LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Antibiotica in de veehouderij

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door Radar »

Stel, je wordt in het ziekenhuis opgenomen met een simpele urineweg-infectie. Daar blijkt ineens dat er geen behandeling meer mogelijk is met antibiotica. Hoe kan dit?

Het aantal patiënten met onbehandelbare infecties loopt razendsnel op. Vrijwel iedereen is het erover eens dat het gebruik van antibiotica in de veehouderij een van de veroorzakers is van de resistentie van deze bacteriën.

In Radar leggen meerdere deskundigen uit dat er nog lang niet genoeg gebeurt om het verdere verspreiden van resistente bacteriën tegen te gaan en dat een nationaal aanvalsplan noodzakelijk is.

Maandag 5 september, 20:30 uur op Nederland 1

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door VioletPrue »

TROS Radar schreef:Stel, je wordt in het ziekenhuis opgenomen met een simpele urineweg-infectie. Daar blijkt ineens dat er geen behandeling meer mogelijk is met antibiotica. Hoe kan dit?

Het aantal patiënten met onbehandelbare infecties loopt razendsnel opVrijwel iedereen is het erover eens dat het gebruik van antibiotica in de veehouderij een van de veroorzakers is van de resistentie van deze bacteriën.

In Radar leggen meerdere deskundigen uit dat er nog lang niet genoeg gebeurt om het verdere verspreiden van resistente bacteriën tegen te gaan en dat een nationaal aanvalsplan noodzakelijk is.

Maandag 5 september, 20:30 uur op Nederland 1
Ik hoop dat hier gedoeld wordt op wetenschappers, die er veel onderzoek naar heeft gedaan?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door manondoris »

heel eng dit!!!!

gelach
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2005 12:16

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door gelach »

Dit is het bekende (20 jaar) probleem. De Overheid loopt zoals altijd in deze al jaren achter de feiten aan. Veeartsen hebben vrij spel en verdienen er fiks aan. Controle apparaat is corrupt en onder de maat. Voorts is de veestapel en gedachte over de veehouderij op deze postzegel grote als Nederland is volkomen doorgeslagen. En onder het (CDA) clubje altijd de hand boven het hoofd gehouden . Bleker doet niets anders. Boeren hebben vrijwel standaard een M.R.S.A besmetting onder de leden. Melkproductie en melkvee wordt opgejaagd met hormonen van Monsanto t.b.v. melk productie uierontsteking ten spijt. Vervolgens ziekte en de cirkel is weer rond.
Koeien pissen letterlijk antibiotica op het land of stal. Via melk en vlees komt de kringloop weer bij de mens. De hele zuivel en vleesindustrie is zwaar ziek. Het Economisch belang gaar boven gezondheid van mens en dier. OP termijn betalen wij een Mega tol voor deze zieke wereld die mede door de Overheid in stand wordt gehouden. CDA en Bleker voorop. Maar ook in de groente sector is het het zelfde laken een pak. De supermarkt ligt vol met producten van Frankenstein voedsel van Monsanto (bedenker van o.a. Agent Orange) ontbladeringsmiddel in Vietnam oorlog . Voormalige Wereld leiders zoals Clinton en Blair waren op de hoogte. :lol: :mrgreen:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door Chocomelk »

manondoris schreef:heel eng dit!!!!
Inderdaad :!:

hahal
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mei 2011 22:53

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door hahal »

Chocomelk drinken schijnt ook niet goed te zijn en dat vind ik ook erg eng!
Wat cacao (chocolademelk)betreft:Cacao bevat theobromine, wat iets anders is dan cafeïne. Een kopje cacao geeft wat energie maar dat komt door de suiker die erin zit.
Theobromine is een chemische verbinding met fysiologische eigenschappen die lijken op die van cafeïne. Volgens „The Encyclopedia Americana” zit er in cacaobonen ’een 3% theobromine en kleine hoeveelheden cafeïne’. „Compton’s Encyclopedia” zegt dat ’bij sommige gevoelige personen het gehalte aan theobromine [in chocolade] dezelfde effecten teweeg kan brengen als cafeïne’.

mjs50
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2011 20:55

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door mjs50 »

slecht voorbeeld in dat programma elke varkensboer in nl weet heel goed van het bestaan van mrsa

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door kss »

bij goed verhitten kook en bak je alles dood, dus dat verhaal met kip dat slecht voor je is wel erg overtrokken. problemen ontstaan echter bij dingen zoals biefstukken e.d die je rose eet en zuivel.

