LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inspectie voor de Gezondheidszorg

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Hanz:
Klachtencommissies kunnen simpelweg niet onafhankelijk zijn aangezien die worden gevormd door collega's van de "omstreden" collega.
Hoe kan het dan dat b.v. de voorzitter van de klachtencommissie van mijn ZH een advocaat was, die aantoonbaar op geen enkele manier verbonden was aan het betreffende ZH?

Vervelende ervaringen door onnodige foutjes tot en met regelrechte blunders geven evengoed niemand het recht om te gaan generaliseren/alle zorgverleners over een kam te scheren. Ik heb ook de nodige zorgverleners meegemaakt die een lintje zouden verdienen in plaats van een schop onder hun dinges.

Verder is het zo dat Nederland de beste zorg kent van heel Europa en zelfs beter is dan in b.v. Amerika. Neemt niet weg dat bij ons nog heel wat te verbeteren valt, maar er zou ook eens vaker een boterham tevredenheid gegeten mogen worden.

http://www.kiesbeter.nl/patienteninform ... fault.aspx

Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector (WKCZ)

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

Dat is geen smaad en laster want wij hebben nl zelf net de ervaring dat men niet eerlijk is. Overigens zeg ik niet dat alle instanties dit doen maar de meeste. Maar het lijkt wel of jij deze instanties aan het verdedigen bent. Voel jij je persoonlijk aangesproken of iets dergelijks? Jij roept laster en smaad dat is pas laster en smaad. Niemand is bij naam genoemd en het betreft ervaringen...... Nog even voor alle duidelijkheid er is met ons dossier geknoeid, dit is bewezen en ook dit wordt van tafel geveegd.....Dat is toch vrij ernstig????? Mbt de klachtencommissie/klachtencoordinator van het betreffende ziekenhuis: die zegt ga maar naar het tuchtcollege, wij doen er verder niets mee.
Klachtencommissies kunnen simpelweg niet onafhankelijk zijn aangezien die worden gevormd door collega's van de "omstreden" collega.



En dit is helaas ook onze ervaring.....In ieder geval twee forumgenoten die dezelfde ervaringen hebben......

Maar wilmamazone: als jij een forumgenoot bent die alleen maar andere forumgenoten wil belemmeren in hun mening, waarom kijk je dan naar dit soort onderwerpen. Om anderen monddood te maken?? Het is al netjes dat wij geen namen noemen of het betreffende ziekenhuis....

En wilmamazone nog iets dat jij roept: nederland heeft de beste zorg van nederland: wie zegt dat??? Vind jij dat? Of roep jij nu ook zomaar iets waarmee je andere gedupeerden mee tegen de enkels trapt. Onderbouw deze opvatting eens....Scheer jij nu ook niet de zorgverleners over een kam?? Generaliseer je nu zelf niet? Ken jij alle zaken of klachten dan?

hanz
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:57

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door hanz »

Dag Wilma,

Met advocaten heeft een klacht bij de klachtencommissie van een ziekenhuis weinig te maken aangezien het veelal een medische klacht betreft. En van medische zaken hebben advocaten over het algemeen weinig kaas gegeten.
En er zal geen commissie zijn die tegen advocaat "Piet" zegt: "Piet, we hebben de zaak medisch vernaggeld. Kun jij onze fouten ff medisch/juridisch zo manipuleren dat de patient geen poot meer denkt te hebben om op te staan?

En die "boterham met tevredenheid" raad ik je niet aan. Daar zit nl alleen een schraapje magarine op en geen beleg. En die eten we al vaak genoeg als het letselschadezaken betreft.

Fijne zondag verder.

Groet,

Hanz

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Boertje vB:
En wilmamazone nog iets dat jij roept: nederland heeft de beste zorg van nederland: wie zegt dat??? Vind jij dat? Of roep jij nu ook zomaar iets waarmee je andere gedupeerden mee tegen de enkels trapt. Onderbouw deze opvatting eens....Scheer jij nu ook niet de zorgverleners over een kam?? Generaliseer je nu zelf niet? Ken jij alle zaken of klachten dan?
Ik roep nooit zomaar wat:
http://cryptocheilus.wordpress.com/2010 ... n-de-wand/

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Hanz
19 feb 2012 12:48
Artsennet staat voor eigen parochie te preken. En de realiteit/succersrate van de opmerking dat mensen maar naar een klachtencommissie of tuchtrechter moeten gaan is op z'n minst twijfelachtig.

Klachtencommissies hebben nu eenmaal ..(..)
Het moge inmiddels duidelijk zijn dat Arie C. Nieuwenhuijzen Kruseman, voorzitter artsenfederatie KNMG niet voor eigen parochie preekte, maar duidelijk weergaf wat de taken van de IGZ zijn en wat niet. De IGZ maakt onderdeel uit van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en staat los van artsenfederatie KNMG.

