LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hernia-operatie

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
erikdenijs1
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2012 14:13

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door erikdenijs1 »

hallo,

ik ben zaterdag 26-05 geopereerd in Iprenburg kliniek liep na 4 uur weer zo naar buiten zonder klachten, is mijn derde hernia operatie de tweede in 1 jaar.

Mijn zorgverzekeraar (DSW) vergoed niets ook na verscheidene telefoontjes en emails.
Ik vind dit echt schandalig, ze hebben zojuist weer gebeld dat ze niets vergoeden nou ze zijn nog niet met me klaar.

Na 10 weken op bed te hebben gelegen en door een vrij simpele operatie van je klachten af zijn dat is toch heerlijk.

Ik ben erg gefrusteerd hierover.

gr

erik

Mar67
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mei 2012 10:35

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door Mar67 »

Hoi Eric,

Jeetje wat geweldig voor je dat je er vanaf bent !!!!
Ik wou maar dat ik de middelen had om het te laten doen.................. :(

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Mar67 schreef:Hoi Eric,

Jeetje wat geweldig voor je dat je er vanaf bent !!!!
Ik wou maar dat ik de middelen had om het te laten doen.................. :(
Dit is toch gewoon te verschrikkelijk voor woorden zeg, mensen die geld hebben kunnen zich laten helpen en mensen die het niet hebben die worden gewoon niet geholpen, lange leve de zorgverzekeringen... :twisted:

erikdenijs1
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2012 14:13

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door erikdenijs1 »

nou ik had het geld ook niet heb dit ook moeten lenen maar ik heb voor mijn rug gekozen 3 maal is niet niks, in 1 jaar tijd 2 maal geopereerd te worden aan een hernia.

Ben er helemaal klaar mee wil weer verder met mijn leven.

maar mijn zorgverzekeraar is nog niet klaar met mij ga alles in stelling zeteen

gr

erik

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door Radar »

Off-topic spam plus reacties verwijderd.

marie1902
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2012 23:41

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door marie1902 »

Beste Erik,
Laat te zijner tijd dan eens weten via dit forum of het je gelukt is, je strijd tegen het niet vergoeden van de ingreep door je Zorgverzekering. Ik denk dat de (ik hoop: gunstige) uitslag heel interessant kan zijn voor alle anderen die de ingreep niet vergoed krijgen of hebben gekregen.
Eerst maar eens goed herstellen! Ik ben benieuwd naar het verloop van je geschiedenis.
Groetjes,
Marie1902

Willem E.
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2009 15:30

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door Willem E. »

erikdenijs1 schreef:maar mijn zorgverzekeraar is nog niet klaar met mij ga alles in stelling zetten gr erik
Er loopt momenteel een proces -in hoger beroep- tegen Menzis. Dat zou ik eerst afwachten als ik u was; het eindarrest -nog dit jaar te verwachten- zal hier ongetwijfeld bekend worden gemaakt. Hou er overigens rekening mee dat een rechtsgang 4 a 5 jaar gaat duren, dus je hebt er een lange adem voor nodig, en je moet ook nog eens het geluk hebben dat een rechter niet voor de makkelijkste weg (die van de zorgverzekeraar) kiest, maar bereid is zich daadwerkelijk in de zaak te verdiepen. Een rechtsgang is en blijft een tombola, zolang de wetgever via CVZ tekortschiet.

kaisho
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2012 07:34

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door kaisho »

