LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5 jaar zorgstelsel: de balans

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Radar »

Vijf jaar geleden werd het nieuwe zorgstelsel geïntroduceerd. ‘Niemand zal erop achteruit gaan’ zei de toenmalige minister Hoogervorst nog. Wat is er van deze belofte terechtgekomen? Radar maakt de balans op én kijkt naar de zorgpremies voor komend jaar.

Maandag 14 november in Radar, 20.30 uur, Nederland 1]
Laatst gewijzigd door Radar op 11 nov 2011 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Datum gecorrigeerd

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door duiner »

.
ik zat op de tribune van de Eerste Kamer , toen Hoogervorst het er doorheen perste ....vreselijk !
En waar is die man nu gebleven?..
Het land uitgevlucht ?..

Hoeveel zou hij daarvoor gekregen hebben, van de verzekeringsmaatschappijen ?
Maar dat mag je niet beweren
.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door manondoris »

en als wilders zijn zin krijgt en we gaan toch terug naar de gulden ,dan betalen wij met 3pers maar 748 gulden pm :shock: uuum ik kan me nog herrineren dat mijn man en ik 20 jaar geleden met zijn 2en voor 45 gulden in het ziekenfonds zaten :? en als we pech hebben zijn we dan ook nog in totaal 1452 gulden aan het eigen risico kwijt! en wat vinden jullie van de balans :lol:

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door JDII »

Beste mensen, dit zorgstelsel had er nooit mogen komen. De kosten van de invoering ervan waren enorm, en de kosten die we nu betalen rijzen de pan uit.

Maar ja, marktwerking, liberalen krijgen er spontaan een *** van

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door duiner »

.
als we de balans moeten opmaken , is het , dat ik in januari steevast altijd rood sta, ....
omdat de ziekenkosten er dan van af gaan ,

dus alles in keer keer voor die 30 euro korting !
En zie dat maar de rest van de maanden weer glad te trekken !!... :shock:

dat is elk jaar weer , terwijl mijn maandelijkse inkomsten laag zijn , moet ik toch dokken !

Ach, en de balans van de " verdwenen " Hoogervorst zal wel beter zijn, dan de mijne !


Dat is de balans ..
..

Cailin
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 nov 2011 05:51

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Cailin »

manondoris schreef:uuum ik kan me nog herrineren dat mijn man en ik 20 jaar geleden met zijn 2en voor 45 gulden in het ziekenfonds zaten :?
Mja, de inflatie wil ook wat heh? En de euro ook.

Twintig jaar geleden at ik een ijsje voor vijftig cent, dat is nu ook acht keer duurder dan toen.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door manondoris »

inflatie oke! maar als ik even bij de gulden mag blijven hebben we dus op dit bedrag een verhoging gehad van 35 gulden per jaar voor 3pers ,dit is zonder eigenbijdragen alleen de premie ! als je het in euro,s bekijkt valt het weer mee :? zo gehersenspoelt zijn we al door die euro :cry: ik vind het best veel als je 20 jaar geleden tegen mij had gezegd ,over 20 jaar betaal je 748 gulden voor je gezin aan ziektekosten premie was ik waarschijnlijk terplekke flauwgevallen :lol: (dit geld trouwens ook voor de energie rekening).

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

TROS Radar schreef:Vijf jaar geleden werd het nieuwe zorgstelsel geïntroduceerd. ‘Niemand zal erop achteruit gaan’ zei de toenmalige minister Hoogervorst nog. Wat is er van deze belofte terechtgekomen? Radar maakt de balans op én kijkt naar de zorgpremies voor komend jaar.

Maandag 14 november in Radar, 20.30 uur, Nederland 1]
Niemand zal erop achteruit gaan......nee nee, wij betalen anders toch heel wat meer per maand als toen we nog de ziekenfonds hadden.
De enige mensen die er wat mee opgeschoten zijn die vroeger particulier verzekerd waren die zijn nu minder gaan betalen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:De enige mensen die er wat mee opgeschoten zijn die vroeger particulier verzekerd waren die zijn nu minder gaan betalen.
Zelfs die zijn er inmiddels niet op vooruit gegaan en alleen maar achteruit. Vroeger betaalden ze in sommige gevallen net zoveel als nu maar hadden toen wel een pakket waar je U tegen zegt. Elke scheet die dwarszat werd vergoed. Nu zitten we ook met zijn allen met een flink uitgekleed pakket. Voeger was je warm genoeg gekleed voor de noordpool, nu mag je blij zijn dat je genoeg hebt voor de tropen (om in dat vergelijk te blijven).