Neemt niet weg dat iemand van KNMG van mening mag zijn dat het meldpunt van Nationale ombudsman en Tros Radar de rol van IGZ onduidelijker maakt en eerder zal leiden tot meer verwarring over de mogelijkheden en taken van de inspectie en dat daar niemand mee geholpen is. Hij zegt verder in zijn column http://knmg.artsennet.nl/Dossiers/Colum ... : 'De Ombudsman zal met het zwartboek van de klachten die via zijn meldpunt binnenkomen immers niet dat kunnen bewerkstelligen wat de burger verwacht: behandeling van zijn of haar individuele klacht. Dat is de taak van de IGZ nu eenmaal niet.'

http://igz.nl/actueel/veelgestelde-vrag ... index.aspx

Vragen over klachten

*Ik wil een klacht indienen over de geleverde zorg, waar kan ik dat doen?
*Hoe onafhankelijk is een klachtencommissie ?
*Hebben de leden van de klachtencommissie een geheimhoudingsplicht?
*Waarvoor kan ik bij een klachtenfunctionaris of klachtenbemiddelaar terecht?
*Wie kan mij helpen bij het indienen van mijn klacht?
*Kan ik bezwaar indienen als mijn klacht ongegrond wordt verklaard?
*Wat is de taak van de Inspectie voor de Gezondheidszorg bij klachten ?
*Wat wordt er geregeld in de Wet klachtrecht cliënten zorgsector?
Wat is de taak van de Inspectie voor de Gezondheidszorg bij klachten ?

De Inspectie voor de Gezondheidszorg behandelt geen individuele klachten. U kunt bij de inspectie ook geen bezwaar maken tegen de uitspraak van de klachtencommissie. Wanneer de klachtencommissie een klacht gegrond verklaart en vindt dat een zorgaanbieder geen of onvoldoende maatregelen treft, dan is de klachtencommissie verplicht dit te melden bij de inspectie. Wanneer u van mening bent dat zorgaanbieder zich niet houdt aan de wettelijke regels voor een klachtregeling kunt u dit zelf melden. Als u een signaal af wil geven over de zorg kunt u dit ook melden aan de inspectie. Meer informatie hierover op de pagina Melden als privé-persoon.

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

Wilma,

Maar waarom ben jij zo informatief en defensief? Laat anderen in hun waarde. Je hebt je punt gemaakt en niet iedereen is het daar mee eens. Dat is altijd zo....

Mijn ervaringen zijn slecht en die van jou niet. Duidelijk toch? Ieder moet hier op het forum zijn verhaal kunnen doen. Maar dat houdt niet in dat we het met jou eens moeten zijn.

Peter6678
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2011 23:44

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Peter6678 »

Artsen in de Gezondheidszorg gooien hun eigen glazen in door hun laf en asociaal optreden. Ze zijn goed in manipuleren, frauderen, de schuld afschuiven en valse spelletjes maar het rammelt van de foute diagnoses. In tv programma’s doen ze zich heel menselijk en vriendelijk voor maar de praktijk is totaal anders, het blijken duivels. Op meerdere forums blijkt nu wel duidelijk dat het een structureel probleem is. Overal worden patiënten asociaal en onbeschoft door artsen behandeld, vooral als er sprake is van fouten en medische missers. Nog steeds worden medische missers niet gemeld, niet vermeld en zelfs niet hersteld en komen hierdoor mensen in de ziektewet en WAO-WIA terecht. Een heleboel wao-ers en wia-ers weten dus niet dat ze door een medische misser ziek zijn geworden en misschien zelfs nog te herstellen zijn! Alle artsen weten van deze werkwijze af en doen hier aan mee en dus ook de inspectie, die spelen het criminele spelletje gewoon mee.
Oplossingen: minder artsen en een hoger eigen risico zodat mensen niet zomaar in handen vallen van de zogenaamde hulpverleners, salarissen fors naar beneden gelijk trekken met omliggende landen, artsen in nederland verdienen veel te veel vergeleken met de kwaliteit die ze leveren. Het begint steeds meer op een oplichtersbende te lijken die zoveel mogelijk aan de zieke wil verdienen en die zelfs mensen ziek houdt om er aan te verdienen. De grootste voortdurende doofpot ooit..!

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

Je neemt mij de woorden uit de mond Peter.

Ik ben het roerend met je eens......

