LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wurghypotheken

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Wurghypotheken

Ongelezen bericht door Radar »

Steeds meer mensen kunnen hun hypotheek niet oversluiten als de rentevaste periode afloopt. Banken weigeren oversluiting vanwege de nieuwe gedragscode hypotheken die vorige zomer inging. Deze code is echter bedoeld voor nieuwe hypotheken. Voor bestaande hypotheken kan vaak zonder grote risico's een uitzondering worden gemaakt. Toch weigeren de meeste banken dit. Hun klanten zitten in een wurggreep en betalen de hoofdprijs.

Maandag 30 januari in Radar, 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

adkerremans
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2012 19:05

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door adkerremans »

Dit geldt voor als je gaat scheiden en destijds je hypotheek op alleen je eigen loon hebt afgesloten en nu volgens de nieuwe normen dat bedrag niet meer kan lenen.
En zo kan je dus het huis nooit op je eigen naam krijgen.

corgib
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2010 10:00

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door corgib »

Deze problemen worden alleen maar erger, de banken zijn bonus gericht en z.g. door de "nieuwe codes ???" helpen aan klanten niet verplicht.
Creativiteit is dus een optie. In Amerika zijn inmiddels "Verenigingen" opgericht van Huiseigenaren, die elke maand een bedrag van US $ 10,00 betalen en zo onderling hypotheken verstreken tegen een "bonus vrije" lage rente.
Een ieders inleg blijft dus ook eigendom. Uiteraard gaat het om gangbare huizen en geen villas etc. Volgens de televisie-uitzending gaat het per vereniging al gauw om 50.000 leden. Je hoeft er dan ook maar een rekenmachientje op los te laten om te zien, hoe snel je veel mensen Sociaal kan helpen.
Wanneer gaan we hier aan de slag? Ik doe mee.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door klaas1978 »

corgib schreef:Creativiteit is dus een optie. In Amerika zijn inmiddels "Verenigingen" opgericht van Huiseigenaren, die elke maand een bedrag van US $ 10,00 betalen en zo onderling hypotheken verstreken tegen een "bonus vrije" lage rente.
Met 10 dollar per maand kom je denk ik niet zo ver :?

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door aardjee »

@Tros Radar ik denk dat je nu een uitzending gaat maken om banken zwart te maken, prima maar vermeld dat er even bij. Oversluiten van een bestaande hypotheek zou binnen de bank wel kunnen op basis oude voorwaarden, ga je echter naar een andere hypotheekverstrekker, is het voor die partij dan niet een nieuwe hypotheek? Banken moet geld lenen om vervolgens een hypotheek te kunnen verstrekken. De nieuwe overnemende partij moet dus een nieuwe verplichting aangaan om een oude hypotheek van een andere hypotheekverstrekker over te nemen. Voor de cliënt is het een oude hypotheek voor de overnemende partij een nieuwe.

G.G.
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 jan 2010 14:42

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door G.G. »

Aardjee zal wel gelijk hebben met nieuw en oud wat betreft de hypotheek. Maar laten we wel rieel blijven tenslotte zijn de banken van de in 2008 begonnen melaise de oorzaak geweest. Pas daarna is men met maatregelen gekomen, die niet in het voordeel uitvallen voor de consument/ klanten van de banken.

Nauwelijks meer kredieten verstrekken aan het bedrijfsleven, de inkomens voor een hypotheek aanvraag drastisch omhoog schroeven, bij het aflopen van je rente vaste periode te veel aan rente vragen voor de volgende vaste periode aan 'vaste' klanten etc etc. Dat zijn beslist geen sympathie kwekende maatregelen. Terwijl men naar de buitenkant doet of men klantvriendelijker is geworden.

Corgib komt zeker met een aardig idee uit Amerika. Het is niet helemaal nieuw want er zijn al van deze collectieve groepen in Nederland voor energie gebruik en een aantal mensen uit de zakenwereld is ook bezig met een eigen bank op te starten. Ik vind het idee goed.

Maar ben het wel eens met Klaas dat een inleg van 10 euro veel te weinig is. We hebben het over mensen met een eigen huis/hypotheek, dus misschien iets voor de vereniging Eigen Huis??? Die hebben in het verleden ook al andere collectieve zaken opgestart. Zij hebben de experts, maar dan hopelijk zonder al te veel eigen verenigings belang en kosten voor de deelnemende leden. Maar of dat is te realiseren? Bovendien zal dan ook moeten worden gekeken of iemand de hypotheek met zijn inkomen kan betalen, dat soort zaken blijft, omdat het anders tenkoste gaat van de andere deelnemende leden. Daarom is er naar mijn idee toch ervaring en expertise op dat gebied nodig om zo iets op te starten.

