LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Calgon

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Calgon

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

guusdejongh
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2010 17:32

Re: Calgon

Ongelezen bericht door guusdejongh »

Ik heb in mijn wasmachine AEG Turnamat S uit 1978, dus 33 jaar oud, nooit één korrel Calgon o.i.d. gebruikt, en hij loopt nog als een zonnetje, zonder kalkaanslag......

ELTIEN
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2010 16:34

Re: Calgon

Ongelezen bericht door ELTIEN »

tja... inderdaad... is het gebruik van calgon klinkklare nonsens.
Mijn 5de miele staat alweer 12 jaar zijn stinkende best te doen. In 1970 kocht ik mijn eerste. Twee van de 5 gaven we weg vanwege verhuizing. En één daarvan draait nog steeds en is inmiddels 25 jaar oud.

Ooit kocht ik voor de kinderen een tweedehandsje en die was gelijk al om zeep. De machine zat geheel vol met aangekoekte poeder. Achteraf bleek dat de vorige eigenaar enorme hoeveelheden waspoeder in de machine gooide.

Zelf gebruik ik meestal minder dan aanbevolen. Dat gaat prima... vast of vloeibaar maakt niet uit.
en calgon???? anmenooitniet!
vr groet L-10

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Calgon

Ongelezen bericht door janfreak »

bprosman schreef:Ach, zie het van de positieve kant, weet je hoeveel mensen een baan hebben door een bedrijf als Calgon :-).
Ja, zo lust ik er nog wel een! Bedrijven horen mensen eerlijke voorlichting te geven en ze niet maar wat aansmeren.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Calgon

Ongelezen bericht door Jolijn »

seconds-out schreef:Ach je doet maar, zonde van je geld, er is GEEN enkel bewijs dat azijn ook maar iets nuttigs voor de was zou doen en al helemaal niet voor de kleuren.
Bakerpraatjes zijn dat.
"Azijn kan verf in kleding fixeren door de zure eigenschappen van azijn. Hierdoor loop je minder risico dat de kleuren vrij komen en overlopen (bijvoorbeeld bij fel gekleurde prints). Vaak wordt er ook zout bij gedaan (dus een nacht laten weten in koud water met een schep zout en een flinke scheut azijn).

Daarnaast is een scheut azijn ook te gebruiken als wasverzachter (in het vakje doen voor wasverwachter).

Vroeger werd de verf minder goed gefixeerd en werd er een versteviging toegepast die de stof sterker en dikker maakte (in de sterkerij). Die vorm van stijfsel kwam de eerste wasbeurt mee en hierin zaten vaak actieve resten van de verf. Daarom werd azijn of citroensap in de wasmachine gedaan om de kleuren te fixeren.

Maar met de moderne stoffen, verftechnieken en kleurtechnieken wordt de verf tegenwoordig al goed gefixeerd. Extra fixatie met azijn is dan (meestal) niet nodig. Maar het helpt dus wel."

"Azijn is chemisch gezien een oplossing van 4 tot 15% azijnzuur met geur- en smaakstoffen. Ontkalken:
Zoals elk zuur lost azijn neergeslagen kalk op. Daarvoor is gewone azijn wel bruikbaar, maar beter is het om de speciale schoonmaakazijn te gebruiken waarvan de pH-waarde lager is en de azijn dus zuurder."

satopex
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2008 20:26

Re: Calgon

Ongelezen bericht door satopex »

wij hebben duinwater wat al zacht is,mijn vrouw gooit er altijd een schepje soda bij(kost heel weinig).dat voorkomd ook kalkvorming en de was word er ook schoner van.ze wast altijd op 40 graden en de was is altijd brandschoon. :D

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Calgon

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Calgon

Ongelezen bericht door Jolijn »

Je hebt gelijk als je het als laatste toevoeging gebruikt, maar het kan ook meteen bij het wasmiddel bij in.
(en ook nieuwe kleding een nachtje laten inweken)

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Calgon

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

peterhpw
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2011 10:29

Re: Calgon

Ongelezen bericht door peterhpw »

Wij hebben een Miele wasmachine al 25 jaar er is nog nooit calgon in gebruikt. Ik heb pas het element er even uit gehaald om te kijken of er veel kalkafzetting op zat, maar element was nog puntgaaf. Geen calgon nodig dus [/color]

Fred ter Elst
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2008 21:41

Re: Calgon

Ongelezen bericht door Fred ter Elst »

:shock: :mrgreen:
Als ik vroeger van school kwam (vanaf 1944) vooral met de verhalen over "Onze Lieve Heer" zei hij vaak;
"Ie mut nich als geloemn wat se seit"

Zo ben ik eerst van mijn geloof in Sinterklaas en later in Onze Lieve Heer gevallen.
De goede raad van mijn vader was dus zo gek nog niet.