De particulier verzekerden hadden toen wel eigen risico en de ziekenfondspatiënten niet. Een eigen risico van zo'n 500 gulden was niet ongebruikelijk. Daar zitten we in 2012 met zijn allen ook aan met 220,- euri.

martenj65
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2010 11:52

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door martenj65 »

Ja zorg wordt steeds duurder en dat hoeft niet.
Als elke patiënt de nota krijgt die eens controleert en dan doorstuurt naar zijn zorg verzekeraar.
Dan kunnen die aasgieren ziekenhuizen en doctoren tandartsen ook niet meer alles declareren zie telegraaf 10-11 zieken huis brengt ten onrechte 4500 euro voor wespensteek in rekening brengt oeps foutje bedankt u krijgt 3750 euro terug FOUTJE? ja dat deze ontdekt is ja anders was deze rekening gewoon betaald.
Ik heb afgelopen jaar 8,80 geclaimd vorig jaar 34,95 oja dat is eigen risico maar betaal wel elke maand 134,00 zorgkosten en krijg geen zorgtoeslag.
Ik heb mazzel dat ik geen zorg nodig heb maar vind dat degene die dat wel echt nodig hebben die ook krijgen.
Daarom pak ziekenhuizen doctoren etc. aan op declaraties controleer ze.
Besparingen enkele miljoenen per jaar zonder de patiënt de dupe te laten zijn.
Zo weten ook de mensen die wekelijks voor stomme dingen bij een dokter zitten wat het kost en worden ze bewust van wat dat nu eigenlijk allemaal kost.
Een goede controle op de zorg begint bij u zelf.
In Engeland is de zorg gratis hoe zouden ze die betalen denk je? strenge controle op declaraties.

Nederbelg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2006 11:30

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Nederbelg »

Velen hadden het 5 jaar geleden al voorspeld, die nieuwe zorgwet werkt niet.
De wereld zit in de greep van het (neo)liberalisme, met als gevolg o.a, a-sociale wetgevingen, gestage ontwrichting van het financiële systeem en beurswezen. (een van de voornaamste oorzaken van het ontstaan van de huidige crisis).
Liberalisering, privatisering, en marktwerking, klinken allemaal heel mooi, maar functioneren alleen in theorie. In de praktijk vergt het een 100% waterdichte controle door b.v de overheid. Een dergelijke controle bestaat niet, dat is een utopie! Komt nog bij, dat het liberalisme o.a streeft naar vrijheid voor ondernemer en individu, met zo weinig mogelijk overheidsbemoeienis. De rampzalige gevolgen raken steeds meer gekend, fraude, belastingontduiking en/of misbruik, monopolievorming, en onderlinge prijsafspraken. Tel daarbij nog op, het soms overmatig menselijke egoïsme, zucht naar macht, en materialisme, en we hebben een systeem wat zichzelf op termijn volledig naar de knoppen helpt.
Met de liberalen, in de vorm van de VVD, in de regering, werd ons dit verfoeilijke a-sociale systeem nog meer opgedrongen, met alle nadelige gevolgen vandien.
Een van de grootste aanslagen op onze sociale verworvenheden, was het nieuwe zorgstelsel. Ondanks de bewering van de minister dat niemand er op achteruit zou gaan, kon iedereen op zijn vingers natellen, dat een liberale regel tot een oneerlijke verdeling van lasten zou leiden.
De werkelijkheid word steeds beangstigender, de kosten reizen de pan uit, het basispakket word steeds verder uitgedund, het eigen risico neemt schrikwekkende vorm aan, premies worden onbetaalbaar en, zoals verwacht, de lagere inkomens kunnen zich feitelijk nu al geen goede zorg meer veroorloven.
Men discuteert al openlijk over al dan niet eventuele levensverlengende behandelingen voor de ouderen! Het komt er op neer, dat men puur uit financieel gewin, overweegt of men ouderen al of niet langer wil laten leven. Hallo, waar zijn we mee bezig? Nederland stemde rechts met Balkenende en met Rutte, we kregen wat we vroegen. Wat hebben we toch gedaan?
Hoogste tijd dat we het a-sociale liberalisme van de VVD, inruilen voor een politiek met een meer menselijk karakter.
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 11 nov 2011 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

klusjesman60
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2011 17:46

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door klusjesman60 »

