LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] E-nummers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
schramoo7
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2007 11:39

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door schramoo7 »

ciske schreef:
Nee, ik ben geen doemdenker, maar wel een denker. Ik zie wat er gebeurd, dit tevens door mijn werk. Onderzoek maakt wijs.
onderzoek lekker verder , ben het met de vorige eens , dat je een doemdenker bent.
Ah nog eentje haha, heb je ook nog feiten, leg uit.. Kom op met een reactie. Na apen en volgen kunnen we allemaal.

Nadenken en onderzoeken is lastiger.
Kritiek leveren is ook lastig natuurlijk, iets in een hokje plaatsen kunnen we allemaal zoals "doemdenker" te zeggen.
Kijk liever verder.

Wat voor regelgeving stelt de Codex alimentarius toe, vind je het normaal dat al onze kruiden bestraald moet worden?
En dat de farmaceutische industrie misbruik maakt van deze regelgeving, om natuurlijke therapieën te onderdrukken zodat zij hun synthetische middelen op de markt kunnen brengen.
En nog veel meer van dit soort dingen.

En Monsanto, heb je daar een antwoord op. Monsanto is van oorsprong een chemisch bedrijf, en is groot geworden met hun "Agent Orange". Het ontbladeringsmiddel tijdens de Vietnam oorlog. En is nu één van de grootste zaad producenten van de wereld. met hun genetisch gemanipuleerde zaden, die bestand zijn tegen hun bestrijdingsmiddel. Maar de rest van de gewassen niet, en wat denk je van het drinkwater. Vind je dat normaal?

Ik vind dat mensen dat moeten weten, je kan alles wel pikken wat we voorgeschoten krijgen. Lekker makkelijk toch?
Maar je kan ook rekening houden met je gezondheid, en weten wat je eet. Waar komt het vandaan? Hoe word het gemaakt? Wie gaat daar over? Wat zit erin? Dat zijn belangrijke vragen!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door puma73 »

[En dat de farmaceutische industrie misbruik maakt van deze regelgeving, om natuurlijke therapieën te onderdrukken zodat zij hun synthetische middelen op de markt kunnen brengen./quote]

vertel onderzoekertje vertel
En Monsanto, heb je daar een antwoord op. Monsanto is van oorsprong een chemisch bedrijf, en is groot geworden met hun "Agent Orange". Het ontbladeringsmiddel tijdens de Vietnam oorlog. En is nu één van de grootste zaad producenten van de wereld. met hun genetisch gemanipuleerde zaden, die bestand zijn tegen hun bestrijdingsmiddel. Maar de rest van de gewassen niet, en wat denk je van het drinkwater. Vind je dat normaal?
verlicht ons met je kennis onderzoekertje.

MAXIEM

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door MAXIEM »

schramoo7
Ik ben van mening dat het belangrijk is dat je weet wat je in je mond stopt.
Daar ben ik het dus hardgrondig mee eens. Het probleem blijft dan wel, dat je meestal pas achteraf weet/hoort dat er ergens mee geknoeid wordt/is.

Met collegiale groet, Maxiem.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door ciske »

Daar ben ik het dus hardgrondig mee eens. Het probleem blijft dan wel, dat je meestal pas achteraf weet/hoort dat er ergens mee geknoeid wordt/is.
valt wel mee hoor, ben er niet echt onder de indruk van.

MAXIEM

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door MAXIEM »

ciske

....valt wel mee hoor, ben er niet echt onder de indruk van.

Er zijn heel wat consumenten op deze aardkloot, die je dat niet meer na kunnen zeggen.

Maxiem.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ schramoo7, ben nieuwsgierig wat oa een dagelijkse maaltijd voor jou is,
dus ontbijt, lunch en avondmaaltijd, wat je dan oa eet.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Het lijkt me voor sommigen wel handig om éérst eens de juiste informatie over E-nummers te lezen die Emmy75 o.a ook al postte:
Laatst gewijzigd door Wilmamazone op 18 feb 2012 22:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wilmamazone schreef:Het lijkt me voor sommigen wel handig om éérst eens juiste informatie over E-nummers te lezen:
http://www.consumentenbond.nl/test/voed ... e-nummers/

http://www.natuurlijkerwijs.com/enummers/enummers.htm
Dat moet iedereen zelf weten of ze dat willen ja of nee Wilmamazone !

schramoo7
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2007 11:39

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door schramoo7 »

ciske schreef:
Daar ben ik het dus hardgrondig mee eens. Het probleem blijft dan wel, dat je meestal pas achteraf weet/hoort dat er ergens mee geknoeid wordt/is.

valt wel mee hoor, ben er niet echt onder de indruk van.


