LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webwinkelkeurmerken

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door Radar »

Keurmerken voor webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Elke zichzelf respecterende webwinkel heeft een keurmerk. Als consument ga je ervan uit dat wanneer je winkelt bij een webshop met keurmerk, je dan verstandig bezig bent. Maar is dat wel zo?

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door shop1 »

Wie heeft het keurmerk voor webshops verzonnen ?
Is / was dit een typisch Nederlands fenomeen ?
( zoiets als dat keurmerk voor huisvrouwen uit de jaren 1960 )

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door BBCS »

Een keurmerk is niets anders dan dat de ondernemer aan het "keurmerk" maandelijks een x bedrag betaald.

En dat de keurmerken als paddenstoelen uit de grond komen, is ook bekent, en daardoor onoverzichtelijk en heeft geen toegevoegde waarde.

In de computerbranche zijn er bij voorbeeld al 5 verschillende keurmerken.
En ieder zegt van zichzelf dat zij "HET" keurmerk zijn.

Toedeledokie! :lol:

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door riddert »

Je kunt beter echte klantenreviews lezen van onafhankelijke organisaties als kiyoh.nl en ekomi. Door die te lezen krijgt je een betere indruk over de produkten en service van de webwinkel.

De keurmerken zijn er alleen op uit om inderdaad maandelijks/jaarlijks hun contributie van de winkeliers te ontvangen, zoals met zoveel brancheorganisaties.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door shop1 »

riddert schreef: .... knip
De keurmerken zijn er alleen op uit om inderdaad maandelijks/jaarlijks hun contributie van de winkeliers te ontvangen, zoals met zoveel brancheorganisaties.
Mag ik toevoegen: "Alle keurmerken zijn er alleen......"
Is dit mogelijk ook van toepassing op consumenten organisaties en vakbonden ?

Maar wie of welk bedrijf heeft dit fenomeen bedacht, zo een webwinkel keurmerk ?
En met welk doel ?

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door duiner »

TROS Radar schreef:Keurmerken voor webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Elke zichzelf respecterende webwinkel heeft een keurmerk. Als consument ga je ervan uit dat wanneer je winkelt bij een webshop met keurmerk, je dan verstandig bezig bent. Maar is dat wel zo?
nu heb ik 2 meubelsites van bekende merken, en 1 bril-webshop site gezien
maar alle 3 zag ik nergens een keurmerk staan
als een soort steekproef
Het is mij dan ook nergens ( anders ) opgevallen

welke sites zijn dat dan ?

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door Radar »

Dit onderwerp paste gisteren helaas niet meer in de uitzending. Wij zullen het op een later moment aan bod laten komen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Joba is een webwinkel die ruim een maand geleden failliet is gegaan. Joba was lid van een aantal keurmerken.

Onder andere: het Thuiswinkel Keurmerk. Volgens Thuiswinkel Keurmerk is het nog steeds prima zaken doen met Joba: Goedgekeurd, ook al is Joba al ruim een maand failliet! Aldus http://www.thuiswinkelkeurmerk.info/cms ... temid,100/

Dit keurmerk wordt gerund door een eenmansbedrijfje in Rotterdam. Voor 7,50 per maand mag je als webwinkel dit keurmerk gebruiken. Er zijn momenteel 776 leden, dus tel uit je winst! Met 70.000 euro per jaar een leuk zakcentje voor de betrokkene.

Dit laatste keurmerk heeft opzettelijk een naam gekozen die makkelijk is te verwarren met een keurmerk dat wél in orde is, namelijk Thuiswinkel Waarborg, http://www.thuiswinkel.org

Zolang je niet weet wat een keurmerk precies inhoudt en of het bedrijf in kwestie ook daadwerkelijk bij dat keurmerk is aangesloten, heeft het geen enkele waarde.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door shop1 »

Thuiswinkel.org is ooit in het leven geroepen door een samenwerking tussen Neckerman.
Het dagelijks bestuur van thuiswinkel.org, bestaat uit CEO's van aantal grote winkel ketens.
thuiswinkel.org eist van zijn leden inzage in de jaar omzet.
Kort door de bocht, als MKBer ga je bij de duvel te biecht.
Thuiswinkel.org heeft geen enkele sanctie bevoegdheid behalve uitsluiting gebruik vh logo.
De taak bestaat uit bemiddeling, met andere woorden er SAMEN proberen uit te komen.

