LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie bij Apple

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door duiner »

BBCS schreef:
adSolvendum schreef:
shop1 schreef:als je weet dat het problemen geeft, waarom koop je het dan toch ?
Dat is een goeie. Wat zich ook laat vertalen naar de wet. Het probleem hierbij is echter dat bij gelegenheid de verkoper die vertaalslag zal moeten maken, en daarbij en passant aan zal geven te weten dat hij troep verkoopt. Een soort catch 22, wat dan weer door de wetgever wordt vertaald naar mededelingsplicht gaat boven onderzoeksplicht. En zo blijft een circel altijd rond.
Er zijn inderdaad veel mensen die zich met kwaliteit, betrouwbaarheid, enz. bezig houden.

Er zijn ook hele volksstammen die dat totaal niet interesseert.
Zij kopen een Apple niet om de kwaliteit (of het gebrek ervan) maar om de design, ontwerp, enz.

Apple is zeer goed in nieuwe markten creëren, met design bezig houden.
Alleen vertaalt dat niet altijd in kwaliteit en betrouwbaarheid.

Mensen kopen een iPhone, niet om kwaliteit, prijs, duurzaamheid, maar om design, bling bling, uiterlijk, enz.
precies, het is weer een hype, om zo'n Apple te kopen

ik heb ooit eens per ongeluk een nieuwe mobiele telefoon in het water laten vallen ,
maar viel dat onder de garantie of service ?..
nee, want zij vonden dat ik het " expres" deed

wat moet je dan, dan ben je uitgepraat met hun !

ach, zo is er met al de nieuwe producten wel wat op te merken , qua service
gewoon er voorzichtig mee omgaan, dat is de remedie
.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

mhsmit schreef:Meer dan 1 jaar volledige garantie zou erg fijn zijn, maar ik vind niet dat Radar hier alleen Apple moet aanspreken, maar de complete computerindustrie. Dell en Acer geven meestal ook 1 jaar garantie. Door deze uitzending krijgen consumenten onterecht de indruk dat het alleen bij Apple zo "slecht' is geregeld.
Met alle respect, maar wat de consumentenorganisaties beweren, klopt niet.
Ook wat Radar zegt, klopt niet.

Men zegt dat de ondernemers onrechtmatig handelen en de wet overtreden door maar 1 jaar garantie te geven.
Dat vind ik persoonlijk een grove beschuldiging naar die ondernemers toe.
Een onterechte beschuldiging.

Nergens in de wetgeving staat dat een computer gedurende een langere periode probleemloos mee moet gaan.

Daarom geef ik ook steeds tegengas.

Wat de consumentenorganisaties steeds doen, en ook Radar, is steeds leugens vertellen.
Daar kan ik persoonlijk heel slecht tegen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

mhsmit schreef: Op de meeste computers die Dell en Acer verkopen zit ook standaard 1 jaar garantie. Bij deze bedrijven kan je, net als bij Apple, tegen bijbetaling kan je meer garantie bijkopen. Ik zag dat HP op de Envy Notebooks wel standaard 2 jaar garantie geeft.
Dat is volledig conform de Nederlandse Wetgeving.

Maar nee!
De consumentenbond is van mening dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan en dat verkondigen zij al een hele tijd.
En de andere consumentenorganisaties, Radar, Kassa en ook de verrotte organisatie (kampioen in omdraaien van de regels en gerechtelijke uitspraken), nemen die mening over.

Het gaat verdorie om een mening van de consumentenbond, niet om een wet!!!

De consumentenbond roept al jaren dat zij van mening zijn dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan, en nu zeggen veel organisaties dat de consument recht op 5 jaar garantie heeft, in plaats van 1 jaar wat de winkelieren geven.
En dat allemaal gebaseerd op de mening van de consumentenbond.

Maar de realiteit mag niet verteld worden!

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

BBCS
men kan hier zeggen / schrijven wat ze willen maar u heeft toch elke keer een hekel punt.
Wat ik bedoel,
natuurlijk kan zo ding kapot gaan de vraag is dan altijd, was het door fabricage fout of gewoon uit je knuisten laten vallen ?
En dan gewoon met onschuldig gezicht terug naar de winkelier ?

