LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scheefwonen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou, ik had in Nijmegen dus een kleine seniorenwoning uit 1962, 32 vierkante meter, die deed 270 euro. Met mijn inkomen kreeg ik net geen huurtoeslag, iemand met een minimum zou dat zonder huurtoeslag niet kunnen opbrengen.

Dus ik bedoel maar, als iemand met een minimum zelfs zoiets niet kan huren zonder huurtoeslag, dan klopt er toch iets niet?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Mar v.d. Berg
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:20

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Mar v.d. Berg »

Alleen al het bestaan van zo'n term "scheefwonen". Krankjorem.
Waardoor is er een tekort aan woningen met lage huren?
Dat is het gevolg van een scheef woningbouwbeleid, van het uitleveren van de woningmarkt aan woekeraars, aan zakkenvullers.
Als er voldoende woningen met een lage stichtingsprijs gebouwd worden is er niets aan de hand. Dan kan iedereen zelf bepalen hoe weinig hij/zij verwonen wil.
Waarom houdt de overheid de woekeraars de hand boven het hoofd?
Wie van onze regeerders heeft daar eigenlijk belang bij?
Hoe zitten "onze" bestuurders aangeschurkt in de bouwondernemingen?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door riddert »

In Groningen zeggen ze "schaif stait laif" wat zoveel betekend als "scheef staat lief".

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

De woningen van zgn 'scheefwoners' zijn nodig omdat er te weinig woningen in het sociale huursegment zijn. Dus door de scheefwoners maar aan te pakken, zouden er meer woningen vrij moeten komen.
In plaats van de 'scheefwoners' aan te pakken, zouden ze de woningbouw moeten aanpakken. Wel veel (te) dure woningen bouwen waar niemand echt op zit te wachten en maar het minimale aantal aan betaalbare woningen.

Miepje geeft dan wel af op de alleenstaande moeders met 1 kind die in een te groot huis wonen, maar vergeet wel even een grote groep. Hoe zit het met die (alleenstaande) ouderen die nog steeds wonen in de eensgezinswoning toen men nog een gezin in huis had. Die zouden dan ook eens naar een seniorenwoning moeten gaan een plaatsmaken voor gezinnen. Ik kan zo een paar voorbeelden noemen zoals een vrouwtje van in de 80 die al jaren alleen woont (man overleden) in een huurwoning met 4 slaapkamers, enorme kelder en zolder. Daar kan makkelijk een behoorlijk gezin in wonen.

Dan zouden er ook veel woningen beschikbaar komen. Lijkt mij een stuk beter dan mensen die net met het inkomen boven Jan Modaal zit te laten verhuizen naar duurdere woningen. Jan Modaal is tegenwoordig ook al blij als hij het hoofd boven water kan houden en dat is ook lang geen vetpot meer te noemen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ciske »

Hoe zit het met die (alleenstaande) ouderen die nog steeds wonen in de eensgezinswoning toen men nog een gezin in huis had. Die zouden dan ook eens naar een seniorenwoning moeten gaan een plaatsmaken voor gezinnen.
Dat vind ik niet de juiste instelling, in mijn wijk wonen verschillende oudere mensen die hier jaren hebben gewoond en niet hier weg willen en terecht , tenslotte heeft de woningbouw en geen goedkope woningen voor ouderen en ze hebben jaren betaalt aan de woning.

Trouwens onze huizen worden koophuizen als je eruit gaat en die zelf niet koopt.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door witte angora »

Lang geleden was er inderdaad een maximum aan het aantal kamers dat je kon krijgen. De hoeveelheid was afhankelijk van de woningbouw die daar regels voor op kon stellen. Als alleenstaande kon je dus nooit een woning met drie of vier slaapkamers krijgen.

Sinds dat is losgelaten kan, en mag alles. Als ik zou willen, en ik zou genoeg punten hebben, zou ik zo in een eensgezinswoning kunnen kruipen. Niet dat ik die behoefte heb, woon gelijkvloers, twee riante slaapkamers, het is wel goed zo.

Maar als dit er niet was, en ik kon alleen maar kiezen uit enerzijds uitgewoonde flatjes uit de jaren 60, supergehorig, kleine kamers, en duur met verwarming, en anderzijds een fatsoenlijke eensgezinswoning, modern en goed geïsoleerd, waar kies je dan voor?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:Dat vind ik niet de juiste instelling, in mijn wijk wonen verschillende oudere mensen die hier jaren hebben gewoond en niet hier weg willen en terecht , tenslotte heeft de woningbouw en geen goedkope woningen voor ouderen en ze hebben jaren betaalt aan de woning.
En waarom zouden mensen die dan net iets te veel zijn gaan verdienen in de loop der jaren wel weg moeten? Ook zij wonen er al jaren, ook zij willen niet weg, ook zij hebben al jaren aan de woning betaald enzenz.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ciske »

waar kies je dan voor?

