LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gehoorapparaten

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
simlendan
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2011 21:05

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door simlendan »

Een hele interessante discussie, sinds een jaar ook aan een hoorapparaat. Van het begin af behoorlijk enthousiast over de mogelijkheden de prestaties van een modern hoorapparaat. Maar van de prijsstelling bij beter horen knapte ik meteen af. Zes prijs categorieën of zo en toevallig kwam ik telkens in de duurste prijs categorie uit, alsof een oticon en een phonak exact dezelfde prijs zijn. Weinig keuze vrijheid want sommige apparaten van phonak kon men niet leveren (past niet in de prijs catogorie of er wordt niet voldoende aan verdiend denk ik dan).
Waardeloos vond ik dus na wat omzwervingen kwam ik bij een audicien die precies leverde wat ik wilde en voor een scherpe prijs.

Maar inmiddels ben ik in staat om zelf mijn hoorapparaten af te stellen, en heb daar veel baat bij gehad. :D

Wat ik mis is een (online)hoorwinkel waar je de gerenommeerde merken kunt kopen, en je dus zelf kunt kiezen of je gebruik wilt maken van de service van een audicien met z'n prijscategorieën of niet en er dus een heel stuk van de prijs af kan.

Omdat ik gemerkt heb dat het erg moeilijk is om het zelf afstellen voor elkaar te krijgen, de software verkrijgen samen met de programmeer interface vermoed ik dat de branche zich wil beschermen voor dit soort vrijheden.
Het zou een stuk eerlijker zijn als de prijs voor een hoorapparaat en de service of consult met een audicien apart berekend wordt zodat je precies weet wat je hoortoestel kost.

Bundi64
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2011 18:55

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door Bundi64 »

Tjonge jonge. Wat een discussies allemaal. De een weet het beter dan de ander. Volgens mij zijn de andere audiciens de volgende slachtoffers. De prijzen daar weet iedereen alles van. Hoe het allemaal moet. Een bedrijf mag 0% winst maken. Ik vraag mij af hoe het vanaf maandag gaat. Iedereen gaat vragen bij welke winkel dan ook wat de inkoop van het artikel is. Ik heb er verder niet zoveel verstand van maar waarom worden er geen bedragen genoemd bij de zelfstandigen. Is dit te direct en te persoonlijk? Gaan wij allemaal zelf bepalen welke medicijnen moeten hebben?
Krijgen wij een tv, auto, wasmachine etc 5 maanden op proef. Nog een leuke: iedereen kan de goudprijs in de krant lezen. Weeg gewoon even de ring en reken uit. Wil een auto zelf samenstellen via het internet en bij mij thuis laten afleveren. Als dat zou kunnen. Heb ik zeker geen afleverings kosten. En zo kunnen wij nog dagen, zoniet weken doorga. Laten we gewoon verder gaan waar wij goed in zijn. Het geldt voor iedere bedrijfstak hetzelfde. Je houdt klagers. Je krijgt het niet iedereen naar de zin. Bestaan er trouwens filantropische winkels? (ik hoop dat ik het goed heb geschreven. Anders krijgen we daar weer een hetse op :lol: . )

arthur2000

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door arthur2000 »

:wink:

Bundi64
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2011 18:55

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door Bundi64 »

