LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door aardjee »

Goh Perdita die te horen krijgt dat ze als enige inhoudelijk argumenten aanbracht. Die heeft een hoop onzin verkondigt hier onder andere foutieve cijfers, meningen als feiten gepresenteerd en noem maar op, nee die was erg op de inhoud.

Ik geloof inderdaad dat wilmamazone de discussie niet heeft gevolgd.

En nog steeds niet wat je nu meldt heeft niet zoveel met dit topic te maken of je moet het melden als zijnde er wordt gepromoveerd op een onderzoek betaald door de farmaceutische industrie en we moeten weer vaccins inslaan of ik mis de link met belangenverstrengeling.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

aardjee schreef:Goh Perdita die te horen krijgt dat ze als enige inhoudelijk argumenten aanbracht.(..)
Ik zei:
Perdita is een van de weinigen die dat wel doet en in deze hele discussie al heel wat zinnige punten te berde heeft gebracht.
Lezen wat er staat is jouw ding niet?
Lijkt er wel op.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door aardjee »

Ach ik denk dat dat wel meevalt maar om zoals ik in mijn bijdrage al had aangeven heeft u er geloof ik ook last van want er staat met grote letters dat dit topic gaat over belangenverstrengeling rondom het griepvaccin. Uw bijdragen voldoen niet helemaal aan dit topic. Ik had perdita al aangegeven een nieuw topic te plaatsen over niet vaccineren is asociaal dat is namelijk haar mening en daar past denk ik uw bijdrage beter bij

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

aardjee schreef: Ik geloof inderdaad dat wilmamazone de discussie niet heeft gevolgd.

En nog steeds niet wat je nu meldt heeft niet zoveel met dit topic te maken of je moet het melden als zijnde er wordt gepromoveerd op een onderzoek betaald door de farmaceutische industrie en we moeten weer vaccins inslaan of ik mis de link met belangenverstrengeling.
Ik refereer aan deze inbreng:
Welwaar schreef:En;

Griepvaccin verzwakt immuunsysteem kinderen

Voor kinderen met een verzwakt immuunsysteem wordt aangeraden om hen, voor de winter, tegen griep te vaccineren. Maar inenting maakt hen gevoeliger voor dodelijke virussen en epidemieën. Het griepvaccin belast hun immuunsysteem nog meer, en vertraagt de aanmaak van killer T-cellen, de natuurlijke afweer tegen virussen. Onderzoekers van de Rotterdamse Erasmus-universiteit ontdekten dat kinderen die geen vaccinatie kregen veel meer T-cellen hadden dan kinderen die hun jaarlijkse griepvaccin hadden gekregen. Zij vrezen dat het routinematig vaccineren van kinderen een generatie zal kweken die kwetsbaarder is voor griepopstoten en –pandemieën .

Bron: Journal of Virology Journal of Virology nov 2011; 85:11995.

Bron: http://www.fache-instituut.be/
Opmerkelijk toch dat anti-vaccinanten zelfs het kleinste onderzoekje gebruiken/misbruiken/verdraaien als er maar iets in staat dat in hun straatje te pas komt nietwaar? Dan blijkt het opeens niet meer van belang te zijn wie zo'n onderzoek nou precies (mede) betaald heeft. Vandaar dat ik het maar even in de juiste context heb geplaatst niet meer en niet minder.
Nog maar een keer:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... bben.dhtml
Zijn proefschrift vormt geen pleidooi tegen de jaarlijkse griepvaccinatie. Voor risicogroepen, die erg ziek kunnen worden van de griep, is de griepprik noodzakelijk, beklemtoont hij. Maar die vaccinatie beschermt tegen de stammen die op dat moment circuleren en doet weinig of niets tegen mogelijke pandemische varianten. Daarom moeten mensen met een hoog risico bij een pandemie snel worden ingeënt.