:oops: het zorgstelsel word systematisch uitgekleed maar niet door doktoren of ziekenhuizen, maar door de verzekeringmaatscappijen die er allemaal aan willen verdienen en dit niet te weinig dus als er moet worden bezuinigt begin dan bij de zorgverzekeraars en breng de zorg weer terug bij de overheid.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door berend12 »

Bij sommige verzekeraars kan je geen duurdere tandartsverzekering nemen zonder medische vragen en/of verklaring van de tandarts. Nu is de kans groot dat de kosten gaan stijgen doordat de prijzen worden vrijgegeven. Zouden de zorgverzekeraars daarom hun klanten niet de kans moeten geven om zonder vragen een verzekering met een hogere dekking af te sluiten?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Tandartsverzekering :
Verzekerd voor max. 450 euro per jaar MAAR als je een vulling moet dan heb je nog altijd je eigen bijdrage want word niet volledig vergoed uit je tandartsverzekering tot het max. waar iemand zich voor verzekerd.

Klopt toch ook voor geen meter.
Je verzekerd je extra en toch nog eigen bijdrage's.... :twisted:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door olaf79 »

JDII schreef:Beste mensen, dit zorgstelsel had er nooit mogen komen. De kosten van de invoering ervan waren enorm, en de kosten die we nu betalen rijzen de pan uit.

Maar ja, marktwerking, liberalen krijgen er spontaan een *** van
Kosten rijzen de pan uit doordat de samenleving verandert. Er komen steeds meer ouderen en die ouderen kunnen steeds met meer middelen en duurdere behandelingen geholpen worden. Daarnaast blijft her en der zoveel aan de strijkstok hangen dat het minimaal de helft goedkoper zou kunnen.

Vergeet daarnaast niet dat de zorg toch betaald moet worden, rechtstreeks of via de belasting, geld kosten doet het toch. In belgie is de verzekering heel goedkoop, maar ja dat land is bijna failliet dus dat is geen goede maatstaf.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door olaf79 »

Chocomelk schreef:Tandartsverzekering :
Verzekerd voor max. 450 euro per jaar MAAR als je een vulling moet dan heb je nog altijd je eigen bijdrage want word niet volledig vergoed uit je tandartsverzekering tot het max. waar iemand zich voor verzekerd.

Klopt toch ook voor geen meter.
Je verzekerd je extra en toch nog eigen bijdrage's.... :twisted:
Gewoon goed je tanden poetsen. Heb je ook geen vulling nodig.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door bprosman »

en breng de zorg weer terug bij de overheid
Bij deze werp ik me vrijwillig op om dit te realiseren. Ik stel voor om een stuurgroep op te richten waar ik zelf voorzitter van wordt. Aangezien deze baan belangrijker is dan de Minister van volksgezondheid wil ik dan wel een salaris van 2 keer de balkenende norm. Direct na de oprichting van de stuurgroep hebben we wel de behoefte aan landelijke stuurorganen, deze behoeven elk wel een eigen voorzitter. Vervolgens......

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:
Chocomelk schreef:Tandartsverzekering :
Verzekerd voor max. 450 euro per jaar MAAR als je een vulling moet dan heb je nog altijd je eigen bijdrage want word niet volledig vergoed uit je tandartsverzekering tot het max. waar iemand zich voor verzekerd.

Klopt toch ook voor geen meter.
Je verzekerd je extra en toch nog eigen bijdrage's.... :twisted:
Dat hangt van je verzekering af. Zelf krijg ik alles 100% vergoed tot een bedrag van 750,- euro.
Oh oke dat is inderdaad veel beter zeg.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door snepke »

Ik krijg ook alles voor de tandarts vergoed,gaat niet van de eigen bijdrage af.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat hangt van je verzekering af. Zelf krijg ik alles 100% vergoed tot een bedrag van 750,- euro.
Ik krijg 100% tot een bedrag van 800 euro, zonder medische acceptatie of wat dan ook. Er is alleen een wachttijd van een half jaar voor kronen en bruggen, maar dat is ergens wel logisch ook.

Premie is er wel naar, die ligt vrij hoog, maar dat is met alle dure pakketten.

Gesloten