LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvangtoeslag

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Chocomelk schreef: Ik moet wakker worden, hallo zwabbertje word zelf eens wakker aub, is maar goed dat ik geen kind op de KDV of waar dan ook heb zitten want die hadden een gigantisch probleem met me.
Ik denk dat dat nog wel meevalt.. Je wordt dan gewoon ( terecht ) de deur gewezen en daarna heb jij een probleem om nog een KDV te vinden.
Bij de bakker zeggen ze niet als je een brood afrekent, ach dat is dan nog 1,50 extra want we hebben 4 broden niet verkocht.
KDV zegt gewoon : je betaalt gewoon meer uren per dag als dat je afneemt, walgelijk en hoop dat er ook snel iets aan gedaan gaat worden !
Dat zal ook wel.. de uurprijs van het KDV gaat gewoon omhoog. Daarmee worden alsnog die loze uren gecompenseerd maar zie je het niet meer terug op de factuur..

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Chocomelk schreef: Bij de bakker zeggen ze niet als je een brood afrekent, ach dat is dan nog 1,50 extra want we hebben 4 broden niet verkocht.
Ah nu vat ik 'm, struisvogelpolitiek: zolang ik maar niet weet wat ik betaal dok ik wel. Nogmaals: wake up!
Chocomelk schreef: Een zzp-er zegt ook niet tegen een klant, ach normaal kost ik 32,50 (zeg maar wat) per uur maar heb vorige week weinig te doen gehad dus het kost u nu maar liefst 45,00 euro per uur.
Klopt, een zzp'er rekent in zijn tarief echt wel door dat hij geen 100% declarabele uren heeft. Hij calculeert uren die hij niet kan declareren alsmede zijn kosten door in zijn uurtarief. What's the difference? Waarom zou een KDV dat dan niet mogen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Zwabbertje dan moeten ze het uurtarief aanpassen maar mensen geen uren laten betalen die er niet zijn.
Vind je het gek dat de belasting het heeft ingevoerd dat mensen minder kinderopvangtoeslag krijgen omdat de kosten gewoon uit de pan rijzen.
Door wie komt het uiteindelijk.........ja hoor.....ach laat maar zwabber, je naam doet je eer aan. :wink:

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Oeff het kwartje lijkt gevallen. Dat is dus wat ik al steeds probeer aan te geven: als er minder uren in rekening gebracht mogen worden (waar ik op zich niet op tegen ben) zal de uurprijs omhoog gaan. Per saldo voor de belastingbetaler voordeliger, netto voor de ouder wordt het wat duurder. KDV stuurt een factuur naar de ouder, niet naar de belastingdienst.

Maar je zou eens in je omgeving moeten rondvragen hoeveel ouders er bereid zijn om (ik noem maar een voorbeeld ) 8 euro per uur te gaan betalen ipv 6,36 maar dan meer uren betalen. Je zal schrikken (net als ik!)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

zwabbertje schreef:Oeff het kwartje lijkt gevallen. Dat is dus wat ik al steeds probeer aan te geven: als er minder uren in rekening gebracht mogen worden (waar ik op zich niet op tegen ben) zal de uurprijs omhoog gaan. Per saldo voor de belastingbetaler voordeliger, netto voor de ouder wordt het wat duurder. KDV stuurt een factuur naar de ouder, niet naar de belastingdienst.

Maar je zou eens in je omgeving moeten rondvragen hoeveel ouders er bereid zijn om (ik noem maar een voorbeeld ) 8 euro per uur te gaan betalen ipv 6,36 maar dan meer uren betalen. Je zal schrikken (net als ik!)
Ik betaal geen euro aan KDV en heb het ook nooit gedaan en die zullen ook geen euro van mij krijgen.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

@zwabbertje de calculatie is gebaseerd op hele dagen opvang???
Dus het uurtarief is gebaseerd op 100% bezetting en daar zitten alle kosten en inkomen van de ondernemer in?? Dat lijkt me vreemd want je hebt ziekte en dergelijke. Je hebt dus € 100.000,-- aan winst uit onderneming/salaris ingecalculeerd. Zie een rekensommetje die ik eerder heb gemaakt. Dit waren namelijk de gefactureerde uren die niet werden afgenomen. Zou je uurtarief dus gebaseerd zijn op een bezetting van zeg 80% dan is je winst dus behoorlijk meer, want als ik jou zo hoor wordt er 100% gefactureerd.