Omdat elk consument denkt dat zijn probleem uniek is,
gaat de consument er vanuit dat de winkelier hem zal helpen.
Maar dat is pech want,
de gemiddelde winkelier hoort jaarlijks honderden van dat soort kleine leugentjes.
Laatst gewijzigd door shop1 op 17 okt 2011 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Volgens de Nederlandse Wetgeving mag een winkelier 1 jaar garantie geven.

En waarom worden de winkelieren dan beboet?
Omdat zij aan de Nederlandse Wetgeving houden?

Nee, omdat zij niet naar de pijpen dansen van de consumentenorganisaties, die van mening zijn dat een winkelier gedurende de gemiddelde levensduur garantie moet verstrekken.
Ik dacht dat de consumentenautoriteit een onafhankelijke organisatie was. Maar het is gewoon een veredelde consumentenbond.

De consumentenautoriteit beboet winkelieren die maar 1 jaar garantie geven, terwijl de rechter bepaald heeft dat de algemene voorwaarden van die winkelieren niet deugen, omdat ongeacht een product non-conform is of buiten de garantie en wel conform, de klanten altijd een bepaald bedrag moeten betalen, waardoor voor de klanten die wel een terechte claim op de non-conformiteit doen, de drempel daardoor zo hoog gelegd wordt om een beroep de doen op de rechten die zij hebben.

Als in de koopovereenkomst staat dat er maar 1 jaar garantie op het product zit, de winkelier heeft aangegeven dat er maar 1 jaar garantie op zit, en de fabrikant dat ook vermeld heeft, zit er maar 1 jaar garantie op het product.

Als het product niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst (die tussen de koper en verkoper is afgesloten) had mogen verwachten of het product is niet volgens de koopovereenkomst geleverd, dan alleen is er spraken van non-conformiteit.
Non-conform betekent dus: niet volgens de koopovereenkomst.

Als iedereen zegt dat een product langer probleemloos mee moet gaan, wilt nog niet zeggen dat het ook zo is.

Ik kan hier echt zo ontzettend kwaad over worden.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik kan hier echt zo ontzettend kwaad over worden.
http://www.conflictenagressie.nl/?page= ... 8n%29iets!

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

BBCS,

Mijn vader van 94 jaar zei altijd: "sprak het recht maar eens recht"

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Jolijn »

Leo The Emperor schreef:
Ik kan hier echt zo ontzettend kwaad over worden.
http://www.conflictenagressie.nl/?page= ... 8n%29iets!
Geschreven door die vent van de Leen Bakker kast. 8)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

shop1 schreef: BBCS
men kan zeggen / schrijven wat ze willen maar u heeft toch elke keer een hekel punt.
Wat ik bedoel,
natuurlijk kan zo ding kapot gaan de vraag is dan altijd, was het door fabricage fout of gewoon uit je knuisten laten vallen ?
En dan gewoon met onschuldig gezicht terug naar de winkelier ?

Omdat elk consument denkt dat zijn probleem uniek is,
gaat de consument er vanuit dat de winkelier hem zal helpen.
Maar dat is pech want,
de gemiddelde winkelier hoort jaarlijks honderden van dat soort kleine leugentjes.
Ik hoorde steeds de tegenstrijdigheid van de organisaties, dat ik zelf de materie ben gaan induiken. Ik wilde weten wat nu waar is en wat niet waar is.
Ja, ik ken de wetboeken, ik ken de Europese Richtlijn.
Ik ken de rechten.

Via zelfstudie en autodidact heb ik de rechten bestudeerd.


Ik kan je zeggen dat de Nederlandse wetgeving niet werkt met de termijnen.

De Nederlandse wetgeving werkt volgens het systeem van de overeenkomst wat tussen de koper en verkoper is afgesloten, met daarbij de uitspraken en mededelingen van de verkopende partij en zijn voorverkopers (lees fabrikanten.)

De doelstelling daarvan is dat voor de koop de koper aan de verkopende partij al zijn wensen en eisen kenbaar maakt, en dat daaruit een overeenkomst komt.