Het is een beetje stil op het forum aangaande de hernia's.
Ook schijnt het erg druk te zijn in Veenhuizen.
Aangezien ik aan de duitse grens woon kwam ik terecht op Zorgloketduitsland.nl
Dit zorgloket met diverse ziekenhuizen (Helios e.d.) hebben met verschillende zorgverzekeraars een overeenkomst.
Ik zelf heb een recidief hernia L4 ( na 30 jaar)
Ik zal hier geen lijst te plaatsen, google zelf maar eens.
Zoek zelf eens en misschien zit er iets voor u bij.
Helaas geen menzis.
Ik wou de mensen hier deze informatie niet onthouden.
Hoe het zelf met me gaat, ik kan op dit moment zitten, is net goede tijden - slechte tijden maar heb langzaam het gevoel dat de goede momenten langer worden.
Voorlopig geen hernia operatie omdat ik volgende week een glasvocht operatie moet ondergaan dus we schuiven het even op de lange baan.
Wel ga ik deze week een rollator aanvragen omdat er op mijn wandelstok helaas geen zadel zit.

Tini Jacobs
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2012 11:36

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door Tini Jacobs »

Als hernia patient moet je zelf aan de bal blijven !

Ik ben sinds 2 maart 2010 geheel in staat weer te wandelen , te sporten, 4-daagse te lopen en alle werkzaamheden te doen. Met dank aan dr. Iprenburg die op die dag mij heeft verlost van een hernia met een intra en extraforaminale HNP L5-S1 links met compressie van de wortel L5 links.
Hiervoor heb ik een jaar lang onder behandeling van een ortopedisch chirurg gestaan welke na 3 mri's in een jaar , diverse injecties in de wervels, vele oefeningen , therapie en drie keer een andere diagnose nog geen oplossing had voor mijn hernia. Ook de diagnose van de 3 MRI's zijn nagenoeg identiek aan elkaar . Het mag dus wat kosten voor de ziekenfondsen ook zonder resultaat en erger nog is de pijn en hinder van de patient prive en op het werk.
Ik werd aan het lijntje gehouden had ik de indruk waarvoor de ziekenfondsen dus opdraaien. Het vertrouwen was er niet meer na diagnose hernia, SI gewricht of piriformis syndroom .
Na een second opinion door Dr. Iprenburg heb ik een prettig onderhoud gehad in Veenhuizen met dr. Iprenburg en een zeer duidelijke uiteenzetting van de PTED-techniek gekregen. Een week later, op 2 maart 2010 , ben ik van mijn hernia verlost en heb ik diezelfde dag alweer pijnvrij gewandeld .De pijn in mijn linkerheup, linkerbeen en klapvoet waren verdwenen als sneeuw voor de zon!
Mijn advies is dan ook aan de ziekenfondsen een beter manier van kostenvergoeding te hanteren t.a.v. de resultaten die behaald worden . Kortweg zal ik en kan ik , net als zovele andere patienten, de PTED techniek allen maar aanbevelen.
Dr. Iprenburg , bedankt en succes in de strijd voor erkenning .

Tini Jacobs
Sambeek

Fr@1340
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2012 09:14

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door Fr@1340 »

Veel te lang heeft het geduurd maar ik ben uiteindelijk gelukkig genoeg geweest om de PTED operatie te kunnen ondergaan. Ik ben nog aan het herstellen van de operatie en heb nog een weg te gaan maar mijn leven ziet er nu al anders uit, zenuwpijn heb ik niet meer.



Het kan bijna niet kloppen dat minister Schippers kan antwoorden dat microdiscectomie de oplossing zou zijn voor de patienten, is ze slecht voorgelicht? Ik zou bijvoorbeeld nooit in aanmerking komen volgens de deskundigen geneesheren die deze behandeling kunnen bieden, alleen de PTED operatie was een oplossing en anders moest ik er maar mee leren leven. Onbegrijpelijk dat de minister met dit antwoord wegkomt want ze doet net alsof er een alternatief is voor PTED terwijl dit niet zo is. Het kosteneffect heeft schijnbaar ook nog niemand met verstand uitgerekend want een kind van 8 kan je uitrekenen dat een snel herstel afgezet tegen jarenlange zorg aan alle kanten voordelen biedt. Behalve het kostenaspect wat schijnbaar voor de minister zwaar telt is er natuurlijk het menselijke aspect. Onnodig lijden noem ik het, als je jarenlang PTED ontzegd wordt terwijl je volgeplakt van de morfinestickers en volgepropt met pillen weer eens naar iemand wordt doorverwezen die je gaat vertellen dat je gewoon ontspannen moet. Los van de pijn heb je natuurlijk helemaal geen leven meer als je nergens naar toe kan en ook thuis geen wezenlijke bijdrage meer kan leveren aan het huishouden.