dyjanna
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2011 07:21

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door dyjanna »

Hanny Smit schreef:Zelf ben ik gast-ouder,
Bij een gastouder betaal je alleen de uren die je afneemt, je hoeft dus geen "pakket" te kopen.
Ook is een gast-ouder flexibel. er zijn geen aanvangs-of sluitingstijden.
Er zijn geen werknemers die naar huis willen.
Dit kwam afgelopen vrijdag goed van
pas toen heel Nederland in de file stond of op een of ander station waar geen trein verscheen.
Ook mijn vraag-ouders stonden ergens in Nederland vast in de sneeuw, hun kindje zat lekker warm bij ons aan tafel te genieten van een ingelaste maaltijd.
Een paar uurtjes langer bivakeren in ons gezin brengt alleen maar langer gezelligheid voor ons terwijl de ouders gerustgesteld hun weg naar ons huis ondernemen.
Ze betalen alleen de uren die hun kind bij de gastouder ondergebracht was en ze hoefden zich niet druk te maken over een sluitingstijd.
Wat een lief berichtje... ik wou dat je bij mij in de buurt woonde... beetje medemenselijkheid... is ver te zoeken.... ga zo door!!!!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

dyjanna schreef:
Wat een lief berichtje... ik wou dat je bij mij in de buurt woonde... beetje medemenselijkheid... is ver te zoeken.... ga zo door!!!!
Wie weet woont ze wel bij je in de buurt.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

aardjee schreef:@zwabbertje de calculatie is gebaseerd op hele dagen opvang???
Dus het uurtarief is gebaseerd op 100% bezetting en daar zitten alle kosten en inkomen van de ondernemer in?? Dat lijkt me vreemd want je hebt ziekte en dergelijke. Je hebt dus € 100.000,-- aan winst uit onderneming/salaris ingecalculeerd. Zie een rekensommetje die ik eerder heb gemaakt. Dit waren namelijk de gefactureerde uren die niet werden afgenomen. Zou je uurtarief dus gebaseerd zijn op een bezetting van zeg 80% dan is je winst dus behoorlijk meer, want als ik jou zo hoor wordt er 100% gefactureerd.
Aardjee: uurtarief is gebaseerd op 90% bezetting gedurende alle uren van de dag. En bij 90% bezetting wordt ook maar 90% gefactureerd. Er wordt namelijk alleen gefactureerd wat gecontracteerd is. Als 90% van de beschikbare plaatsen is gecontracteerd kan nooit 100% van de beschikbare plaatsen gefactureerd worden, daar hebben we immers geen contractanten voor.
Ik heb niet de indruk dat je echt snapt hoe calculatie in de kinderopvang werkt, dus laat ik het maar hierbij.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

Ja ik begrijp het wel misschien dat je het zelf niet begrijpt. Het uurtarief is gebaseerd op 90% bezetting en daarbij geef je aan dat dat komt omdat je 90% bezetting hebt. Dat heeft niets met calculeren te maken. Maar komt aardig overeen met de maximale winstcalculatie.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

Wat je doet bij jouw KDV kan je vergelijken met de NS die gaat zeggen de trein rijdt van den haag naar rotterdam, u wilt in delft uitstappen, dat is prima, maar de trein rijdt tot rotterdam dus u moet ook tot rotterdam betalen.

kika67
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 feb 2012 21:07

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door kika67 »

Ik verbaas me een beetje over de kritiek op werkende ouders (cq moeders) die gebruik maken van kinderopvang en daarvoor een
bijdrage (KOT) krijgen.

De KOT wordt voor het grootste deel opgebracht door de werkgevers. De uitvoering van de regeling wordt betaald door de belastingbetaler. De belastingbetaler betaalt dus niet voor een KDV maar voor werkgelegenheid.

Ik maak al 20 jaar gebruik van kinderopvang. Ik was ooit die slimme meid die op haar toekomst was voorbereid en voor zich zelf besloot om pensioen op te bouwen. Goed idee geweest, want alle regelingen voor thuisblijvende vrouwen (partnertoeslag AOW, Anw etc) zijn inmiddels uitgekleed. Ik werk zelf in de pensioenbranche en ik zie alleen maar ellende bij die vrouwen die thuis zijn gebleven waarvan de kostwinner of is doodgegaan of de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Vrouwen die op dat moment in hun leven, nog moeten gaan strijden voor wat brood op de plank, zijn niet te benijden.

