LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] E-nummers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wat is nog wel gezond om te eten ?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:Wat is nog wel gezond om te eten ?
Niets. Zelfs je eigen groetetuintje onder de rook van schiphol is zo ongezond als de pest.

Gewoon normaal gezond verstand gebruiken en goed variëren. Ik zeg maar zo soms is het beter net iets korter te leven dan jaren verspillen aan drukmakerij.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door ciske »

Chocomelk schreef:Wat is nog wel gezond om te eten ?
:lol: Niks, gewoon blijven eten wat je eerst deed, je leeft maar ene keer.
Zelfs je eigen groetetuintje onder de rook van schiphol is zo ongezond als de pest
ik ga er vanuit dat niet het hele forum in het westen woont? :lol:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef:
Chocomelk schreef:Wat is nog wel gezond om te eten ?
Niets. Zelfs je eigen groetetuintje onder de rook van schiphol is zo ongezond als de pest.

Gewoon normaal gezond verstand gebruiken en goed variëren. Ik zeg maar zo soms is het beter net iets korter te leven dan jaren verspillen aan drukmakerij.
Inderdaad, maar was benieuwd naar de reacties.
Ik leef liever wat korter maar wel goed. :wink:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:ik ga er vanuit dat niet het hele forum in het westen woont? :lol:
Ook goed, voor de limburgers dan: het groentetuintje onder de rook van DSM net zo ongezond.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door berend12 »

Wilmamazone schreef: Een beetje kort door de bocht. Dan zouden er b.v. ook geen pinda's meer verkocht mogen worden, want dat is een bekend, en mogelijk dodelijk, allergeen.
Als je dan toch bezig bent zouden logischerwijs óók o.a. alle wespen uitgeroeid moeten worden.
U kunt er een karaktuur van maken, maar ik denk dat deskundigen een lijstje kunnen maken van conserveringsmiddelen en kleurstoffen die schadelijk zijn en waar wij makkelijk zonder kunnen. In de uitzending werd bijv. E102 genoemd (al jaren omstreden) en een conserveringsmiddel.
Bovendien zou het goed zijn als er in de supermarkt meer voedingsmiddelen komen zonder soja en melk aangezien veel mensen daar allergisch voor zijn. Er zijn weinig vlees- en deegwaren meer te vinden zonder soja en melk en die bekende conserveringsmiddelen. Deze stoffen zijn meestal niet nodig voor de smaak maar worden vaak toegevoegd om kosten te besparen.
Daar komt nog bij dat sommige winkels helemaal niet laten zien wat de ingredienten zijn. De Hema laat op de verpakking van de fijne vleeswaren niet zien wat de ingredienten zijn. Zijn zij volgens de klantenservice ook niet wettelijk verplicht. Dat kan dus beter.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wilmamazone schreef: Om het wiel niet opnieuw uit te hoeven vinden hier de meest recente wetenschappelijke informatie over zoutinname:
http://cryptocheilus.wordpress.com/2011 ... -het-hart/
Google weer je beste vriend ?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Wilmamazone, ik vraag me af als jij een produkt hebt gekocht
of je dan alles gaat uitzoeken wat er in zit, wat niet oke is, en en en en.....
Dan zal er nog weinig zijn wat je koopt of niet ?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:@ Wilmamazone, ik vraag me af als jij een produkt hebt gekocht
of je dan alles gaat uitzoeken wat er in zit, wat niet oke is, en en en en.....
Dan zal er nog weinig zijn wat je koopt of niet ?
Uh.. als ik het topic goed gevolgd heb, is ze meer van mening dat er juist teveel ophef is over de e-nummers. Dat heel veel zaken die als E-nummer gepresenteerd worden onschadelijk zijn of stoffen zijn die we in de natuur ook aantreffen.

Of dat heel veel 'normale' dingen een ingewikkelde wetenschappelijke naam hebben waardoor het vooral chemisch en dus giftig klinkt maar dat niet zo is.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door angel1978 »

Chocomelk schreef:
Wilmamazone schreef: Om het wiel niet opnieuw uit te hoeven vinden hier de meest recente wetenschappelijke informatie over zoutinname:
http://cryptocheilus.wordpress.com/2011 ... -het-hart/
Google weer je beste vriend ?
Nee dit is de eigen site van haar en haar medecompanen waar ze ook zelf een van de schrijvers van is..

eigenlijk is het dus gewoon spam

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

angel1978 schreef:
Nee dit is de eigen site van haar en haar medecompanen waar ze ook zelf een van de schrijvers van is..

