LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaart

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Radar »

Vijf jaar na de invoering van de ov-chipkaart kampen reizigers nog steeds met problemen. Dit keer zijn vooral de abonnementhouders de pineut: de vaste klanten van de vervoerders. Abonnementen werken niet, terwijl er wel voor is betaald. Reistrajecten zijn veel duurder geworden. En wanneer je kaart kapot is, moet je wekenlang wachten op een nieuwe.

Van de extra gemaakte kosten zie je geen cent terug. De klantenservice stuurt kaarthouders van het kastje naar de muur en lijkt ook niet te weten waar de reiziger terecht kan. De ov-chipkaart drijft Nederlanders tot wanhoop. Is dit nog op te lossen?

Maandag 6 februari in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door witte angora »

Is dit nog op te lossen?
Jawel, terug naar hoe het voor de OVershitkaart was.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Kan niet wachten op de uitzending, heb eigenlijk niets dan klachten over dat rotding....
- dubbel instaptarief bij wisselen van vervoerder
- geen korting bij kopen van een 'papieren' kaartje, ondanks het kunnen tonen van de kortingspas (abbonement van ns op de chipkaart). Als ik maar 5 euro op m'n rekening heb staan, en 5 euro op m'n kaart, waarom moet ik dan mínstens 15 euro opwaarderen voor een enkeltje Nijmegen-Wijchen a 1,30 (gereduceerd tarief)? Ik heb het geld, ik heb een geldig vervoersbewijs, ik heb een geldige kortingskaart....waarom mag ik dan niet mee en word ik door een conductrice uitgemaakt voor 'zwartrijder'??

hanris
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2012 16:35

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door hanris »

ik heb 3 1/5 week me OV opgestuurd en wil een nieuwe ontv. omdat deze niet meer werkte. ik heb 2x klantenservice gebeld de 1e keer na 2 weken maar die kon me wel bevestigen dat hij binnen was gekomen maar moest na een week nog maar eens bellen als hij niet terug was gestuurd. op 3-2-2012 om 16.20 heb in nog een medewerkerster aan de lijn gekregen na 5 min .... wachttijd lang he. die kon me weer niets zeggen omdat het systeem niet werk. ik moest nog maar eens terug bellen? 10 euro cent p.m. is zo wel snel weggegooid he .
op de vraag of ze mijn wilde bellen was het antwoord NEE. Wat willen ze er nog aan verdienen. ik ben zo per rit al meer kosten kwijt en dan nog een tel kosten (gelukkig gaat dat door de overheid gelukkig eindelijk aangepakt worden).
Ik wil me pas zo snel mogelijk terug hebben en dat hij goed werk ook nog. ik heb een product gekocht bij OV en wil dat het snel wordt opgelost .
HOELANG MOET IK NOG WACHTEN ?????

ps een goed systeem raar ik ze ook eens aan, ze verdienen er genoeg aan toch.

hanris. :mrgreen:

Eerde
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Eerde »

De arrogantie van TLS en de vervoersbedrijven is duidelijk !
Voor een paar Euro kan de sukkel (klant) natuurlijk geen Spong of Moszkowicz inhuren.
Men doet dus maar wat en als ik dan dit lees, ben ik behoorlijk pissig.
http://www.nu.nl/binnenland/2731409/rei ... kaart.html
Welke advo pikt dit eens op ? Gegarandeerd veel TV exposure ;)

rudolfientje
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:16

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door rudolfientje »

Op zich heb ik op enkele uitzonderingen met Veolia en Connexxion na weinig problemen met mijn RET chipkaart. Ik reis als oudere gratis met de RET en dat werkt perfect, zowel in metro, tram als bus. Ook op de veerboot v.a. Krimpen naar Dordrecht werkte de kaart goed. Niet kunnen uitchecken is me al een paar keer overkomen. De chauffeur weet dan geen oplossing en dus moet je gaan mailen om het teveel betaalde terug te krijgen. Bij Veolia heb ik een paar keer gehad dat er 4 euro werd afgeschreven ondanks wel degelijk uitchecken voor zegge 2 halten meerijden. Inmiddels heb ik een nieuwe kaart moeten kopen voor € 7,50 omdat de oude verliep. Dat ging snel en goed... Maar ik moest er wel voor naar de andere kant van Rotterdam reizen om de nieuwe kaart te "activeren." Het geld op de oude kaart krijg je pas na bijna 2 maanden terug; op de nieuwe overzetten kan niet. De ritprijs bij Connexxion over het traject Rotterdam-Alexander naar Gouda bleef gelijk aan de strippenkaart en ook het 65+ tarief werd gerekend. Bij Veolia bleek er af en toe verschil in de gerekende prijs over dezelfde afstand; het ging dan om een stuiver. Al met al heb ik dus op wat mails voor teveel betaalde reiskosten na niet veel te klagen. Ook toen mijn vrouw's kaart kapot ging werd deze door de RET snel vervangen en kreeg ze dezelfde dag een tijdelijke kaart zodat ze gratis met de RET kon blijven reizen. Kortom we zijn niet echt ontevreden. Wat lastig is, is het feit dat als je gasten hebt je niet even de tram of bus voor hen kunt betalen en aangewezen bent op een buitengewoon duur los kaartje.

