vond een lid, mijn boven aangesproken bericht off topic, wie weet, misschien dat van jou ook.

Misschien geeft vroem nog antwoord.
In principe ben ik inderdaad veroordeeld om bij mij tandarts
een kroon te laten zetten terwijl een paar straten verder die veel
goedkoper is.
Want dan word je dus uitgeschreven.......belachelijk !

Het zin van het vrijgeven van de prijzen is alleen voor de beurs van
de tandarts niet die voor de client.
Heb nog nergens gelezen of gehoord dat er ergens een tandarts goedkoper
gaat worden.

Als dit bericht off topic is dan weet ik het ook niet meer want dit heeft
wel degelijk met ons zorgstelsel te maken.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hoop dat Vroem gaat reageren op mijn bericht, ben benieuwd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:Hoop dat Vroem gaat reageren op mijn bericht, ben benieuwd.
Ik ook want ben eigenlijk wel benieuwd hoe ik dat moet voorstellen.
Hoewel ik er wel bij moet zeggen dat wij niet gauw zullen gaan shoppen, wij gaan graag naar de tandarts, leuke gezellige vent waar je leuk mee kunt kletsen en ik denk ook wel een goede, maarja dat weet je als leek vaak niet als je niet zoveel hebt.

Gesloten