Wat de consumentenorganisaties beweren, kan helemaal niet.
Wat is de verwachte levensduur? Die wordt nooit door de fabrikanten en winkelieren aangegeven. Kan ook niet.

Want die verwachte levensduurtabellen houdt geen rekening mee met hoe het product gebruikt wordt, hoe vaak van het product gebruik gemaakt wordt, de normale slijtage, enz. enz.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door duiner »

BBCS schreef: Dat is volledig conform de Nederlandse Wetgeving.

Maar nee!
De consumentenbond is van mening dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan en dat verkondigen zij al een hele tijd.
En de andere consumentenorganisaties, Radar, Kassa en ook de verrotte organisatie (kampioen in omdraaien van de regels en gerechtelijke uitspraken), nemen die mening over.

Het gaat verdorie om een mening van de consumentenbond, niet om een wet!!!

De consumentenbond roept al jaren dat zij van mening zijn dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan, en nu zeggen veel organisaties dat de consument recht op 5 jaar garantie heeft, in plaats van 1 jaar wat de winkelieren geven.
En dat allemaal gebaseerd op de mening van de consumentenbond.

Maar de realiteit mag niet verteld worden!
als ik een paar goedkope kousen koop, en die gaan kapot , dan hoor je mij niet

Maar het is allemaal zo verrekte duur, dat je er veel meer voor terug wilt krijgen !!
Dat is een heel normale reactie !

Maken ze het goedkoper ?.. dan zal je veel minder mensen horen zeuren

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

shop1 schreef:BBCS,

Mijn vader van 94 jaar zei altijd: "sprak het recht maar eens recht"
Het Nederlandse Wetgeving is zeer duidelijk en recht.
Maar het wordt door de diverse consumentenorganisaties heel krom gemaakt.

De wettelijke garantie is maar 6 maanden. Niet korter en niet langer.

Zegt een fabrikant dat een harde schijf zonder problemen 3 jaar mee zal gaan zonder kapot te gaan, dan dient hij dat ook na te komen.

Een fabrikant of winkelier kan nooit de keiharde garantie geven dat een harde schijf in 3 jaar kapot zal gaan.
Dus kan nooit tegen de consument gezegd worden dat de consument gedurende 5 jaar recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft als de harde schijf buiten de schuld om van de consument kapot gaat.

Staat ook totaal niet in de wetgeving.
Dat maken de diverse organisaties ervan.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

duiner schreef:als ik een paar goedkope kousen koop, en die gaan kapot , dan hoor je mij niet

Maar het is allemaal zo verrekte duur, dat je er veel meer voor terug wilt krijgen !!
Dat is een heel normale reactie !

Maken ze het goedkoper ?.. dan zal je veel minder mensen horen zeuren
Als de consument problemen heeft met de garantieperiodes, kopen zij toch een product waar minimaal 3 tot 5 jaar garantie op zit?
Mensen beginnen dan te mekkeren dat de prijzen zo duur zijn.

Als mensen een laptop willen en ze zijn het niet eens met 1 jaar garantie, dienen zij ook bij de koop niet akkoord te gaan met 1 jaar garantie, maar dienen zij een laptop aan te schaffen met standaard 3 jaar garantie.
Als mensen standaard 5 jaar garantie willen, dienen zij een laptop aan te schaffen met standaard 5 jaar garantie.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

duiner schreef:als ik een paar goedkope kousen koop, en die gaan kapot , dan hoor je mij niet
Maar het is allemaal zo verrekte duur, dat je er veel meer voor terug wilt krijgen !!
Dat is een heel normale reactie !
Maken ze het goedkoper ?.. dan zal je veel minder mensen horen zeuren
:?:
Zeuren zit de hollander in het bloed.
Serieus,
de winkeliers zouden de koppen bij elkaar moeten steken richting die consumenten juffies.
Want anders loopt dit echt uit de hand en blijft er straks geen kleine winkelier meer over, maar alleen nog de grote ketens.
En hoe dat afloopt, dat zien we heden met banken.
Laatst gewijzigd door shop1 op 17 okt 2011 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

NewEppo
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2011 21:44

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door NewEppo »