javanderhart
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:31

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door javanderhart »

Ik snap al die klachten niet zo goed ik heb de OV kaart vanaf het begin maar slechts eenmaal een probleem gehad die binnen de kortste keren was opgelost.
Ik moet er wel bij zeggen dst ik alles via mijn OV kaart regel en dat gaat uitstekend.
Joop

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Heb trouwens ook nog een voordeel gevonden: kan nu gratis de hond meenemen in de bus, omdat ik geen ov-kaart kan kopen voor m'n honden :lol:

hahow
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2012 18:18

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door hahow »

Het betalen van dubbele opstaptarieven bij treinvervoer en het mislopen van korting bij treinreizen met andere vervoerders van NS kunt u voorkomen door E-tickets te kopen via de internetsite van NS. Ga naar de reisplanner op ns.nl, en dan doorklikken naar "kaartje kopen". Echt een eitje, al is een kaartje zonder datum dan niet mogelijk, en loop je met een A-4tje in je binnenzak, i.p.v. met een mini-kaartje of uitsluitend een OV-chipkaart.
DOEN! Wordt NS misschien eindelijk wakker m.b.t. ons teveel betalen aan opstaptarieven en mislopen van kortingen.
Eén spoorwegnet? Dan ook één tariefstelling is mijn credo. Dat NS en de overheid zo nodig de perifere spoorlijnen in de ramsj moesten gooien mag niet het probleem van de reiziger zijn.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

hahow schreef:Het betalen van dubbele opstaptarieven bij treinvervoer en het mislopen van korting bij treinreizen met andere vervoerders van NS kunt u voorkomen door E-tickets te kopen via de internetsite van NS. Ga naar de reisplanner op ns.nl, en dan doorklikken naar "kaartje kopen". Echt een eitje, al is een kaartje zonder datum dan niet mogelijk, en loop je met een A-4tje in je binnenzak, i.p.v. met een mini-kaartje of uitsluitend een OV-chipkaart.
DOEN! Wordt NS misschien eindelijk wakker m.b.t. ons teveel betalen aan opstaptarieven en mislopen van kortingen.

Bedankt voor de tip! Heb op dit moment helaas (nog) geen printer, maar ga er zeker naar kijken als de ns-site niet meer overbelast is. Één vraag (de voorwaarden zijn even niet te openen helaas, misschien dat hahow het weet): als ik met een e-ticket reis, krijg ik dan nog steeds 40% korting met m'n abonnement? De NS zelf (brief gestuurd omdat ik het er niet mee eens was) en de al de conducteurs beweren dat mijn korting enkel en alleen geldig is als ik 'op saldo' reis....

Christina51
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2012 18:39

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Christina51 »

zondag 27-11-2011, ik reis deze dag op de voor mij mijn 1e vrij reizen keuze dag van Brummen naar Roermond. Bij controle op traject Nijmegen/Roermond zegt de conducteur dat ik niet zo mag reizen met deze kaart en dat ik de volgende keer bij elke overstap op het station moet in en uitchecken zodat NS weet, welk gedeelte ik met Veolia reis, omdat zij dit anders niet aan Veolia kunnen betalen. De conducteur komt weer terug met een collega om mij het e.e.a nog eens te vertellen. Binnen 2 minuten (terwijl de trein stoppende is in Mook) komt de controleur en vraagt of hij mijn kaart even mag en loopt er mee weg, hij komt vrij snel terug met de mededeling het komt nu goed, alleen moet u in Roermond uitchecken bij een Veolia paal en na 3 min. ook bij de NS en bij de terugreis moet u inckecken bij de Veolia paal.... Wat blijkt bij de terugreis, bij het inchecken, heb ik niet genoeg saldo op mijn kaart (dit is schrikken nu kan ik niet terug)1 uur wachten(van alles schiet er door je hoofd, hoe kom ik in Brummen) en denk hier klopt iets niet ik heb toch vrij reizen?. Bij de ticket/servicebalie bleek dat op het heen/reis traject Nijm/Roerm. 14.63€ van de kaart is afgeschreven. Bij thuiskomst zie ik dat een kaartje Mook/Roerm -/-40% (ik heb toch een kortingskaart) 7,10€ kost en zonder korting 11,90€. Ik ben door het bovenstaande erg van slag en hoe kan een conducteur van Veolia zonder mij in te lichten zomaar geld van mijn pas af halen, mijnsinziens is hij uitgestapt in Mook en heeft met mijn kaart bij de paal ingescheckt. Ik ben verbijsterd en vind het ongehoord dat een conducteur met verkeerde voorwendselen tot zoiets in staat is. Ik was blij met mijn 60+kaart zodat ik met mijn lage inkomen af en toe op een voordelige manier mijn familie kan bezoeken.

