LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvangtoeslag

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Chocomelk schreef:
Teunbosseman schreef:

Diezelfde boekhouding bepaalt wel voor een deel de uurprijs WAARDOOR het niet meer betaalbaar is.

Ben niet bekend met het uurtarief van de kdv;s bij jullie in de buurt maar in 2011 was het bij mij nog onder de 6 euri, 2012 ( helaas ) wel naar 6,36 gegaan ( max bl tarief ) maar als ik de tarieven hoor van elders in het land + 7 a 8 euro en dan niet eens een fruitje erbij.....dan wordt het pas duur voor ouders opdat boven de 6, 36 dit voor eigen rekening komt.

En daarom --> uurtje factuurtje -


Ja oke daar zit wel waarheid in.

Hoeveel uur is jou kind(eren) op de KDV en voor hoeveel uur
moet jij betalen ?

T/m 2011 moest ook ik voor een hele dag betalen, opzich was niet zo'n probleem opdat je toch wel kreeg vergoedt van de BL, dus ik profiteerde er ook van en ook ik vond eigenlijk niet correct maar was ook niet roomser dan de paus.

Nu sinds 2012 zijn er pakketten voor vso, bso, kdv en peuterspeelzaal en is er een roulerend leidster systeem ( er zitten meerdere kdv;s van zelfde bedrijf in een straal van paar km )

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Teunbosseman schreef:

T/m 2011 moest ook ik voor een hele dag betalen, opzich was niet zo'n probleem opdat je toch wel kreeg vergoedt van de BL, dus ik profiteerde er ook van en ook ik vond eigenlijk niet correct maar was ook niet roomser dan de paus.

Nu sinds 2012 zijn er pakketten voor vso, bso, kdv en peuterspeelzaal en is er een roulerend leidster systeem ( er zitten meerdere kdv;s van zelfde bedrijf in een straal van paar km )
Dat zou iedereen doen daarvan profiteren omdat we allemaal denken we betalen al genoeg belasting.
Maar doordat het gros van de mensen die een kind op een KDV hebben zitten dus eigenlijk teveel hebben moeten betalen en de BL dus ook meer vergoeding 'moest' geven.........dan krijg je dit zoals wat vanaf 2012 gaande is.

En wie zijn daar de schuldige van:
in mijn ogen de KDV's !

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Flauwekul. Als je het dan zo verkeerd vindt dat er meer uren verkocht worden dan je nodig hebt waarom heb je er dan wel gebruik van gemaakt zolang de belastingdienst het toch vergoedde?
Je had ook netjes de uren kunnen opgeven die je wel nodig had en de rest uit eigen zak betalen. Maar ja, iedereen doet het dus doe je vrolijk mee en als het feest voorbij is ga je naast alle anderen aan de zijlijn met je vingertje staan wijzen. Bravo!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

zwabbertje schreef:Flauwekul. Als je het dan zo verkeerd vindt dat er meer uren verkocht worden dan je nodig hebt waarom heb je er dan wel gebruik van gemaakt zolang de belastingdienst het toch vergoedde?
Je had ook netjes de uren kunnen opgeven die je wel nodig had en de rest uit eigen zak betalen. Maar ja, iedereen doet het dus doe je vrolijk mee en als het feest voorbij is ga je naast alle anderen aan de zijlijn met je vingertje staan wijzen. Bravo!
Weet niet tegen wie je het hebt maar als je het tegen mij hebt :
ik heb geen kinderen die naar het KDV gaan/moeten/of zijn geweest.

Je wilt dus zeggen dat het oke is dat er meer uren verkocht worden als
dat je er gebruik van maakt !??

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

Het feest voor het KDV gaat volgens mij gewoon door als ik het zo lees dus er is niets veranderd. Die hebben er in het verleden misbruik van gemaakt en doen dat nu nog, alleen de ouders moeten nu zelf extra betalen dat is het verschil

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

aardjee schreef:Het feest voor het KDV gaat volgens mij gewoon door als ik het zo lees dus er is niets veranderd. Die hebben er in het verleden misbruik van gemaakt en doen dat nu nog, alleen de ouders moeten nu zelf extra betalen dat is het verschil
Inderdaad het gaat gewoon door, alleen de belasting draait er niet meer voor op en vind dat ook prima.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

Nou dat ligt aan wat de ouders aan KOT kunnen aanvragen dus nog steeds betaalt de belastingdienst hoogstwaarschijnlijk teveel uit.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

aardjee schreef:Nou dat ligt aan wat de ouders aan KOT kunnen aanvragen dus nog steeds betaalt de belastingdienst hoogstwaarschijnlijk teveel uit.
Inderdaad.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Chocomelk schreef:
Teunbosseman schreef:

T/m 2011 moest ook ik voor een hele dag betalen, opzich was niet zo'n probleem opdat je toch wel kreeg vergoedt van de BL, dus ik profiteerde er ook van en ook ik vond eigenlijk niet correct maar was ook niet roomser dan de paus.

