LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] E-nummers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door newmikey »

ankeb schreef:aanhouden hoor, geen probleem, maar wel gezonder.
Uiteraard wèl gewoon mèt E-nummers! Ik hoop dat je niet dacht dat die in de natuurvoedingsproducten niet gebruikt werden?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ankeb schreef:
Naar de natuurvoedingswinkel! Kan je gewoon je normale voedingspatroon aanhouden hoor, geen probleem, maar wel gezonder.
Ik heb liever een appel die er als een appel uitziet en geen appel
met allemaal donkere vlekjes erin wat ik moet wegsnijden, idem met het andere fruit wat daar verkocht word.

En hoe weet jij zo zeker dat het vlees wat daar verkocht word, althand wat er hier verkocht word bij de natuurvoedingswinkel werkelijk bio vlees is ?

G.M.M. Hannewijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2012 17:24

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door G.M.M. Hannewijk »

Tuurlijk weten wij nog niet voor de helft wat voor troep er allemaal in ons eten verwerkt wordt (t.b.v. een goedkopere c.q. snellere productie). Neem als voorbeeld de antibiotica in het diervoer!
Daarom vind ik het de hoogste tijd dat de regering ingrijpt en richtlijnen opstelt waaraan de fabrikanten zich moeten houden.

Eigenlijk wil ik dat dit onderwerp net zo'n hype wordt als indertijd de koopsompolis: immers dit gaat iedereen aan!!!!!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door newmikey »

G.M.M. Hannewijk schreef:Tuurlijk weten wij nog niet voor de helft wat voor troep er allemaal in ons eten verwerkt wordt (t.b.v. een goedkopere c.q. snellere productie). Neem als voorbeeld de antibiotica in het diervoer!
Meneer/mevrouw Hannewijk: het gaat over E-nummers en niet over geneesmiddelen - héél ander onderwerp en zéker een discussie waard, maar laten we dit topic niet vervuilen?
Daarom vind ik het de hoogste tijd dat de regering ingrijpt en richtlijnen opstelt waaraan de fabrikanten zich moeten houden.

Eigenlijk wil ik dat dit onderwerp net zo'n hype wordt als indertijd de koopsompolis: immers dit gaat iedereen aan!!!!!
Het héét niet voor niets "E-nummers" als in: Europa heeft er richtlijnen voor opgesteld dus u holt een beetje achter de kar aan. Wat u eigenlijk wilt zeggen is dat u géén idee heeft wat de bestaande richtlijnen zijn.

EB1962
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:43

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door EB1962 »

Na een lange periode van regelmatige zware migraine aanvallen via onderzoeken er achter gekomen dat o.a. E621 E622 E623, de grootste groep smaakversterkers (ook wel Vtsin genoem) de grote boosdoener was. Ook Sulfiet en Nitraten wekken, indien je deze allergie hebt, een zware migraine op.
Producenten....bedankt! dat je door al deze toevoegingen de consument steeds intoleranter maakt voor deze stoffen. De komende generaties zullen steeds meer last krijgen van deze stoffen tenzij.....de overheid haar verantwoordelijkheid een goed op pakt.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door newmikey »

EB1962 schreef:Na een lange periode van regelmatige zware migraine aanvallen via onderzoeken er achter gekomen dat o.a. E621 E622 E623, de grootste groep smaakversterkers (ook wel Vtsin genoem) de grote boosdoener was. Ook Sulfiet en Nitraten wekken, indien je deze allergie hebt, een zware migraine op.
Producenten....bedankt! dat je door al deze toevoegingen de consument steeds intoleranter maakt voor deze stoffen. De komende generaties zullen steeds meer last krijgen van deze stoffen tenzij.....de overheid haar verantwoordelijkheid een goed op pakt.
Allergieen worden ook veroorzaakt door puur natuurlijke stoffen dus ik zie het verband niet helemaal.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door berend12 »

newmikey schreef:
Allergieen worden ook veroorzaakt door puur natuurlijke stoffen dus ik zie het verband niet helemaal.
Dat U geen verband ziet wil niet zeggen dat die er niet is.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door newmikey »

berend12 schreef:
newmikey schreef:
Allergieen worden ook veroorzaakt door puur natuurlijke stoffen dus ik zie het verband niet helemaal.
Dat U geen verband ziet wil niet zeggen dat die er niet is.
U geeft aan dat u migraines krijgt door een allergie tegen bepaalde E-nummers, dat bestrijdt ik geenszins.