eigenlijk is het dus gewoon spam
Ah nog erger !
Inderdaad pure spam.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Emmy75 schreef:
Wilmamazone schreef: Hoog tijd voor informatie.
Ik zette niet voor niets een :lol: erachter toen ik zei dat ik geen producten hoef met hatweeoo..
Ik reageerde niet op jou, maar omdat ik zag dat iemand het nodig had gevonden om mij als enige aan te melden voor moderatie vanwege die hele hoop diwaterstofmonoxide. Droge humor mag ik ook al niet hebben zo lijkt het.
Emmy75 schreef:[
Wilmamazone schreef: Het is m.i. onmogelijk dat iemand via voedsel dagelijks meer dan 3 tot 6 gram binnen krijgt, want dat zou zelfs voor Holle Bolle Gijs een schier onmogelijke klus zijn.
Mwah onmogelijk zou ik niet zo snel zeggen 3-6 kg paprika is best mogelijk in een dag. Mensen hebben wel meer verorberd in rare eet- en drinkwedstrijden.
http://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=14944
[..Paprika is de vruchtgroente met het hoogste gehalte aan vitamine C. Per 100 gram bevat de paprika tot meer dan drie keer zoveel vitamine C als sinaasappels. Zelfs in groene paprika (in feite een onrijpe vrucht) zit al bijna anderhalf keer zo veel vitamine C als in sinaasappel. In de rijpe kleuren rode, gele en oranje paprika zit per 100 gram ruim drie keer zoveel vitamine C als in sinaasappel. De oranje paprika is met gemiddeld 180 mg per 100 gram vruchtvlees de sterkste vitamineknaller. Vitamine C is vooral belangrijk als bescherming tegen infecties.

Naast vitamine C bevatten paprika’s ook nog vitamine A, B1 en B2. Vitamine A is belangrijk voor een gezonde huid en gaat nachtblindheid tegen. Vitamine B1 ondersteunt de hersenfuncties, energieproductie, opname van proteïne en de spijsvertering. Vitamine B2 is onder meer belangrijk voor het repareren en versterken van huid, haar, nagels en ogen.

Mineralen
De voornaamste mineralen in paprika zijn calcium, ijzer en sodium. Calcium is goed voor de botten, maar helpt ook tegen spierpijn. IJzer is belangrijk voor het vervoer van zuurstof door het lichaam. Sodium is goed voor de vochtbalans in het lichaam.
Daarnaast heeft de zoete puntpaprika een exceptioneel hoog foliumzuurgehalte, namelijk 90 microgram per 100 gram. Foliumzuur is belangrijk voor vrouwen die zwanger zijn of dit willen worden...]
Laatst gewijzigd door Wilmamazone op 21 feb 2012 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wilmamazone schreef:Paprika is de vruchtgroente met het hoogste gehalte aan vitamine C.
En waarom denkt u dat ik het voorbeeld van paprika's al 2 keer gegeven heb ?
Maar knap gegoogled hoor.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Emmy75 schreef:
Wilmamazone schreef:Paprika is de vruchtgroente met het hoogste gehalte aan vitamine C.
En waarom denkt u dat ik het voorbeeld van paprika's al 2 keer gegeven heb ?
Maar knap gegoogled hoor.
Er zijn ook mensen die meelezen op een forum en niet/niet zo goed op de hoogte zijn. Daar doe ik dat voor, niet meer en niet minder. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wilmamazone schreef:Ik reageerde niet op jou, maar omdat ik zag dat iemand het nodig had gevonden om mij als enige aan te melden voor moderatie vanwege die hele hoop diwaterstofmonoxide. Droge humor mag ik ook al niet hebben zo lijkt het.
Weet niet wie het gemeld heeft, maar feitelijk kan dit hele stuk van de discussie gemeld worden omdat het wat ver afdwaalt van het oorspronkelijke topic, althans dit vinden sommigen misschien.

Ik vind er persoonlijk wel nog een link mee met het oorspronkelijke topic en zal uitleggen waarom. Deze discussie ging even over een aantal voorbeelden van alledaagse zaken (water, zout, vitamine C, azijn enz) die de mens nodig heeft en goed voor de mens zijn, alleen werd van deze alledaagse zaken de ingewikkelde scheikundige naam neergezet.

Het is een kwestie van presentatie, precies wat in de uitzending ook al aangehaald werd. Veel fabrikanten kennen de antipathie van veel consumenten jegens E-nummers dus zetten ze het nummer er niet meer op maar de naam van het beestje. Ascorbinezuur en diwaterstofmonoxide 'klinken' heel erg chemisch dus 'moeten wel giftig zijn' is de beleving bij velen. Net zoals veel E-nummers onschuldig zijn maar mensen die beleving hebben. Net zoals bij veel ziekten, de ingewikkelde latijnse naam ervan doet velen vermoeden dat het om een zware ernstige ziekte gaat terwijl het soms iets heel onschuldigs of eenvoudigs is.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door newmikey »

Emmy75 schreef: Het is een kwestie van presentatie, precies wat in de uitzending ook al aangehaald werd. Veel fabrikanten kennen de antipathie van veel consumenten jegens E-nummers dus zetten ze het nummer er niet meer op maar de naam van het beestje. Ascorbinezuur en diwaterstofmonoxide 'klinken' heel erg chemisch dus 'moeten wel giftig zijn' is de beleving bij velen. Net zoals veel E-nummers onschuldig zijn maar mensen die beleving hebben. Net zoals bij veel ziekten, de ingewikkelde latijnse naam ervan doet velen vermoeden dat het om een zware ernstige ziekte gaat terwijl het soms iets heel onschuldigs of eenvoudigs is.
Exact het betoog wat ik beoogde. Dank, Emmy!