Veluwebrouwerij
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 feb 2012 20:14

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Veluwebrouwerij »

Gisteren zond ik een berichtje aan jullie doch ik weet niet of het bij jullie is aangekomen.
Ik heb nog een aanvulling:
De instelling zou mij helpen door de zaken verder in de soep te laten lopen en dan te stellen dat ik niet toerekeningsvatbaar enz zou zijn. Dit gedrag stuit mij tegen de borst, aangezien ik nog enige vorm van normbesef heb. Ik heb fouten gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat ik weg moet lopen voor de problemen die ik veroorzaakt heb. Ik wordt willens en wetens aangezet tot het doen van handelingen die niet door de beugel kunnen. Als ik dement zou zijn, zou ik mij voor kunnen stellen dat men alles op zijn beloop laat en op basis van een piepsysteem reageert, maar omdat ik normbesef heb wil dat niet zeggen dat men mijn handelingen wil laten verrichten die niet door de beugel kunnen.

Laar mij even weten wat jullie e-mailadres is voor het verzenden van de opsomming voor de ombudsman

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door ciske »

Artsen in de Gezondheidszorg gooien hun eigen glazen in door hun laf en asociaal optreden. Ze zijn goed in manipuleren, frauderen, de schuld afschuiven en valse spelletjes maar het rammelt van de foute diagnoses
Hiermee bedoel je dus alle artsten, wat zal jij het moeilijk hebben als je hulp nodig hebt als er geen vertrouwen is.

Alsnog niet elke arst is een schoft!!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ciske schreef:
Alsnog niet elke arst is een schoft!!

Juist !
Ik ken geen enkele schofterige arts, gelukkig.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Veluwebrouwerij schreef:Ik wordt willens en wetens aangezet tot het doen van handelingen die niet door de beugel kunnen.
:?: :?: :?:

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

Alsnog niet elke arst is een schoft!!
Ben ik met je eens maar degenen die het niet goed doen, doen het echt niet goed. Geef je fout toe en zoek een oplossing met je patient.
Deze artsen maken dat hun vakbroeders die wel hun best doen, ook uit een soort zelfbescherming door patienten/clienten worden gewantrouwd. Vergeet niet dat als je een slechte ervaring hebt zoals wij hebben gehad, het vertrouwen in artsen een deuk krijgt. Je weet dan niet meer wie je moet geloven. En als de arts die het betreft, gaat liegen is het einde helemaal zoek. Dus zouden de artsen die gemotiveerd en goed werk leveren, een commissie moeten samenstellen om de vakbroeders die het beroep een slechte naam geven, aan te spreken op hun gedrag en desgewenst een sanctie opleggen of in een erg geval ontheffen uit de functie. Mijn ervaring is dat het tuchtcollege dit niet doet.......Zo haal je de rotte appels uit de mand en daar is iedereen bij gebaat.

Peter6678
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2011 23:44

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Peter6678 »

Chocomelk schreef:
ciske schreef:
Alsnog niet elke arst is een schoft!!

Juist !
Ik ken geen enkele schofterige arts, gelukkig.
Zolang er geen sprake is van een medische misser zijn alle artsen poeslief. Maar als er fouten worden gemaakt worden artsen duivels, alle artsen gaan dan liegen, bedriegen en frauderen waar de patiënt de dupe van wordt. De eerder o zo vriendelijke arts(ook de huisarts!) wordt dan een vijand en een hypocriete hulpverlener. Er is echt iets grondig mis met de artsenorganisaties in de Gezondheidszorg :evil: :evil: :evil: :evil: .

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door ciske »

Zolang er geen sprake is van een medische misser zijn alle artsen poeslief. Maar als er fouten worden gemaakt worden artsen duivels, alle artsen gaan dan liegen, bedriegen en frauderen waar de patiënt de dupe van wordt. De eerder o zo vriendelijke arts(ook de huisarts!) wordt dan een vijand en een hypocriete hulpverlener. Er is echt iets grondig mis met de artsenorganisaties in de Gezondheidszorg
Helaas komt dat voor ja...maar nogmaals niet elke arts is zo of een schoft , dat is voor sommigen aan de orde maar niet voor alle artsen.

Peter6678
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2011 23:44

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Peter6678 »

ciske schreef:
Zolang er geen sprake is van een medische misser zijn alle artsen poeslief. Maar als er fouten worden gemaakt worden artsen duivels, alle artsen gaan dan liegen, bedriegen en frauderen waar de patiënt de dupe van wordt. De eerder o zo vriendelijke arts(ook de huisarts!) wordt dan een vijand en een hypocriete hulpverlener. Er is echt iets grondig mis met de artsenorganisaties in de Gezondheidszorg
Helaas komt dat voor ja...maar nogmaals niet elke arts is zo of een schoft , dat is voor sommigen aan de orde maar niet voor alle artsen.
Artsen zeggen "het zijn maar een paar mensen die ontevreden zijn en klagen". gaat wel om duizenden per jaar die of overlijden of permanent letsel oplopen. Omdat het overgrote deel van de mensen tevreden is wordt de 'enkele' klagers opzettelijk genegeerd, dit geven artsen zelf toe. Slachtoffers van medische missers worden door artsen gepest en ziek gehouden. Dat heet machtsmisbruik. Zolang er geen oplossing komt voor de medische missers blijven artsen onbetrouwbaar, a-sociaal en crimineel. Een slecht bedrijf om in te werken.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Peter6678 schreef:Zolang er geen oplossing komt voor de medische missers blijven artsen onbetrouwbaar, a-sociaal en crimineel. Een slecht bedrijf om in te werken.
Ga naar een ander land ofzo verhuizen waar de artsen wel te vertrouwen
zijn, je doet hier telkens net alsof alle artsen niet te vertrouwen
zijn, a-sociaal en crimineel zijn.