Maar van die simpele vaststelling van feiten maakt u vervolgens een enorme gedachtensprong door een causaal verband te leggen dat 1)uw intolerantie in verband staat tot uw blootstelling en 2)komende generaties meer last zullen krijgen van deze stoffen.

Dat causaal verband bestrijd ik. Mijn wederhelft krijgt dezelfde symptomen als u heeft, maar dan van koffie of beter gezegd van sommige etherische olieën die in ondermeer koffie- maar ook bijvoorbeeld tonka-bonen voorkomen. Zij heeft koffie nooit lekker gevonden en is er dus ook nooit aan blootgesteld, behoudens de enkele keren dat zij ziek werd en het kon herleiden tot het gebruik van koffie/mokka in bijvoorbeeld taarten of toetjes.

Vele mensen zijn allergisch voor gluten, terwijl 99% van de mensen dit dagelijks tot zich neemt en er nooit een gevoeligheid voor ontwikkelt.

Vetsin wordt in de Chinese en Japanse keuken als natuurlijk product van de fermentatie van algen al eeuwen gebruikt. De industrieel vervaardigde variant is op moleculair nivo volslagen identiek.

Er zijn talloze wetenschappelijke onderzoeken naar mogelijk schadelijke gevolgen van MSG verricht, onder andere naar het chinees-restaurantsyndroom, ook wel Dr. Wong-syndroom alsmede naar klachten als gevoelloosheid van de nek, armen en rug, hoofdpijn, tintelingen, versnelde hartslag en maag- en darmklachten en medeverantwoordelijkheid voor vele van de gevallen van ADH, ADHD, PDD-NOS en autisme die in de huidige tijd worden gediagnosticeerd. Wetenschappelijk is hier echter geen enkel bewijs voor gevonden.

Toverkol
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2012 15:23

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Toverkol »

Ons zoontje nu 2,5 jaar oud kreeg een vreselijke exzeem explosie na het eten van knackworstjes, boterhamworst en nog een aantal etenssoorten. Niet geweten dat het aan de E nummers zou kunnen liggen. Nu valt het wel meer op en houden we er rekening. En kunnen we de schade voor hem zo veel mogelijk beperken, want jeuk is alles behalve leuk. De andere kinderen hebben er geen last van.
Maar ook ik merk dat ik na bepaald eten ook heel erg last van exzeem krijg.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door newmikey »

bjmuller schreef:Ciska, waarom is het volgens jou massa hysterie?
Omdat het gefundeerd is op flinterdunne theorietjes en onnavolgbare gedachtensprongetjes en volledige onbewijsbare conclusies van een verzameling van wat wel de who-is-who van volledig gestoord Nederland, Belgie en andere landen lijkt te zijn, hoewel dat niet helemaal eerlijk is tegenover de èchte gekken.

Uiteraard wordt men aangespoord boeken te kopen, trainingen te volgen, "vitaalstof" supplementen aan te schaffen etc. etc.

De achtergrond? Gewoon zaken, zoals altijd. Bange mensen geven graag véél geld uit om "gered" te worden.

De kwakzalvers die op de gelinkte site aan bod komen hebben een heel scala aan "nuttige" producten en "handige" apparaatjes voor u klaar liggen, tegen een zacht prijsje uiteraard...

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Mousy »

Chocomelk schreef:
ankeb schreef:
Naar de natuurvoedingswinkel! Kan je gewoon je normale voedingspatroon aanhouden hoor, geen probleem, maar wel gezonder.
Ik heb liever een appel die er als een appel uitziet en geen appel
met allemaal donkere vlekjes erin wat ik moet wegsnijden, idem met het andere fruit wat daar verkocht word.