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Emmy75 schreef: Het is een kwestie van presentatie, precies wat in de uitzending ook al aangehaald werd. Veel fabrikanten kennen de antipathie van veel consumenten jegens E-nummers dus zetten ze het nummer er niet meer op maar de naam van het beestje. Ascorbinezuur en diwaterstofmonoxide 'klinken' heel erg chemisch dus 'moeten wel giftig zijn' is de beleving bij velen. Net zoals veel E-nummers onschuldig zijn maar mensen die beleving hebben. Net zoals bij veel ziekten, de ingewikkelde latijnse naam ervan doet velen vermoeden dat het om een zware ernstige ziekte gaat terwijl het soms iets heel onschuldigs of eenvoudigs is.
Precies!

Peter7890
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:43

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Peter7890 »

Fast food is sowieso af te raden: veel vet en veel suiker in het vaak smakeloze voedsel.

Maar het zogenaamde nieuws van Jamie Oliver is sterk overdreven.

Ten eerste is afvalvlees geen afgekeurd vlees, maar kleine vleesstukjes van botten. Het woord 'afval' is dus onterecht.

Daarnaast wordt ammoniak in tal van bakprodukten gebruikt als rijsmiddel-gas. Hoewel ammoniak giftig is - net als kooldioxide trouwens en dat ook als rijsmiddel-gas wordt gebruikt -, verdampt het ammoniak geheel tijdens het bakproces. Dat geldt ook voor kooldioxide.

Behalve gist zijn stoffen als ammoniumbicarbonaat en natriumbicarbonaat bekende rijsmiddelen die zijn toegestaan.

Jamie Oliver zou zich zorgen moeten maken om ander gerommel met voedsel, en ook niet alles wat Jamie zelf maakt, is gezond. Een beetje schijnheilig dus.

mono66co
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2012 20:27

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door mono66co »

Jammer en kortzichtig dat kritisch en oplettend zijn gelijk wordt aangemerkt als 'complotdenken' en 'doemdenken', terwijl het ook minder extreem kan. Vanwege gezondheidsproblemen ben ik genoodzaakt te weten wat ik eet en dat wordt niet makkelijk gemaakt door veel fabrikanten. Daarom eet ik zoveel mogelijk niet bewerkte voedingsmiddelen. Wat ik erg vreemd vind is dat veel natuurlijke middelen sinds kort op een lijst van verboden middelen staan, terwijl echt gezondheidsbedreigende stoffen mogen worden toegevoegd. En wat de voedsel en warenwet betreft: de regels voor wat toegelaten wordt, worden niet per definitie opgesteld door terzake deskundigen, maar ook hierbij speelt macht en belangenverstrengeling een rol (geen complottheorie voor mij, maar gezond verstand en waakzaamheid). Mensen vinden het soms makkelijker om struisvogelpolitiek te bedrijven, dat is het ook... Wat betreft de toevoeging van room en veel olijfolie; deze bevatten beide gezonde vetten, en natuurlijk is het belangrijk om daarbij op de hoeveelheid te letten als je je gewicht in de gaten dient te houden, dat is bij elk recept zo. Echter, als je voldoende gezonde vetten binnenkrijgt, wordt de verbranding alleen maar beter! Ook als Jamie Oliver niet altijd gezond zou koken, betekent dat nog niet dat hij ons niet mag wijzen op wat er met ons eten gebeurt!

ankeb
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2012 10:53

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door ankeb »

Chocomelk schreef:
ankeb schreef: Ben het met van Gestel eens dat er echt troep in ons eten zit: E621 en E950/951 zit in heel veel Nederlandse producten maar is echt heel slecht voor je!

Je moet voor de gein eens boodschappen gaan doen met dat boekje in de hand en dan ingredientenlijsten gaan checken. Je schrikt je rot!
Tjah en wat nu ?
Eet je nu geen Nederlandse producten meer ?
Wat eet je nu nog dan ?
Naar de natuurvoedingswinkel! Kan je gewoon je normale voedingspatroon aanhouden hoor, geen probleem, maar wel gezonder.

Gesloten