Ik wil niet denken aan de (waarschijnlijk grote) groep mensen die net als ik met een kluitje in het riet gestuurd worden met de melding dat “je er maar mee moet leren leven” en als je genoeg aanhoudt krijg je uiteindelijk een hormonenprik in je rug om je een tijdje zoet te houden. Dit lost natuurlijk niks op maar kost ook bij elke behandeling vele Euro’s. Behalve de prik zijn er natuurlijk aan voorafgaand minstens vier behandelaars langere tijd met de patient bezig, wat in het kader van werkverschaffing natuurlijk prima is maar verder totaal zinloos. Voor mij was na twee jaar de koek op en door de ondraaglijke pijnen, het gebrek aan een ander vooruitzicht en het voortdurende onbegrip zag ik heel het leven niet meer zitten. Voor mij persoonlijk kwam de uitzending van Tros Radar net op tijd. Ik herkende me zo sterk in het beeld van de patienten dat ik meteen wist dat dit voor mij de oplossing kon bieden.



Het wordt hoog tijd dat iemand aantoont dat PTED de gouden standaard overtreft m.b.t. lage rughernia’s want ik begrijp dat dat het struikelpunt is als het gaat om wel of niet vergoeden van de operatie. Dan vervolgens de gehele geneeskundige kliek op de hoogte brengen en er van overtuigen dat er een oplossing is voor de patienten die ze tot nu toe niet konden helpen.



Ik heb een mogelijkheid gevonden om de operatiekosten te financieren maar ik weet zeker dat er een grote groep bestaat die dit niet voor elkaar krijgt en dus volgens de geldende regels in de zorg ook nooit in aanmerking komt voor de oplossing van hun rugklachten. Als je geld hebt kan je dat wel en dat lijkt me niet wenselijk in een land als Nederland, we leven toch zeker niet in een land waar goede medische zorg is voorbehouden aan de rijken?



Tevens hoop ik dat er genoeg mensen zo bekwaam opgeleid worden als Dr. Iprenburg en zijn team om de patienten te helpen. Wat mij verbaast is dat in Nederland schijnbaar alleen hij het goed begrepen heeft en ik hoop voor alle mensen met de klachten zoals ik die had dat het mogelijk wordt om hun leven weer terug te krijgen.



Ook al ben ik nu ziek van het afbouwen van de morfine die ik jarenlang nodeloos voorgeschreven heb gekregen, ik zie een heel andere toekomst voor me dan die me is voorgehouden door de artsen waar ik uiteindelijk beland was voor ik in Veenhuizen uitkwam.

kaisho
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2012 07:34

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door kaisho »

Fr@...
Veel te lang heeft het geduurd maar ik ben uiteindelijk gelukkig genoeg geweest om de PTED operatie te kunnen ondergaan. Ik ben nog aan het herstellen van de operatie en heb nog een weg te gaan maar mijn leven ziet er nu al anders uit, zenuwpijn heb ik niet meer.

Blij dat er een aanvang is gemaakt met het herstellen na die lange tijd en hoop dat het snel beter gaat met je.

Zelf heb ik vanmorgen een reactie geplaatst aan de kamerleden van de SP die zorg behandelen.
Bij een reactie van hun zal ik dit hier kenbaar maken.
We kunnen allemaal wachtten op de uitslag van het kortgeding maar er is waarschijnlijk toch jurisprudentie over een zaak die iemand na 3 jaar gewonnen heeft van een zorgverzekeraar, ook aangaande een hernia operatie in Duitsland.
Mocht iemand hier info over hebben hoor ik dit graag.
M

ecva
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 okt 2008 23:50

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door ecva »

Tini Jacobs schreef:Als hernia patient moet je zelf aan de bal blijven !