Nu sinds 2012 zijn er pakketten voor vso, bso, kdv en peuterspeelzaal en is er een roulerend leidster systeem ( er zitten meerdere kdv;s van zelfde bedrijf in een straal van paar km )
Dat zou iedereen doen daarvan profiteren omdat we allemaal denken we betalen al genoeg belasting.
Maar doordat het gros van de mensen die een kind op een KDV hebben zitten dus eigenlijk teveel hebben moeten betalen en de BL dus ook meer vergoeding 'moest' geven.........dan krijg je dit zoals wat vanaf 2012 gaande is.

En wie zijn daar de schuldige van:
in mijn ogen de KDV's !

Hoho, ik zal mijzelf ietwat nuanceren.....de BL vergoede toch wel de meerdere uren maar natuurlijk niet 100%. Maar omgerekend koste de extra af te nemen tijd niet heel veel extra, mede daardoor was de uurprijs relatief laag tov andere gemeentes.

Je betaalde helemaal niet "te veel" t/m 2011, hoe hoger je inkomen hoe lager je vergoeding. Maar zelfs inkomens van bv 200K kregen nog vergoeding, en dat is nu veranderd.

Ik heb reeds aangekaart dat ik ( helaas ) enige truthola's in mijn omgeving ken welke misbruik maakte.
Daarom vindt ik het alleen maar goed dat nu veel strenger is geworden en hoop dat de alleenstaande ouder beetje wordt ontzien evenals de lagere inkomens.

Dus de schuld ligt echt niet alleen bij de kdv's, pleuris is begonnen met o.a. appelbloesem.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

zwabbertje schreef:Flauwekul. Als je het dan zo verkeerd vindt dat er meer uren verkocht worden dan je nodig hebt waarom heb je er dan wel gebruik van gemaakt zolang de belastingdienst het toch vergoedde?
Je had ook netjes de uren kunnen opgeven die je wel nodig had en de rest uit eigen zak betalen. Maar ja, iedereen doet het dus doe je vrolijk mee en als het feest voorbij is ga je naast alle anderen aan de zijlijn met je vingertje staan wijzen. Bravo!

???? Ik ga er ff vanuit dat je op mij reageert. In diverse topics betreffende onderwerp kdv's geef je opzich nuttige opmerkingen maar nu sla je de plank wel heel erg mis...... :roll: :roll:

Ik heb reeds mijzelf ietwat genuanceerd maar ik ging ervan uit dat in ieder geval jij dit wel zou begrijpen......vergis ik me ff.

Nogmaals, want je blaat veel maar geeft geen antwoord als er een vraag aan jou wordt gesteld.

Je zegt wel tegen mij dat je niet de indruk hebt dat ik veel weet van de achterliggende organisatie en administratie van een KDV weet maar ik vraag me toch af hoe jij inzit in het kdv gebeuren.

Volgens mij ben je gewoon net zoals ik een klant van een kdv welke verschillende manieren van organiseren hebben....of vergis ik mij ?
Tevens ben ik samen met enkele andere ouders / klanten behulpzaam met een en ander waardoor ik ietwat meer bekend ben met het reilen en zeilen.



Hiermee geef jezelf al aan alleen naar de kdv;s in jouw buurt te kijken en geen enkel idee te hebben hoe andere delen van NL hierin werken.

Nee, je kon de uren niet opgeven opdat ook ik of een hele of een halve dag moest afnemen, dus of 4 of 12 uur, dus geen 8 uur. Dat is nu in mijn buurt gewijzigd mede door de aangescherpte regels en mede door ......jawel daar komt die.....uurtje factuurtje.
Nu neem ik 8 uur en betaal 8 uur en krijg tot 8 uur vergoedt.....comprende ?
IK betaal dus 8*6,36 = 50,88euro en zal grof gerekend 15 euro terug krijgen, eigen kosten 35 euro.......geen volledige berekening, ff snel als vbtje.

