LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Radar »

Miljoenen Nederlanders slikken medicijnen die gevaarlijk zijn in het verkeer. Jaarlijks overlijden naar schatting 70 mensen ten gevolge van onverantwoord medicijngebruik op de weg. Van veel medicijnen is het voor de consument onduidelijk hoe groot de invloed op het rijgedrag is. Hoe kun je hier toch achter komen?

Maandag 9 april in Radar, om 20.20 uur bij de TROS op Nederland 1

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Door de bijsluiter te lezen

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Je wilt niet weten hoeveel moeite er wordt gedaan om bijsluiters helder, logisch, begrijpelijk, enzovoorts te maken.

In Nijmegen zit/zat een onderzoekscentrum waar regelmatig vrijwilligers gevraagd worden die dingen te lezen, waarna naar hun mening wordt gevraagd, en dat gaat best wel diep. En ik denk dat er wel meer van dat soort onderzoekscentra zijn. Die onderzoeken zijn trouwens in opdracht van de fabrikant van de geneesmiddelen.

Maar ja, als die bijsluiter niet gelezen wordt, dan houdt het toch echt op.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Helaas zijn er ook mensen die dondersgoed weten dat het geneesmiddel de rijvaardigheid kan beïnvloeden maar toch achter het stuur kruipen onder het mom van "Ach bij mij valt dat wel mee en ik weet wat ik doe".
Lijkt me dus niet alleen een kwestie van niet weten maar ook een kwestie van ernaar handelen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik slik ook medicijnen waarbij je, in een hogere dosis, niet meer mag autorijden. Ik kreeg hele duidelijke waarschuwingen mee bij de apotheek, zowel mondeling als schriftelijk.

Dus lijkt me stug dat mensen het niet weten. Denk eerder dat ze het niet willen weten.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Op veel van die medicijnen zit (naast de waarschuwing in de bijsluiter) vaak een gele sticker met allerhande waarschuwingen.
'Kan de reactiesnelheid vertragen', 'Geen zware machinerie bedienen' of zelfs 'Niet op straat spelen' zijn kreten die op die stickers staan.
Maar inderdaad steken veel mensen helaas hun kop in het zand als het op rijden onder invloed van medicatie aankomt.
Ze denken er niet bij na dat ze net zo'n gevaar op de weg zijn als beschonken bestuurders.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door vroem »

dood door schuld dus, als zij zelf die dode niet zijn...

Twentestream
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2005 16:49

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Twentestream »

Ik gebruik al jaren Fentanyl pleisters (pijnstillers) en in de bijsluiter en bij de apotheek wordt erbij verteld dat het de eerste weken niet verstandig is om auto te rijden of machines te bedienen.
Na deze gewenning periode mag er wel weer auto gereden worden.
Dit ligt ook een beetje aan de persoon zelf die het gebruikt.

Er zijn hier mensen op het forum die iedereen die medicijnen gebruiken en auto rijden direct wegzetten als misdadigers maar ze moeten zich eens in de materie gaan verdiepen.
Ik spreek uit ervaring na een mislukte herniaoperatie waarbij ik zenuwpijn heb overgehouden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Als alle mensen van de weg zouden worden gehaald die medicijnen slikken
waar een gele sticker op staat dan is de file opgelost in Nederland.
Vaak word bij apotheek gezegd dat je de eerste weken het beter niet kan doen auto rijden maar naar een paar weken best kan proberen.

yankydoo
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2012 16:40

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door yankydoo »

er wordt vaak gezegd leesbare bijsluiters bij medicijnen maar daar mankeert wel wat aan als er geen loep wordt bijgeleverd.
de letters zijn zo nu en dan zo klein dat ze zelfs voor mensen met goede ogen niet te lezen zijn.
denk dat velen met mij dezelfde klacht zullen hebben.

Rinus M
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 mar 2010 16:30

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Rinus M »

Ik gebruik zelf Fentanyl, Lyrica, en Tramadol dit voor de zenuwpijn (rug, linkerbeen en schaamstreek) die ik heb, door mijn acute hernia (deze de zenuw heeft beschadigd) en 3 versleten tussenwervelschijven.
Chocomelk schreef: Vaak word bij apotheek gezegd dat je de eerste weken het beter niet kan doen auto rijden maar naar een paar weken best kan proberen.
Dit wordt ook bij het UWV gezegd, zelf ondervonden.
Maar zoals de meeste mensen misschien niet weten, als je 2 medicijnen gebruikt met gele sticker, dit automatisch een rode sticker wordt (verbod sticker).
Ik kon na een paar weken deze medicijnen gebruikt te hebben wel auto rijden volgens de arts van UWV.
Navraag gedaan, maar als je een ongeluk krijgt en er blijkt (bloed onderzoek) dat je 2 medicijnen gebruikt met gele sticker, je niet bent verzekerd.
Heb tegen de arts van UWV gezegd, als u een verklaring tekent dat ik mag autorijden met deze medicijnen ik dat doe. Maar het antwoord kun je al raden, kreeg geen handtekening, omdat de arts wist dat je niet mocht autorijden.

Groet,
Rinus

MAXIEM

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door MAXIEM »

TROS Radar

Er zullen ongetwijfeld medicijnen zijn die zich niet verdragen met autorijden, maar heel veel van die medicijnen blijken na instelling (dus na een bepaalde innametermijn) helemaal geen invloed meer te hebben op het (kunnen) autorijden. Even zo vrolijk blijven die medicijnen dan wel gestickerd. Daarover hoor je nooit iemand iets zinnigs zeggen. Wellicht kunnen jullie vanavond nog een deskundige aan het woord laten, die wat dit betreft wél weet hoe de vork aan de steel zit.

Maxiem.

