LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groene thee

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bijkomend probleem met dit onderzoek is dat voor het proeven liet men de testers eerst de droge thee zien en ruiken. Het verschil tussen de soorten was overduidelijk te zien. De enige heer in het gezelschap deed zelfs al de uitspraak dat dit schaaltje met de thee van de winnaar wel al erg hoge verwachtingen schept.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 02:00, 1 keer totaal gewijzigd.

esell
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:14

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door esell »

Het testpanel was overtuigend..een slurpend iemand... die betaalt wordt :lol: :lol: :lol:

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door Robjee »

Hoe dan..onbetrouwbaar zeker?
Die test is gewoon goed...denk je nou echt dat ze niet geproefd hebben?
Of dat de testresultaten vervalsd zijn?
Bovendien is het ook maar een testje..een testje over smaak. daarover valt niks te mekkeren..
Ook voor jou geldt hetzelfde..als je het niet vertrouwt koop je niet de winnaars.
Is alleen maar goed, anders is het voor mij (of anderen) snel uitverkocht...
Bij het opzetten van onderzoek draait alles om de bewijskracht ervan. Meer deelnemers in een onderzoek geeft een grotere bewijskracht. Dit geldt ook voor dubbelblind testen vergeleken enkelblind testen. Mensen zijn nu eenmaal vatbaar voor beïnvloeding. En dit hoeft niet zozeer bewust te gebeuren.
Als een "kenner" een bepaalde thee smakeloos noemt (ik geef maar een voorbeeld) zullen er mogelijk mensen zijn die daardoor hun oordeel aanpassen. Dit hoeft nog niet eens aangetoond te worden. De mogelijkheid daarop is al genoeg om te concluderen dat de test te wensen over laat.
Ook voor jou geldt hetzelfde..als je het niet vertrouwt koop je niet de winnaars.
Natuurlijk mag iedereen zelf bepalen of hij/zij zich iets aantrekt van de testresultaten. Maar daarmee blijft overeind staan dat er een aantal tekortkomingen kleven aan de uitgevoerde test. Als kritisch consumentenprogramma dat "namen" kan maken en breken mag een zorgvuldigere aanpak verwacht worden.

Wilsophie
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2009 12:51

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door Wilsophie »

berend12 schreef:Kan mij wel een beetje in de uitslag van de test vinden, Lipton vind ik altijd heel vies. Als ik van te voren weet dat mensen alleen Lipton in huis hebben dan neem ik zelf thee mee. :)
Ben alleen geen fan van Simon Levelt
kijk je dan eerst in de kastjes ofzoiets, of bel je van te voren op.
beetje truttig vind ik het eigenlijk.
Als je ergens te gast bent mag je blij zijn dat je wat krijgt. :wink:

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar daarmee blijft overeind staan dat er een aantal tekortkomingen kleven aan de uitgevoerde test.
Smaak is altijd subjectief, nooit objectief, dus als er zo weinig mensen meedoen, waaronder een moeder en dochter? Dan kun je het net zo goed aan de cassiere in de supermarkt vragen.

Waar het radar om te doen is: kijkcijfers, tegen zo min mogelijk kosten. Wat kost een paar gram thee? Bijna niks. Goochel dan een paar zelfbenoemde deskundigen bij elkaar die graag voor nop met hun kop op tv willen, en dan ben je al bijna klaar met je item. Maar aangezien de meeste mensen groene thee drinken, heb je inderdaad dikke kans dat er een hele hoop mensen gaan kijken, dus de kijkcijfers schieten omhoog.

Zelfde als de broodtest indertijd.

En dat de test eigenlijk niet zoveel voorstelt, ach, wat geeft het, nietwaar. De mensen keken, dus er kan extra geld uit de reclame worden gegenereerd.

martino7
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2011 10:01

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door martino7 »

Citroen, munt en osmanthus (lipton) worden toegevoegd, omdat de groene thee die wij zetten met 100 graden water altijd bitter zal worden. Die frisse toevoegingen neutraliseren dat enigszins. Groene thee moet worden gezet met veel thee, en water wat afgekoeld is tot zon 80 to 90 graden (afhankelijk van de soort) Dan kort trekken, en voila je hebt ineens de échte smaak van groene thee.

Verder is de tijd dat de thee wordt geoogst van belang, en of alleen de bovenste blaadjes worden geplukt of de hele top. Of je de eerste pluk van het seizoen hebt of de restjes.