sindela
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2009 18:02

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door sindela »

Het kost me als deskundige met internet toch altijd weer een hoop tijd om via de website http://www.ov-chipkaart.nl/ iets te regelen voor mijn (schoon)ouders... bijvoorbeeld als ze een kaart verloren zijn. Ben je weer het wachtwoord kwijt enz... :?

Zelf gebruik ik de ov-chipkaart 2x per jaar de rest is op de fiets of met de auto. :mrgreen:

En ik krijg geen antwoord op de vraag: :cry:
waarom is er voor mensen die zo weinig met Openbaar Vervoer reizen niet mogelijk via internet een vervoersbewijs te kopen; van deur tot deur?
zoals bij de NS: https://www.ns.nl/eticket/ticket
On-line betaald en dan weten ze ook wie er gereisd heeft enz. En heb je geen ov-chipkaart liggen stoffen thuis.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door witte angora »

Zelf gebruik ik de ov-chipkaart 2x per jaar de rest is op de fiets of met de auto.
Dat is dus mijn probleem ook, ik moest dus voor 7,50 euro een kaart kopen (anoniem), daar moet, als ik met de bus ga, minimaal 4 euro op staan, anders doet hij het niet, en verder ligt hij maar te verstoffen.

Voorheen had ik geen strippenkaart, ik kocht gewoon een kaartje in de bus, twee keer een enkele reis, ging prima. En die twee keer per jaar dat ik met de trein ga, gewoon een los kaartje, gaat ook prima. Dat OV-onding, dan moet ik dus minimaal 20 euro saldo hebben, wat dus na de reis ongebruikt ligt te verstoffen, terwijl ik het geld wel beter kan gebruiken.

discovery
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2010 19:19

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door discovery »

@ fleurtjuh666

Bij het online kopen van een e-ticket kan je aangeven dat je een voordeelurenkaart hebt. De korting wordt dan automatisch verrekend. Ik doe dit al zolang het e-ticket bestaat.
Invullen gaat hetzelfde als een kaartjesautomaat:
Bestemming
Retour of enkele reis
Klasse
Kortingskaart.
Betalen via i-deal.
Printen en je hebt je ticket.

Vergeet je dit of heb je ff geen tijd, geen probleem. Je krijgt een bevestigingsemail met de link naar je ticket zodat je dit op een later moment alsnog kan doen.

driesschen
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2012 11:50

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door driesschen »

Oktober 2011 samen met mijn partner een nieuwe persoonlijke OV kaart gekregen. De vorige was verlopen en geen problemen mee gehad. Op de nieuwe kaarten is weer automatisch opwaarderen tot 20 Euro en reizen op saldo voor de NS geactiveerd. In Bus, Tram em Metro werkt de nieuwe kaart goed. Echter bij de NS niet. Al die tijd ben ik al bezig om dit toch werkend te krijgen voor mij en mijn vrouw. Ik ben bij de service balie van de RET in Rotterdam geweest en die stuurde mij naar de NS. Dus naar de service balie van de NS in Rotterdam geweest. Deze verwezen mij naar de OV-chipkaart. Hier telefonisch contact mee gehad. Samen met hun getracht het reizen op saldo te activeren op de kaarten. Zoals verwacht bleek dit al geactiveerd te zijn. Zij verwezen mij weer naar de NS. Hiet via mail al regelmatig contact gehad maar tot op de dag van vandaag is reizen met de NS voor beide kaarten nog steeds niet mogelijk.
Het reizen met de NS vanuit onze woonplaats is ideaal om naar Rotterdan te reizen maar helaas.
Hoe is het mogelijk dat een klein probleem niet eenvoudig is op te lossen?