acjzr1 schreef:
Bundi64 schreef:Wat een reacties allemaal.1e: de warme douche werd uigereikt aan Beter Horen. 2:Als iemand komt te overlijden is dat al bijzonder treurig.Maar na maanden kan ik toch ook mijntv, koelkast of auto niet inleveren!3:Er werdenmeerdere rekeningen getoond.Waarom alleen Schoonenberg en Beter Horen. 4:Als men niet tevreden is moet je terug naar de audicien. Anders weten zij niet dat er wat gaande is.4: de klant bepaald toch zelf wat zij wil. We moeten niet voor een dubbeltje op de1e rang willen zitten.Ik krijg toch ook geen flatscreen met een doorsnede van 1.20 meter voor € 100,- 5:Is radar nog wel objectief. De man in de interview mocht zich niet verdedigen. De nnvs mocht welpraten. ??. 6:Dan de anonieme mensen. Als zij conflicten hebben met hun oude werkgever hebben zijn ze wel achterbaks bezig. Hoe betrouwbaar zijn zij bij hun eventuele nieuwe werkgever. 7:De man in de uitzending.droeg hij zijn toestellen wel? En de vrouw had een audiogram waarmee zij geen enkele vergoeding kon krijgen. Had zij bijzondere wensen? Waarom werden de prijzen niet met vergoedingen getoond. Is toch wel een eerlijker beeld. Het lijkt erop dat er een hetse is ontstaan. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is dat een paar jaar geleden ook geprobeert. Er zijn volgens mij meer tevreden klanten dan ontevreden. Ik hoop dat er hoortoestel dragers zijn zijn ook hun goede ervaringen laten horen. Je hebt goedkope toestellen en dure. Maar er is altijd een goude middenweg. Als laatste: Hoe belangrijk vindt men service. Alleen de zon gaat voor niets op. Toch??
Ook ik ben nu wat terug houdender
OK...
Als ik bij een bedrijf binnen stap voor een hoorapparaat en ik krijg er een die voldoet en ook nog betaald wordt door mijn verzekeraar dan ben ik als klant tevreden.
Als achteraf blijkt dat het apparaat 200 euro inkoop heeft gekost en mijn verzekeraar heeft er 4000 voor betaalt dan wordt het een ander verhaal.
Zeker als mijn verzekeraar het niet vergoed en ik duizenden euro's op moet hoesten voor een frutding wat eigenlijk tientjes waard is , maar mij een fortuin kost! Als ik van niets weet omdat mijn verzekeraar alles vergoed (vanwege een extra verzekering) dan ben ik zeer tevreden!
Als de gedeclareerde bedragen openbaar worden dan zal er heel erg veel veranderen!
Toen ik nog jong was waren mijn ouders particulier verzekerd.
Je kreeg dus iedere rekening te zien.
Ook van artsen die je nooit gezien had of onderzoeken die nooit gedaan waren!
Toen kon je nog reclameren!
Nu wordt het allemaal vergoed?
Je betaalt dus voor dingen die niet geleverd zijn.
Weliswaar via de verzekering, maar ook die betaal je zelf!

Ik neem alles wel met een korreltje zout ook al weet ik dat (te veel) zout slecht voor me is 8)
Helaar is door radar nog steeds niet verteld waarop de inkoop prijzen gebaseert zijn. Erg vreemd toch. De inkoop van een gazelle fiets is hoger dan van de Aldi of Lidl.

Marlousvogel
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 dec 2011 21:19

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door Marlousvogel »

Heel wat berichtjes gelezen en heel veel herkend.
Maar de conclusie is toch eigenlijk wel. We betalen veel te veel voor iets waar we nooit optimaal mee kunnen horen. Dat is dan zo.
Maar dat betekent nog niet dat we dom zijn en financieel uitgemolken mogen worden.
Schande!!!
Ik hoop dat de NVVS en Radar het niet bij een uitzending laten , en ons (1,5 miljoen.....) mensen niet in de kou laten staan.

navenant
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2011 19:57

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door navenant »

Vroeger moest je na de definitieve keuze van gehoorapparaten nog naar de audiologisch centrum, voor de test of je juiste gehoorapparaten heb gekregen.
Voor de test moest je woorden opzeggen wat je met gehoorapparaten hoorde.
Altijd boekte ik vooruitgang met de nieuwe gehoorapparaten en ook liet ik altijd checken of mijn gehoorapparaat goed was afgesteld en of niet het nog beter kon. Deze belangrijke test wordt niet meer gedaan, waardoor de meeste slechthorenden dus met slecht afgestelde gehoorapparaten rondlopen.

Laatste jaren en tegenwoordig zie ik de KNO-arts hooguit 10 minuten, waar dan meestal in je oren wordt gekeken en dan heb je 10 minuten zeer korte audiogram-test en je bent klaar. Van de audiogram-test is eigenlijk al meer 40 jaar niets veranderd op gebied van techniek, wat ik vreemd vind met nieuwe technieken en snufjes van gehoorapparaten.