Totdat het te laat is..

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Chocomelk schreef:
Wilmamazone schreef:Het lijkt me voor sommigen wel handig om éérst eens juiste informatie over E-nummers te lezen:
http://www.consumentenbond.nl/test/voed ... e-nummers/

http://www.natuurlijkerwijs.com/enummers/enummers.htm
Dat moet iedereen zelf weten of ze dat willen ja of nee Wilmamazone !
Hier staan b.v. bij kleurstoffen meerdere E-nummers bij die verbonden zijn aan stoffen uit natuurlijke bron:
http://www.natuurlijkerwijs.com/enummer ... toffen.asp

Het leek me trouwens vooral wat voor de zelfbenoemde deskundige met:
Nadenken en onderzoeken is lastiger.
Kritiek leveren is ook lastig natuurlijk, iets in een hokje plaatsen kunnen we allemaal zoals "doemdenker" te zeggen.
Kijk liever verder.
en:
Ik vind dat mensen dat moeten weten, je kan alles wel pikken wat we voorgeschoten krijgen. Lekker makkelijk toch?
Maar je kan ook rekening houden met je gezondheid, en weten wat je eet. Waar komt het vandaan? Hoe word het gemaakt? Wie gaat daar over? Wat zit erin? Dat zijn belangrijke vragen!

schramoo7
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2007 11:39

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door schramoo7 »

Wilmamazone schreef:
Chocomelk schreef:
Wilmamazone schreef:Het lijkt me voor sommigen wel handig om éérst eens juiste informatie over E-nummers te lezen:
http://www.consumentenbond.nl/test/voed ... e-nummers/

http://www.natuurlijkerwijs.com/enummers/enummers.htm
Dat moet iedereen zelf weten of ze dat willen ja of nee Wilmamazone !
Hier staan b.v. bij kleurstoffen meerdere E-nummers bij die verbonden zijn aan stoffen uit natuurlijke bron:
http://www.natuurlijkerwijs.com/enummer ... toffen.asp

Het leek me trouwens vooral wat voor de zelfbenoemde deskundige met:
Nadenken en onderzoeken is lastiger.
Kritiek leveren is ook lastig natuurlijk, iets in een hokje plaatsen kunnen we allemaal zoals "doemdenker" te zeggen.
Kijk liever verder.
en:
Ik vind dat mensen dat moeten weten, je kan alles wel pikken wat we voorgeschoten krijgen. Lekker makkelijk toch?
Maar je kan ook rekening houden met je gezondheid, en weten wat je eet. Waar komt het vandaan? Hoe word het gemaakt? Wie gaat daar over? Wat zit erin? Dat zijn belangrijke vragen!
Over E-nummers had ik al geschreven en is uitgebreider dan die link
Tegenwoordig schrijven sommige fabrikanten niet eens meer een E-nummer op de verpakking, die worden ook slimmer. Trap er niet in. Maar kijk goed naar de ingrediënten. Er is een heel handig boekje op de markt met alle verklaringen van de E-nummers en benamingen, dat heet "Wat zit er in uw eten?" van uitgeverij Bouillon ISBN 9789077788288
en
Chocomelk schreef:@ schramoo7, ben nieuwsgierig wat oa een dagelijkse maaltijd voor jou is,
dus ontbijt, lunch en avondmaaltijd, wat je dan oa eet.
En beste Choco,

Ik eet normaal, maar let wel op wat ik eet.
Ik mijd light producten, speciaal met aspartaam erin.
Koop zoveel mogelijk biologische producten.
Kijk ook naar de E-nummer en de benamingen in de ingrediëntenlijst.
Mijd ook producten met glucose fructose siroop erin, deze herkent je lichaam niet is 7 keer zoeter dan suiker en slaat het op als vet.

