LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] E-nummers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door ciske »

Chocomelk schreef:
boomsma schreef:niet overal, waren ook niet mijn woorden maar wel elke plaats 1 gelegenheid die hij aandoet. Maar heb geen zin met jou hierover in discussie te gaan. We mogen gelukkig vrij zijn elk zijn mening te geven.
Je hebt geen zin om met Ciske de discussie aan te gaan omdat Ciske een
andere mening dan jou heeft ? :roll:
:lol: zou eentonig worden als we dezelfde mening hadden :lol:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

boomsma schreef:Als je naar een programma als de smaakpolitie kijkt dan moet het je niet verbazen wat er allemaal mis is in Restaurants. Het zijn toch geen uitzondering dat Rob geus in bijna elke plaats een smeerboel tegenkomt. Je zou nooit weer uit eten gaan. Belachelijk dat onze keuringsdienst van waren hier niets aan doet. Ze zouden een tent(restaurant kun je het niet noemen) waar de regels worden overtreden direkt moeten sluiten. Een hoge boete geven en van het geld van de boete na heropening ieder halfjaar een steekproef. Gaat men weer in de fout onmiddelijke sluiting en een verbod om iets nieuws te beginnen.
Wat ik soms zie daar zou ik mijn huisdier nog niet willen laten eten. Nogmaals onze keuringsdienst die heel veel (belasting) geld kost schiet heel erg tekort. Ja zoals bijna elke door de overheid betaalde inspectie/keuringsdienst.
Dit heeft niets met het topic te maken.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Hilde Anna schreef:Interessant item! Ik ga zeker kijken! Wie meer informatie over voeding en misleidende marketing wil moet ook eens naar de website van foodwatch gaan. Deze organisatie maakt zet zich in voor het recht van consumenten op transparantie over voeding, waaronder E-nummers.
Misleidende reclame en gezondheidsclaims zijn weer een apart hoofdstuk.

Daar gaat de Reclame Code Commissie weer over:
https://www.reclamecode.nl/consument/de ... paginaID=0

Behulpzaam voor het beoordelen van gezondheidsclaims is de lijst van de European Food Safety Authority (EFSA):
http://www.efsa.europa.eu/en/nda/ndaclaims.htm

Leuker kan ik het niet maken en ook niet makkelijker.
Het is tegenwoordig wat om door alle bomen het voedselbos nog te zien!
Meer transparantie is inderdaad meer dan broodnodig.

De site van het voedingscentrum kan ook behulpzaam zijn bij het oplossen van de puzzel:
http://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx

Dick-K
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mar 2009 17:00

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Dick-K »

Wat zit er in ons eten? Halal

Onlangs bleek dat aan rundvlees soms kleine hoeveelheden halal geslacht vlees worden toegevoegd, vooral wanneer daaraan een overschot bestaat. De consument die dit per se niet wil heeft bij de meeste supermarkten het nakijken, in ieder bij Albert Heijn. Deze keten (marktleider) weigert te garanderen dat 'main stream' rundvlees volledig halal vrij is. Consumenten die alleen halal vlees willen eten, kunnen wel een 100% garantie krijgen dat er geen sporen van niet halal in het eindproduct zitten. Er is dus sprake van ongelijke behandeling.

Hans Heier
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2010 20:27

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Hans Heier »

Wat willen we nu met de e-nrs? Vanuit mijn professie weet ik dat dit een veilig en betrouwbaar systeem was; onder toezicht en gemakkelijk op te zoeken. Het voedsel is nog nooit zo veilig geweest!Maarr..... de (linkse) politiek, consumenten- en voedingsorganisaties (en tros Radar???) hebben in de afgelopen jaren daartegen een hetze ontketend. En een echte ondernemer zou geen ondernemer zijn als hij/zij zoekt (noodgedwongen) zoekt naar alternatieven. En dus....Maar nou is het weer niet goed. Wat willen we nu eigenlijk? De doorsnee consument wil nu eenmaal bedrogen worden. Want bijvoorbeeld puur gehakt verkleurt aan de lucht. Maar o wee, als die er niet lekker rood uitziet, want anders verkoopt het niet. En dus....Denk eens aan de geschilde appel, die bruin verkleurt enz.
En fabrikanten willen niet graag, dat de consument een voedselvergiftiging oploopt. Dus moeten er noodzakelijkerwijs additieven worden toegevoegd, zoals nitriet aan ham en bacon. En daar is niets mis mee!!! Met de hetze tegen de e-nrs zijn de consumenten van de regen in de drup gekomen. Dank zij.......vul maar in. Wordt vervolgd.

HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door HereIsTom »

Voedsel veilig? Ja je wordt er misschien niet gelijk ziek van, maar dat er veels teveel onnodige troep in zit, zoals je aan al die E-nummers wel kunt zien, is dat zeker niet veilig of gezond! Het falende beleid van de overheid en de keuringsdienst van waren leidt er dus toe dat er totaal geen controle op is en dat de consument al helemaal de weg kwijt is!

poepelepepe
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:20

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door poepelepepe »

Wat geweldig dat er nu eens door Radar aandacht wordt geschonken aan dit grote issue!
En zoals te verachten viel weer een heleboel berichten in het forum van mensen die er niks van willen weten...

bouillon magazine
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:12

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door bouillon magazine »

Dat hebben wij overigens zelf toegestaan hoor... we willen dat vlees altijd rood is, koekjes na een jaar nog knapperig en groente frisgroen. En we willen onze behoeften direct kunnen bevredigen. Daar hebben de fabrikanten gewoon op ingespeeld.
Gewoon weer een béétje gaan nadenken over wat je in je mond stopt.
De wereld vergaat als je benzine in je diesel-auto gooit, maar wat je in je mond stopt dat zou allemaal goed voor je zijn?
Pffff... zo stom gedacht!
Oh ja, ook veel gehoord: dat zou de overheid toch nooit goed vinden.
De overheid?

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door kss »

:lol: eens kijken bij de kassa van de supermarkten morgen of we met zn allen die troep in de winkels laten liggen. :mrgreen:

ik denk dat veel mensen best heel goed weten dat ze met een boel levensmiddelen bedonderd worden en het domweg accepteren. :evil:

sprankel
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2012 21:31

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door sprankel »

Fantastisch!!! Wat een goede uitzending over de E-nummers!!!
Eindelijk heel duidelijk voor iedereen, nu maar hopen dat er een wet komt die alle slechte E-nummers verbiedt!!!
Als je multivitaminen slikt, let dan ook op de ingrediëntenlijst, heel vaak zitten daar slechte E-nummers in!!!
Veel succes, en laat nu iedereen in zijn omgeving dit eens duidelijk kenbaar maken!!!
Ankie.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door kss »

@hans "Wat willen we nu met de e-nrs?"

dat is het punt, de insteek was om gewoon alle grondstoffen in enummers te vermelden, dat zou dan vertaalfouten en verwarring voorkomen. jammer genoeg werkt het systeem niet zo als ooit bedacht, al snel werden werden er de slechte enummers uitgepikt en daarmee is ooit de gedachte ontstaan dat enummer = slecht, terwijl e150a gewoon karamel is.

de fout in het systeem ligt in de onderscheidt, zo kan E150a van bijvoorbeeld tarwe maar ook E150a van soja zijn en dat toxische hoeveelheden niet verplicht vermeld staat, 5 liter H2O elke dag is ook niet gezond. en op een kraan staat ook geen waarschuwing.
Laatst gewijzigd door kss op 20 feb 2012 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

poepelepepe
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:20

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door poepelepepe »

kss schreef: ik denk dat veel mensen best heel goed weten dat ze met een boel levensmiddelen bedonderd worden en het domweg accepteren. :evil:
Maar dat wordt dus ook deels bereikt door die E-nummers. Glutamaat werkt wel degelijk verslavend.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Isabel1 »

e150a gewoon karamel is.
e160 is wortelsap. Maar moet een e nummer heten omdat het een additief is (meestal gebruikt als kleurstof om mayonaise geler te maken