Het enige of enigste doel van een winkelkeurmerk is, om u als consument inzage te kunnen geven met wie u zaken gaat doen.
Daaraan stellen de keurmerken een aantal eisen.
Helaas zijn de Europese en de Nederlandse regels wat in tegenspraak met elkaar.
De europse regels stellen 7 werkdagen herroeping.
Een aantal winkelkeurmerken zijn geaccrediteerd door bureau van accreditatie o.a. het keurmerk instituut heeft een lijst op hun site staan.
http://www.keurmerk.nl/NL/Certificatie/ ... 20internet

Heeft het voor de consument nog voordelen ?
Nee.
Nadelen ?
Ja,
het kost de webwinkel bakken met geld om u als consument te overtuigen dat u veilig kunt kopen.
En in die kosten gaat u aan mee betalen.
Overbodig of nutteloos,
ja.

jroz2001
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2009 13:12

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door jroz2001 »

Belachelijke uitzending over webwinkel keurmerken. Gelukkig wordt er verwezen naar Consuwijzer, aangezien daar juiste info staat. Als je een product koopt, en de verpakking niet meer hebt is het de webwinkel toegestaan het product NIET retour te nemen (http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... erugsturen). Hoe durft Radar goede keurmerken op een onjuiste manier zwart te maken. Werd de uitzending gesponsoorD door de Wijnand Jongen? Even reclame maken voor het veel te dure en slechte Thuiswinkel Waarborg... Bah.

tvanders
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2011 01:39

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door tvanders »

Altijd weer thuiswinkel.org wat zijn verhaaltje komt doen bij radar.
Laten ze nu eerst eens zorgen dat ze zelf hun zaken goed voor elkaar hebben.
Waren het deze week geen webshop die het keurmerk van hun hadden die zo lek als een mandje waren ?
Nee bij thuiswinkel.org kan je als bedrijf elk jaar flink betalen om lid te zijn zodat de heren en dames daar een goed salaris kunnen verdien.
En als je failliet bent dan pakken ze bij thuiswinkel.org dit ook gelijk goed aan hoor zie onderstaand voorbeeld :

Zoek maar eens bij leden op http://www.thuiswinkel.org/cms/showpage ... ,CompanyId dan krijg je keurig te zien dat ze een betrouwbaar lid zijn.

Ook staat op een ja let wel een beveiligde Https pagina van thuiswinkel.org hun certificatie https://beheer.thuiswinkel.org/certific ... e520c69124
Dit certificaat zou nemen wij aan per direct offline moeten worden gehaald door thuiswinkel/org als er iets aan de hand is met dit bedrijf.
Bijv als je failliet bent verklaard wat thuiswinkel org ook weet, en ook weet thuiswinkel org dat ze daar tegen in beroep zijn gegaan.
Want uit onderstaande link blijkt dat thuiswinkel.org weet dat er wat aan de hand is echter, deze info vind je niet bij hun bedrijfsinfo maar per toeval als je gaat zoeken in google.

http://www.thuiswinkel.org/nederlandsta ... llissement

Als je vervolgens gaat kijken op de link dan is de webshop http://www.voordeligedvds.nl ook offline gehaald door de curator.
Echter dit bedrijf gaat gewoon door maar dan via http://www.voordeligdvds.nl let op de E is dus uit de naam verdwenen en kijk eens aaan daar prijkt nog steeds op de voorpagina keurig netjes het thuiswinkelwaarborg logo.

Wat vervolgens dan ook nog op valt op de pagina van thuiswinkel,org als je klikt op de link dan opent de webshop niet want die is offline dit komt ook omdat daar de link is http://www.voordeligedvds.nl dus incl de E in de domein.
Als je dan echter kijk naar het contact adres dan staat daar weer [email protected] dus nieuwe mail adres ook zonder de E in de domeinnaam.
Hoe verklaard thuiswinkel.org dat het mail adres ineens afwijkt met de E want certificaat is toch afgegeven aan voordeligedvds.nl met de E.

Dus thuiswinkel.org zorg eerst eens dat jullie zelf je zaken voor elkaar hebben voordat je ander keurmerken in samenwerking met radar aan de kaak stelt.

En zoals een ander poster in het forum al zij, als je een webshop bezoek kijk een of ze aangesloten zijn bij bijv Kiyoh daar kan je kijken wat de beoordelingen van ander klanten zijn, en zoek eens op google als er iets aan de hand is of er zijn klachten over dit bedrijf dan vind je deze info meestal wel op de eerste 23 pagina,s van google

We zijn zelf een bedrijf en hebben al sinds 2003 verschillende succesvolle webshops, en worden er al jaren moe van dat er altijd door thuiswinkel.org word geroepen hoe belangrijk het wel is dat je lid van hun bent.
Met andere worden je moet als bedrijf uiteindelijk wel een of ander keurmerk nemen en betalen, omdat anders de gemiddelde consument denk o ik zie geen keurmerk gauw weg hier want zullen wel niet te vertrouwen zijn.
En Thuiswinkel.org krijgt wel heel prominent altijd een platform bij kassa en radar en andere programma's, dat je haast als bedrijf wel verplicht bent om hun dure keurmerk te nemen omdat je anders niet te vertrouwen bent als bedrijf.
Wat ons betreft kunnen de meeste keurmerken wel stoppen.
Het word tijd dat kassa radar opgelicht etc eens komen met goede voorlichting waar mensen echt wat aan hebben.
Maar tot op heden horen we ze nooit eens goede info geven aan de consument.