Drink tegenwoordig ook 1 glas water met 1 theelepel "Sole" dat is een mengel van "Keltisch zeezout" s'ochtends. Ga dat maar eens nazoeken is goed voor je.
Ook extra vitamine neem ik s'ochtends zo'n 1000mg vitamine C en een multi vitamine. Voor de rest een beschuitje met hagelslag, dat vind ik lekker en 2 bruine boterhammen 1 met pindakaas en 1 met wat anders dat verschild.
Of een zelfgemaakte shake van yoghurt melk vruchten lijnzaad eiwitten pindakaas banaan in verschillende samenstellingen.

Lunch is ook verschillend, vaak brood met iets hartigs eieren, kipfillet, kaas met een tomaat. Of een salade.

Middagsnack, hand vol noten met rozijnen of de helft van mn shake wat ik over heb van de ochtend.

En s'avonds ook verschillend, pasta in diverse samenstellingen maar wel met zelf bereide sausen. Niet zoveel rood vlees, af en toe een vis en af en toe geen vlees. Boerenkool lust ik graag in de winter met worst van de slager. Groentes met een aardappeltje en een lekker vleesje. Bonen en peulvruchten en rijst staan ook op het menu. Maar let wel op van wat ik haal.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb..

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

In Europees verband zijn alle stoffen die in de voedselindustrie gebruikt mogen worden onderzocht en getest op hun schadelijke bijwerkingen.

De goedgekeurde hulpstoffen zijn ingedeeld in twaalf categorieën en hebben elk een eigen e-nummer gekregen. Daar is uitgebreid onderzoek aan voorafgegaan.

Voor elk e-nummer is vastgesteld wat je per dag maximaal van die stof mag binnenkrijgen. Dit is gebaseerd op onderzoek met proefdieren. Voor de zekerheid is er een veiligheidsmarge ingebouwd.

De Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI) is over het algemeen 100 keer lager dan de hoogste hoeveelheid die bij proefdieren geen schadelijke effecten liet zien. Af en toe de ADI overschrijden levert door die ruime marge dus geen gezondheidsrisico op.

Ook is voorgeschreven in welke productgroepen bepaalde e-nummers mogen worden gebruikt, en ook in welke hoeveelheden. Dat is een extra waarborg dat de ADI's niet worden overschreden.
Volgens Cees de Heer is de basisregel dat 'alles schadelijk is als je er te veel van binnen krijgt. Een krat cola per dag leegdrinken is niet aan te raden, maar een krat mineraalwater per dag ook niet.'
M.a.w: met het gezonde verstand gebruiken komt men al een heel eind.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ach ik eet wat ik oa lekker vind.
Wel eet ik met regelmaat groente en iedere dag fruit maar dat is
ook omdat ik het lekker vind.

En voor de rest zal het allemaal wel, volgens mij is er amper tot niets meer gezond wat we kopen in supermarkt.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

schramoo7
Over E-nummers had ik al geschreven en is uitgebreider dan die link
Je maakt reclame voor een boekje en voor de rest niks. Het staat vol met baarlijke nonsens en is niet meer dan onnodige bangmakerij.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

schramoo7:
Ik mijd light producten, speciaal met aspartaam erin.
De mythe over aspartaam is hardnekkige oude kletskoek.
Mijd ook producten met glucose fructose siroop erin, deze herkent je lichaam niet is 7 keer zoeter dan suiker en slaat het op als vet.
Is óók al niet waar:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=83354

Is fructose- glucosestroop slechter dan gewone tafelsuiker?
Drink tegenwoordig ook 1 glas water met 1 theelepel "Sole" dat is een mengel van "Keltisch zeezout" s'ochtends. Ga dat maar eens nazoeken is goed voor je.
Niet ongevaarlijke kwakzalverij, want teveel zoutinname is slecht voor de gezondheid.

Extra vitamine in grote hoeveelheden levert slechts dure plas op en ga zo maar door.

Ik hoop dat ik je hiermee alvast een beetje mee geholpen heb...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wilmamazone schreef:Extra vitamine in grote hoeveelheden levert slechts dure plas op en ga zo maar door.
Dat ligt er deels wel aan over welke vitamines we hier praten. Een teveel aan bepaalde vitamines kan schadelijk zijn. Sommige vitamines zijn (beter) oplosbaar in vet en een teveel ervan worden deels opgeslagen in het lichaam. Anderen zijn weer meer oplosbaar in water en verlaten het lichaam weer als ze 'ongebruikt' blijven.