Ik ben sinds 2 maart 2010 geheel in staat weer te wandelen , te sporten, 4-daagse te lopen en alle werkzaamheden te doen. Met dank aan dr. Iprenburg die op die dag mij heeft verlost van een hernia met een intra en extraforaminale HNP L5-S1 links met compressie van de wortel L5 links.
op 2 maart 2010 , ben ik van mijn hernia verlost en heb ik diezelfde dag alweer pijnvrij gewandeld .De pijn in mijn linkerheup, linkerbeen en klapvoet waren verdwenen als sneeuw voor de zon!

Tini Jacobs
Sambeek
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ischias
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wervelkolom
http://www.chiropractiehuizen.com/id6.html

Hernia en ischias hebben een gemene oorzaak: L4-L5-S1 :o

h.mennes
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2012 15:43

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door h.mennes »

14 juni 2012,

Beste Radar,

Graag wil ik even reageren op de uitzending van 7 mei jl. i.v.m. de rug operaties.
Al 35 jaar heb ik problemen met mijn rug, in 1976 is er door middel van een rugpunctie geconstateerd dat ik een hernia had.
Op dat moment wilde ik geen operatie ondergaan omdat het risico te groot was op complicaties.

In de periode van 1976 en heden heb ik pijnstillers en fysiotherapie gehad.

Na weer een aantal bezoeken aan de huisarts ben ik door gestuurd naar een neuroloog van een ziekenhuis, en is er medio 2011 een MRI gemaakt.
De uitslag was versleten rug wervels en niets aan te doen. Begin 2012 weer naar de huisarts vanwege ernstige pijn in mijn linker been en weer naar de neuroloog in het ziekenhuis.
Na dit bezoek weer een MRI gemaakt en hieruit kwam dat ik drie hernia’s bleek te hebben. Op de vraag wat ik er mee moest was het antwoord ga eerst maar naar de fysiotherapeut en over 6 weken spreken we elkaar weer. Mocht er dan nog niets verandert zijn dan kunnen we overgaan tot een operatie.

Omdat ik de MRI opname kon kopen heb ik dit gedaan en deze naar de rugkliniek toegebracht, twee dagen erna kreeg ik een telefoontje dat mijn rug er slecht uitzag en dat ik inderdaad drie hernia’s had waarvan één dubbele.
Na een onderzoek kon ik gelukkig na een annulering van een ander de volgende dag worden geopereerd. Nu vier weken na de operatie gaat het goed met mijn rug of de andere twee hernia’s ook nog moeten worden verwijdert weet ik nog niet hiervoor ga ik binnenkort weer een afspraak maken met Dr. Iprenburg hij heeft mij het vertrouwen gegeven en weet waarover hij praat.

Uiteraard heb ik telefonisch contact op genomen met de zorg verzekeraar (Ohra), men had er alle begrip voor maar omdat de CVZ er nog geen goedkeuring aan had gegeven was er geen sprake van een vergoeding. De rekening heb ik al wel gestuurd naar de Ohra maar tot op heden nog geen reactie gehad.
Mocht dit inmiddels wel zijn gebeurt dat ontvangt u van mij een reactie.