Heerlijk populistische uitzending weer van Radar. De getoonde PowerBook (laatste productie in 2008) en een witte iMac (laatste productie in 2007) zijn minstens 2 jaar buiten fabrieksgarantie... Hoe kan een zichzelf respecterende producent/omroep op basis daarvan een programma maken!? Waren er soms geen recente 'probleemgevallen'? ;-)

Maar het is op zich een relevant onderwerp die zich niet alleen toespitst op Apple maar alle producten met 1 jaar fabrieksgarantie. Alleen Apple is zo lekker actueel. Nog één keer dan maar; om te beginnen eist de Nederlandse wetgever minimaal 6 maanden fabrieksgarantie. Dus de meeste fabrikanten zitten op het dubbele. Mooi toch? In die periode ligt de bewijslast bij de fabrikant. Maar het kan zijn dat je zelfs in het eerste jaar geen gratis reparatie krijgt als de fabrikant het tegendeel kan aantonen; b.v. koffie in het apparaat. Dus op zich hebben de verkopers in de winkels gelijk; er is namelijk een verschil tussen 'fabrieksgarantie' en de aansprakelijkheid voor fabrieksfouten.

Dan het Europees en Nederlands consumentenrecht; Nederland beperkt aansprakelijkheid voor fabrieksfouten niet tot 2 jaar zoals Europa voorschrijft maar gaat verder. Echter - door Radar voor het maximale effect vergeten - na 6 maanden (1 jaar bij Apple) ligt de bewijslast volgens de wetgever bij de consument; wie vraagt bewijst. Dus alleen als je kunt aantonen dat het een fabrieksfout betreft draait de dealer of fabrikant op voor (een deel van) de reparatiekosten. Laat dat nou best lastig en kostbaar zijn bij een complex product als een computer. Er zijn veel andere oorzaken mogelijk dan een fabrieksfout. Een fabrieksfout zal zich vermoedelijk eerder manifesteren.

Garantieverlenging bijkopen is dus wel degelijk zinvol; dan hoef je je over een langere periode geen zorgen te maken over de bewijslast - die ligt zo nog steeds bij de fabrikant.

heeksbleek
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 nov 2007 23:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door heeksbleek »

Wat hebben veel mensen lange stukken tekst nodig zeg, hoe komt dat toch ?
Als goed bedrijf wil je zo niet op de TV komen. Kennelijk maakt Apple rommel-producten als je het gedonder over garantie door de jaren heen op de diverse fora leest. Stom van ze.

Sinds 1992 heb ik nog nooit binnen 5 jaar dat soort gedoe met een Windows PC of laptop gehad, na die 5 jaar kwam er meestal iets nieuws vanwege technische vooruitgang.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door adSolvendum »

BBCS schreef:Men zegt dat de ondernemers onrechtmatig handelen en de wet overtreden door maar 1 jaar garantie te geven.
Ik ben erg benieuwd naar wie dit zegt, kunt u mij van een linkje voorzien?
Of betreft dit een grove beschuldiging aan 'men'?
BBCS schreef:Nergens in de wetgeving staat dat een computer gedurende een langere periode probleemloos mee moet gaan.
Er staat ook nergens dat een computer gedurende een kortere periode probleemloos mee moet gaan.
Het gebruik van de term 'langere periode' an sich levert al een probleem op, dit is een subjectief begrip. Vandaar dat wij in Nederland hebben besloten dat de rechter dit dan maar moet invullen, aan de hand van de aard van de zaak, de door de verkoper en / of diens voorloper gedane mededelingen omtrent de zaak voor de koop van de zaak, en het door u als uiterst vaag ervaren criteria 'eigenschappen waarvan de koper de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen' en 'eigenschappen die voor een normaal gebruik nodig zijn', criteria die schreeuwen om invulling, aan de hand van onder meer de in het verkeer gebruikelijke opvattingen.
En laat nu net een 'langere' levensduur voor bepaalde zaken een in het verkeer gebruikelijke opvatting vertegenwoordigen, ondanks dat dit uw goedkeuring niet kan verdragen. En laat dit gegeven nu door rechters vertaald worden naar een aantal jaren, daar doet uw in diverse topics bestempelen van rechters met bewoordingen welke steevast tot incompetent strekken niets aan af.
7:6a lid 1 BW schreef:Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.
Dit is dwingend recht igv. een consumentenkoop, bedingen welke er toe strekken dit aan te tasten zijn derhalve onrechtmatig.

