LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] E-nummers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
schramoo7
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2007 11:39

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door schramoo7 »

poepelepepe schreef:
Chocomelk schreef:
poepelepepe schreef:Wel opvallend trouwens dat de meeste kritische opmerkingen over dit onderwerp gepost werden vóórdat de uitzending plaatsvond :D
Dat is niet gek he als dit de plaatsingsdatum was
van Tros Radar zelf :
17 feb 2012 13:31
Ja hehe! Ik heb het niet over de hoeveelheid berichten, maar over de TOON van die berichten.
Mee eens, ik heb nog weinig nuttigs behalve commentaar gehoord van je choco

Thea 550
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:13

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Thea 550 »

Ik ben erg blij dat u met het onderwerp E-nummers komt , Ik hoop dat het verboden wordt om al die troep in onze voeding te stoppen !! Maar als leek is het erg moeilijk ,om elke keer en elke product zo te controleren daar heb je een dagtaak aan . Dat is toch niet te doen als je voor een gezin boodschappen moet doen .

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Hans Heier schreef:Wat willen we nu met de e-nrs? Vanuit mijn professie weet ik dat dit een veilig en betrouwbaar systeem was; onder toezicht en gemakkelijk op te zoeken. Het voedsel is nog nooit zo veilig geweest!Maarr..... de (linkse) politiek, consumenten- en voedingsorganisaties (en tros Radar???) hebben in de afgelopen jaren daartegen een hetze ontketend. En een echte ondernemer zou geen ondernemer zijn als hij/zij zoekt (noodgedwongen) zoekt naar alternatieven. En dus....Maar nou is het weer niet goed. Wat willen we nu eigenlijk? De doorsnee consument wil nu eenmaal bedrogen worden. Want bijvoorbeeld puur gehakt verkleurt aan de lucht. Maar o wee, als die er niet lekker rood uitziet, want anders verkoopt het niet. En dus....Denk eens aan de geschilde appel, die bruin verkleurt enz.
En fabrikanten willen niet graag, dat de consument een voedselvergiftiging oploopt. Dus moeten er noodzakelijkerwijs additieven worden toegevoegd, zoals nitriet aan ham en bacon. En daar is niets mis mee!!! Met de hetze tegen de e-nrs zijn de consumenten van de regen in de drup gekomen. Dank zij.......vul maar in. Wordt vervolgd.
Ja laten we het ook eens hebben over de rol die de consument zelf in dit verhaal speelt.
En inderdaad, met een hetze tegen E-nummers schiet niemand wat op. Kritisch zijn/blijven is prima, maar vooral onnodige bangmakerij is zéér ongezond.
Laatst gewijzigd door Wilmamazone op 21 feb 2012 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door berend12 »

Goed dat er weer eens aandacht voor komt. Patienten die allergisch zijn voor bepaalde e-nummers (zoals kleurstoffen en conserveringsmiddelen) zijn gebaat bij duidelijke etikettering. Het gaat zeker niet om bangmakerij maar om het beschermen en goed informeren van de consument. Bij ernstige allergieen kan je in shock en erger raken. Mistige inhoudsdeclaraties moeten verboden worden.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

berend12 schreef:Goed dat er weer eens aandacht voor komt. Patienten die allergisch zijn voor bepaalde e-nummers (zoals kleurstoffen en conserveringsmiddelen) zijn gebaat bij duidelijke etikettering. Het gaat zeker niet om bangmakerij maar om het beschermen en goed informeren van de consument. Bij ernstige allergieen kan je in shock en erger raken. Mistige inhoudsdeclaraties moeten verboden worden.
Niet alleen mistige tekst -en in piepkleine lettertjes- op de achterkant zou verboden moeten worden, maar ook andere (reclame)tekst die misleidend kan zijn. Neemt niet weg dat we al een heel eind op de goede weg zijn en met onnodige bangmakerij doel ik in ieder geval meer op mensen die álle e-nummers in het verdomhoekje gooien en verkondigen dat het allemaal troep is, want dat is aantoonbaar niet zo.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door berend12 »