Wanneer je de diversiteit aan groene thee écht wilt proeven, dan zal je in de Chinese groene thee moeten duiken, en alleen hele bladeren thee moeten drinken. De thee van Simon Levelt was dan wel wat beter, maar zag er toch ook niet zo fris uit. Dat komt denk ik omdat we niet gewend zijn om te betalen voor thee. De goedkoopste thee die ik verkoop, is 3 euro per 50 gram, maar het kan oplopen tot 10 euro desgewenst. Verder nog de tip om ook eens Puerh thee te proberen en Taiwanese Oolong. Puerh is de rode wijn onder de theesoorten, en wordt beter met de jaren. Oolong moet vers zijn en kan licht geoxideerd tot sterk geoxideerd zijn.

minnie1
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2011 11:16

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door minnie1 »

Leuk, een test van groene thee, dacht ik gisteren bij de vooruitblik van Radar en ik bleef even kijken. Dat viel echter nogal tegen... Een Nederlandse 'deskundige', een Oosters uitziende mevrouw die zeer bescheiden op de achtergrond bleef en een doorsnee Nederlandse theeleut met haar dochter. Hoe kundig is dit panel? Het begon al met de doodzonde van kokend water op de theezakjes gieten!

Groene thee mag niet te heet getrokken worden, omdat hij dan te bitter smaakt. De temperatuur van het water moet bij opschenken tussen de 70 en 80 graden zijn.
Ik hoorde dat men de bittere smaak als negatief beoordeelde, maar er zijn ook in groene thee verschillende soorten. Sommige soorten horen gewoon wat bitter te smaken. De chinese mevrouw had dat kunnen vertellen als ze meer aan het woord had kunnen komen.
De deskundige deed nog een duit in het zakje door het bitter worden van de thee toe te schrijven aan te lang trekken, maar als genieter van deze thee heb ik gemerkt dat juist door het wat langer trekken de bittere smaak ook weer verdwijnt.

Al met al vond ik het een slechte test. Zet in het vervolg gewoon echte kenners bij elkaar (zoals bij het beoordelen van spagettimerken met een groep Italiaanse consumenten en koks, of was dat bij Kassa?). Op deze manier heeft de uitkomst van de test geen waarde.

Roepertje
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2011 12:30

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door Roepertje »

GEEN KOKEND WATER OP GROENE THEE!!
Hierdoor verkrijg je een bittere thee en is niet lekker!
Het water wat je opschenkt dient tussen 70 en 80 graden te zijn.
Kokend water minimaal 7 minuten laten afkoelen voor je gaat opschenken.
Zelf gebruik ik het hete water uit het koffiezetapparaat.
Niet om koffie te zetten, maar deze keer om thee van te drinken.
De thee 3 tot 5 minuten laten trekken.

De geteste merken zijn allemaal veel te duur.
Bij de wereldmarkt koop je een pond (500 gram) thee voor 2,50 Euro.
Zij hebben losse chinese groene thee in een doos (special Chunmee 9367).
Afbeelding

Voorheen hadden ze special Gunpowder.
Afbeelding
Met slechts 2 gram thee per glas kun je hier 250 koppen thee van drinken.
Een rekensommetje leert dat elke kop je slechts 1 Eurocent kost aan groene thee en de thee is zeker zo lekker.
Misschien is er ook wel een toko of Oosterse/Marrokaanse winkel in je eigen buurt waar ze ook groene thee hebben.

Zelf gebruik ik een lepelzeefje (een kleine eetlepel met klepje met gaatjes), heel geschikt voor 1 glas thee en verkrijgbaar bij Blokker.

En afvallen? Jazeker.
Door het drinken van groene thee krijg je een hogere stofwisseling.
Drink een half uur voor de warme maaltijd groene thee en je hebt ook nog eens minder hongergevoel.
Ik, man, 1,87 meter, 97 kilo viel elke week ongeveer een pond per week af met het drinken van 5 glazen thee per dag. Meer is niet nodig.
Wel heb ik dat gedaan in combinatie met een stevig wandeltempo:
3 x in de week 8 kilometer stevig wandelen. (tempo 6 km. per uur)
Voordeel: je kunt normaal blijven eten en valt gelijdelijk af zonder het volgen van een hongerdieet.
Mijn gewicht na een klein jaartje: 77 kilo. Minder hoeft niet.
Toch noch een nadeel: ik moest andere broeken kopen :)

Meer info over groene thee: http://www.groenethee.com
Laatst gewijzigd door Roepertje op 24 nov 2011 11:20, 3 keer totaal gewijzigd.


Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door Robjee »

En afvallen? Jazeker.
Het lijkt erop dat de groene thee catechines (500-1200 mg) samen met cafeïne voor gewichtsverlies kunnen zorgen. Het effect ervan is echter beperkt en de vraag is of het praktisch relevant is.
In een kop groene thee (200 ml) zitten bovendien ongeveer 100 mg catechines. Dat betekent minimaal één liter groene thee per dag voor een twijfelachtig effect.
Van het drinken van groene thee moeten dan ook geen wonderen worden verwacht. Tenzij je de thee natuurlijk vervangt voor calorierijke dranken of ernaast meer gaat bewegen.

Bron: http://www.ajcn.org/content/91/1/73.full.pdf

Bendg
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 mei 2011 20:12

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door Bendg »

Wat ik erg jammer vind is dat deze proeftest in gezamenlijk verband wordt gedaan. Al die lui hebben nadelige invloed op elkaar. Hun oordeel is een communaal compromis. Je moet dit laten doen door minstens 50 mensen, zonder dat ze elkaar zien, dan heb je er wat aan.
Ook is het stom om de substantie te laten zien (dan zien mensen meteen dat het uit een zakje komt of niet, dat geeft een verkeerd beeld). Je kunt bakjes laten ruiken en laten proeven, waarbij de ruiker en drinker niet ziet hoe de kleur of bladvorm is e.d.

kurtb
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2013 00:12

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door kurtb »

Hallo,

ik ben de laatste jaren een echte fan geworden van groene thee, maar moet nog vele soorten uitproberen.
Ik heb gemerkt dat ik inderdaad mijne groene thee ook te heet opschonk. Dit verbrand als het ware de goede stoffen. Wat dus niet goed is.
Gezond kan je groene thee wel noemen als je kijkt welke gunstige effecten overal beschreven staan die groene thee heeft op onze gezondheid.
De website groenetheegezond.be heeft hierover enkele goede artikels.

[Commerciele links verwijderd door de Moderator]

Groeten
K

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door Robjee »

De gunstige effecten van groene thee worden toegeschreven aan de antioxidanten. Ook de link verwijst daarnaar. Op basis van het mechanisme dat antioxidanten vrije radicalen onschadelijk maken wordt aangenomen dat groene thee de gezondheid verbeterd. Gezien dit mechanisme zou groene thee bij uitstek een positieve bijdrage kunnen leveren bij de preventie van kanker. Onderzoeken bevestigen dit echter niet (1, 2).

Alleen het kijken naar de hoeveelheid antioxidanten is onvoldoende. Zeker nu er steeds meer onderzoeken laten zien dat het effect van antioxidanten op de gezondheid teleurstellend is (3).


Referenties
1. Wang XJ, Zeng XT, Duan XL, Zeng HC, Shen R, Zhou P. Association between green tea and colorectal cancer risk: a meta-analysis of 13 case-control studies. Asian Pac J Cancer Prev. 2012;13(7):3123-7.
2. Boehm K, Borrelli F, Ernst E, Habacher G, Hung SK, Milazzo S, Horneber M. Green tea (Camellia sinensis) for the prevention of cancer. Cochrane Database Syst Rev. 2009 Jul 8;(3):CD005004.
3. http://www.hsph.harvard.edu/nutritionso ... ioxidants/

mariodings
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 apr 2014 10:54

Re: Groene thee

Ongelezen bericht door mariodings »

TROS Radar schreef:Nederlanders drinken jaarlijks gemiddeld 100 liter thee per jaar. Een van de populairste theesoorten is groene thee. Samen met een expert en een aantal thee liefhebbers testen wij verschillende groene theeën.

Welke is het beste?

Maandag 21 november in Radar, 20.30 uur, Nederland 1
1. Een directe link naar de resultaten zou makkelijk zijn: http://www.trosradar.nl/uitzending/arch ... -theetest/ daarom, bij deze.

2. Het valt me op dat er geen losse thee is getest.
Wij gebruiken Chinese groene thee en het verbaast me dagelijks hoe een paar blaadjes op een klein theelepeltje kan uitzetten tot een inhoud van ongeveer een borrelglaasje.

Er is een groot verschil in de theesoorten/leveranciers. En ja. deze thee is wel duur in aanschaf, maar ook wel erg lekker. Iets om ook mee te nemen in een test is bijvoorbeeld: Hoeveel kopjes thee kun je zetten met 2 gram groene thee.
En waar praten we over? 8 cent per dag thee drinken of 25 cent per dag. En wat kost een kopje thee in de horeca?

Gesloten