LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Introductie SuperWijzer

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door Radar »

De Superwijzer, een app voor op de smartphone, laat consumenten per product zien of hun keuze wel verstandig is. En daar komen verrassende zaken uit naar voren.

Zo kan je beter haas eten dan konijn, zijn kroketten in sommige gevallen een betere keuze voor het milieu dan vleesvervangers van soja en bevatten hamburgers vlees van uitgemolken melkkoeien.

Maandag in Radar, de wereld achter de barcode.

Lizzie01
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2011 21:23

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door Lizzie01 »

het gebruik van smartphones is helaas niet zo duurzaam. er zijn steeds meer zendmasten voor nodig om internet op je mobiel te krijgen. er is een toenemend aantal mensen dat ziek wordt van de kunstmatige elektromagnetische velden van mobieltjes, smartphones, wifi, zendmasten etc. deze mensen kunnen geen boodschappen meer doen als daar iemand met zijn smartphone in de weer staat......
De Europese Raad heeft in Resolutie 1815 van 27 mei 2011 de lidstaten opgeroepen om het voorzorgsprincipe te hanteren betreffende kunstmatige EMV van draadloze communicatiesystemen. Er zijn honderden onderzoeken gepubliceerd die aantonen dat de kunstmatige EMV gezondheidsschade geven. Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben op basis van deze onderzoeken geconcludeerd dat er sterke aanwijzingen zijn dat de GSM en UMTS antennes ernstige gezondheidsschade geven. Daarom heeft de Europese Raad een resolutie uit doen gaan naar de lidstaten om deze gezondheidsschade te beperken. In deze resolutie wordt o.a. aangegeven dat de huidige limieten voor EMV veel te hoog zijn en dat er voorlichting moet komen over de risico’s van mogelijke schadelijke niet-thermische biologische effecten op lange termijn; naast smartphones ook door DECT telefoons, WiFi en babyfoons. Ook de WHO/ International Agency for Research on Cancer (IARC) heeft in 2011, op basis van nieuwe onderzoeken, de straling van mobiele telefonie als mogelijke kankerverwekkend geclassificeerd. Iphones maken gebruik van zendmasten en geven ook behoorlijke EMV af. .

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door ArneLH »

Wel even met beide benen op de grond blijven hè Lizzie01.

adrivoormanns
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2010 16:06

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door adrivoormanns »

Wat maakt het die space invaders uit of wij last van straling hebben, die providers denken toch alleen maar in geld en niet in mensen.
Maar als de GSM en UMTS verboden wordt dan stort volgens mij ook de hele economie in elkaar, want wie wil er nog zonder zijn mobieltje.???
Begrijp me niet verkeerd ik sta niet achter die bobo's.

leonmols
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 nov 2005 12:00

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door leonmols »

@Lizzie01: Dan maak je toch gewoon een hoedje van aluminiumfolie en een bijbehorend mantelpakje van hetzelfde materiaal, en je bent helemaal beschermd voor de straling. Alleen de eventuele straling die je zelf genereerd wordt dan teruggekaatst. :lol:

Of je gaat in Death Valley (USA) of in midden Afrika wonen. Ik hoor ook goeie verhalen over de Noord- en Zuidpool.

MAXIEM

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Lizzie01

Prima zaak dat je hier dit bericht plaatst. Met asbest was er in de jaren '70 ook zogenaamd niks aan de hand, totdat de beerput open ging. Dat zal ook in dit geval zo zijn, maar het kan nog jaren duren voordat de overheid wakker wordt. De commerciële belangen zijn immers té groot.

Maxiem.

lachenlan
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2012 20:52

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door lachenlan »

Bewustwording van de consequenties van het actief verhogen van het inwonersaantal van Nederland (en de rest van de wereld) is zinnig. De SuperWijzer is een logisch gevolg. Als 71-jarige zonder nageslacht consumeer ik echter wat ik wil en geef hiervoor geen enkele rekenschap aan wie dan ook. Ik betaal, dus ik bepaal.

MAXIEM

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door MAXIEM »

lachenlan

Zolang je daarbij je maatschappelijke verantwoordelijkheid in acht neemt (dat wil zeggen: niemand opzettelijk en onnodig schade toebrengt), dan is je standpunt vanuit de libertalistische beweging goed te verdedigen en te verantwoorden (zonder dat dat afgedwongen wordt). Mijn zegen heb je!

Met vriendelijke groet, Maxiem.