Ik werk of ben niet van de Ver.Eigen Huis en wil ook geen reclame voor ze maken. Want bij één van onze kinderen heeft een opleverings inpecteur een aantal blunders begaan in 2004 die zeer in het nadeel van onze zoon zijn uitgevallen. Maar dat is bij meerdere gezinnen gebeurt en inmiddels ook op tv geweest. Door mijn zoon is uiteraard het lidmaatschap opgezegd. Even ten overvloede ik ben wel lid van Eigen Huis, maar daardoor een zeer kritische. Echter ik ben ook een realist die inziet dat er meer nodig is voor een collectieve groep mensen die hypotheken aan elkaar wil verstrekken .

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door aardjee »

De bankencrisis is begonnen in Amerika, waar hypotheken werden verstrekt aan mensen die dat niet konden betalen, waarna de huizenmarkt instortte en deze mensen dus in problemen kwamen en de hypotheek niet meer konden betalen. Deze hypotheken zijn als pakketjes doorverkocht aan allerlei andere banken in de wereld, waarbij niemand wist of de vorderingen wel of niet afgeschreven moesten worden. Verschil met Amerika is dat je daar de sleutel inlevert en je bent van de schuld af. Verlies is dus voor de banken. In Nederland is er wat meer controle en ben je niet van je schuld af als je het met verlies verkoopt. In sommige gevallen wel als het een NHG hypotheek is. Als je nu een hypotheek wil oversluiten is het toch logisch dat banken huiverig zijn i.v.m. huidige woningmarkt waar prijzen onder druk staan en de kans op problemen groter wordt. Als men nu wil dat je kan oversluiten dan denk ik dat banken zeggen prima, alleen moet je dan een extra risico-opslag gaan betalen bovenop de rente, en dat is wat niemand wil.

bruno163
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2012 14:38

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door bruno163 »

Banken rekenen nu extra hoge rente als je moet oversluiten, de banken willen graag dat de klanten meer gaan inlossen, dit gaat niet werken als ze extra hoge renten berekenen.
Oversluiten naar een ander soort hypotheek bij de zelfde bank gaat ook niet, je krijg dan gelijk met de nieuwe regels te maken en moet meestal eerst +/- 20 inlossen omdat je een lagere hypotheek krijg.
De regering zou hypotheek regels moeten vastleggen waarin een maximum rente mag worden gerekend voor huis hypotheken bv. 10 jaar 4 % / 15 jaar 4.2% / 20 jaar 4.5 % en 30 5 %. Als dit zou wordt vastgelegd weten klanten waar ze aan toe zijn en hebben ze misschien dan ruimte om in te lossen op de hypoheek.
Banken worden gered met belastinggeld, burgers zijn aan de banken overgeleverd, als klant kan je geen kant meer op.
Wie zitten er na de crisis weer goed bij, ja dat zijn de banken en de klanten hebben dit betaald met hoge hypotheek rente.
Wat ik niet begrijp is banken goedkoop lenen, rond de 1 % en klanten betalen nu voor 10 jaar hypotheek rond de 5 %

avangestel
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2011 16:39

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door avangestel »

De banken zullen altijd blijven vallen onder het fenomeen graaiers, sociaal gevoel en gevoel, gevoel voor zorgplicht mag je van zo'n instelling niet verwachten, maar we leven in een vrije markt economie dus waarom zouden we het niet proberen bij familie, vrienden of kennissen of misschien een buitenlandse bank?, Uw huidige bank laat u in de kou staan? dan wordt het tijd dat we als huizenbezitters samen iets op touw gaan zetten en de banken links laten liggen, er zijn wel mogelijkheden waarom zouden we die niet benutten, er zijn veel mensen met overwaarde, die kunnen wij toch gebruiken om andere mensen te helpen.
Het is even wachten op de sterke man die dit gaat organiseren, maar die gaat zeker komen en dan staan de banken buiten spel.
Bijvoorbeeld 20 mensen met overwaarde nemen een hypotheek van iemand anders over met een lage rente totdat deze is betaald en ieder zijn deel met rente terug krijgt, zo zijn er alleen maar winnaars want spaargeld op de bank brengt niets op en overwaarde is wel goedkoop te belenen, voordelig voor de hypotheeknemer en een iets gunstigere rente voor de geldverstrekkers.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door jonis »