Dus de zorgverzekeringsmaatschappijen en Ministerie van Volksgezondheid hebben deze regelingen in leven geroepen en ze denken alleen maar aan geld. Dat ze door de meeste audiciens te veel betalen, hoor je ze niet. Maar wel willen ze de slechthorenden pakken op hun vergoedingen.
Ik vind dit grote discriminatie op de grondwet 1 omdat dit beleid zorgt dat de slechthorenden niet de juiste gehooraparaat krijg uit budgetoverwegingen, waardoor de slechthorenden nog moeilijker met de maatschappij kunnen meedraaien. Straks met misschien nieuwe wetgeving die minister Schippers aankomt met functiegerichte verstrekking. Nog meer discriminatie want dan is er een verschil als je straatmaker bent of directeur van een bedrijf. Raad dan wie een duurder toestel krijgt?

navenant
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2011 19:57

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door navenant »

Kamervragen van het lid Gerbrands (PVV) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de «big business» in hoortoestellen (ingezonden 7 december 2011).
Vraag 1
Bent u bekend met de EU-uitzending over «gehoorapparaten»?
Vraag 2
Wat is uw reactie op het gegeven dat meer dan de helft van de verkochte gehoorapparaten de zogenaamde dure «high end» apparaten zijn, terwijl uit onderzoek blijkt dat 75% van de slechthorenden deze apparaten helemaal niet nodig heeft?
Vraag 3
Hoe verklaart u de grote verschillen tussen inkoop- en verkoopprijzen?
Vraag 4
Hoe gaat u zorgen voor meer transparantie in kwaliteit en prijs in deze markt?
Vraag 5
Bent u bereid onderzoek te laten verrichten naar mogelijke kartelvorming in deze markt?
Vraag 6
Waarom maakt u geen haast met het afschaffen van de vergoedingslimieten zodat de zorgverzekeraars scherp kunnen inkopen?

Wie heeft de antwoorden van deze vragen gevonden, want ik kan ze niet vinden op het internet?

Vocina
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2012 21:12

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door Vocina »

Ik vind het echt super dat Radar dit onderwerp in the picture heeft geplaatst. Het moet toch niet kunnen dat van een medisch probleempje (als ik het zo noemen mag) een commercie wordt gemaakt. Ik schrik ervan. Het is al vervelend genoeg om met een dergelijk probleem rond te lopen, en dan blijkt dat je als leek zijnde niet eens op het advies van de audicien kunt vertrouwen. Beschamend vind ik het.

De audicien waar ik na een moeizame weg mijn huidige hoortoestellen heb aangeschaft, stelt op het Internet vrijelijk hun coachplan beschikbaar waarmee hun medewerkers worden ingewerkt. Onder het kopje 'zorgplan en verwachtingen' wordt nadrukkelijk geïnstrueerd, en ik citeer: "maar haal wel het onderste uit de kan!"

Duidelijke taal lijkt me..

De aanschaf van mijn hoortoestellen heeft plaatsgevonden, omdat ik al maanden merkte dat ze graag van me af wilden. Ik ging te veel kosten. "We verdienen heus niet zo veel aan een paar toestelletjes hoor!", kreeg ik op een gegeven moment te horen. Ik ben echter van mening dat ik niet zo veel had hoeven kosten als ze meteen naar me geluisterd hadden, en me niet een bepaalde richting op hadden willen "duwen". Graag spraken ze lang en breed over hun protocollen en certificering die hun zogenaamde bekwaamheid moest impliceren. Deze kwalificaties heb ik echter niet zo direct kunnen herkennen.

Ben ik nu, na al die maanden, tevreden over mijn nieuwe hoortoestellen, die meer dan €1000 aan eigen bijdrage hebben gekost? Nee, absoluut niet, en ik zie er tegenop dat ik hier nog zeker 5 jaar mee vooruit moet. Een pluspunt is wel dat ik nu NOOIT meer naar die winkel hoef terug te gaan. De Hoorcomfort pas waarmee ik bij hen 10% korting zal krijgen, mogen ze in hun zak stoppen. Ik zal nl. nooit meer binnen stappen bij Streukens Hooroplossingen in Maastricht.

Dekko
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:19

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door Dekko »

Dan blijft toch weer de vraag, als je dan zo ontevreden bent over je hoortoestellen waarom heb je ze dan gekocht? En kom dan niet met de smoes dat ze je daartoe gedwongen hebben.

anja_oudheusden
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2012 19:04

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door anja_oudheusden »