Psv4ever
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2012 21:18

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door Psv4ever »

Allemaal leuk en aardig maar als je een gewone mobile telefoon hebt zonder Apps hoe kan je vergelijken . Ze doen alles maar op Apps maar er zijn nog veel mensen die deze niet bezitten en hoe moeten wij dan aan zo'n superwijzer komen.

poppedoppeles
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2012 22:07

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door poppedoppeles »

Verwarrend:
Volgens mij hoorde ik dat de maker zich zowel voor het mileu als dierenleed pretendeert in te zetten. Op het moment dat argentijns vlees word afgeraden omdat die beesten zo lekker veel leeftruimte hebben wat te veel bossen kost snap ik niet welk dierenleed hier bestreden wordt. :?:

verontrusteconsument
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2012 09:33

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door verontrusteconsument »

Of iets wel of niet wordt afgeraden hangt af van de wensen van de consument. Die kan bijvoorbeeld instellen dat hij dierenwelzijn niet belangrijk vindt en milieu wel, in dat geval zal aan hem het Argetijnse rundvlees worden afgeraden. De consument die dierenwelzijn wel belangrijk vindt en milieu niet, zal hier het tegenovergestelde resultaat krijgen. De persoonlijke voorkeur van de directeur van Varkens in Nood (die vermoedelijk zowel dierenwelzijn als milieu belangrijk vindt) staat daar verder los van.

Emar
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2012 09:55

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door Emar »

Het is niet de eerste keer dat een item in Uw programma erg de richting van de vegetarische dierenclub ( ook nog met een zgn. religieus randje) gaat. In het geval van slimme telefoons bij het scannen van producten viel het op dat er uitsluitend het gebruik van vlees wordt bekeken. De naam van vleesvervanger Valess werd wel genoemd, maar niet gescand. Als dit wel was gedaan dan zou men tot de ontdekking komen dat het gebruik van soja niet zo milieuvriendelijk is als wordt voorgesteld. In Zuid Amerika wordt in hoge mate gebieden ontbost, om de vrijgekomen grond te gebruiken voor deze teelt. Vervolgens gebruikt de firma Monsanto bestrijdingsmiddelen en gemodificeerd zaad, waarvan de werking op lange termijn niet onderzocht is. Wees in het vervolg niet zo selectief en geef echte onafhankelijke informatie.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door ArneLH »

Emar schreef:Als dit wel was gedaan dan zou men tot de ontdekking komen dat het gebruik van soja niet zo milieuvriendelijk is als wordt voorgesteld. In Zuid Amerika wordt in hoge mate gebieden ontbost, om de vrijgekomen grond te gebruiken voor deze teelt.
Waar ging al die soja ook weer naar toe? Oh ja, de varkentjes.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door Dirkie »

TROS Radar schreef:De Superwijzer, een app voor op de smartphone, laat consumenten per product zien of hun keuze wel verstandig is. En daar komen verrassende zaken uit naar voren.

Zo kan je beter haas eten dan konijn, zijn kroketten in sommige gevallen een betere keuze voor het milieu dan vleesvervangers van soja en bevatten hamburgers vlees van uitgemolken melkkoeien.

Maandag in Radar, de wereld achter de barcode.
Geweldige app. Als ik nu vrijdag de boodschappen doe, ben ik uren meer kwijt. In een hand de zelfscanner van Appie en in de andere mijn smartphone. Nog wel even uitproberen hoe ik zonder vrije handen een produkt uit de schappen pak. Dan even de code van het produkt scannen, vervolgens lezen of ik er wel goed aan doe om dat te kopen en of het wel overeenkomt met de door mij ingestelde filters. En mocht het niet zo zijn, dan moet ik weer een volgend produkt scannen. En al die mensen achter mij in de winkel maar klagen, omdat ik gigantisch in de weg sta. En als ik dan een goed produkt gekozen heb, niet vergeten om te zelfscannen, anders sta ik bij de kassa weer voor ..... En dat voor alle wekelijkse boodschappen, want stel dat er iets veranderd is aan de samenstelling.
Kortom ik laat deze app maar even aan mij voorbij gaan, want deze valt voor mij onder het kopje 'nutteloze, maar wel data verbruikende apps, waardoor ik weer een hoge telefoonrekening krijg' :wink:
En wat is er overigens mis met het vlees van uitgemolken melkkoeien. Wat moet je anders doe met koeien, die geen melk meer geven.

Prullie
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2009 14:40

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door Prullie »

@emar
Inderdaad: Waar ging al die soja ook weer naar toe? Oh ja, de varkentjes

Soja wordt voor het aller aller aller grootste deel gebruikt als VEEVOER en dus niet voor de productie vleesvervangers. Mensen die vlees eten voelen zich vaak (terecht overigens) aangevallen als dierenbeul en milieucrimineel. Dat is nu eenmaal zo en de argumenten zijn bekend.