Lijkt mij niet zo moeilijk die keus :lol: maar ik vind dat ook alleenstaanden er recht op hebben , anders zijn ze hun hele leven tot een flat veroordeelt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ciske »

Emmy75 schreef: En waarom zouden mensen die dan net iets te veel zijn gaan verdienen in de loop der jaren wel weg moeten? Ook zij wonen er al jaren, ook zij willen niet weg, ook zij hebben al jaren aan de woning betaald enzenz.

Van mij hoeft niemand weg, het gaat ook niet om iets meer verdienen , het is vaak al zo dat mensen die een goed inkomen hebben ook de goedkopere woningen krijgen , daar werd nooit op gelet.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

witte angora schreef:Maar als dit er niet was, en ik kon alleen maar kiezen uit enerzijds uitgewoonde flatjes uit de jaren 60, supergehorig, kleine kamers, en duur met verwarming, en anderzijds een fatsoenlijke eensgezinswoning, modern en goed geïsoleerd, waar kies je dan voor?
Dat is wel kiezen tussen uitersten. Er zijn ook nieuwbouw senioren appartementen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ciske »

Er zijn ook nieuwbouw senioren appartementen
Wie zegt dat WA al senior is :lol:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:Van mij hoeft niemand weg, het gaat ook niet om iets meer verdienen , het is vaak al zo dat mensen die een goed inkomen hebben ook de goedkopere woningen krijgen , daar werd nooit op gelet.
Precies, het is in mijn ogen niet eerlijk om 1 groep aan te pakken die bijdraagt aan het probleem en een andere groep met rust te laten.

Dan zouden ze eens wat beter moeten opletten bij toewijzing van een woning en daar wat regels voor opstellen, zou ook al een stukje schelen. Naast het ook bouwen van de woningen waar behoefte aan is.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:
Er zijn ook nieuwbouw senioren appartementen
Wie zegt dat WA al senior is :lol:
Geen idee, je kunt senioren ook tussen () zetten. Maar goed dacht even dat ie schreef dat hij in een senioren app woonde / gewoond heeft.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door witte angora »

Emmy75 schreef:
witte angora schreef:Maar als dit er niet was, en ik kon alleen maar kiezen uit enerzijds uitgewoonde flatjes uit de jaren 60, supergehorig, kleine kamers, en duur met verwarming, en anderzijds een fatsoenlijke eensgezinswoning, modern en goed geïsoleerd, waar kies je dan voor?
Dat is wel kiezen tussen uitersten. Er zijn ook nieuwbouw senioren appartementen.
Sja, ik heb ooit in een seniorenwoning gezeten, maar daar werden zelfs jongeren van een jaar of 25 in gezet die weinig punten hadden en nergens heen konden.

Maar normaal gesproken kom ik daar nog niet voor in aanmerking. En al helemaal niet voor de nieuwbouw seniorenwoningen. :wink:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

seconds-out schreef:
Alleenstaande moeders werken nooit chocomelk..
Ze wonen altijd in veel te grote woningen en hebben altijd maar 1 kind :mrgreen:
Moet wel, anders klopt het sprookje niet.

Want>
Stel je voor dat er ook alleenstaande moeders zijn die werken en de kinderen in 1 slaapkamertje moeten slapen vanwege ruimtegebrek..

Allemaal de schuld dus van de alleenstaande moeder met 1 kind...scheef gezegd..
Ohjaaaa.. :wink:

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door G7 »

Na alles hier gelezen hebbende, wil ik hier ook nog wel even op reageren.

Wat denk je dan van de "scheefwonende" ouderen die, zeg even zo'n 30 a 35 jaar geleden een gezinswoning gekocht hebben ( met subsidie ) wat nu een prachtige starterswoning zou zijn, het aan de straatstenen niet kwijt kunnen en dolgraag naar een senioren huurappartement zouden willen?

Als de woningbouw ons huis zou willen kopen, ( dat doen ze niet ) dan zouden wij heel graag willen ruilen, ook al ben ik dan duuder uit dan nu. Ik vind dit ook een vorm van "scheef" wonen, want dit is een geschikt en in mijn ogen betaalbaar huis voor een gezin, waar op dit moment behoefte aan is.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ciske »

Je kan die mensen niet verplichten te verhuizen (en ook kosten moeten maken!) en al helemaal niet naar een seniorenwoning!
mee eens,

@G7 een woningbouw koopt bijna nooit een huis van een particulier over.

Gesloten