Toen mijn oudste kind 20 jaar geleden op 1-jarige leeftijd naar het KDV ging, was dat al een gesubsidieerde plek. Ik ontving korting op het maandtarief op basis van mijn inkomen. Ook ontving ik een kleine bijdrage van mijn werkgever. Al met al betaalde ik destijds ongeveer 3/8e deel zelf.

Toen mijn 8-jarige naar het KDV ging op 2-jarige leeftijd, betaalde mijn werkgever 1/3e deel en mijn man's werkgever 1/3e deel aan ons uit. Deze regeling is in 2007 overgenomen door de Belastingdienst en werd vanaf die datum KOT genoemd.

Mijn jongste gaat nu ook naar het KDV en als ik het omreken, betaal ik zelf nog steeds 1/3 e deel. Dit vind ik redelijk. Mijn rekening bedraagt per maand € 1.300 (KDV en BSO) en ik ontvang € 860 euro aan toeslag.

Met ingang van januari 2012 is mijn rekening van het KDV iets goedkoper geworden, omdat het de opvang de feestdagen niet meer mag doorberekenen. Met de nieuwe regeling ga ik er geenszins op achteruit. Het nieuwe systeem kan dus werken.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Het bovenstaande is slechts gedeeltelijk waar. Werkgevers betalen een bijdrage, deze was niet in totaal 2/3 maar slechts 1/3. (Het idee was 1/3 werkgevers, 1/3 staat en 1/3 de aanvrager.) Het is dus niet zo dat het grootste gedeelte wordt betaald door de werkgevers. Hun bijdrage is inmiddels minder dan 1/3, want de kosten zijn sterk gestegen en de bijdrage van werkgevers niet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door crazyme »

zalmmetwijn schreef:Het bovenstaande is slechts gedeeltelijk waar. Werkgevers betalen een bijdrage, deze was niet in totaal 2/3 maar slechts 1/3. (Het idee was 1/3 werkgevers, 1/3 staat en 1/3 de aanvrager.) Het is dus niet zo dat het grootste gedeelte wordt betaald door de werkgevers. Hun bijdrage is inmiddels minder dan 1/3, want de kosten zijn sterk gestegen en de bijdrage van werkgevers niet.
Zo zit het echt :


Nieuwe regeling nader toegelicht
Als werkgever ben je verplicht bij te dragen aan de kosten voor de kinderopvang. Hoe gaat de verplichte bijdrage in zijn werk?
 
De overheid, de werkgever en de werknemer betalen mee aan de opvang van de kinderen. Ouders ontvangen de werkgeversbijdrage en het overheidsdeel in een keer van de belastingdienst.
 
1. Werkgeversbijdrage (inkomensonafhankelijke bijdrage):
Als werkgever ben je verplicht om een werkgeversbijdrage kinderopvang te betalen. Een werkende ouder krijgt een zesde deel van de kosten van de kinderopvang via de werkgever. Heeft deze ouder een werkende partner dan krijgt die partner ook een zesde deel, dus samen hebben zij recht op een vergoeding van een derde deel van de kinderopvang.
 
Iedereen die werkt heeft recht op de werkgeversbijdrage, dit geldt dus voor:
iemand in dienst bij een werkgever;
iemand die zonder vergoeding meewerkt in de zaak van de partner;
iemand die winst uit onderneming heeft;
iemand die inkomensten uit andere werkzaamheden heeft (freelancer, alfahulp of artiest);
iemand die een re-integratietraject volgt via de werkgever.

Wat moet ik als werkgever betalen?
Elke werkgever is verplicht aangesloten bij een sectorfonds. Je betaalt de werkgeversbijdrage dan ook via een opslag op de premie sectorfonds. Dit betekent dat je als werkgever een percentage van het loon van je werknemers afdraagt aan het sectorfonds waarbij je bent aangesloten. Dit percentage betaal je ook voor werknemers zonder kinderen. Je draagt de kinderopvangheffing samen met de sectorpremie als een bedrag. Sinds 1 januari 2012 is de premieopslag verhoogd van 0,34 procent naar 0,50 procent.
 
