LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oververpakking

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Oververpakking

Ongelezen bericht door Radar »

De gemiddelde vuilniszak bestaat voor iets meer dan de helft aan verpakkingsafval. Karton, papiertjes, piepschuim en wikkeltjes. Is al dat verpakkingsmateriaal wel echt nodig?

Je betaalt als consument extra én al dat extra materiaal is slecht voor het milieu. Veschillende politici dragen oplossingen aan in TROS Radar.

Maandag 21 november, 20:30 uur op Nederland 1

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Oververpakking

Ongelezen bericht door nevermind »

TROS Radar schreef:De gemiddelde vuilniszak bestaat voor iets meer dan de helft aan verpakkingsafval. Karton, papiertjes, piepschuim en wikkeltjes. Is al dat verpakkingsmateriaal wel echt nodig?

Je betaalt als consument extra én al dat extra materiaal is slecht voor het milieu. Veschillende politici dragen oplossingen aan in TROS Radar.

Maandag 21 november, 20:30 uur op Nederland 1
Dit klopt niet helemaal, want als je als goede burger afval scheidt, dan is in de vuilniszak geen papier,karton, piepschuim en dergelijken.
Dat is dan pas milieuvriendelijk!
Verpakkingsmateriaal is wel nodig, als ik aan levensmiddelen denk.
Bij sommige artikelen is het in feite niet nodig, maar als een verpakking niet meer in goede staat is, laat de consument het artikel links liggen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Oververpakking

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik ben eens benieuwd wat ik me moet voorstellen bij dit onderwerp. Moeten we straks met zijn allen met een tas vol tupperware naar de winkel ofzo?

Veel verpakkingen die er de laatste jaren zijn bijgekomen vind ik best verklaarbaar. Ongewassen en onbehandelde groeten bijvoorbeeld hoeven zeker geen verpakking te hebben. De meeste supermarkten hebben tegenwoordig ook een heel assortiment aan voorbehandelde (gesneden, schoongemaakte en gewassen) groenten zoals gesneden en gemende slasoorten, stamppotgroenten klaar voor de pan ed, toch wel prettig dat deze een verpakking hebben. Veel producten zijn apart per stuk verpakt, in veel gevallen wel zo handig voor onderweg.

Misschien denk ik nu wel aan het verkeerde soort artikelen. Bij de meeste artikelen die ik zoals koop, heb ik niet het idee dat er overbodig veel verpakking omheen zit. Sommige kleine (dure) artikelen hebben vaak onnodig grote verpakking maar dit wordt weer gedaan uit oogpunt van diefstalpreventie. Wat ik wel een beetje onzinning vind, zijn de plastic verpakkingen van bijvoorbeeld herenoverhemden met al die naalden erbij. Dit zal ook wel met vierkante meters te maken hebben.

Ik moet wel zeggen dat sinds de plastic verpakkingen apart opgehaald wordt dit heel veel volume in de afvalbak scheelt.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Oververpakking

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik vind dat het klopt; het is idioot zoveel verpakkingen als er bij zijn gekomen. Ziet u nog wel eens een paprika zonder plastic omhulsel? Een paprika! Of een komkommer, daar moet ook al plastic omheen.
En dan mogen wij dat scheiden - in zo'n vieze zak - en aan de straat zetten. Mooi niet. Ik koop dus als het even kan gewoon groente zonder verpakking of eventueel met een papieren zak er omheen. En dat plastic gaat gewoon bij de rest. Ik blijf niet aan de gang.

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Oververpakking

Ongelezen bericht door riddert »

Dat een komkommer in een plastic folietje zit heeft te maken met de houdbaarheid en bescherming tijdens het transport.

Dat scheelt weer in onnodig weggooien van beschadigde artikelen door de supermarkt of groenteboer.

boxer
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 okt 2008 12:31

Re: Oververpakking

Ongelezen bericht door boxer »

het valt mij tegenwoordig wel op dat er steeds meer produkten dubbel of zelfs driedubbel verpakt worden.
naar mijn inzien is dat toch overbodig.

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Oververpakking

Ongelezen bericht door riddert »

Volgens mij word er juist erg scherp op gelet bij de supermarktketens. Een voorbeeld wat ik zo snel kan bedenken is het volgende;

Bij de AH koop ik regelmatig uit de koeling een setje van 2 pizzabodems, om zelf te beleggen. Dit zat altijd in een stevige folieverpakking en 2 kartonnetjes verpakt. Tegenwoordig in een flinterdunne folieverpakking en nog maar 1 kartonnetje. Dus ik krijg zelf de indruk dat er wel degelijk door de supermarkten en producenten op gelet word.

Mar v.d. Berg
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:20

Re: Oververpakking

Ongelezen bericht door Mar v.d. Berg »

"De gemiddelde vuilniszak bestaat voor iets meer dan de helft aan verpakkingsafval. Karton, papiertjes, piepschuim en wikkeltjes. Is al dat verpakkingsmateriaal wel echt nodig?"

Ja, dat lijkt mij wel. Of moet ik mijn aardappelen in een krantje laten rollen, zoals vroeger. Het zou een zure prijsverhoging opleveren als we onverpakte spullen in de winkels terug willen.
Als er te veel afval is, zou je je ook kunnen afvragen of er niet gewoon te veel geconsumeerd wordt. Loop langs de schappen in de supermarkt en turf wat absoluut nódig is en wat absoluut onnodig is.
Als je daar vervolgens je koopgedrag op afstemt hoeft de rolcontainer nog maar 2x per jaar geleegd te worden.

MAXIEM

Re: Oververpakking

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Dit is weer een mooi voorbeeld van een onzorgvuldige vraagstelling. Als ik goed tel, dan kom ik op 7 verschillende vragen uit. Kortom: geen onderwerp dat je er maar eventjes kunt bij doen in 'n TV-programma van pakweg 30 minuten.

Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 20 nov 2011 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Oververpakking

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Miepje1 schreef:Ziet u nog wel eens een paprika zonder plastic omhulsel? Een paprika!
Ja bij de appie hebben ze ook losse paprika's zonder verpakking.
MAXIEM schreef:.. Kortom: geen onderwerp dat je er maar eventjes kunt bijdoen in 'n TV-programma van pakweg 30 minuten.
Begrijp het punt. Verpakking heeft meedere doelen dat verpakking alleen. Sommige verpakkingen zijn er ook om diefstal tegen te gaan, denk bijvoorbeeld aan kleine artikelen die toch enige waarde hebben / hadden zoals (mini) SD geheugenkaartjes. Sommige verpakkingen zijn er ook zodat artikelen minder M2 of M3 in beslag nemen tijdens transport of winkelpresentatie. Zonder deze verpakking zouden deze artikelen ook een stuk duurder worden.

Gesloten