Maar het is niet erg professioneel om degene die deze boodschap verwoordt aan te vallen met onzinargumenten. De redactie van Radar mag zich toch wel druk maken om dierenwelzijn? Daar wordt de informatie die ze geven niet minder waar van. En dat er een religieus randje aan zou zitten, soit.

De discussie over vlees is in het begin van de 21e eeuw eigenlijk al gevoerd. Nu er echter geen inhoudelijke argumenten meer zijn om vleesconsumptie te rechtvaardigen is het wel erg flauw om op de vorm of de persoon te spelen.

pas43
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2012 13:53

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door pas43 »

Heel goed initiatief maar het zal nog wel enige tijd duren voordat de informatie ook correct is. Daarbij blijft het subjectief aangezien het personen zijn die de randvoorwaarden/criteria stellen.

Simpel voorbeeldje is van het Argentijns rundvlees... 1 kg rundvlees = ruim 400 m2 grond. Over het algemeen weegt een geslachte koe ongeveer 400 kg, dus dat zou betekenen dat in Argentinië 1 koe 160.000 m2 tot haar beschikking heeft.... Lijkt me nou niet echt een juiste weergave. Misschien bedoelen ze wel dat 1 koe ruim 400 m2 grond heeft, maar dan wordt de berekening voor de milieubelasting ineens weer een stuk positiever.

In ieder geval is er nu wel iets en van daaruit kan men verder bouwen en de berekeningen verbeteren zodat er op termijn een betrouwbare beoordeling zal zijn.

willempje
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 nov 2007 15:41

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door willempje »

Iedereen mag denken en doen wat hij zelf wil.

Nu even naar de Superwijzer app waar het om ging:
Ik heb hem geinstalleerd op mijn telefoon en kan NIET instellen wat ik belangrijk vind.
De biologische eieren die ik heb wilde ik uitproberen, maar er gebeurde niets.
WERKT DUS NIET OP MIJN GALAXY xs plus
gr wil

cdvries
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mei 2010 16:23

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door cdvries »

Hallo,

Ik wilde de applicatie installeren maar ik krijg een overzicht van de machtigingen welke de applicatie nodig heeft.

Waarom heeft de applicatie de machtigingen nodig zoals:
* Telefoonoproepen
* Telefoonstatus en identiteit lezen
* Netwerkverbindingen wijzigen
* SMS-berichten verzenden

Hierbij een quote van de info functie van mijn telefoon:
"Telefoonstatus en -ideniteit zelen
Hiermee krijgt de applicatie toegang tot de telefoonfuncties van het apparaat.
Een applicatie met de betreffende machtiging kan het telefoon mummer en serienummer van deze telefoon achterhalen, bepalen of een oproep actief is, het gekozen nummer achterhalen en dergelijke."

Wat gaan de makers van deze applicatie hier mee doen? Mij bellen voor aanbiedingen?
Door het drukken op "accepteren" geef je de applicatie dus de mogelijkheid om je gebelde nummer en identiteitsgegevens te verzamelen en te verzenden, ongevraagd SMS berichten te versturen en zelfs netwerkverbindingen verwijderen wijzigen en nog veel meer.

Ik zie niet in wat een applicatie zoals SuperWijzer met deze machtigingen wil gaan doen.
Het is uit veiligheidsoverwegingen natuurlijk niet logish om een dergelijk programma te installeren aangezien je de applicatie in fiete de volledige controle over je telefoon geeft.

Ik zie wel vaker apps in de store langs komen welke dergelijke machtigingen nodig hebben zonder daar een goede reden voor te hebben. Vaak zijn dit spelletjes met spyware.
Dergelijke applicaties komen er bij mij niet in.
Het zal in dit geval misschien meevallen maar wees wel voorzichtig en klik niet bij elke applicatie zomaar op "accepteren"

cdvries
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mei 2010 16:23

Re: Introductie SuperWijzer

Ongelezen bericht door cdvries »

pas43 schreef: Simpel voorbeeldje is van het Argentijns rundvlees... 1 kg rundvlees = ruim 400 m2 grond. Over het algemeen weegt een geslachte koe ongeveer 400 kg, dus dat zou betekenen dat in Argentinië 1 koe 160.000 m2 tot haar beschikking heeft.... Lijkt me nou niet echt een juiste weergave.
Dat is inderdaad wel heel erg veel :-)
Zelfs als je het land gaat meerekenen wat nodig is om het voer voor deze koe te verbouwen?

Gesloten