Dekko schreef:Dan blijft toch weer de vraag, als je dan zo ontevreden bent over je hoortoestellen waarom heb je ze dan gekocht? En kom dan niet met de smoes dat ze je daartoe gedwongen hebben.
Waarom je ze koopt? Omdat je er van uit gaat dat je krijgt wat voor jou op maat is... Ik zie het aan mijn moeder van 82 die jaren plezier heeft gehad van een redelijk goedkoop apparaat. Het werd op een gegeven moment wat minder en probeerde tijdens een aktie van een keten een duurdere. Horen ging beter dan ooit, er werd aangegeven dat haar huidige apparaat defect was. Bij een andere audicien werd dit ontkend en het prijskaartje van de nieuwe was ver boven de begroting. Nu is mijn moeder in januari naar Schoonenberg gegaan, heeft voor € 3.500,-- in haar oren zitten waar ze niets mee hoort en niet mee overweg kan. Wij geprobeerd op korte termijn een nieuwe afspraak te maken zodat 1 van de kinderen mee kan voor uitleg, voor het geval mijn moeder iets verkeerd doet. Er was helaas geen audicien beschikbaar op korte termijn, het kon niet eerder dan de reeds geplande controle-afspraak. Ben je zo alweer 3-4 weken niet-horen kwijt van je proefperiode... Is er niet ergens een lijst van niet en wel betrouwbare audiciens?

jaantje 1968
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:32

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door jaantje 1968 »

hallo

draag al vanaf me 16 gehoorapparaten
nu moet ik nieuwe aanschaffen maar was eerst bij schoonenberg die weile met niet echt helpen me apparaat wwas kapot en moest ik nog laten maken maar moet over 2 maanden nieuwe dat zou 150. euro kosten dat is niet te doen met vooruitzicht
zonder kon ik niet maar een leenapparaat was moeilijk
toch naar beter horen gegaan en daar kreeg ik na verhaal een leenapparaat
nu heb ik overte voor nieuwe maar moet daar nogal veel voor bij betalen
nu staat er alleen op de bon belcanto dus kan niet ergens andere een prijs opgave doen omdat het een verzamel naam zou zijn voor meerdere
en weet geen type of leverancier en kan ik oko niet vinden op de site die ik heb bezocht
kan iemand me daar meer over vertellen
moet nu 1318.00 bij betalen als ik an proef periode akkord zou gaan maar vind het nogal een bedrag

hoop of reacties want goedkoper uit is altijd beter

anja_oudheusden
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2012 19:04

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door anja_oudheusden »

jaantje 1968 schreef:hallo

draag al vanaf me 16 gehoorapparaten
nu moet ik nieuwe aanschaffen maar was eerst bij schoonenberg die weile met niet echt helpen me apparaat wwas kapot en moest ik nog laten maken maar moet over 2 maanden nieuwe dat zou 150. euro kosten dat is niet te doen met vooruitzicht
zonder kon ik niet maar een leenapparaat was moeilijk
toch naar beter horen gegaan en daar kreeg ik na verhaal een leenapparaat
nu heb ik overte voor nieuwe maar moet daar nogal veel voor bij betalen
nu staat er alleen op de bon belcanto dus kan niet ergens andere een prijs opgave doen omdat het een verzamel naam zou zijn voor meerdere
en weet geen type of leverancier en kan ik oko niet vinden op de site die ik heb bezocht
kan iemand me daar meer over vertellen
moet nu 1318.00 bij betalen als ik an proef periode akkord zou gaan maar vind het nogal een bedrag

hoop of reacties want goedkoper uit is altijd beter

Blijven proberen, ook bij anderen! Ik ben uiteindelijk met mijn moeder teruggegaan en aangegeven dat ze er niet goed mee hoort, er niet mee overweg kan en ze continue uitvallen. Ook het prijskaartje was te hoog. Toen kwamen ze ineens spontaan met een goedkoper model waar ze nu wel mee hoort, overweg kan en die blijven zitten! Uiteindelijk toch nog wel € 1700,-- bijbetalen maar ze hoort in ieder geval... De tijdelijke actiekorting van 20% is onzin, als je er naart vraagt krijg je het ook. Een proef periode is niet voor niets een proefperiode. Als ze niet bevallen ben je tot niets verplicht en kun je het gewoon eventueel ook bij een ander proberen. Misschien wel handig om te zorgen dat je iemand meeneemt. 2 horen en begrijpen altijd beter dan 1!

van der Laan
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2012 13:09

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door van der Laan »