Bah bah !

Wat zul jij je rot voelen als jij een arts moet bezoeken ivm dat je iets
mankeerd zeg en al met die gedachte bij de arts binnen stapt.

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

Ga naar een ander land ofzo verhuizen waar de artsen wel te vertrouwen
zijn, je doet hier telkens net alsof alle artsen niet te vertrouwen
zijn, a-sociaal en crimineel zijn.

Bah bah !

Wat zul jij je rot voelen als jij een arts moet bezoeken ivm dat je iets
mankeerd zeg en al met die gedachte bij de arts binnen stapt.
Als je slechte ervaringen hebt met een arts dan is het idd niet fijn als je ziek wordt en weer naar een arts moet. Die ervaringen hebben wij ook. Verhuizen lijkt me een onzinnig voorstel: er moet gewoon meer openheid komen over fouten die sommige artsen maken. Die openheid geeft een duidelijke weergave van het percentage klachten, de inhoud van de klachten en ook welke artsen verzaakt hebben. Dan ben je in staat om de zorg te verbeteren waar nodig.

Peter6678
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2011 23:44

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Peter6678 »

10 manieren om medische fouten onder tafel te werken.
Gezien het beperkte aantal medische fouten, dat boven tafel komt (enkele honderden per jaar), gaat het grootste deel ervan onder tafel. Uit informatie blijkt, dat er veel manieren zijn om medische fouten onder tafel te werken. Bij een medische fout worden vaak meerdere manieren gebruikt om de medische fout onder tafel te werken. Let ook op de rol van de Medisch Tuchtcolleges en de Inspectie Volksgezondheid:
1. Medische fout wordt door de betrokken arts en zijn team van verpleegsters en assistentes zelf onder tafel gewerkt
2. Artsen houden elkaar hand boven hoofd
3. Papegaaien advies bij second opinion door andere arts
4. Onjuist of geen medisch onderzoek
5. Manipuleren van medische foto’s zoals MRI scan en/of ander medische onderzoek
6. Geen medische behandeling van slachtoffer
7. Vervalsen van het medisch dossier
8. Psychiatriseren van medische slachtoffers bij blijvende klachten
9. Straffen en belonen van collega artsen
10. Gedogen en wegwerken van medische fouten door Medische Tuchtcolleges en Inspectie Volksgezondheid
Let op, deze praktijken gebeuren door artsen die gezworen hebben ten dienste van de medemens te werken!

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

1. Medische fout wordt door de betrokken arts en zijn team van verpleegsters en assistentes zelf onder tafel gewerkt
2. Artsen houden elkaar hand boven hoofd
3. Papegaaien advies bij second opinion door andere arts
4. Onjuist of geen medisch onderzoek
5. Manipuleren van medische foto’s zoals MRI scan en/of ander medische onderzoek
6. Geen medische behandeling van slachtoffer
7. Vervalsen van het medisch dossier
8. Psychiatriseren van medische slachtoffers bij blijvende klachten
9. Straffen en belonen van collega artsen
10. Gedogen en wegwerken van medische fouten door Medische Tuchtcolleges en Inspectie Volksgezondheid
Let op, deze praktijken gebeuren door artsen die gezworen hebben ten dienste van de medemens te werken!
Wij hebben al deze handelingen met lede ogen aan moeten zien. Wij hebben ook in ons geval meegemaakt dat er vervalsingen in het dossier zijn aangetroffen en dat relevante informatie waaruit blijkt dat wij in ons gelijk stonden, achterwege werd gelaten door het reg. med. tuchtcollege te Groningen. Het is een systeem dat op ''democratische'' wijze tot stand is gekomen doch iedereen dient zich te realiseren dat het systeem van klachtenbehandeling in de meeste gevallen een wassen neus is en alleen dient om de indruk te wekken dat je als ontevreden patient jouw ongenoegen kan uiten en daar op objectieve wijze door deskundigen naar zal worden gekeken. Wij zijn enorm geschrokken van de hoeveelheid manipulatietechnieken er niet allemaal uit de kast zijn getrokken om onze rechtmatige klacht (het verzaken van de zorgplicht) als sneeuw voor de zon te doen verdwijnen. Dus ik ben het roerend eens met Peter 6678.

Gesloten