avangestel schreef:De banken zullen altijd blijven vallen onder het fenomeen graaiers, sociaal gevoel en gevoel, gevoel voor zorgplicht mag je van zo'n instelling niet verwachten, maar we leven in een vrije markt economie dus waarom zouden we het niet proberen bij familie, vrienden of kennissen of misschien een buitenlandse bank?, Uw huidige bank laat u in de kou staan? dan wordt het tijd dat we als huizenbezitters samen iets op touw gaan zetten en de banken links laten liggen, er zijn wel mogelijkheden waarom zouden we die niet benutten, er zijn veel mensen met overwaarde, die kunnen wij toch gebruiken om andere mensen te helpen.
Het is even wachten op de sterke man die dit gaat organiseren, maar die gaat zeker komen en dan staan de banken buiten spel.
Bijvoorbeeld 20 mensen met overwaarde nemen een hypotheek van iemand anders over met een lage rente totdat deze is betaald en ieder zijn deel met rente terug krijgt, zo zijn er alleen maar winnaars want spaargeld op de bank brengt niets op en overwaarde is wel goedkoop te belenen, voordelig voor de hypotheeknemer en een iets gunstigere rente voor de geldverstrekkers.


Met "overwaarde" en "volgend jaar heb je overwaarde" zijn alle problemen begonnen....een hypotheek is in principe gewoon een 30 jaar terugbetaalplan; dus zolang jouw "winnaarsmentaliteit" niet verdwijnt zullen de problemen eigenlijk nooit verdwijnen.....wie zegt dat de huizenprijzen over een paar jaar niet gewoon nog veel lager staan en waarom zou je dan nu overwaarde gaan belenen?

En ja, van je familie/vrienden moet je het hebben:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1138 ... binnenland

Die moet je niet willen opzadelen met het niet meer kunnen terugbetalen omdat je deze maand krap zit of je baan kwijt bent of in scheiding ligt....
2 maanden niet terugbetalen en gezien worden bij de MCdrive is al voldoende voor "moord- en doodslag" in een gefrustreerd kikkerlandje.

Caro-J
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2012 20:31

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door Caro-J »

Bij mij is het omgekeerde het geval: na 10 jaar rente vaste periode biedt mijn hypitheekverstrekker Argenta mij nu een lagere rente voor de komende 10 jaar, 0,55% lager maar liefst. Niet dat ik reclame wil maken voor hen ofzo, maar het is dus niet altijd zo dat hypotheekverstrekkers op dit moment per definitie misbruik maken van de situatie waar mensen in zitten.

Groeten, Caroline

JRdB
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2011 22:50

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door JRdB »

Misschien een tip voor allen met een wurghypotheek. Ga eens in Duitsland shoppen. Rentes zijn daar lager en hier gewoon af te trekken.

donneke
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2003 23:09

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door donneke »

Dit wordt echt een mega probleem. Banken willen gewoon niet af van hun goed renderende producten, die voor consumenten nadelig zijn: beleggingshypotheken, hoge rentepercentages etc.
Bedenk wel, het gaat hier niet om klanten die het onderste uit de kan willen halen maar om mensen die al jarenlang netjes betalen en nu zien hoeveel geld er bij de bank blijft hangen. Dat zijn de melkkoetjes geworden waarmee de dikke winsten en hoge rendementen van onze banken veilig gesteld worden. Dat geldt ook voor de rentepercentages die je aangeboden krijgt. Ook daar zit een dikke winst voor de banken, want zij kunnen het veel voordeliger inkopen.Het wordt inderdaad tijd dat de overheid hier ingrijpt en zorgt voor een veilige wettelijke basis waarmee je als huiseigenaar ook voor langere tijd gewaarborgd bent.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door aardjee »

Vreemd dat niemand verder gereageerd heeft op mijn topic onder woekerpolis over beleggings- en spaarhypotheken. Dit probleem is door mij in december 2011 voorgelegd bij een grote hypotheekverstrekker en vorige week bij de Nederlandse vereniging van Banken. Ik hoop binnenkort meer nieuws te kunnen melden, Trouwens de berekening van Tros radar over de netto lasten is onjuist, als je een deel aflost en van de beleggingen af wil moet je een spaarpremie betalen en die is hoger dan de beleggingspremie omdat het rendement lager is. de netto lasten worden dan hoger.