Immuniteit
Wereldwijd wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een breed werkend vaccin en de bevindingen van de Rotterdamse promovendus zijn daarvoor van groot belang. 'Duidelijk is dat we ons ook moeten richten op de interne eiwitten en de T-cel immuniteit die daardoor ontstaat.' Zolang dat breed werkende vaccin nog niet bestaat, zou de toediening van levend verzwakte virussen als vaccin een goed alternatief kunnen zijn, aldus Bodewes. Die wekken ook cytoxische T-cellen op tegen de interne eiwitten en bieden zo iets meer kruisbescherming tegen andere virussen.
Laatst gewijzigd door Wilmamazone op 17 jan 2012 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

aardjee schreef:@adsolvendum de reden dat van der Linde is aangeklaagd is toch eigenlijk de volgende uitspraak

"De belangrijkste reden om mensen de griepprik te geven zou van zakelijke aard zijn"

Met andere woorden moet van der Linde nu niet eerst gaan bewijzen dat het griepvaccin niet effectief is, en vervolgens omdat het niet effectief is bewijzen dat het verstrekken van het griepvaccin dus alleen voor financieel gewin is. Dat wordt dan naar mijn mening voor van der Linde wel een moeilijk verhaal.
Dat wordt naar mijn mening voor Van der Linde een verdomd moeilijk verhaal dat ook onderstreept wordt door o.a. de onderzoeken van Rogier Bodewes.

Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Perdita »

Het punt is dat op dit forum een aantal mensen zitten die om een of andere reden niet willen accepteren dat men met vaccinatie in zeer veel gevallen niet alleen zichzelf kan beschermen, maar ook kwetsbare groepen met wie men in aanraking komt, waaronder neonaten, leukemiepatiënten, mensen met auto-immuunziektes, ouderen.

Bij deze mensen heeft zich de opvattting vastgezet dat de farmaceutisch industrie en alle wetenschappers die daar op wat voor manier dan ook mee in aanraking komen, zelfs als het slechts zijdelings is, allen zodanig verstrikt zijn in financiële belangen dat hun uitspraken over vaccins per definitie niet te vertrouwen zijn en enkel worden gedaan om meer vaccins te kunnen verkopen. Dat mag men vinden, maar als er persoonlijke beschuldigingen worden gedaan, moeten die onderbouwd worden en als men dat niet kan, moet men zijn mond houden.

Dan doet zich het wonderlijke feit voor dat als diezelfde wetenschappers (waaronder Ab Osterhaus) een onderzoek publiceren waarin wordt gewezen op de mogelijke nadelen van een bepaald vaccin, er ineens met instemming naar dat onderzoek verwezen wordt. Dat heet meten met twee maten: als iemand iets zegt waar je het niet mee eens bent, dan liegt hij, zegt hij iets wat in jouw straatje te pas komt, dan zijn zijn uitspraken ineens betrouwbaar. Daaruit blijkt dat uitspraken niet worden beoordeeld op de inhoud, maar alleen op basis van opportunisme in relatie tot de eigen opvatting.
Laatst gewijzigd door Perdita op 17 jan 2012 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Perdita:
Dan doet zich het wonderlijke feit voor dat als diezelfde wetenschappers (waaronder Ab Osterhaus) een onderzoek publiceren waarin wordt gewezen op de mogelijke nadelen van een bepaald vaccin, er ineens met instemming naar dat onderzoek verwezen wordt. Dat heet meten met twee maten:(..)
Voor alle duidelijkheid:
Expand+Journal of Virologyjvi.asm.orgFirst published August 2011, doi: 10.1128/​JVI.05213-11 J. Virol. November 2011 vol. 85 no. 22 11995-12000

Annual Vaccination against Influenza Virus Hampers Development of Virus-Specific CD8+ T Cell Immunity in Children▿

Rogier Bodewes1, Pieter L. A. Fraaij1,2, Martina M. Geelhoed-Mieras1, Carel A. van Baalen3, Harm A. W. M. Tiddens4, Annemarie M. C. van Rossum5, Fiona R. van der Klis6, Ron A. M. Fouchier1, Albert D. M. E. Osterhaus1,3 and Guus F. Rimmelzwaan1,3,*
Naast Osterhaus zie ik nog wel een naam er uit springen die de alarmbellen bij de anti-vaccinanten had moeten laten rinkelen. :wink:

Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Perdita »

Ja ja, ik ook, maar laten we niet alles in één keer verklappen! :mrgreen:

Blijf ik benieuwd naar wie dat samenvattinkje in het Nederlands heeft gemaakt waarnaar met zoveel instemming verwezen wordt, want daar klopt geen drol van; en waarom dat zo probleemloos geslikt wordt, zonder dat ook maar één blik wordt geworpen op de brontekst.