En hoe weet jij zo zeker dat het vlees wat daar verkocht word, althand wat er hier verkocht word bij de natuurvoedingswinkel werkelijk bio vlees is ?
Biologische producten hoeven er helemaal niet vlekkerig etc eruit te zien als je op een goede manier je producten teeld zien ze er gewoon uit net zoals het gangbare.
Maar dan heb je waarschijnlijk een natuurvoedingswinkel die oude of klasse2 producten voor klasse1 producten verkoopt.
Heb dit zelf gezien in de tijden toen mn ouders nog biologische groenten leverden aan de natuurvoedings winkel. Het verse werd in de koelcel gezet want de eigenaar vond eerst dat de oude gerimpelde wortels verkocht moesten worden. Mn pa heeft er zo vaak een discussie over gehad van zet verse neer en je verkoopt meer/beter.
Maar sommige van de eigenaren hebben een verkeerde manier van zuinig zijn.
Want een paar dagen later stonden mn vaders zn producten dan eindelijk in de winkel en die zijn dan al weer oud. Mensen willen verse producten.

Ook kopen ze op de veiling vaak klasse2 producten dus groenten en fruit met "gebreken" en willen het voor klasse1 product verkopen.
We hebben t wel eens zo erg gezien dat de eigenaar van de winkel de kaartjes van de veiling die aangeven of het klasse1 of klasse2 is werden verwisselt.
De naam van de teler staat er ook op en zo kwam mn vaders bedrijfsnaam op een kist te staan van producten die van de groothandel kwamen.Dus van een andere teler (via de groothandel zijn de producten langer onder weg dus alweer minder vers)

Helaas word er zo omgesprongen met biologische maar ook het gangbare (dus niet biologisch) producten ze (de winkeliers) willen allemaal maar 1 ding en dat is winst.

Over t vlees wil ik zeggen dat je er bijna 100% vanuit kan gaan als er biologisch op staat met het Eko keurmerk van de Skal dat het goed zit.
Alles word namelijk streng gecontroleerd , maar zoals je weet gaat er wel eens wat mis, ook met het gewone gangbare vlees, vervuilingen die er niet in horen te zitten. De biologische boer word gecontroleerd dioor de Skal je betaald ook om het Eko keurmerk te mogen tonen op je producten.
Een boer zal er niet gauw mee rommelen.
Want dan raak je , je Eko keurmerk kwijt je goede naam en daarmee ook de inkomsten van je bedrijf.

Verder nog, ja er worden ook E nummers gebruikt in het biologische niet alle E nummers zijn nl syntetisch/chemisch maar je hebt bijv citroenzuur das puur natuur en word bijv in jams gestopt om het langer houdbaar te maken.
Hier kan je dat lezen dat het organisch is dus natuurlijk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuur

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door newmikey »

bjmuller schreef: Dan heb je de website niet goed bekeken Ciske, jammer....
Een beetje beter lezen op wie je antwoord geeft zou ook geen overbodige luxe zijn :twisted:
De gelinkte website is GEEN website die mensen wil aansporen om trainingen te volgen, zogenaamde supplementen en handige apparaatjes te verkopen (geen idee waar je op doelt)
Het gaat er totaal niet om om geld van bange mensen in ontvangst te nemen, maar informatie te verschaffen uit "liefde" mensen wakker maken in een breed perspectief.
Ja, ja...en hoe moet ik dit interpreteren dan: "Zo bieden wij Lezingen, gezondheidsadviezen en coaching op maat aan."?

En dit: "De Pateo Health Club werkt samen met:
o Touch of Matrix (klik hier om de dichtstbijzijnde aanbieder te vinden)
o Total Health Clinic (klik hier om de dichtstbijzijnde aanbieder te vinden)"

En "Een intensief advies en het opvolgen daarvan, kan weer meer plezier brengen in het leven....Wij willen u hier graag mee helpen."???