MAXIEM

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Heel erg jammer dat dit belangrijke onderwerp naar mijn mening op zo'n knullige, onprofessionele en oppervlakkige wijze even in 6 minuten TV gepropt wordt/werd. Een gemiste kans zullen we maar zeggen.

Maxiem.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door nevermind »

MAXIEM schreef:@@@

Heel erg jammer dat dit belangrijke onderwerp naar mijn mening op zo'n knullige, onprofessionele en oppervlakkige wijze even in 6 minuten TV gepropt wordt/werd. Een gemiste kans zullen we maar zeggen.

Maxiem.

Heb je al een onderwerp gezien, welk professioneel is aangepakt?
De tijd is mij veel te veel kostbaar, om daarna te kijken. :wink:

Ledlamptotaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2012 20:51

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Ledlamptotaal »

Ik wil ook even reageren
Zit al enige tijd aan de rytalin
Kom regelmatig bij de bedrijfs arts ( ook een doker)
Deze zij je kunt rustig rijden met de medicatie.
Mijn vraag was toen er zit een stikker op en dan mag je toch niet rijden
En mijn verzekerings agent zei het is vergelijkbaar met alcohol dus als je wat krijgt ben je altijd fout
Andwoord van de bedrijfs arts zei je moet en kunt gewoon rijden als de verzekering zeurt
Moet je een andere verzekering zoeken
Dus hoe Adviseerend is een arts

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Twentestream schreef:Ik gebruik al jaren Fentanyl pleisters (pijnstillers) en in de bijsluiter en bij de apotheek wordt erbij verteld dat het de eerste weken niet verstandig is om auto te rijden of machines te bedienen.
Na deze gewenning periode mag er wel weer auto gereden worden.
Dit ligt ook een beetje aan de persoon zelf die het gebruikt.

Er zijn hier mensen op het forum die iedereen die medicijnen gebruiken en auto rijden direct wegzetten als misdadigers maar ze moeten zich eens in de materie gaan verdiepen.
Ik spreek uit ervaring na een mislukte herniaoperatie waarbij ik zenuwpijn heb overgehouden.
Ik gebruik genoeg medicatie en niet iedereen die met medicatie autorijdt is een crimineel.
Maar als op de bijsluiter/sticker staat dat je geen auto mag rijden o.i.d. moet je dat ook niet doen.
Ze zetten het er niet voor de gein op namelijk.
En dan het argument 'Dit ligt ook een beetje aan de persoon die het gebruikt'.
Dat hoor je mensen die 8 bier op hebben ook wel eens zeggen vlak voor ze de auto willen pakken.
'Ik heb goed gegeten', 'Ik kan er wel tegen' en 'Ik voel er echt niets van'.
Neemt niet weg dat je dan dus niet mag rijden.
Dit vind ik op internet als ik zoek op Fentanylpleisters:
Verkeer, werk en sport

Dit medicijn kan als mogelijke bijwerkingen o.a. duizeligheid, slaperigheid en/of veroorzaken en een negatieve invloed op het reactie- en concentratievermogen hebben.
Hiervan kunnen allerlei dagelijkse activiteiten, zoals bezigheden in en rond het huis, deelname aan het verkeer en het bedienen of besturen van machines, hinder ondervinden.


Er staat nergens 'na een paar weken kan het wel weer'.
Dat u dus doodleuk in de auto stapt snap ik niet.
Niet om uzelf, maar ook om anderen.
Want als u een aanrijding veroorzaakt met letsel, zou ik u werkelijk tot aan het gaatje aanklagen als ik het slachtoffer was.

MAXIEM

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door MAXIEM »

nevermind

Dat ben ik dus niet met je eens. Je moet een programma niet te vol proppen en de juiste mensen benaderen en dat was vanavond (althans bij dit onderwerp) niet het geval. Vaak kijk ik wél met plezier naar het programma, want zij behandelen een aantal onderwerpen wél professioneel. Jammer van vanavond, want het was afraffelwerk en daar is niemand mee gebaat.

Met collegiale groet, Maxiem.

nimospa
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2010 21:16

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door nimospa »

In de uitzending werd gesproken over medicijngebruik en de invloed op auto rijden.

Dit verhaal gaat over mijn partner.
In 2009 is een "simpele" operatie bij mijn schoonvader heel erg fout gegaan. Z'n leven hing aan een heel dun zijden draadje. Door die omstandigheid trok mijn partner het even niet meer. Van de huisarts heeft hij toen een slaap/kalmeringsmiddel gekregen, met een mooie gele sticker. Af gezien van de sticker, was hij ook niet instaat om deel te nemen aan het verkeer. 's Avonds innemen resulteerde zelfs een uur na opstaan nog in ongecoördineerd gedrag, naast de mok koffie grijpen en dergelijke.

Hij is service en onderhoud monteur in de buitendienst. Dus met z'n bus rijden naar machines om die te onderhouden en bedienen.

De medewerkster van de arbodienst, die geen arts was, vond dat het zijn probleem was. Hij moest gewoon gaan werken.

Er is toen een gesprek geweest met de werkgever, waar ik hem zelf naar toe heb gereden. Daar kwam een coulantere medewerking.

Schoonvader leeft nog en is vrij goed hersteld.
M'n partner heeft z'n baan ook nog.
Die reactie van de arbodienst vind ik nu nog steeds te schandalig voor woorden.

Grtz,
Mo

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Er staat op die gele sticker toch zoiets van Pas op met autorijden en nog wat dingen....er staat niet op verboden te rijden ?
Allemaal erg onduidelijk allemaal.

MAXIEM

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Chocomelk

Dat is het punt niet! In feite rij je onverzekerd rond als de verzekeraar er achter komt dat je medicijnen gebruikt met een gele sticker er op.

Maxiem.

Gesloten