Zoals kijk eens of er beoordelingen zijn op internet, zoek eens op google.

Nee lekker lid worden van thuiswinkel.org die worden pas wakker als bedrijf failliet is of zelfs dan nog niet eens.
Dus wat krijgt de consument schijnzekerheid want als bedrijf failliet is dan heb je ook niks meer aan een keurmerk want die gaan jou je geld niet terugbetalen.

tvanders
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2011 01:39

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door tvanders »

jroz2001 schreef:Belachelijke uitzending over webwinkel keurmerken. Gelukkig wordt er verwezen naar Consuwijzer, aangezien daar juiste info staat. Als je een product koopt, en de verpakking niet meer hebt is het de webwinkel toegestaan het product NIET retour te nemen (http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... erugsturen). Hoe durft Radar goede keurmerken op een onjuiste manier zwart te maken. Werd de uitzending gesponsoorD door de Wijnand Jongen? Even reclame maken voor het veel te dure en slechte Thuiswinkel Waarborg... Bah.
Inderdaad te gek voor worden zie onze andere reactie.
Mooi verhaal klant koopt tv gooit alle verpakking weg, en na 3 dagen o tv bevalt niet stuurt het terug in kartonnen doos en bedrijf moet het maar uitzoeken hoe ze de tv ooit nog verkopen.
Nee thuiswinkel.org krijgt altijd maar weer platform op tv om ander af te kraken.
Dan kunnen hun gewoon lekker voor een bovenmodaal salaris in hun luxe kantoor blijven zitten.

P,s ook net als ons een bedrijf daar je ook vandaag pas hier een account aan hebt gemaakt
Voor ons is alle info die altijd via tv komt ook een doorn in het oog.
Wij tonen met ons verhaal aan dat thuiswinkel.org eerst een zelf moet zorgen dat ze zelf hun zaakjes op orde hebben.
En zie nu in jou reactie dat ze zelfs ook nog eens met onjuiste informatie op dit manier bijv Qshops keurmerk afkraken waar wij dan toevallig als bedrijf lid van zijn.
Gewoon in 1 word schandalig dat ze op deze manier samen met rader aantoonbare onjuiste informatie verstrekken en zo andere keurmerken in diskrediet brengen

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door shop1 »

tvanders,

Kijk eindelijk, een ander geluid.
Als je heel goed gaat zoeken, is uw constatering nog maar het topje vd ijsberg.

96% van aankopen via de online winkels verlopen zonder problemen.
Merendeel van de ondernemers zijn de angst zaaierij door de consumentenbonden, consuwijzer en thuiswinkel.org meer dan zat.
Het schurkt tegen het monopolistisch gedrag aan.
Zover ik weet is dat bij wet en regel in Nederland verboden.

Hoogste tijd dat de internet ondernemers zich verenigen en het andere geluid laten horen.
Dan pakken we gelijk al die fabels rond de garantie ook even aan
en hebben wij weer tevreden consumenten in plaats van angsthazen.

Roeltej
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:45

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door Roeltej »

shop1 schreef:tvanders,
Hoogste tijd dat de internet ondernemers zich verenigen en het andere geluid laten horen.
Dan pakken we gelijk al die fabels rond de garantie ook even aan
en hebben wij weer tevreden consumenten in plaats van angsthazen.
Ja en dan een keurmerk erbij die je op je site kan zetten als je eraan meedoet :P

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door olaf79 »

shop1 schreef:
riddert schreef: .... knip
De keurmerken zijn er alleen op uit om inderdaad maandelijks/jaarlijks hun contributie van de winkeliers te ontvangen, zoals met zoveel brancheorganisaties.
Mag ik toevoegen: "Alle keurmerken zijn er alleen......"
Is dit mogelijk ook van toepassing op consumenten organisaties en vakbonden ?

Maar wie of welk bedrijf heeft dit fenomeen bedacht, zo een webwinkel keurmerk ?
En met welk doel ?
Het is inmiddels zijn doel voorbij geschoten. Ooit is het webwinkel keurmerk begonnen om de consument, die nog wat huiverig was om online aankopen te doen, een beetje extra bescherming te geven.
Tegenwoordig is het doel van een aantal keurmerken inderdaad geld te verdienen. Helaas, daarmee zijn doel verliezend.