Waarmee zijn wij dan op de goede weg?
Ik vind het steeds moeilijker om in de supermarkt producten te vinden waar geen soja in zit. Dan staat er emulgator op verpakking maar dan weet je niet of het gemaakt is van soja of van iets anders.
Weet zeker dat patienten met allergieen minder medicijnen zouden gerbruiken als de etiketten helderder waren en er minder conserveringsmiddelen en kleurstoffen in het eten zaten.
Uiteindelijk is het ook in het belang van ons allemaal (zorgkosten etc.) als de supermarkt gezonder eten met minder onnodige toevoegingen en zonder bekende allergenen gaat verkopen.
Laatst gewijzigd door berend12 op 21 feb 2012 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

bonsito
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2012 09:53

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door bonsito »

Ik hoorde dat de Voedsel en Waren autoriteiten niet voldoende opletten en eigenlijk erg veel toelaten. Dit gaat over ons voedsel, je zou toch verwachten dat men juist daar wel erg strak naar kijkt.
Anders als bv het importeren van Planten uit verre landen, daar komt tegenwoordig dezelfde autoriteit (voedsel en waren) voor op bezoek bij de bedrijven en die kijken dan zo streng en letten op alles, de aarde, blad, verpakking, afgesloten ruimtes, speciale controle tafels etc.... prima dat ze dat doen hoor, ben ik het helemaal mee eens maar doe dat ook met ons voedsel.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

berend12 schreef:Waarmee zijn wij dan op de goede weg?
Ik vind het steeds moeilijker om in de supermarkt producten te vinden waar geen soja in zit. Dan staat er emulgator op verpakking maar dan weet je niet of het gemaakt is van soja of van iets anders.
Weet zeker dat patienten met allergieen minder medicijnen zouden gerbruiken als de etiketten helderder waren en er minder conserveringsmiddelen en kleurstoffen in het eten zaten.
Uiteindelijk is het ook in het belang van ons allemaal (zorgkosten etc.) als de supermarkt gezonder eten met minder onnodige toevoegingen en zonder bekende allergenen gaat verkopen.
Een beetje kort door de bocht. Dan zouden er b.v. ook geen pinda's meer verkocht mogen worden, want dat is een bekend, en mogelijk dodelijk, allergeen.
Als je dan toch bezig bent zouden logischerwijs óók o.a. alle wespen uitgeroeid moeten worden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door newmikey »

Nog een paar van die stofjes die in al het eten zitten en dodelijk kunnen zijn:
Sodiumchloride, Biwaterstofoxide, Ascorbinezuur

(Niet al te paranoide worden en een beetje kwaliteitsbewust is al een hele stap naar gezonder eten)

We kùnnen natuurlijk alle E-nummers uitbannen, maar of we dan gezonder worden van alle schimmels, bacteria en afbraakproducten die er in het voedsel komen, is ook nog maar de vraag.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door ciske »

bjmuller schreef:Wat heb jij over voor je gezondheid?!!?
Mensen weten tegenwoordig niet meer wat ze eten, als we maar niet te lang in de keuken hoeven te staan. (kant-en-klaar) En het liefste niet te gezond.

Het grootste gedeelte van de mensen sterft geen natuurlijke dood, ze vermoorden zichzelf door een verkeerde levenswijze!

Wil jij wel weten wat je eet??
http://www.slaaptgijnog.nl/slaaptgijnog/?page_id=1923

wat een massa hysterie .