2. Kinderopvangtoeslag van de overheid (inkomensafhankelijke toeslag):
De kinderopvangtoeslag is een toeslag van de overheid, afhankelijk van het inkomen van de ouders. Sinds 1 januari 2012 is deze vergoeding afhankelijk van het aantal gewerkte uren van de de minstwerkende ouder. Voor meer informatie lees je het artikel 'Veranderingen kinderopvangtoeslag 2012'.

http://www.mkbservicedesk.nl/print.cfm?product=132

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Premie opslag zegt niets over het percentage van de bijdrage in de totale kosten. Volgens stukken van de Tweede Kamer bedraagt de werkgeversbijdrage op het ogenblik 27% van de kosten.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

Het zegt mij meer dat het CPB nu aangeeft dat er door de KOT tussen 2005-2009 30.000 werkenden vrouwen bijgekomen zijn en dat dit de overheid per baan 100.000 euro heeft gekost. Dit lijkt me nogal inefficiënt.

Verwonderaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2012 16:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Verwonderaar »

Met grote verwondering kijk ik naar de gevolgen van de kinderopvangtoeslag 2012.

Voor alle mensen die suggereren dat ze zonder kinderen te hebben toch mee betalen aan de kinderopvang. Zullen we voor jullie dan de AOW afschaffen? U laat immers geen nageslacht achter maar het nageslacht draait wel op voor u AOW. Om het nageslacht het goede voorbeeld te geven moeten de ouders kunnen werken zodat ze niet opgroeien in armoede en/of met maandelijkse inkomsten van alle belastingbetalers. (De bijstand)

Ik vraag me af of u en het kabinet met deze gedachten gang ook heeft nagedacht op de langer termijn, JA langer termijn, Politiek DEN HAAG niets 4 of 8 jarige beleid! Wat gebeurt er als al deze ouders stoppen met werken en/of minderwerken. Dit betekend minder belasting afdragen. Gaan de fulltime werkers zonder kinderen dan zelf meer belasting betalen? Nee lijkt mij niet reëel. Er moet immers geld in de schatkist die beland in de Middelandse zee! Of kan ik beter de dode zee veronderstellen?

Er zijn inderdaad gezinnen waarvan men op papier alleenstaand is en in de praktijk samenwoont. Belachelijk overal kwijtschelding en toeslagen voor krijgen en er financieel beter voorstaan dan de samenwonende gezinnen. Dit moet aangepakt worden. Men kan ook kijken wat de reden is achter dit deze gezinsvorming. Ik kan me namelijk niet voorstellen dan men zich prettig voelt in deze gezinsconstructie. Voor mensen met een laagopleidingsniveau kan het leven als een gezin te duur zijn omdat ze samen met een laaginkomen voor gelijke kosten staan als de hogere gezinsinkomens. Tja,.. dan kan de vrouw beter bijstand trekken.
Maar ook bij de sociale dienst moet er is gekeken worden naar het empoweren van de ouders in de bijstand er zijn genoeg ouders die willen studeren en werken. Maar worden op allerlei manier tegen gewerkt wat tussentijds bakken met geld kost.

Een van de grootste drempel naar arbeidsparticipatie voor de alleenstaande ouder is de hoge kosten voor de kinderopvang. Ik lees eigen bijdragen van 300 euro en hoger per maand. Mensen dit is mogelijk de hoogste vastenlast van de maand naast de huur/hypotheek. Met een inkomen van 1200 euro netto,... Petje af! En dat omdat we werken om ons zelf te voorzien in het primaire levensonderhoud. Er is geen andere keuze. Maar hoelang gaan de werkende ouders dit kunnen afdragen.

In juli 2012 wordt er pas gekeken naar de gevolgen in de praktijk van deze bezuinigingen terwijl er maar 1 maand van aanpassingen/wijzigingen mogelijk is bij de belastingdienst. De ouders zijn dus altijd de pineut.

