LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onverwachte naheffing door Liander

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door Radar »

Duizenden mensen hebben een naheffing van honderden euro’s gekregen van energietransportbedrijf Liander. Die kregen ze omdat ze een grote gasmeter hebben. Toch verbruiken ze niet meer gas dan een gemiddeld huishouden. Ze moeten betalen, omdat ze een meter hebben die meer gas zou kunnen doorlaten. En dat terwijl de meeste van deze mensen niet eens wisten dat ze een dergelijke meter hadden.

Honderden euro’s meer betalen, voor iets dat mensen niet verbruiken of zelfs niet eens hebben gekregen. Wat heeft Liander hier zelf over te zeggen?

Maandag 19 maart in Radar, 20.30 uur op Nederland 1
Laatst gewijzigd door Radar op 16 mar 2012 13:36, 2 keer totaal gewijzigd.

harryklein
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2012 10:50

Re: Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door harryklein »

Dit geldt niet alleen voor Liander maar voor alle netbeheerders. De grootte van de gasmeter deed er in het verleden niet toe omdat het transport op volume werd afgerekend. Nu met het capaciteitstarief voor kleinverbruikers wordt op de grootte van de aansluiting afgerekend dus de doorlaat van de meter. Op vele aansluitingen zijn in het verleden te zware meters geplaatst. Belangrijk is dus om te kijken of diet meter nu niet te groot is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door crazyme »

Het probleem is dat dit soort organisaties altijd op zoek is naar meer inkomsten.

De kant van de kosten zoeken ze niet op, immers daar maakt niemand zich druk over.

arthur2000

Re: Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Ik vind toch dat de man van Liander een en ander correct heeft opgelost. Geen rekening bij plaatsing kleinere meter. Prima toch :wink:

intruder1951
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2012 22:03

Re: Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door intruder1951 »

Het is onzin dat het onderhoud aan een G10 gasmeter meer en duurder is dan een G4. Wat betreffende de kosten zijn deze al bij het plaatsen voldaan. Het kan zijn dat de toevoerleiding even groot zijn. Dit heeft ook te maken met de lengte van de leiding. Een grotere leiding begint pas bij b.v. een G25. En echt onderhoud door b.v. een G65 hier moet af en toe olie bijgevuld te worden, maar in het algemeen gebeurt dit alleen bij het plaatsen en daarna dus nooit weer.

Alfriedel
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mar 2007 19:58

Re: Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door Alfriedel »

Wel een erg domme aktie van Liander nu moeten ze het weer terugdraaien door toedoen van Radar weliswaar anders hadden ze het echt niet gedaan.
Wie gaat dat betalen? Welke manager vliegt de laan uit?
Dat zou toch in een normaal bedrijf gebeuren.

anja31
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2012 18:54

Re: Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door anja31 »

Wij hadden ook een naheffing gekregen en kwamen er dus achter dat we dus een G16 hadden, ik gebeld en kon niet verder geholpen worden moest een brief aan de NUON schrijven, een reactie gekregen deze brief ontvangen te hebben maar verder geen reactie.
Maandag de uitzending gezien en dacht mooi dat is geregeld, ik nog geen brief ontvangen van de NUON, op mijn NUON kwam ik erachter meer voor gas te betalen dan een normaal huishouden, dit hebben ze per 1 januari verhoogd omdat ik een G16 heb, ik bellen(weer een paar euro armer) naar de NUON en die kon me niet verder helpen ik moest via www.aansluitingen.nl een aanvraag doen voor een kleinere en pas als ik een G4 heb dan word de gasprijs weer verlaagt, woest ben ik en ik ga dat dus echt niet doen.
Denk dat alle anderemensen hier ook last van hebben??
Gaat radar hier nog wat aan doen? Je word van het kastje naar demuur gestuurd, word er gek van, ik heb niet om deze ellende gevraagt

Alfriedel
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mar 2007 19:58

Re: Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door Alfriedel »

Het gevaar bestaat dat ze alleen maar mooi praten voor de TV maar in werkelijkheid de boel blijven belazeren,PIK DIT NIET!!
Als ze dit bij mij geflikt hadden kregen ze de G zoveel door de ramen!!!