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

newmikey schreef:Nog een paar van die stofjes die in al het eten zitten en dodelijk kunnen zijn:
Sodiumchloride, Biwaterstofoxide, Ascorbinezuur

(Niet al te paranoide worden en een beetje kwaliteitsbewust is al een hele stap naar gezonder eten)

We kùnnen natuurlijk alle E-nummers uitbannen, maar of we dan gezonder worden van alle schimmels, bacteria en afbraakproducten die er in het voedsel komen, is ook nog maar de vraag.
Ascorbinezuur?! Wat is daar mogelijk dodelijk aan volgens jou en waarom? En in welk eten zit dat dan in welke hoeveelheid?
Dat dit niet klopt weet ik uit mijn hoofd, die andere twee zou ik op moeten zoeken.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door newmikey »

Wilmamazone schreef: Dat dit niet klopt weet ik uit mijn hoofd, die andere twee zou ik op moeten zoeken.
Ascorbinezuur zit in grote hoeveelheden in sinaasappels.

:lol: :twisted:

Dank je wel, je hebt mijn vermoedens bevestigd!

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door angel1978 »

newmikey schreef:
Wilmamazone schreef: Dat dit niet klopt weet ik uit mijn hoofd, die andere twee zou ik op moeten zoeken.
Ascorbinezuur zit in grote hoeveelheden in sinaasappels.

:lol: :twisted:

Dank je wel, je hebt mijn vermoedens bevestigd!
:wink:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ascorbinezuur, ojee geen paprika's meer dan. Zit nog meer van dit spul in dan in sinaasappelen.
:mrgreen:

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

newmikey schreef:
Wilmamazone schreef: Dat dit niet klopt weet ik uit mijn hoofd, die andere twee zou ik op moeten zoeken.
Ascorbinezuur zit in grote hoeveelheden in sinaasappels.

:lol: :twisted:

Dank je wel, je hebt mijn vermoedens bevestigd!
Oh mijn hemel en dus ook in mandarijnen! Daar heb ik er gisteravond vier van opgegeten.
Het is een wonder dan dat ik nog leef, maar ik vroeg me al af waarom ik me vanmorgen niet zo lekker voelde.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door newmikey »

schramoo7 schreef: In de essentie gaat het erom om transparant en eerlijk te zijn over wat ze in ons eten stoppen.
Mee eens maar dat zijn ze toch ook? Het staat allemaal op het label, wij domme consumenten begrijpen het alleen niet altijd en het is ook niet altijd op uniforme manier gelabeld. De Kassa uitzending liet zien dat alle toevoegingen op de verpakking staan, zij het soms onder het E-nummer en soms met de stofnaam.
Gelukkig worden steeds meer mensen bewust over wat er met ons eten gebeurd. En daarom zijn de biologische winkels en producten en restaurants nu steeds meer in opkomst.
Het causaal verband ontgaat me. Oók in biologische winkels staan de E-nummers gewoon op de verpakking - er zitten misschien wat minder E-nummers in elk product maar er zijn producten die je simpelweg niet màg verkopen zonder conserveringsmiddelen, om maar eens wat te noemen.
Ik denk dat het belang van de farmaceutische industrie groot is. Ze hebben er geen baat bij dat de mensen zo gezond blijven, dus additieven zullen ze niet zomaar uit producten halen. Ze zijn ze zelfs aan het verhullen door geen E-nummers meer te gebruiken en andere benamingen. Of doen ze per ongeluk??? Laat me niet lachen.
90% van de E-nummers zijn helemaal géén producten van de farmaceutische industrie maar van de (petro)chemische industrie.[EDIT] of gewoon landbouwproducten.

Dit is gewoon ongeinformeerde bangmakerij van de ergste soort.


PS: Ooit wel eens een zure bom zonder methaancarbonzuur gegeten? Vies hè?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wilmamazone schreef:
Emmy75 schreef:Ascorbinezuur, ojee geen paprika's meer dan. Zit nog meer van dit spul in dan in sinaasappelen.
:mrgreen:
En ook nog een hele hoop diwaterstofmonoxide in dit soort producten heb ik inmiddels ontdekt.
Ik let altijd op de verpakking als dit erin zit, hoef ik het echt niet. :lol:

Maar even alle gekheid op een stokje, onder de juiste omstandigheden is zelfs dit toxisch.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Wilmamazone schreef:
Emmy75 schreef:Ascorbinezuur, ojee geen paprika's meer dan. Zit nog meer van dit spul in dan in sinaasappelen.
:mrgreen:
En ook nog een hele hoop diwaterstofmonoxide in dit soort producten heb ik inmiddels ontdekt.
Hoog tijd voor informatie. Diwaterstofmonoxide is een andere, weinig gebruikte benaming voor water:
http://nl.wiktionary.org/wiki/diwaterstofmonoxide

Teveel water drinken in een korte tijd -dan gaat het over liters- kan het lichaam niet verwerken en treed er watervergiftiging op die dodelijk kan zijn.