Ik kan niet anders constateren dan dat het zo gaat: Past het in mijn straatje? Dan slik ik het zonder nadere inspectie voor zoete koek.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Perdita schreef:Het punt is dat op dit forum een aantal mensen zitten die om een of andere reden niet willen accepteren dat men met vaccinatie in zeer veel gevallen niet alleen zichzelf kan beschermen, maar ook kwetsbare groepen met wie men in aanraking komt, waaronder neonaten, leukemiepatiënten, mensen met auto-immuunziektes, ouderen.
Ter informatie:
https://www.degrotegriepmeting.nl/media ... ep_def.pdf

Blz. 5:
De Gezondheidsraad adviseert sinds 2007 om mensen die in de gezondheidszorg werken te vaccineren tegen de seizoensgriep. Het gaat dan om zorgpersoneel dat in het dagelijkse werk direct in contact komt met patiënten.

In het advies stelt de Gezondheidsraad:
‘Gezondheidszorgpersoneel dat in instellingen voor gezondheidszorg werkt heeft op zich niet meer last van griep dan mensen in andere beroepen, maar kan de ziekte wel overdragen op patiënten. Dat is met name van belang als men in het dagelijks werk contact heeft met patiënten die een hoog risico lopen op complicaties van griep. Vaccinatie vermindert de kans op deze complicaties.
In dit verband heeft gezondheidszorgpersoneel een bijzondere verantwoordelijkheid.
Om die reden wordt geadviseerd gezondheidszorgpersoneel in ziekenhuizen, verzorgingshuizen en verpleeghuizen in het vervolg op te nemen als doelgroep voor vaccinatie.’
‘Ook ander gezondheidszorgpersoneel heeft regelmatig intensieve contacten met patiënten die een sterk verhoogd risico hebben (denk aan thuiszorgmedewerkers en huisartsen) en ook zij hebben een bijzondere verantwoordelijkheid.
Wel is het in de praktijk moeilijk de grens te trekken tussen professionals
die wel en niet in aanmerking komen. Daarom wordt als algemene aanbeveling gegeven om gezondheidszorgpersoneel dat in het dagelijks werk direct in contact komt met patiënten tegen griep te vaccineren.’ Zie www.gezondheidsraad.nl.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door ciske »

Het punt is dat op dit forum een aantal mensen zitten die om een of andere reden niet willen accepteren dat men met vaccinatie in zeer veel gevallen niet alleen zichzelf kan beschermen, maar ook kwetsbare groepen met wie men in aanraking komt, waaronder neonaten, leukemiepatiënten, mensen met auto-immuunziektes, ouderen
Dit punt heb je onderhand al duizend keer neergezet, misschien eens lezen wat anderen zeggen!!

Alsnog vaccineren is onzin bij gezonde mensen , en ieder beslist nog altijd over zijn/haar eigen lijf.

Doe wat Aardjee hier zei, open een eigen topic, drammert.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ciske schreef:
Dit punt heb je onderhand al duizend keer neergezet, misschien eens lezen wat anderen zeggen!!

Alsnog vaccineren is onzin bij gezonde mensen , en ieder beslist nog altijd over zijn/haar eigen lijf.

Doe wat Aardjee hier zei, open een eigen topic, drammert.
Inderdaad vaccineren bij gezonde mensen is gewoon onzin en ieder mens
beslist zelf over haar/zijn lijf en niet Perdita of wie dan ook.

Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Perdita »

ciske schreef:
Het punt is dat op dit forum een aantal mensen zitten die om een of andere reden niet willen accepteren dat men met vaccinatie in zeer veel gevallen niet alleen zichzelf kan beschermen, maar ook kwetsbare groepen met wie men in aanraking komt, waaronder neonaten, leukemiepatiënten, mensen met auto-immuunziektes, ouderen
(...)
Alsnog vaccineren is onzin bij gezonde mensen , en ieder beslist nog altijd over zijn/haar eigen lijf.
Alsnog vaccineren van gezonde zorgverleners is geen onzin. Dat ieder zelf beslist weet ik ook wel, dat is het punt niet, de vraag is of het zinvol is, onder andere voor zorgverleners; Van der Linde zegt van niet en suggereert dat mensen die dit adviseren, dat doen vanuit financiële belangenverstrengeling met de farmaceutische industrie. En daar draait het allemaal om. Van der Linde zal dus ook moeten aantonen dat vaccineren tegen influenza onzin is.


Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Perdita »

Ja, dat zegt de gezondheidsraad ook. Wat wel blijkt is dat in instellingen waar de zorgverleners zich laten vaccineren, de sterfte onder de bewoners met ongeveer 40% daalt.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Perdita:
Alsnog vaccineren van gezonde zorgverleners is geen onzin. Dat ieder zelf beslist weet ik ook wel, dat is het punt niet, de vraag is of het zinvol is, onder andere voor zorgverleners; Van der Linde zegt van niet en suggereert dat mensen die dit adviseren, dat doen vanuit financiële belangenverstrengeling met de farmaceutische industrie. En daar draait het allemaal om. Van der Linde zal dus ook moeten aantonen dat vaccineren tegen influenza onzin is.
http://www.sciencebasedmedicine.org/ind ... -thoughts/

Random Flu Thoughts
Patients in the hospital are particularly vulnerable. They are a population at risk from their care providers. About 1 in 5 cases of influenza are subclinical, hospitalized patients are more susceptible to acquiring influenza from HCW’s than the general population, and 27% of nosocomial acquired H1N1 die.

As HCW’s, it is our responsibility to our patients to maximize their safety when under our care. While not perfect, the influenza vaccine is a reasonable intervention to prevent the spread of flu from HCW to patient. Since HCW’s have ready access to the worlds literature and the best minds in medicine, if HCW’s use any of the standard excuses to avoid the flu vaccine and increase the risk of their patients they are, well, a Dumb Ass. We owe it to our patients to keep them safe.

Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Perdita »

Ben blij te lezen dat ik niet alleen sta in mijn opvatting.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door manondoris »

fijn weet je wat het de maatschappij kost al die oude demente die 100 worden , overvolle verpleeghuizen !!! je moet niet zo tegen de natuur ingaan .

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door angel1978 »

manondoris schreef:fijn weet je wat het de maatschappij kost al die oude demente die 100 worden , overvolle verpleeghuizen !!! je moet niet zo tegen de natuur ingaan .
Als ieder ander dit had neergezet had die nu meteen ofwel ciske ofwel chocomelk over hem of haar heen gehad.. Maar als het in het straatje past mag het natuurlijk.
Fijne discussietechnieken gebruiken jullie..

Zal maar jullie eigen vader / moeder / partner zijn ...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het zou prettiger lezen als er verwezen zou worden naar Nederlandstalige links.

De gezondheidsraad heeft het over patiënten, die benaming kan natuurlijk heel breed gezien worden, maar zouden bewoners, hun familie en het personeel hen ook zo zien en noemen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Chocomelk »

manondoris schreef:fijn weet je wat het de maatschappij kost al die oude demente die 100 worden , overvolle verpleeghuizen !!! je moet niet zo tegen de natuur ingaan .
Een spuitje voor dit, spuitje voor dat......
en al die spuitjes dat is natuurlijk hartstikke goed joh.

Oh Perdita kom zelf uit de bejaardenzorg, en nee daar liet het gros van het personeel zich niet vaccineren hoor.
Die zich wel lieten vaccineren deden het voor zichzelf omdat het hen was aangeraden vanwege bepaalde klachten die ze hadden.

Maar wacht met smart op bij welk instellingen en vooral waar de sterfte onder bewoners met 40% gedaald is.
En ohja dat die 40% ligt aan het griepvaccin he.

Gesloten