Desalniettemin ook hier geldt bijna alles waar 'te' voor staat is niet goed. Een mens kan zelfs een watervergiftiging krijgen en overlijden aan veel te veel water drinken in te korte tijd. Toch weet iedereen dat water (vocht) essentieel is voor het functioneren van het lichaam en weet iedereen dat men het niet lang vol kan houden zonder vocht.

G.G.
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 jan 2010 14:42

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door G.G. »

Dit verhaal verwonderd mij in ieder geval niet. Mijn broer had overburen met een slagerij waar hij goed mee bevriend was. Op een keer liep mijn schoonzus de ruimte in waar leverworst werd gemaakt. Ik zal hier hun verhaal niet herhalen, maar ze hebben jaren geen leverworst meer gegeten terwijl ze dat voordien wel deden. Je wilt niet weten wat daar allemaal in mee wordt doorgedraaid. En kijk naar de droge metworst, die harde stukken zijn meestal 'afvalvlees' o.a. uit de kop etc. Dat was al zo tentijde van de Udema ( fabriek te Gieten bestaat niet meer) worstjes. Dus wanneer je alles zou weten dan lust je waarschijnlijk de helft niet meer van voorbereid eten en worst.

Maar.......we lezen het, we zien het, we horen er over en toch gaan we naar Mc.Donalds en BurgerKing etc. want we hebben geen zin, geen tijd of voor werk onderweg en willen niet te duur eten of een dagje uit en willen niet koken. En....ik ben er net zo schuldig aan en doe er af en toe ook aan mee. Wel ben ik ervan overtuigd dat ook in andere grote restaurants waar je goedkoop /voordelig uit bent net zo goed af en toe geknoeit wordt.

gr.G.G.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Emmy75 schreef:
Wilmamazone schreef:Extra vitamine in grote hoeveelheden levert slechts dure plas op en ga zo maar door.
Dat ligt er deels wel aan over welke vitamines we hier praten. Een teveel aan bepaalde vitamines kan schadelijk zijn. Sommige vitamines zijn (beter) oplosbaar in vet en een teveel ervan worden deels opgeslagen in het lichaam. Anderen zijn weer meer oplosbaar in water en verlaten het lichaam weer als ze 'ongebruikt' blijven.

Desalniettemin ook hier geldt bijna alles waar 'te' voor staat is niet goed. Een mens kan zelfs een watervergiftiging krijgen en overlijden aan veel te veel water drinken in te korte tijd. Toch weet iedereen dat water (vocht) essentieel is voor het functioneren van het lichaam en weet iedereen dat men het niet lang vol kan houden zonder vocht.
Bijwerkingen van in water oplosbare vitamine C/ascorbinezuur (in de dagelijkse doses van meer dan 3 tot 6 g) zijn onder meer diarree en maagklachten. Het E-nummer van ascorbinezuur is E300.

Schramoo7 loopt dus niet echt risico met haar/zijn 1 gram per dag, maar het is evengoed nergens voor nodig. Schramoo7 denkt gezond bezig te zijn en adviseert zelfs met het grootste gemak anderen om vooral dezelfde weg in te slaan, terwijl hij/zij aantoonbaar niet zo gezond bezig is, integendeel.

Je hebt groot gelijk dat het al een goede leidraad is om alarmbellen te horen rinkelen bij alles waar 'te' voor staat, behalve bij tevreden voor zover ik weet.
Laatst gewijzigd door Wilmamazone op 19 feb 2012 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door ciske »

Chocomelk schreef:Ach ik eet wat ik oa lekker vind.
Wel eet ik met regelmaat groente en iedere dag fruit maar dat is
ook omdat ik het lekker vind.

En voor de rest zal het allemaal wel, volgens mij is er amper tot niets meer gezond wat we kopen in supermarkt.

Hier precies hetzelfde, zou niet weten waarom ik mij druk moet maken, je leeft maar ene keer als het goed is. :mrgreen:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ciske schreef:
Chocomelk schreef:Ach ik eet wat ik oa lekker vind.
Wel eet ik met regelmaat groente en iedere dag fruit maar dat is
ook omdat ik het lekker vind.

En voor de rest zal het allemaal wel, volgens mij is er amper tot niets meer gezond wat we kopen in supermarkt.

Hier precies hetzelfde, zou niet weten waarom ik mij druk moet maken, je leeft maar ene keer als het goed is. :mrgreen:

Juist, en sterven doen we allemaal.

Gesloten