MKnevel
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2011 20:53

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door MKnevel »

Ik snap die boer niet. Mijn vader heeft al 50 jaar geleden op de landbouwschool geleerd dat antibiotica niet veelvuldig gebruikt moet worden. En hij maar roepen, o dat wist ik niet.

Wij eten alleen biologisch vlees en groenten. Maar na deze radar uitzending eten wij ook geen kip meer. Misschien dat ze mensen die lager opgeleid zijn, even hun neus op de feiten moeten drukken. Mijn ervaring is nog steeds dat dat de mensen zijn die hier niks van aantrekken.
Wedden als ze dit allemaal horen, dat ze geen kiloknallers vlees meer halen.

Denk eens na mensen. We zijn toch zo beter dan dieren omdat we zoveel meer ontwikkeld zijn... merk er niks van.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door puma73 »

kss schreef:bij goed verhitten kook en bak je alles dood, dus dat verhaal met kip dat slecht voor je is wel erg overtrokken. problemen ontstaan echter bij dingen zoals biefstukken e.d die je rose eet en zuivel.
wat denk je dat kip met je doet bij een kruisbesmetting, dus slechte hygiene in de keuken(voor dat het gebakken of gekookt is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door Chocomelk »

hahal schreef:Chocomelk drinken schijnt ook niet goed te zijn en dat vind ik ook erg eng!
Wat cacao (chocolademelk)betreft:Cacao bevat theobromine, wat iets anders is dan cafeïne. Een kopje cacao geeft wat energie maar dat komt door de suiker die erin zit.
Theobromine is een chemische verbinding met fysiologische eigenschappen die lijken op die van cafeïne. Volgens „The Encyclopedia Americana” zit er in cacaobonen ’een 3% theobromine en kleine hoeveelheden cafeïne’. „Compton’s Encyclopedia” zegt dat ’bij sommige gevoelige personen het gehalte aan theobromine [in chocolade] dezelfde effecten teweeg kan brengen als cafeïne’.
Dan moet je dat ook niet drinken joh !

concern
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2009 11:58

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door concern »

Dank voor de verhelderende uitzending....vraag voor mij is : hoe zit het met de eieren ???? Wat komt er aan MRSA/ESBL in de eieren terecht ?? En met de melk & kaas van koeien ??
Als we dan geen vlees meer kunnen eten en geen gekweekte vis meer, hoe terughoudend moeten we dan zijn met melk, kaas en eieren ivm de gevolgen van preventieve antibiotica ?? Daarover heb ik nog niets gehoord, terwijl deze producten toch net zo vaak gebruikt worden.
Graag meer informatie.

hahal
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mei 2011 22:53

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door hahal »

Dan moet je dat ook niet drinken joh !
Prima advies en Antoinnetjes ik durf nu alleen nog maar diepgevroren maaltijdjes te eten die ik extra lang opwarm in de magnetron.

Geweldig info jij ook bedankt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door Emmy75 »

TROS Radar schreef: Het aantal patiënten met onbehandelbare infecties loopt razendsnel op. Vrijwel iedereen is het erover eens dat het gebruik van antibiotica in de veehouderij een van de veroorzakers is van de resistentie van deze bacteriën.
Goh, dat verbaasd me helemaal niets.
In het grote komkommer topic schreef ik op 6 juni:
Emmy75 schreef:Weet je wat de grootste probleem is van het verhaal. Ik denk dat we dit soort dingen in de toekomst veel vaker gaan krijgen. Er komen steeds meer resistentie bacteriën en virussen welke niet bestand zijn tegen antibiotica omdat er veel te veel antibiotica wordt gebruikt als het niet nodig is. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan het preventief behandelen van de hele veestapel wat massaal gebeurd.
Kleine correctie op het stukje tekst:
Resistentie moet natuurlijk zijn resistente ..
Het woordje "niet" voor bestand moet natuurlijk weg, want is strijdig met resistente.

hahal
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mei 2011 22:53

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door hahal »

Prima uitzending alleen is het onderwerp al tig-jaren bekend in de medische wereld en bij de media.