Gerard.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het idee van de chipkaart was prima. Het probleem met de ov chipkaart is zoals zovaak de bagger uitvoering. Die is slecht voorbereid, overhaast en ondoordacht geweest. De meeste problemen zijn simpel oplosbaar, maar worden door gebrek aan wil van de vervoerders niet doorgevoerd. Zoals altijd was ook bij dit ICT project de manager het belangrijkste doel van de invoering en niet de eindgebruiker. Vrijwel alle problemen zijn hierop terug te voeren. Het is hetzelfde liedje van incomptente managers die niet weten wat er echt toe doet.

krieno
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 okt 2007 15:14

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door krieno »

Het is gewoon een belachelijk systeem, heb een voordeel uren kaart van de ns op de chipkaart, net weer verlengd, moet dus het activeren volgens ns voor 10 februari, dus kijken waar het kan, op de site van ov chipkaart staat dat het kan bij de albert hein in appingedan, daar heen dus, maar nee hoor geen enkel apparaat staat daar, bij de automaten van de reginonale vervoerder kan er niks van de op de station kan je er niks van de ns op zetten, en de kaart automaten van de ns, zijn niet aangepast, kun je alleen kaartjes kopen.
Dus ben verplicht om naar het station in groningen te gaan, meer als drie kwartier met de trein van de regionale vervoerder, om alleen mijn voordeel uren kaart te activeren voor de ns.
Dus pracht systeem, gelukkig kan je nog tot het eind van het jaar met een kaartje reizen bij de ns, en hop dat men het dan eindelijk opgelost heeft, maar heb er een hard hoofd, nadenken is voor deze gasten blijkbaar te hoog gegrepen, het enige waar ze aan denken is hun te hoge beloning, de reiziger kans stikken, en gaat maar een uur reizen alleen om een kaart te activeren

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door VioletPrue »

witte angora schreef:
Zelf gebruik ik de ov-chipkaart 2x per jaar de rest is op de fiets of met de auto.
Dat is dus mijn probleem ook, ik moest dus voor 7,50 euro een kaart kopen (anoniem), daar moet, als ik met de bus ga, minimaal 4 euro op staan, anders doet hij het niet, en verder ligt hij maar te verstoffen.

Voorheen had ik geen strippenkaart, ik kocht gewoon een kaartje in de bus, twee keer een enkele reis, ging prima. En die twee keer per jaar dat ik met de trein ga, gewoon een los kaartje, gaat ook prima. Dat OV-onding, dan moet ik dus minimaal 20 euro saldo hebben, wat dus na de reis ongebruikt ligt te verstoffen, terwijl ik het geld wel beter kan gebruiken.
Hier idem.
Zolang als het openbaar vervoer niet toegankelijk is, vermijd ik het als het even kan.
Helaas kan dit niet altijd, dus heb ik voor € 7,50 zo'n kaart gekocht.
Al belachelijk dat je moet betalen om te kunnen betalen, maar vooruit.
Ik wil inchecken, DOET HIJ HET NIET.
Moest ik weer met de lift naar boven om alsnog een kaartje te kopen.
Later bij een oplaadpunt gekeken en mijn geld staat er gewoon op, het is genoeg, dus waarom hij het niet deed....
Het is te bidden dat hij het de volgende keer wel doet, want anders kan ik én niet reizen, én ben ik mijn geld kwijt?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door witte angora »

dus waarom hij het niet deed....
Dat kan ik je nog wel verklaren. De kaart moet eerst geactiveerd worden, maar hoe dat moet ben ik inmiddels weer kwijt. (is voor mij inmiddels een maand of 5 geleden dat ik het ding nodig had, dus ja).

Een strippenkaart, of een kaart uit de automaat hoef je toch ook niet te activeren, dus waarom dat OV-onding dan wel. En het is te hopen dat het ding niet voor iedere vervoerder apart geactiveerd moet worden, want dan ben je nog wel even bezig.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Emmy75 »

In het verleden reisde ik incidenteel met het openbaar vervoer. Nu de laatste jaren reis ik helemaal niet meer met het openbaar vervoer. Wat mij betreft slaat dit systeem aardig de plank mis. Nu weet ik ook wel dat een OV-bedrijf niet kan overleven op die paar reizen die ik maakte, maar er zijn veel meer mensen die af en toe eens reizen.

Ik wil absoluut geen kaart kopen om met het OV te kunnen reizen en er ook nog eens vaak ongebruikt saldo op hebben staan. En dit hoor ik toch vaker in mijn omgeving. Ik denk dat dit de toegankelijkheid van het OV geen goed doet.

Gesloten