Een keurmerk is in Nederland uberhaupt geen beschermde term. Dat geldt niet alleen voor webwinkel keurmerken. Ook in de voedingsindustrie is er overmaat aan keurmerken. In sommige landen is een keurmerk beschermd en mag je dat alleen voeren als een onafhankelijke organisatie de houders behoordeeld.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door olaf79 »

tvanders schreef:
jroz2001 schreef:Belachelijke uitzending over webwinkel keurmerken. Gelukkig wordt er verwezen naar Consuwijzer, aangezien daar juiste info staat. Als je een product koopt, en de verpakking niet meer hebt is het de webwinkel toegestaan het product NIET retour te nemen (http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... erugsturen). Hoe durft Radar goede keurmerken op een onjuiste manier zwart te maken. Werd de uitzending gesponsoorD door de Wijnand Jongen? Even reclame maken voor het veel te dure en slechte Thuiswinkel Waarborg... Bah.
Inderdaad te gek voor worden zie onze andere reactie.
Mooi verhaal klant koopt tv gooit alle verpakking weg, en na 3 dagen o tv bevalt niet stuurt het terug in kartonnen doos en bedrijf moet het maar uitzoeken hoe ze de tv ooit nog verkopen.
Natuurlijk moet je de verpakking niet weggooien. Maar veel webwinkels stellen dat je de verpakking niet mag openmaken want anders verlies je het recht om de koop ongedaan te maken. Dat is onzin want het idee is dat je het product moet kunnen uitproberen. Uiteraard moet het product daarna nog wel verkoopbaar zijn.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door olaf79 »

shop1 schreef:tvanders,

Kijk eindelijk, een ander geluid.
Als je heel goed gaat zoeken, is uw constatering nog maar het topje vd ijsberg.

96% van aankopen via de online winkels verlopen zonder problemen.
.
Dat klopt. online aankopen zit dan ook flink in de lift. Persoonlijk heb ik ook zeer goede ervaring ermee. Lekker kopen wanneer ik het wil, even online de mening van anderen checken.

Sinds de wet verkopen op afstand er is, is een keurmerk ook behoorlijk overbodig geworden.

Dat fenomeen stamt nog uit de begintijd toen met kopen op internet "eng" vond. Nu is het net zo normaal als kopen in de winkel en die hebben ook geen keurmerken.

Die hele zooi is dus overbodig in mijn ogen.

shopx
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2011 14:37

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door shopx »

Eind oktober heb ik een bestelling gedaan bij een webwinkel die is aangesloten bij het Thuiswinkel keurmerk. De bestelling heb ik niet ontvangen. De webwinkel schrijft niets te kunnen doen, omdat de postbode zegt dat die het pakket in de brievenbus heeft gedaan. De postbode heeft aangeboden om het bedrag te vergoeden, maar daar ben ik niet op ingegaan. Ik vond dat een vreemd aanbod.
Wat ik heb begrepen is dat een webwinkel aansprakelijk is tot het moment van leveren. Ik heb niet geketend voor een pakket.

Ik heb Thuiswinkel benaderd of ze mij kunnen adviseren.
De volgende reactie kreeg ik van hun jurist:
U schrijft dat op de postbezorger bij u aan de deur kwam.
De bezorger vertelde u dat ze pakketjes niet in de brievenbus mogen doen. Ze moeten deze persoonlijk overhandigen.
De postbezorger stelde voor om het bedrag contant aan u te geven. Ik adviseer u om dit geld in ontvangst te nemen. Uit het onderzoek van TNT komt naar voren dat het pakket is afgeleverd, wellicht heeft iemand het weer uit uw brievenbus gehaald. Dat zogenaamde “hengelen” komt meer voor.

Ik weet niet of ik Thuiswinkel serieus kan nemen na bovenstaande reactie.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Webwinkelkeurmerken

Ongelezen bericht door A.niem »

De webwinkel is verantwoordelijk dat u het pakket ontvangt. Zolang u er niet voor heeft getekend, kan de webwinkel niet bewijzen dat u het pakket heeft ontvangen, en zal dan ook een nieuw pakket moeten opsturen. Zij kunnen wel wijzen dat PostNL het heeft afgeleverd, maar kunnen het niet bewijzen.

Ik vindt het wel vreemd dat de postbode aangeeft het pakket te willen vergoeden. Normaal gesproken komt dit nooit voor. Al helemaal niet, omdat je als ontvanger zijnde, nooit een onderzoek kunt laten instellen. Alleen als het pakket uit het buitenland komt.

Gesloten