Maar is de eerste uitzending van het seizoen dus.....weinig scoren :lol:

natuurmens
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2007 13:25
Locatie: Berltsum

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door natuurmens »

Ik heb als controleur gewerkt in de agrarische sector. Ik spreek over de 80 jaren was de penicilline al overmatige in gebruik. Nu het nieuwe boeren word ingevoerd denk dat het ook minder kan. Maar het is niet alleen in de veeteelt dat dit gebeurd maar ook worden er middelen in de landbouw en tuinbouw gebruikt. Deze zijn echt niet nodig. Maar er wordt vaak te snel bij voorbaat al gehandeld.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door Wubo »

het is zulke bullsh.. dat er gezegd word in de landbouw dat ze dit niet wisten.

dit was het eerste wat ik in mijn toets leerde over koeienmelk welke enige tijd niet gebruikt mocht worden wanneer een koe antibiotica had gehad daar dit schade kon hebben voor de consument.

hetzelfde met vlees

het werd er aan kennis gewoonweg ingeramd.
met die kennis op zak verwacht je dan ook dat veehouderijen zich hieraan houden, je leert dit tenslotte niet voor niets en hierop zou streng gecontroleerd worden.

controle? ook bullsh.. volgens mij.

ik schrok er gewoonweg van dat meerder partijen deden alsof hun neus bloedde.

zureharing
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2011 23:34

Re: Antibiotica in de veehouderij

Ongelezen bericht door zureharing »

<Stel, je wordt in het ziekenhuis opgenomen met een simpele urineweg-infectie. Daar blijkt ineens dat er geen behandeling meer mogelijk is met antibiotica. Hoe kan dit?

Het aantal patiënten met onbehandelbare infecties loopt razendsnel op. Vrijwel iedereen is het erover eens dat het gebruik van antibiotica in de veehouderij een van de veroorzakers is van de resistentie van deze bacteriën.

In Radar leggen meerdere deskundigen uit dat er nog lang niet genoeg gebeurt om het verdere verspreiden van resistente bacteriën tegen te gaan en dat een nationaal aanvalsplan noodzakelijk is.>

De gevolgen waren begin 80e jaren al bij mij bekend,dat de overvloedig antibioticagebruik bij veehouderij oa veel de weerstand bij vee en mensen zou verlagen en de resistentie van de bacterien.Maar zo konden grootboeren wel massa's vee/kippen bij elkaar zetten zonder rekening te hoeven houden,meer dieren-meer omzet,maar meer risico op verwondingen ed,dan maar veel antibiotica,goedkoper dan dierenarts...Ik werkte toen op een kleinere ,diervriendelijkere boerderij,maar kwam ook weleens bij die "massale varkens/kippenschuren"{de boer pachtte grond van hun},die legde me t financiele uit.In t dorp waren er oude wijze gezonde boeren,die t vee die ze zelf aten,ander ouderwets duurder voer gaven en buiten lieten lopen.En me over de antibioticas vertelde.Ik ben die tijd gestopt met vlees eten en na onzekere jaren toch gestopt antibioticas etc.te slikken,mijn toen geruime tijd,regelmatig terugkerende angina en voorhoofd/kaakholte onstekingen,verdwenen na een paar dagen ,na alleen hele dag drinken van thym/salie thee(kruiden){dus geen antibiotica/penicilline,zoals gewoon},Na t drinken van deze kruiden,thym/salie kwam de angina en voorhoofd/kaakholte onstekingen na deze keer niet meer terug,zonder naar toemalige huisarts gaan(was buiten t dorp logeren} voor nog zwaardere antibiotica en dreigende amandelknipping.Sinds die tijd heb ik me verder verdiept en na 26jaar is die angina.voorhoofd/kaakholteontstekingennog niet weder gekeerd{had ze op t laatst5 keer per jaar,t werd alleen erger,net als de medicijnen}en zweer ik nog steeds by kruiden en goede voeding.

Gesloten