Het lijkt wel alsof kinderen niet meer gewenst zijn in ons land. Waarom bezuinigen op de toekomst. Klopt dat 5 dagen opvang enorm veel is. De kinderen maken langere dagen dan de ouders. Maar realistische gezien gaan onze kinderen ook veel meer werkuren moeten maken dan hun ouders. Om het aantal arbeidsjaren nog maar uit te sluiten. We willen immers allemaal een pensioen en gezien de vergrijzing,…

Tot op heden had de volgende generatie het altijd beter dan de ouders.

Vroeger zorgde de ouders voor de kinderen, klein kinderen en de kinderen daarop volgend weer voor de ouders. Dit is nu niet meer zo”vanzelfsprekend”. Maar mensen ik ga toch ook niet suggereren dat ik geen belasting wil betalen voor u ouder, omdat u zelf moet werken en geen tijd heeft om voor u ouder te zorgen. Te halen en/of te brengen naar een medisch onderzoek. Deze ouder heeft keihard voor ons gewerkt dat wij het heel lang supergoed konden hebben in Nederland. Ik betaal graag mijn belasting en ziekenfonds waar ik niet tot zelden gebruik van maak aan goede zorg voor de ouderen. Dit is altijd ons Nederlands systeem geweest. Daar mogen we trots op zijn. Maar het moet betaalbaar blijven voor iedere participerende burgers.


Zelf ben ik alleenstaande moeder. Nee ik ben niet op een dag opgestaan van goh later wil ik een alleenstaande moeder worden. Dit kan je overkomen en kan soms zelfs een noodzaak zijn. Ik werk en studeer mijn kind gaat 3 dagen naar de opvang en mijn moeder kan 1 dag minder werken om op mijn kind te passen. Ik participeer aan alle kanten van de samenleving mee. Ik betaal alle vormen van belasting. Maar als alleenstaande moeder en met name als vrouw draag je veel lasten op je schouders en heelt mijn kind de pijn daar doe ik het voor dit is mijn verantwoordelijkheid, plicht en mogelijk lot!

Voormalig Minister R. Plasterk gaf aan dat de leeftijd waarop vrouwen kinderen krijgen 30+ is met alle medische gevolgen voor het kind en medische kosten voor de staat van dien. Maar de vrouw moet ook werken, studeren, emanciperen, er voor haar kinderen/gezin zijn, mantelzorg, naaste liefde meer voor je buren doen. enz. Tja dat lukt niet in de twintige, jaren van de burger. Dan wordt er gewerkt gestudeerd en waar mogelijk een vermogen opgebouwd. Toch kunnen deze met name vrouwen het in redelijkerwijs wel volbrengen. Maar hoelang ze het volhouden in deze omstandigheden. Het is tijd voor een evolutie de superrobotwomans!

Beste mensen,
Ik denk dat enkel de ouders weten wat de gevolgen zijn van deze bezuiniging. De hoeksteen van de samenleving waar we keihard aan hebben gewerkt zou breken. We kunnen de kinderopvang centra’s niet de schuld geven. Ze maken kosten en hebben strakke regels om zich aan te houden anders mogen ze niet eens bestaan. Als er telkens een andere leidster voor u kind zorgt wordt u ook niet vrolijk. Zowel voor de ouders als de leidster die voor de toekomst (kinderen) zorgen moet ook goed gezorgd worden. Dus leidsters verwijten dat ze betaald krijgen als ze ziek zijn en in de vakanties. Kom op deze abro/cao regels zouden voor ieder werkende burger moeten gelden.

Laten we samen kijken hoe we Nederland nog werkelijk, werkbaar en betaalbaar kunnen houden. Ons tolerantie gehalte is erg hoog. De politiek roept iets voeren het uit en wij volgen allemaal. Dit geldt voor de kinderopvangtoeslag, zorgverzekering, AOW, pensioenen, studiefinanciering. Noem maar op we zeggen ja en amen! En maar keihard blijven werken,…

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

U leeft nog in de vorige eeuw??

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

aardjee schreef:Het zegt mij meer dat het CPB nu aangeeft dat er door de KOT tussen 2005-2009 30.000 werkenden vrouwen bijgekomen zijn en dat dit de overheid per baan 100.000 euro heeft gekost. Dit lijkt me nogal inefficiënt.
Dat klopt, maar daar ging het niet over.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

Nee??? de bedrijven dragen het geld toch af aan onze overheid die dat geld besteedt aan KOT.

Gesloten