De wet biedt de consument-koper rechten vanuit het conformiteits beginsel. Deze rechten worden wel 'wettelijke garantie' genoemd. Het conformiteits beginsel behelst het overeenstemmen van het gekochte, ofwel conform zijn, met de overeenkomst. De criteria gehanteerd dit te bepalen worden beschreven in 7:17 BW, en zijn iets meer omvattend dan hier zo links en rechts weergegeven. Ook het conformiteits beginsel is igv. consumenten-koop van dwingend recht. Ten gevolge van het hiervoor geciteerde 7:6a lid 1 BW bestaan de rechten vanuit het conformiteitsbeginsel altijd, en kunnen deze niet worden aangetast.

De wet geldt voor consumenten, maar ook voor verkopers. De wet in casu beoogt de consument bescherming te bieden, omdat de wetgever hiertoe noodzaak zag. De wet voorziet ook in gevallen waarbij het defect de consument aan te rekenen valt ('normaal gebruik'), enkel de bewijslast hiervoor ligt het eerste half jaar na de koop bij de verkoper. Wanneer iemand zijn iPad als schep gebruikt, zal deze hiervan de sporen dragen, en zal het de verkoper derhalve niet zwaar vallen gebruik waar bij overeenkomst niet in was voorzien aan te tonen.
Wanneer een consument uit hype-gevoeligheid een iProduct aanschaft kan dit niet de rechten van deze consument aantasten waar de wet in voorziet. De wet geldt immers voor iedereen, hype gevoelig of niet. Vandaar ook de wijze van verwoorden van bijvoorbeeld 'De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen'. De koper moet niet bij de koop bepaalde verwachtingen hebben, maar mag deze hebben, ofwel ongeacht de reden tot koop mag elke koper van een bepaalde zaak dezelfde verwachtingen koesteren.

De wet welke beoogt de consument te beschermen bij het aangaan van koopovereenkomsten almaar uit proberen te leggen vanuit het standpunt van een verkoper, in faveur van de verkoper, gaat volledig voorbij aan wat die wet als voornoemd beoogt te bewerkstelligen.

Overigens mag van een auto-didact wel worden verwacht dat deze op zijn minst het begrijpend lezen beheerst. Deze auto-didact zou dan niet tot uitspraken komen als:
BBCS schreef:De wettelijke garantie is maar 6 maanden. Niet korter en niet langer.
Van een auto-didact mag ook wel worden verwacht dat het studeren van rechten blijkt uit wat deze persoon te melden heeft, en dit studeren geen verduidelijking behoeft middels vermelding.

@NewEppo
Die bewijslast bij de verkoper zijn al aardig wat topics over vol geschreven, waarvan een substantieel deel mbt. Apple producten, waarbij Apple simpeweg arbitrair stelt en dit als bewijs ziet. Het klinkt dus leuk, zo'n verlengde garantie, en dat daardoor de bewijslast langere tijd bij de verkoper blijft (wat ik overigens betwijfel), in de praktijk wordt deze bewijslast i.i.g. buiten rechte kennelijk nogal eens afgedaan met het 'eigen schuld' principe. Dit noopt dan tot de conclusie dat een dergelijke verlengde garantie niet veel toevoegt aan de rechten waarin de wet reeds voorziet, zeker wanneer de garantieverstrekker de bewijslast niet bij overeenkomst op zich neemt.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Shine »