Uit liefde? :lol: :lol: :lol:

bjmuller
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2012 16:15

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door bjmuller »

newmikey schreef:
bjmuller schreef: Dan heb je de website niet goed bekeken Ciske, jammer....
Een beetje beter lezen op wie je antwoord geeft zou ook geen overbodige luxe zijn :twisted:
De gelinkte website is GEEN website die mensen wil aansporen om trainingen te volgen, zogenaamde supplementen en handige apparaatjes te verkopen (geen idee waar je op doelt)
Het gaat er totaal niet om om geld van bange mensen in ontvangst te nemen, maar informatie te verschaffen uit "liefde" mensen wakker maken in een breed perspectief.
Ja, ja...en hoe moet ik dit interpreteren dan: "Zo bieden wij Lezingen, gezondheidsadviezen en coaching op maat aan."?

En dit: "De Pateo Health Club werkt samen met:
o Touch of Matrix (klik hier om de dichtstbijzijnde aanbieder te vinden)
o Total Health Clinic (klik hier om de dichtstbijzijnde aanbieder te vinden)"

En "Een intensief advies en het opvolgen daarvan, kan weer meer plezier brengen in het leven....Wij willen u hier graag mee helpen."???

Uit liefde? :lol: :lol: :lol:
Pateo is een site die in de linken staan inderdaad, hoe zij met de mensen omgaan en of zij er iets voor vragen is hun keus.

Slaapt gij nog heeft wel de intentie om mensen te helpen uit liefde,
Je kunt ook lezingen, adviezen en coaching op maat aanbieden, zonder dat je daar geld voor krijgt......
alles voor een betere wereld....

maar goed schijnbaar gelooft u hier niet in..... slaap gerust verder..

einde discussie..

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door newmikey »

bjmuller schreef: maar goed schijnbaar gelooft u hier niet in
In één keer goed! En ook niet in (in volgorde van de website pagina's)
-Massamanipulatie door "parasieten"
-Babysterfte door vaccinatie groter dan door ziekten waartegen gevaccineerd wordt
-"Vitaalstof"
-De waanzinnige ideëen van ene Johan Oldekamp
-Chemische stoffen die met boze opzet door verkeersvliegtuigen worden verneveld
-Het misbruik van de ionosfeer als gerichte spiegel om hele landen te bestralen
-"Mind control" door gechipte mensen
-Het oprichten van "een schimmig rechtsorgaan tegen het illegaal namaken van producten"
-Het "bederven" van geld
-"De Nieuwe Wereldorde", bestaande uit o.m. het militair industriële complex (met bijv. de Carlyle Group en Lockheed Skunkworks), het bankwezen, de Bilderberg groep, de meeste koningshuizen (waaronder Beatrix die vaak aanwezig is op de ‘geheime’ Bilderberg conferenties), de Windsors, Rothchilds en Rockefellers, World Trade Organisation, World Health Organisation, Food and Agricultural Organisation, United Nations, European Union, African Union, North American Union, het geheime genootschap Skull & Bones, het Vaticaan, Codex Alimentarius Commision, de farmaceutische- en biotechindustrie en uiteraard de gevestigde media.
-Electrostress
-...

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zou er tegen deze gekte ook een pilletje bestaan? Het lijkt wel "Paranoia Central Station" daar op die site :twisted:

bjmuller
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2012 16:15

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door bjmuller »

Laten we het op dit forum hebben over de E-Nummers.....

slaap lekker....