Ascorbinezuur is onlosmakelijk verbonden aan vitamine C/is daar in feite een voorstadium van. Als er ascorbinezuur in een produkt zit, wordt dit door het lichaam omgezet in vitamine C.

quote uit mijn post van 19 feb 2012 10:46:
Bijwerkingen van in water oplosbare vitamine C/ascorbinezuur (in de dagelijkse doses van meer dan 3 tot 6 g) zijn onder meer diarree en maagklachten. Het E-nummer van ascorbinezuur is E300.
Het is m.i. onmogelijk dat iemand via voedsel dagelijks meer dan 3 tot 6 gram binnen krijgt, want dat zou zelfs voor Holle Bolle Gijs een schier onmogelijke klus zijn.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door newmikey »

En dan nog Sodiumchloride, beter bekend als keukenzout, alsmede methaancarbonzuur (van de zure bommen), in de volksmond ook wel azijn genoemd.

Moraal van dit verhaal: "E-nummers" zijn niet gevaarlijk an sich, net als vele andere lichaamseigen en niet lichaamseigen stoffen die we dagelijks tot ons nemen. Het zijn de hoeveelheden die gevaarlijk zijn.

De meeste stoffen die bekend staan als "E-nummers" zijn redelijke normale stoffen die ook in de natuur tegenkomen of die vervaardigd zijn van natuurlijke stoffen. Kleine beetjes ervan helpen ons voedsel door het te beschermen tegen bederf, smaakverlies of besmetting met verschillende ziekmakers. Anderen, iets minder omstreden, zorgen voor behoud van kleur, vorm of consistentie.

Teveel van deze stoffen kan slecht zijn voor de gezondheid en het geniet dus de voorkeur te letten op een gevarieerd dieet met zoveel mogelijk verse bestanddelen.

Biologisch eten of natuurvoeding kàn een bewuste keuze zijn vanuit een bepaalde visie op hoe we met de natuur omgaan, het hoeft echter niet (on)gezonder te zijn dan "gewoon" voedsel.

Sterk geraffineerde of zwaar bewerkte producten en kant-en-klaar voedsel bevatten meestal veel grotere hoeveelheden van deze stoffen en je zal dus ook sneller veel hiervan binnenkrijgen. Eén van de meest gevaarlijke bestandelen/toevoegingen in kant-en-klaar of gemaksvoedsel en fastfood is echter géén E-nummer maar gewoon keukenzout - véél - en véél te véél zout.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wilmamazone schreef: Hoog tijd voor informatie.
Ik zette niet voor niets een :lol: erachter toen ik zei dat ik geen producten hoef met hatweeoo.
Wilmamazone schreef: Teveel water drinken in een korte tijd -dan gaat het over liters- kan het lichaam niet verwerken en treed er watervergiftiging op die dodelijk kan zijn.
Komt me bekend voor..19 feb 01:52
Emmy75 schreef:Een mens kan zelfs een watervergiftiging krijgen en overlijden aan veel te veel water drinken in te korte tijd.
Wilmamazone schreef: Het is m.i. onmogelijk dat iemand via voedsel dagelijks meer dan 3 tot 6 gram binnen krijgt, want dat zou zelfs voor Holle Bolle Gijs een schier onmogelijke klus zijn.
Mwah onmogelijk zou ik niet zo snel zeggen 3-6 kg paprika is best mogelijk in een dag. Mensen hebben wel meer verorberd in rare eet- en drink wedstrijden.

Gesloten