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Als er al een kleinere meter geplaatst wordt voor gas of elektra dan veranderen ze dus helemaal niets aan je leidingen van je gas en elektra.
Bij gas krijge een nieuwe meter met reduceer > Leidingen in de grond laten ze mooi zitten al zijn ze ook 100 mm. Bij elektra krijje andere zekeringen erin naar bv 25A , al is de kabel nog zo dik die gaan ze dus echt niet vervangen.

Dat hele capaciteits tarief is gewoon een lobby van de netbeheerders geweest om nog meer geld binnen te harken.

anja31
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2012 18:54

Re: Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door anja31 »

moe er van worden heb vorige week geregeld dat ik een kleinere gasmeter wil hebben een G4 ipv een G16, krijg ik bericht dat dit 550 euro gaat kosten en ze ontkennen bij radar gezegt te hebben de kosten te vergoeden. Zo boos zijn dat dit soort geintjes uitgehaald worden stelletje...
ben bang dat het nog wel evenduurd voor het geregeld is

Alfriedel
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mar 2007 19:58

Re: Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door Alfriedel »

Zie je wel,als jij als ZZP'er dit soort geintjes met je klanten zou uithalen draai je de bak in voor oplichting!!!

raydwinger
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:03

Re: Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door raydwinger »

Mijn moeder heeft een brief van liander waarin zij vragen of de meter automatisch afgelezen mag worden.
Zo niet zullen zij de oude meter weer moeten installeren en wordt € 73 aan kosten in rekening gebracht.
Zij heeft ook niet gevraagd om een nieuwe meter.
Dus ook afpersing ??
Wat moeten we hiermee

bakker guido
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2012 14:20

Re: Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door bakker guido »

naar aanleiding van de uitzending besloten om dan toch de gasmeter te laten verkleinen, we slaan 2 vliegen in 1 klap, geen naheffing meer en ombouwen is ook gratis, vergeet het maar! rekening van 547 euro voor verkleinen gasmeter en een aangepaste naheffing voor 1100euro! Hier is het laatste woord nog niet over gezegd natuurlijk maar zoals altijd, in de uitzending beloven ze wat en puntje bij paaltje ben je de sukkel en zul je betalen. echt balen

Lineolus
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2012 17:11

Re: Onverwachte naheffing door Liander

Ongelezen bericht door Lineolus »

Liander maakt in de uitzending goede sier met "de mensen worden niet met extra kosten geconfronteerd", nou dat is niet waar.
Toen wij de naheffing kregen, hebben wij op 8 maart meteen verwijdering van de gasmeter (waar al minstens 3 jaar, verder kan Nuon niet terugkijken, geen gas doorheen is gegaan) aangevraagd via aansluitingen.nl. Doordat Liander niets van zich heeft laten horen en wij er telkens achteraan moesten bellen, terwijl ondertussen de ene lelijke naheffingsaanmaning na de andere binnenkwam, is hij uiteindelijk pas 15 mei verwijderd.
In de uitzending zegt Liander dus zo vriendelijk te zijn de naheffing van tafel te halen als de klant actie onderneemt en dus ook verwijdering c.q. verkleining kosteloos uit te voeren en "mensen niet met extra kosten te confronteren". Niemand heeft Liander toen echter gevraagd wat zij met de jaarafrekening doen. Wij hebben nu op onze jaarafrekening nog 130 dagen de grote gasaansluiting staan.
Ten eerste vind ik het in principe oneerlijk om mensen begin maart bericht te sturen en vanaf 1 januari in rekening te brengen, we kunnen immers niet eerder actie ondernemen dan dat wij de brief hebben ontvangen; ten tweede vind ik het bijna achterbaks om een op 8 maart aangevraagde verwijdering in de bureaula te laten liggen tot 15 mei, om daarna nog lekker 130 dagen in rekening te brengen op de jaarafrekening.
Hebben niet meer mensen dit op de jaarafrekening gezien?

Gesloten