Isabel

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Glutamaat werkt wel degelijk verslavend.
zou je het onderzoek dat dit bewijst kunnen plaatsen? of eventueel een link daarheen?

dank

groetjes

Isabel

poepelepepe
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:20

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door poepelepepe »

Wel opvallend trouwens dat de meeste kritische opmerkingen over dit onderwerp gepost werden vóórdat de uitzending plaatsvond :D

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Isabel1 »

oh kijk, je bedoelde MSG, ik dacht even dat je gewoon glutamaat bedoelde (en dat wordt zelf door je hypofyse aangemaakt dus dat zou een beetje vreemd zijn om daar verslaafd aan te raken).

Ik wist inderdaad dat er veel onderzoek naar MSG gedaan wordt, voor zover ik weet is er nog geen uitsluitsel over of het wel of niet zou leiden tot meer eten. Wel is inmiddels gesteld dat het niet verslavend zou zijn, maar nu is natuurlijk weer de discussie over wanneer iets verslavend zou zijn. Er wordt vaak gesteld dat het verslavend zou zijn door leken, maar meestal wordt dan iets bedoeld in de trant van een ' verslaving aan chocolade' of iets dergelijks, een verslaving zoals dat bedoeld wordt in de neurowetenschappen kan niet aangetoond worden. Wel lijkt het serotonine niveau iets verhoogd te zijn na inname maar dat is het ook bij chocolade, sporten, oesters, suiker of eten dat in een gezellige of prettige setting wordt genuttigd. (zie: journal of dietary science, 2010; 2)

Ik zeg echt niet dat dat spul gezond is hoor, helemaal niet, maar ik ben toch wel wat voorzichtig om dat soort zware woorden te gebruiken. Het is natuurlijk belangrijk om goed op te letten en ik ben geen fan van pre-fab food. Maar als je al die blogs moet geloven kun je beter op austronauten voeding gaan leven (niet dat ik weet wat daar inzit)

groetjes

Isabel

poepelepepe
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:20

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door poepelepepe »

Isabel1 schreef:oh kijk, je bedoelde MSG, ik dacht even dat je gewoon glutamaat bedoelde (en dat wordt zelf door je hypofyse aangemaakt dus dat zou een beetje vreemd zijn om daar verslaafd aan te raken).
Klopt, je hebt gelijk, ik gebruikte (verwarrend) een gepopulariseerde benaming :)
Isabel1 schreef: Ik zeg echt niet dat dat spul gezond is hoor, helemaal niet, maar ik ben toch wel wat voorzichtig om dat soort zware woorden te gebruiken. Het is natuurlijk belangrijk om goed op te letten en ik ben geen fan van pre-fab food. Maar als je al die blogs moet geloven kun je beter op austronauten voeding gaan leven (niet dat ik weet wat daar inzit)
Ik denk dat je gewoon zo vers mogelijk van het land moet eten, het eten gewoon weer zelf klaarmaken. Met verse kruiden en ingrediënten (liefst biologisch). Is nog veel lekkerder ook :D

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

poepelepepe schreef:Wel opvallend trouwens dat de meeste kritische opmerkingen over dit onderwerp gepost werden vóórdat de uitzending plaatsvond :D
Dat is niet gek he als dit de plaatsingsdatum was
van Tros Radar zelf :
17 feb 2012 13:31

aanstekertje
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:53

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door aanstekertje »

Dankjewel Hanoeda,

Ik wist hier helemaal niets van, verbijsterend!

poepelepepe
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:20

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door poepelepepe »

Chocomelk schreef:
poepelepepe schreef:Wel opvallend trouwens dat de meeste kritische opmerkingen over dit onderwerp gepost werden vóórdat de uitzending plaatsvond :D
Dat is niet gek he als dit de plaatsingsdatum was
van Tros Radar zelf :
17 feb 2012 13:31
Ja hehe! Ik heb het niet over de hoeveelheid berichten, maar over de TOON van die berichten.

Gesloten