Je blaat in dit topic erg veel maar moet je mij ff aanwijzen waarin ik met een vingertje wijs aan de zijlijn.
Laatst gewijzigd door Teunbosseman op 09 feb 2012 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Chocomelk schreef:
aardjee schreef:Nou dat ligt aan wat de ouders aan KOT kunnen aanvragen dus nog steeds betaalt de belastingdienst hoogstwaarschijnlijk teveel uit.
Inderdaad.

Nee, niet teveel meer. Kost mij paar honderd euri meer per maand ivm combinatie werkuren / inkomen.

Wordt anders berekend nu.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Teunbosseman schreef: Nu neem ik 8 uur en betaal 8 uur en krijg tot 8 uur vergoedt.....comprende ?
IK betaal dus 8*6,36 = 50,88euro en zal grof gerekend 15 euro terug krijgen, eigen kosten 35 euro.......geen volledige berekening, ff snel als vbtje.
Dure hobby een 35 euro per dag.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

@teun dat zal in jouw geval wel zo zijn maar lees nu nog even wat marlies aangeeft, daar worden nog steeds meer uren in rekening gebracht en dat geldt dus voor heel veel kinderdagverblijven. Reken even uit 20 kinderen op een kdv je rekent 2 uur extra per dag per kind en een vast contract dus voor 52 weken dan heb je het over 1 kdv al over ruim € 66.000,-- wat te veel in rekening wordt gebracht dan laten we de vakanties die ook worden berekend even buiten beschouwing. Per jaar zal het dus rond de € 100.000,-- extra worden gefactureerd en waarvan dus een groot deel via KOT wordt betaald. Ik weet niet hoeveel kinderdagverblijven op deze manier factureren maar dan hebben we het wel over een groot bedrag.

Dat er mensen zijn die op die manier hun inkomen willen aanvullen prima, ik vind het een aardige bonus!!! En nou komt het, de ouders zijn verantwoordelijk voor de aanvraag KOT, als de uren die zij opgeven dus niet overeen komen met het KDV, dan kan de belastingdienst dus weer KOT terugvorderen.

De manier om deze verspilling tegen te gaan is factureren op werkelijke uren of als een KDV dit niet wil de KOT voor KDV afschaffen

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Normaal zou je zeggen dat alle ouders die hun kroost naar de KDV brengen dat ze zouden moeten zeggen we betalen alleen de uren die we gebruiken en meer niet, dan zullen er KDV's zijn zoals Marlies aangaf dat het niet mogelijk is bla bla bla en doordat er bij veel KDV's wachtlijsten bestaan durven de ouders niet voor hun rechten op te komen omdat ze bang zijn dat de KDV zegt : het was leuk met u maar zoek een andere KDV.

Het is te gek voor woorden dat die KDV's daarin in feite kunnen doen wat ze willen en de ouders er de dupe van zijn.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Chocomelk schreef:
Teunbosseman schreef: Nu neem ik 8 uur en betaal 8 uur en krijg tot 8 uur vergoedt.....comprende ?
IK betaal dus 8*6,36 = 50,88euro en zal grof gerekend 15 euro terug krijgen, eigen kosten 35 euro.......geen volledige berekening, ff snel als vbtje.
Dure hobby een 35 euro per dag.
Ligt aan je inkomen en hoeveel dagen. Iemand met lager inkomen zal meer terug krijgen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

aardjee schreef:@teun dat zal in jouw geval wel zo zijn maar lees nu nog even wat marlies aangeeft, daar worden nog steeds meer uren in rekening gebracht en dat geldt dus voor heel veel kinderdagverblijven. Reken even uit 20 kinderen op een kdv je rekent 2 uur extra per dag per kind en een vast contract dus voor 52 weken dan heb je het over 1 kdv al over ruim € 66.000,-- wat te veel in rekening wordt gebracht dan laten we de vakanties die ook worden berekend even buiten beschouwing. Per jaar zal het dus rond de € 100.000,-- extra worden gefactureerd en waarvan dus een groot deel via KOT wordt betaald. Ik weet niet hoeveel kinderdagverblijven op deze manier factureren maar dan hebben we het wel over een groot bedrag.

Dat er mensen zijn die op die manier hun inkomen willen aanvullen prima, ik vind het een aardige bonus!!! En nou komt het, de ouders zijn verantwoordelijk voor de aanvraag KOT, als de uren die zij opgeven dus niet overeen komen met het KDV, dan kan de belastingdienst dus weer KOT terugvorderen.