Hij geldt zeker ook voor de praatjes in de politiek, maar vooral ook voor de reclame en in het driedubbele voor Calgon.

Onze was machine draait nu al weer meer dan vijfentwintig jaar, maar wel zonder Calgon.

Fred ter Elst
TROS Radar schreef:De reclame staat in het collectieve geheugen gegrift en gaat al decennia lang mee. Een wasmachinereparateur haalt een zwaar verkalkt element uit de wasmachine. De huisvrouw ziet met lede ogen aan hoe haar oude wasmachine onherstelbaar beschadigd is omdat ze geen Calgon heeft gebruikt…

Maar leven wasmachines ook echt langer met Calgon? Radar doet onderzoek en gaat op bezoek bij Calgon.

Maandag in Radar, 20:30 uur, Nederland 1

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Calgon

Ongelezen bericht door bprosman »

De waterkwaliteit is de laatste jaren ook ontzettend verbeterd. Zodanig dat in Utrecht al kraanwater de grond uitgepompt wordt waarbij 200 meter verderop het zelfde gebeurt en dan is het "Bar Le Duc" :)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Calgon

Ongelezen bericht door bprosman »

Doe ik ook, en draai de gekleurde was links,
Bij mij draait de was altijd 2 kanten op :?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Calgon

Ongelezen bericht door snepke »

bprosman schreef:
Doe ik ook, en draai de gekleurde was links,
Bij mij draait de was altijd 2 kanten op :?
Dat links,daar wordt mee bedoeld ,binnenstebuiten.,omgedraaid of hoe je het ook noemt.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Calgon

Ongelezen bericht door witte angora »

satopex schreef:wij hebben duinwater wat al zacht is,mijn vrouw gooit er altijd een schepje soda bij(kost heel weinig).dat voorkomd ook kalkvorming en de was word er ook schoner van.ze wast altijd op 40 graden en de was is altijd brandschoon. :D
Waar gooit ze de soda er bij dan? Bij het waspoeder? En gebruik je dan ook minder waspoeder?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Calgon

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat links,daar wordt mee bedoeld ,binnenstebuiten.,omgedraaid of hoe je het ook noemt.
Ah zoals mijn sokken :-) Die zitten de volgende dag dan wel weer goed :wink:

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Calgon

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Calgon

Ongelezen bericht door plumber »

seconds-out schreef:Het wasmiddel van nu is zoveeeeeel beter als van pakweg 20 jaar geleden, eigen ervaring..met (alleen) Ariel wordt de was schoner dan ooit, maar toch denken velen dat het nog niet goed genoeg is.. :D
Ff kijken wat er allemaal in moet om (volgens sommigen) de was zogenaamd schoon te krijgen.. :roll:
Het wasmiddel.
Calgon...
Azijn
De soda
En.. de wasverzachter.
Wat zullen die het allemaal druk hebben... :lol:
Calgon-azijn etc allemaal flauwe kul.
Soda zou ik zeker een keer in de drie maanden doen met een
lege mach. en op de hoogste temp. Dit alles om de zeepresten en vet
uit de slangen etc. te halen. Kalkaanslag heeft niets met de mach.te maken
of het nou een Miele of een goedkoop merk is.Het heeft te maken met de hardheid van het water. Is in Amsterdam vrij zacht doch elders weer harder.

Jang-Chun

Re: Calgon

Ongelezen bericht door Jang-Chun »

Calgon-azijn etc allemaal flauwe kul.
Soda zou ik zeker een keer in de drie maanden doen met een
lege mach. en op de hoogste temp. Dit alles om de zeepresten en vet
uit de slangen etc. te halen. Kalkaanslag heeft niets met de mach.te maken
of het nou een Miele of een goedkoop merk is.Het heeft te maken met de hardheid van het water. Is in Amsterdam vrij zacht doch elders weer harder.
Dit is tenminste een echt advies van een vakman :wink:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Calgon

Ongelezen bericht door nevermind »

bprosman schreef:
Dat links,daar wordt mee bedoeld ,binnenstebuiten.,omgedraaid of hoe je het ook noemt.
Ah zoals mijn sokken :-) Die zitten de volgende dag dan wel weer goed :wink:
Dacht ik al, dat je sokken draagt. :wink:

Gesloten