ilma
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2012 21:22

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door ilma »

ik heb een beleggingshypotheek van OBVION maar daar kon ik helemaal niets mee overleggen, kon niet overstappen, naar een spaarhypotheek, ik heb dit jaar ook dat mijn rentevastperiode afloopt, en hadden een voorstel gedaan van 6 jaar voor 5.3 rente is voor mij dus 140 euro in de maand meer, wat ik totaal niet heb, ik wilde naar een andere overgaan maar dat kon dus niet en die spaarhypotheek kreeg ik ook niet omdat ik zelf opdracht heb gegeven om het van mijn rekening af te schrijven, ipv dat ik hun had gemachtigt, ik sta nu te boek bij hun als wanbetaler, en dus niets kan regelen terwijl ik nog nooit en te nimmer iets van hun heb vernomen, en heb nog nooit een betalingsachterstand gehad. hoe krom is het.
Een keer heb ik een dreigmailtje van ze gehad en dat was of ik nog op het huisadres woonde omdat ik ooit eens een keer had gebeld om te informeren hoe het zou gaan als ik naar het buitenland zou verhuizen, was echt zo'n bizar emailtje
Dus

slordax39
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jan 2012 21:51

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door slordax39 »

Ik heb een levenslijn beleggingsverzekering bij de ASR lopen welke volgens het KIFID
een woekerpolis is.
Nu wil ik graag af van deze beleggingsverzekering (woekerpolis) maar helaas blijkt deze verpand te zijn aan de hypotheek en ondanks dat ik reeds 50.000 euro van de hypotheek heb afgelost ben ik nog steeds verplicht deze beleggingsverzekering te behouden omdat de ASR Woninghypotheken ( de hypotheekbank van de ASR) aangeeft dat de woekerpolis verpand is aan mijn hypotheek.
Waarom ben ik verplicht een woekerpolis aan te houden terwijl ik er verlies op maak?
Kan de Minister van Financien geen einde maken aan dit soort praktijken?
Alles is in het voordeel van de bankensector.

De Minister van Financien is er toch voor ons allemaal? of alleen voor de banken?

Pieter VDL
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 nov 2007 09:26

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door Pieter VDL »

@JRdB. De reden dat de rente in Duitsland (en ook in Belgie) lager is, is dat zij geen top hypotheken verstrekken. Er is geen Duitse bank te vinden die een hypotheek boven de waarde van de woning verstrekt! Bovendien kennen Duitse banken geen bankspaarhypotheken en moet rechtstreeks op de hoofdsom worden afgelost.

Pieter VDL
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 nov 2007 09:26

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door Pieter VDL »

@ Slordax39. ASR biedt alle polishouders een alternatief aan. Het is zonder kosten mogelijk om over te stappen naar een beter product. Ik zou contact opnemen met de adviseur die de polis gesloten heeft (als deze tenminste nog bestaat).

ricotony
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2012 21:22

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door ricotony »

Wij hebben 6 jaar geleden een aflossingsvrije hypotheek afgesloten bij de SNS bank.
Nu na 6 jaar kregen wij een nieuw rentevoorstel.
Deze rente,s waren veel hoger dan de 4% die we tot nu toe hadden.
Ik ben ZZP er en dit was de enige bank die ons toen accepteerde.
Wij zijn toen gaan shoppen bij diverse banken,en kregen overal nee te horen.
We hebben nooit een aflossing overgeslagen,dus altijd netjes betaald.
Nu waren wij genoodzaakt de rente voor 1 jaar te nemen tegen 5,1 %.
Dit omdat de rente over een langere periode niet haalbaar was.
Deze rente van 5,1% maakt onze maandlast 200,00 euro duurder.
Met welke rente komen ze na dit jaar?
We zitten nu al aan een bijna niet op te brengen hypotheeklast.
Ik wilde dit even kwijt hopende dat die beerput van hypotheken nu eens opengetrokken wordt.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheken

Ongelezen bericht door aardjee »

Aflossingsvrij dus alleen rente en dan een tophypotheek ja dan weet je dat dit kan gebeuren. Hier heb je toch zelf voor gekozen niet aflossen en de maximale hypotheek. Dat heeft wat mij betreft niet zoveel met een wurghypotheek te maken. Er is niemand die 6 jaar gelden gezegd heeft dat je een woning moest kopen.

Gesloten