Iedereen heeft een beetje gelijk en een beetje ongelijk.
Tot 6 maanden is het volkomen duidelijk. De periode daarna (tot 2 jaar volgens EU richtlijn) maakt het al wat duisterder. Al was het maar omdat je dergelijke zaken niet zwart/wit kunt stellen. Het is afhankelijk van het product en wat je van een dergelijk product mag en kunt verwachten. Alsook: hoe is er mee omgegaan. Bij normaal gebruik mag een computer (zeker niet een Apple) binnen een termijn van 2 jaar defect gaan, of defecten vertonen.
Wat mij het meest stoort in het filmpje is dat de verkopers zich verschuilen achter de fabrikant. En precies hier slaan de verkopers de plank mis.
Verkopers van computersystemen verwijzen voor garantie nogal eens door naar de fabrikanten van de onderdelen. Je kunt als consument wel je voordeel doen met de fabrieksgarantie maar het is niet de bedoeling dat de verkoper zich achter die garantie verschuilt. De koper heeft alleen een overeenkomst met de verkoper, niet met diens leverancier. Het is de verkoper die moet zorgen voor vervanging of reparatie van een defect product
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279

http://www.eccnl.eu/page/nl/themas/Kopen-in-de-EU

http://www.judex.nl/rechtsgebied/consum ... koop_-.htm



Dunkt me dat de aangereikte links met info voor zichzelf spreken m.b.t. deze materie!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Shine schreef:Wat mij het meest stoort in het filmpje is dat de verkopers zich verschuilen achter de fabrikant. En precies hier slaan de verkopers de plank mis.
Verkopers van computersystemen verwijzen voor garantie nogal eens door naar de fabrikanten van de onderdelen.
Als de winkelier de dezelfde garantieperiode hanteert als de fabrikant, is daar niets mis mee.

Als op een Acer 1 jaar garantie zit en de winkel geeft de klant ook maar 1 jaar garantie, is daar niets mis mee.

Natuurlijk mag de verkoper de consument doorverwijzen naar de fabrikant, de verkoper blijft wel het aanspreekpunt voor de consument en blijft ook aansprakelijk voor wat er gebeurd. De wet verbied het niet.

Wat veel vaker voorkomt is dat de winkelier het product terug stuurt naar de fabrikant. Het voordeel daarvan is dat de winkelier bij de fabrikant ook garantie heeft (dan ook bijna geen kosten heeft) en dat de fabrikant meer expertise in huis heeft van het product, dan de winkelier dat heeft.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

Shine
Verkopers van computersystemen verwijzen voor garantie nogal eens door naar de fabrikanten van de onderdelen. Je kunt als consument wel je voordeel doen met de fabrieksgarantie maar het is niet de bedoeling dat de verkoper zich achter die garantie verschuilt. De koper heeft alleen een overeenkomst met de verkoper, niet met diens leverancier. Het is de verkoper die moet zorgen voor vervanging of reparatie van een defect product
Sorry, maar wat is daar nou mis mee ?
Voorbeeldje uit de praktijk niet vanuit de letters op papier ?
Je ding is kapot en je gaat naar de winkel.
De winkel zegt, u kunt snelste zelf opsturen naar de reparatie afdeling.
U zegt, Dat wil ik niet want ik heb recht, bent u helemaal :twisted:
De winkel neemt het product in en zet deze in het magazijn.
Daar ligt het vervolgens 2 tot 5 dagen alvorens het alsnog naar de zelfde reparatie afdeling wordt verstuurd.
U wil echt niet weten wat er in die 3 - 5 dagen met uw ding in dat magazijn gebeurt.
Zelfde verhaal op de terug weg.
Persoonlijk zou ik liever zelf opsturen of zelf gaan brengen.
Maar achja moet je wel zelf die 6,75 portikosten betalen.
Tis toch allemaal triest wij hollanders.
Laatst gewijzigd door shop1 op 18 okt 2011 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

Wel hoogedelgestrenge confrère adSolvendum,
Wat ik jammer vindt dat u met minachting toe spreekt.
Doe normaal man ( citeer hier een blonde vetkuif ) :lol:

BBC heeft een heel goed punt,
kan je wel blind en halsstarrig conform de letter vd wet vol blijven houden, maar dit geeft continu discussie tussen consument en verkoper. Dit gaat in de praktijk nooit werken,
nu niet, toekomst niet en zelfs met 100x juffies van consuwijzer ook niet.
Binnen het dagelijks verkeer tussen personen, zijn de regels voor alle partijen onduidelijk en onwerkbaar.

Gesloten