LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ooglaseren

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Ooglaseren

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

Beste Teun01,


Als je bekwaam bent om een bepaald vak uit te kunnen oefenen, dan ben je ook daar toe bevoegd.
Ik zat n.a.v. jouw opmerking informatie op te zoeken en kwam op de site van mijn gewezen werkgever terecht.

http://bevoegd.minocw.nl/Uitleg.aspx

Als je dit zo even leest, dan zie je dat iemand die bekwaam is dus ook bevoegd is.

teun01
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2011 15:39

Re: Ooglaseren

Ongelezen bericht door teun01 »

Beste benikeennederlander,
Goed dat u zo oplet, maar de link gaat over het ondewijs, waar ik het over hebt is medisch ( mijn vak gebied) dat is totaal verschillend van elkaar
met vr, groet

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Ooglaseren

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

U hebt volkomen gelijk, Teun01, maar het ging mij hierom, te laten zien dat er tussen bekwaam en bevoegd weinig verschil zit.
Aangezien u die opmerking plaatste, vond ik het belangrijk om de genoemde link te plaatsen, misschien had ik er beter aangedaan om ook nogeven een kant tekening te plaatsen zoals ik nu deed, echter was ik dit vergeten, mijn excuses hiervoor.
Wanneer een Arts bekwaam is, dan is de Arts over het algemeen ook bevoegd een handeling te verrichten.
Waarom plaats ik deze opmerking, dit zou ik graag willen toelichten, dit om toch nogeven het een en ander te verduidelijken op bekwaam en bevoegd:

Iemand die Rechten gestudeerd heeft is bekwaam om iemand anders adviezen te mogen geven als Jurist en die persoon in een normale Kanton procedure te mogen bijstaan, maar in een Hoger Beroepzaak is een Jurist niet bevoegd om zijn cliënt te vertegenwoordigen. Waarom niet? Een Jurist is geen Advocaat, een Advocaat is meer dan een Jurist en staat zelfs ingeschreven als Advocaat, een Jurist niet, in dit geval is de Jurist dus niet bevoegd zijn cliënt te vertegenwoordigen in een Hoger Beroepzaak.

Goed terug naar de Arts en bekwaamheid: Wanneer een Arts geleerd heeft hoe hij of zij ogen moet laseren en de oog Arts heeft de vereiste papieren, dan is hij of zij bekwaam om dit te kunnen doen en de oog Arts staat in de meeste gevallen ook ingeschreven als Oog Arts, we mogen er vanuitgaan dat de Arts die daarvoor geleerd heeft en de vereiste papieren heeft, ook bevoegd is om iemands ogen te laseren.
Als een Arts niet de vereiste papieren heeft, dan zou hij of zij eventueel bekwaam kunnen zijn maar niet bevoegd.

Mevrouw Hertzenberg plaatste in haar uitzending de volgende opmerking: Als ik een paar autorijlessen gevolgd heb, dan mag ik nog niet auto rijden omdat ik hiervoor niet bevoegd ben. Neen daar had mevrouw gelijk in, zelfs als zou iemand 10 jaar lang autorijlessen hebben; uiteraard is dit een beetje overdreven, doch het gaat hier nu om de feiten, dan zou die persoon na 10 jaar autorijlessen wel auto kunnen rijden, die persoon kan dan wel bekwaam zijn om een auto te besturen maar die persoon is niet bevoegd om een auto te mogen besturen, immers ontbreekt het rijbewijs.
Iemand die zijn rijbewijs kwijt raakt wegens roekeloos rijgedrag of beschonken achter het stuur, is bekwaam om een auto te kunnen besturen maar opdat moment niet meer bevoegd.
Goed ik denk dat ik betreft bekwaam en bevoegd wel duidelijk geweest ben en zoals ik al zei, we mogen er vanuitgaan dat wanneer een Arts bekwaam is om bepaalde handelingen te verrichten, ook daar toe bevoegd is.
Indien ik bepaalde dingen over het hoofd gezien heb, dan hoor ik dat graag.

altijdwatanders
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2011 23:36

Re: Ooglaseren

Ongelezen bericht door altijdwatanders »

Laseren, ik moet er niet aan denken. Ik heb sinds 5 jaar nachtlenzen!!!! Ideaal, en dat is tenminste omkeerbaar. Er is niemand die weet hoe gelaserde ogen over 25 jaar zijn en ik heb er maar twee. Vandaar mijn tip: google even op 'nachtlenzen' en er gaat een wereld voor je open!

Gesloten