De manier om deze verspilling tegen te gaan is factureren op werkelijke uren of als een KDV dit niet wil de KOT voor KDV afschaffen

Is niet alleen in mijn geval maar betreft alle ouders op o.a. kdv waar ik gebruik van maak.
Ik had wel gelezen wat Marlies schreef en das toch nu de hele discussie geworden ?? Van het verplicht afnemen van 11 uur overgaan naar uurtje factuurtje. Daarom is het dus per 2012 veranderd.

Wie bedoel je met extra inkomsten genereren ? kdv of ouders ? Bij ouders zie ik niet hoe deze extra inkomen zou kunnen genereren.....je hebt een contract voor bv 5 dagen welke door kdv worden gezien als 5*11 uur. Je betaalt 5*11 uur en krijgt via KOT een gedeelte terug, tzt moet je de jaaropgave opsturen waaruit de eindafrekening zal vallen waar je terug krijgt of moet bijbetalen....net zoals de normale bl aangifte.

Nogal logisch als je een contract hebt voor 150 uur en je dient 250 uur in dat tzt door bl wordt teruggevorderd.

Kot voor kdv afschaffen is helemaal nergens voor nodig, je schrijft zelf al dat ouders zelf verantwoordelijk zijn voor aanvraag kot en ingediende uren, nou dan ben je er toch.
Wordt vanzelf weer rechtgetrokken door BL.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Chocomelk schreef:Normaal zou je zeggen dat alle ouders die hun kroost naar de KDV brengen dat ze zouden moeten zeggen we betalen alleen de uren die we gebruiken en meer niet, dan zullen er KDV's zijn zoals Marlies aangaf dat het niet mogelijk is bla bla bla en doordat er bij veel KDV's wachtlijsten bestaan durven de ouders niet voor hun rechten op te komen omdat ze bang zijn dat de KDV zegt : het was leuk met u maar zoek een andere KDV.

Het is te gek voor woorden dat die KDV's daarin in feite kunnen doen wat ze willen en de ouders er de dupe van zijn.

Tsja, dan moet je inderdaad niet naar dat kdv gaan want je krijgt de AV en je kan daarmee akkoord gaan of niet.
In mijn buurt zijn geen wachtlijsten maar kan me voorstellen dat er plaatsen zijn waar niet zoveel kdv's zijn deze min of meer een monopolie positie hebben zodat je als ouder praktisch geen keus hebt.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

@Teun die extra inkomsten zoals door mij berekend zijn voor het KDV, maar leg mij eens uit hoe je dat dan ziet de ouders hebben een contract voor 5*11 uur maar maken slechts 9 uur gebruik. De vergoeding wordt dus aangevraagd voor de 5*11 uur terwijl er minder wordt afgenomen. De factuur die de ouders krijgen is ook voor 5*11 uur dan wordt er tocht teveel in rekening gebracht door het KDV en dus ook teveel vergoed.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

aardjee schreef:@Teun die extra inkomsten zoals door mij berekend zijn voor het KDV, maar leg mij eens uit hoe je dat dan ziet de ouders hebben een contract voor 5*11 uur maar maken slechts 9 uur gebruik. De vergoeding wordt dus aangevraagd voor de 5*11 uur terwijl er minder wordt afgenomen. De factuur die de ouders krijgen is ook voor 5*11 uur dan wordt er tocht teveel in rekening gebracht door het KDV en dus ook teveel vergoed.

Vermoede al dat je kdv bedoelde maar kon dit niet 100% uit je posting halen.

Wat moet ik uitleggen dan ? Tis bijna precies zoals je schrijft met dien verstane dat een ouder die uren aanvraagt welke door kdv worden berekend en dat is nu de discussie geworden.....als kdv's per uur gaan berekenen gaat de uurprijs omhoog, en dat hoeft helemaal niet zoals jij en ik al aandragen --> uurtje factuurtje en plannen.

Zolang een kdv zijn organisatie niet aanpast icm de bl welke tot 140% gaat van de minst werkende....tsja....dan blijf je in een cirkeltje draaien.

Kdv waar ik kom heeft een en ander aangepast waardoor uurtje factuurtje wel mogelijk is geworden, is qua administratie wel meer werk geworden maar tot nu toe heeft kdv niets te klagen qua klandizie.

Kdv's welke alleen halve en hele dagen aanbieden waarbij de hele dag +10 uur is...ja deze rekenen dan ind teveel mijn inziend opdat veelal 8 max 9 uur wordt afgenomen.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

Ja dan zijn wij het wel eens, en die administratie hoeft geen probleem te zijn volgens mij, als de uren maar goed worden bijgehouden.

Gesloten