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door newmikey »

bjmuller schreef:Laten we het op dit forum hebben over de E-Nummers.....
Ach ja, laten we dat eens doen! Op de site worden als gevaarlijke "conserveringsmiddelen, glansmiddelen, kleurstoffen en smaakversterkers" (oorsprong lijst: onbekend, onderbouwing: géén) met een E-nummer onder
meer als gevaarlijk vermeld:

E949 - "Absoluut vermijden" - is een verpakkingsgas, géén voedingsadditief
E260 - "Potentieel gevaar" - azijnzuur, ja zoals in gewone inmaak azijn
E270 - "Potentieel gevaar" - melkzuur, hetzelfde spul als in onze spieren ja

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. De lijst is helaas niet voorzien van enige toelichting en het is volstrekt onduidelijk op welke basis de drie categoriëen (Veilig, Potentieel gevaar en Absoluut vermijden) werden toegepast.

Onder de groene categorie ("Veilig") staan een paar stoffen die ik zelf niet één, twee drie zou innemen trouwens .

Ongefundeerde bangmakerij dus...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Mousy, ah dus er word door de winkelier zo mee gesjoemeld dat ze oa appels hebben liggen met vlekken/deuken/rimpels, maar die zien er voor mij
gewoon niet aantrekkelijk uit en laat het daarom alleen al liggen.

Maar wat is het verschil tussen een laten we zeggen biologische appel en een gewone appel, als je de gewone appel goed afwast is die dan minder gezonder dan de biologische appel ?

bjmuller
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2012 16:15

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door bjmuller »

newmikey schreef:
bjmuller schreef: -Het gif is gelijkmatig in de hele plant en natuurlijk ook in de vrucht verdeeld.

-Het is helemaal geen vraag of de schadelijke stoffen die door chemische bestrijding in onze voeding komen ernstige gezondheidsklachten veroorzaken. Hierover bestaat voldoende literatuur.

-In de schil zitten goede werkstoffen en vitaalstoffen die overgebleven gifstoffen ontgiften.

-De belangrijkste functie/taak van de lever is het ontgiften (ontgiftingsmechanisme), deze is hierbij afhankelijk van alle (beschikbare) vitaalstoffen.
Het is hier gebruikelijk dat je beweringen onderbouwt. Je doet nog al wat beweringen dus:

Geef eens aan waar je bewijs hebt gevonden dat het gif in de hele plant en ook in de vrucht zit?

Jij zegt dat het helemaal geen vraag is of de schadelijke stoffen die door chemische bestrijding in onze voeding komen ernstige gezondheidsklachten veroorzaken en je verwijst naar literatuur. Geef eens wat voorbeelden van die literatuur.

Wat zijn volgens jou "vitaalstoffen", zo er al een definitie bestaat? Wie heeft die definitie vastgelegd en aan de hand van welk onderzoek?

Waaruit blijkt dat de lever afhankelijk zou zijn van "vitaalstoffen" om zijn werk te doen? Waaruit blijkt volgens jou dat de lever uberhaupt in staat zou zijn pesticiden af te breken?

Ga je eens verdiepen in een opleiding tot gesundheitsberater ggb.
Dr. med. M.O.Bruker

De op wetenschappelijke basis verworven kennis heeft al tientallen jaren in de praktijk het bewijs geleverd en is terug te leiden op internationale studies en wetenschappelijke onderzoeken van ervaren artsen en voedingsdeskundigen: o.a. prof. dr. Werner Kollath, dr. Max Bircher Benner en dr. Max Otto Bruker.

ben overigens ook erg benieuwd naar jouw achtergrond.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door puma73 »

nog een gedragsregel bjmuller
Belastende uitlatingen dienen altijd te worden onderbouwd.
en dat houdt niet in te verwijzen naar een of ander boek.

jij doet hier allerlei beweringen, dus onderbouw die maar.

bjmuller
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2012 16:15

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door bjmuller »

puma73 schreef:nog een gedragsregel bjmuller
Belastende uitlatingen dienen altijd te worden onderbouwd.
en dat houdt niet in te verwijzen naar een of ander boek.

jij doet hier allerlei beweringen, dus onderbouw die maar.

Ik heb je de handvatten aangereikt.
Maar als je zelfs nog te moe bent om hier verder op te googelen/zoeken......
slaap dan maar rustig verder..

Ik zou zeggen doe je eigen waarheidsbevindingen.

s6

Gesloten