Ach, de keer ervoor krijgt SCHOONENBERG de WARME douche.
Ik geloof dat als we de inkoopprijzen van alle mogelijke producten
zouden weten, we ons ook rotschrikken! Logisch is het, lijkt me, dat een inkoopprijs verschilt van een verkoopprijs. Geloof me je wilt echt niet weten wat jouw flatscreen tv inkoop kost hoor. Bedrijven moeten natuurlijk winst maken. Wat betreft de hoorwinkels komt er ook veel meer bij kijken. Er wordt de klant niks '"aangesmeert". De klant krijgt zelf de keuze, een intakegesprek waarin SAMEN met de klant wordt gekeken naar de wensen en de mogelijkheden. De klant krijgt een advies maar de klant maakt de keuze. Natuurlijk kan een audicien de klant beinvloeden. Uiteindelijk is het de keuze van de klant. Bovendien krijgt de klant de toestellen vrijblijvend op proef. En moeten zij ZELF bepalen of ze de toestellen willen aanschaffen ja of nee. Dan moet er ook nog voor de zorgverzekeraar een tevredenheidsverklaring getekend worden. Dus pas als de klant dat doet is de aanschaf definitief. Klant bepaald dus zelf de keuze en de aanschaf! Achteraf hebben deze mensen misschien spijt. Ja dat kan. Foute keuze gemaakt lijkt me. Bovendien is zo'n traject er niet voor niets. Er wordt ruim de tijd voor de klant genomen, intake van een uur, samen kijken naar de juiste keuze, daarna een offerte opmaak, klant gaat akkoord, dan toestellen aanmeten staat ook ruim een uur voor, daarna meerdere controle's. Bovendien moet de klant bij de KNO arts komen om een hoortoestel recept te krijgen. KNO komt er dus altijd bij kijken! Onzin dat dit zogenaamd allemaal niet gebeurd. Dit is hoe het wettelijk vaststaat. Klanten worden dus uitgebreid geholpen en er wordt veel tijd besteed aan de aanpassingen en controles, natuurlijk zit deze service ook in het prijskaartje inbegrepen, logisch lijkt me. Omdat veel mensen hoortoestellen als medische nodzaak zien verwachten zij van bedrijven als beter horen en schoonenberg dat alles maar voor nop is. Helaas, daarvoor moeten zij hun beklag maar doen bij de politiek. Die bepalen wat men vergoed krijgt voor bv een hoortoestel. Bovendien adverteren de hoorwinkels allemaal met hoortoestellen waarvoor 0 euro bijbetaald hoeft te worden door de consument. Dus wat nou op winst uit zijn! Die mogelijkheid wordt duidelijk aan de consument voorgelegt. Probleem is vaak dat die toestellen ietsie groter zijn. en dat willen de vele ijdeltuiten niet. Dus kiezen ze voor een duurder toestel die er wat mooier uitziet. Om vervolgens later hun beklag te doen. Tja....

navenant
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2011 19:57

Re: Gehoorapparaten

Ongelezen bericht door navenant »

Geachte meneer de Laan,

Er wordt enorm veel verdiend door deze branche over de rug van slechthorenden. Men kan zelfs tv-reclames, en vele blad- en krant-reclames veroorloven, maar schijnbaar niet de opleidingen van de opticiens. Inkoop is paar honderden euro en ze worden met 4 of meervoudige verkocht. Dus gemiddeld 2 uur aanpassingen en 2 maanden proeftijd wordt dus zeer duur betaald.
Over kwaliteit is dan ook nog zeer belabberd, want een goede opticien die alles uithaalt om je zou goed mogelijk te laten horen zijn zeer zeldzaam bezaaid. Ga eens naar een willekeurige bejaardenhuis en geniet dan een orkest van piepende muizen. Niet dat er muizen zijn maar dat er zoveel bejaarden met verkeerd afgestelde gehoorapparaten of slecht gemaakte gehoorstukken lopen.
Niemand loopt graag te koop met gehoorapparaten en als je kleiner toestel kan kopen, waarom niet?
Ik betaald al meer dan 3200 euro al aan extra bijdrage en dan heb ik de grootste gehoorapparaten voor achter in het oor. Goedkoper kan het helaas niet, omdat ik de beste gehoorapparaten nodig hebt , om met de maatschappij mee te kunnen draaien, dus letterlijk bittere noodzaak. Vergeet niet dat 80 % van de bejaarden een gehoorapparaat nodig hebt, dus als u op leeftijd komt, dan vergeet dan niet een flinke spaarpot en een grote mond, om alleen maar een goed toestel te krijgen. Zo niet dan raakt u in sociaal isolement, want je kan geen goed gesprek meer volgen en niemand heeft geduld om lang duidelijk te praten. Met ander woorden je zit letterlijk achter de geraniums en hopelijk komt de dood dan snel, want ik gun niemand dit lijdensweg.

Gesloten