Met vriendelijke groet,
Henk Mennes
De Hulstlaan 17
9351 EA LEEK

snarfsnarf
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2012 10:31

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door snarfsnarf »

Na een periode van 9 maanden waarbij ik actief heb geprobeert van mijn hernia (L4/L5) af te komen middels fysiotherapie ben ik te rade gegaan bij een neuroloog. Dit omdat mijn functioneren zowel zakelijk als prive ernstig werd benadeeld door mijn hernia. De neuroloog gaf aan nog niet aan opereren te denken maar door te gaan met fysiotherapie. Vervolgens naar een neurochirurg gegaan die pijnbestrijding voorstelde of een reguliere hernia-operatie (op z'n vroegst enkele maanden later). Toen ik werd gewezen op de Rugkliniek van dokter Iprenburg heb ik direct contact gezocht. Een week later had ik een intakegesprek en een week later heb ik de rug-operatie (PTED) ondergaan. Dit is wat mij aangaat een van de beste beslissingen die ik ooit heb gemaakt. Sinds de operatie ben ik pijnvrij en kan ik alles weer doen wat ik in de 9 maanden daarvoor niet kon. Helaas geldt ook voor mij dat mijn ziektekostenverzekeraar geen cent vergoed met als motivatie dat deze operatiemethode niet wetenschappelijk is aangetoond en derhalve een vergoeding van deze operatie niet mogelijk is. Verder geven zij aan alleen ingrepen te vergoeden als ze in overeenstemming zijn met de huidige wetenschap en praktijk. Verder stelt men dat van de behandelmethode PTED niet vast is komen te staan dat zij meerwaarden heeft t.o.v. conventionele behandelingen.

Een onbegrijpelijke reactie van de ziektekostenverzekeraar voor een operatie die al zo vaak en zo succesvol is uitgevoerd. Ik hoop dat ze binnenkort toch tot andere inzichten komen.

Mvrgr,

F. Wouters

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door puma73 »

Een onbegrijpelijke reactie van de ziektekostenverzekeraar voor een operatie die al zo vaak en zo succesvol is uitgevoerd. Ik hoop dat ze binnenkort toch tot andere inzichten komen.
En op hoeveel plaatsen in Nederland en door hoeveel artsen wordt deze procedure uitgevoerd??

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door Chocomelk »

puma73 schreef:
En op hoeveel plaatsen in Nederland en door hoeveel artsen wordt deze procedure uitgevoerd??
Zoals ik begrijp alleen door die Dokter van Iprenburg in zijn rugkliniek.

Silvia501
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2012 13:17

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door Silvia501 »

Beste Puma73 en Chocomelk,

In 1 van de berichten (pag. 4) heeft men het over Dr. Sanjay Harhangi in Rotterdam waar volgens de persoon van dit bericht ook de PTED methode wordt uitgevoerd.

Groetjes

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door puma73 »

Silvia501 schreef:Beste Puma73 en Chocomelk,

In 1 van de berichten (pag. 4) heeft men het over Dr. Sanjay Harhangi in Rotterdam waar volgens de persoon van dit bericht ook de PTED methode wordt uitgevoerd.

Groetjes
En u registreert u speciaal voor ons om ons dit mede te delen of wilt stiekem reclame maken?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door Chocomelk »

puma73 schreef:
Silvia501 schreef:Beste Puma73 en Chocomelk,

In 1 van de berichten (pag. 4) heeft men het over Dr. Sanjay Harhangi in Rotterdam waar volgens de persoon van dit bericht ook de PTED methode wordt uitgevoerd.

Groetjes
En u registreert u speciaal voor ons om ons dit mede te delen of wilt stiekem reclame maken?
Nu je het schrijft... :shock:

Silvia501
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2012 13:17

Re: Hernia-operatie

Ongelezen bericht door Silvia501 »

Beste Puma73,

Nee zeer zeker GEEN reclame maken....ik wilde alleen maar behulpzaam zijn.....
Ik heb ALLE berichten gelezen vanaf het begin en ik kon mij herinneren dat iemand het ook over een arts in Rotterdam had.
Vandaar.....en ik was al geregistreerd....en ik ben OOK herniapatient, zonder enige mogelijkheid (geld) om mezelf te laten behandelen dmv een PTED methode.

Groetjes.

Gesloten