LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met turbomotor

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door jonis »

tar schreef:
ariec4 schreef:Het rijgedrag heeft ongetwijfeld invloed op het olieverbruik van de motor. Maar de discussie zou niet over het rijgedrag van de berijder moeten gaan. Kennelijk willen enkelen de discussie afleiden van de motor die zoveel problemen geeft.
Niet zeuren en suggestief zijn, maar lezen en daarna namen noemen.

Gewoon Tar bijv dus.


Dit is de openingspost/zin:
De Turbo High Pressure (THP)-motor in Citroën, Peugeot en Mini toont vaak binnen 20.000 kilometer al mankementen.

en dat heeft gewoon 0,0 met het nieuwe rijden te maken....daarbij :

het niet houden aan het nieuwe rijden betekent niet meteen dat men rijdt als een "pizzakoerier" of dat men aan het racen is......en dat wil ook niet zeggen dat een auto van een "pizzakoerier" al na 20.000KM stuk is.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door tar »

jonis schreef: en dat heeft gewoon 0,0 met het nieuwe rijden te maken....daarbij :

het niet houden aan het nieuwe rijden betekent niet meteen dat men rijdt als een "pizzakoerier" of dat men aan het racen is......en dat wil ook niet zeggen dat een auto van een "pizzakoerier" al na 20.000KM stuk is.
Hey Jonis,

Helemaal met u eens!

Het ratelende distributie-ketting geluid is overduidelijk een fabrieksfout en dient gewoon heel snel en helemaal gratis te worden opgelost! Immers, lang doorrijden met een ratelende distributie-ketting kan ernstige en kostbare motorschade veroorzaken!

Bij het eerste ratelende geluid meteen naar de garage rijden; immers, blijkbaar is er zoveel ruimte ontstaan dat zelfs de distributie-kettingspanner(s) de distributie-ketting niet meer goed kunnen spannen...

Zie ook mijn bericht over inferieure distributiekettingen van: 06 maart 2012 16:34 en bericht 09 maart 2012 10:54 over de levensduur van een distributieketting.

Verder heeft het ook te maken dat de uitstootnormen steeds strenger worden, zodat autofabrikanten (soms) maatregelen nemen die het benzineverbruik ten goede komen, maar zeer slecht zijn voor de turbo-motor...

PvdGuP
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2012 12:23

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door PvdGuP »

Het probleem is veel groter dan alleen de behandelde merken.

Zelf heb ik een 1.4 TSI motor van VW.... en jawel ook daarmee is van alles mis!
Alleen VW laat haar klant links liggen. ze vergoeden wel maar tot 70 %. De rest is voor rekening klant. ik had voor 1200 euro schade aan mijn motor.
uiteraard 1 jaar na de garantie. :evil:

en ik (rijder) kan er niets aan doen... ook VW dealer erkent dat (maar de fout niet)

Dus mensen van Radar haal dit merk er ook maar eens bij.. en er zijn vast nog meer merken met dit soort motoren en bijkomende problemen.

VW neem je verantwoordelijkheid en neem je klanten en rijders serieus!

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door tar »

PvdGuP schreef:Het probleem is veel groter dan alleen de behandelde merken.

Zelf heb ik een 1.4 TSI motor van VW.... en jawel ook daarmee is van alles mis!
Alleen VW laat haar klant links liggen. ze vergoeden wel maar tot 70 %. De rest is voor rekening klant. ik had voor 1200 euro schade aan mijn motor.
uiteraard 1 jaar na de garantie. :evil:

en ik (rijder) kan er niets aan doen... ook VW dealer erkent dat (maar de fout niet)

Dus mensen van Radar haal dit merk er ook maar eens bij.. en er zijn vast nog meer merken met dit soort motoren en bijkomende problemen.

VW neem je verantwoordelijkheid en neem je klanten en rijders serieus!
Hey PvdGuP,

Ligt er helemaal aan waaruit de motorschade bestaat of er 100% wordt vergoed.

Ook VW had problemen met inferieure distributie-kettingen...

Tevens moet bij de huidige turbo-motoren het oliepeil zeer regelmatig worden gecontroleerd en bij een distributie-ketting ratel meteen worden ingegrepen!:

Als je de koude turbo-motor zwaar belast/boven ongeveer 2500 RPM komt, krijg je een sterk verhoogd olieverbruik en bestaat de kans dat het olieniveau veel te laag wordt, waardoor de motor en/of turbo beschadigd raakt...

ariec4
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2012 12:34

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door ariec4 »

N.a.v. een mailtje over het olieverbruik van de THP motor aan Citroën Nederland, na het zien van de Tros Radar uitzending, ben ik gisteren gebeld door de dealer. Er is een afspraak gemaakt om het olieverbruik serieus te gaan onderzoeken. Men laat alle olie er helemaal uitlopen, een exacte hoeveelheid olie wordt er daarna met een maatbeker weer ingedaan. Dan moet ik 1.000 km rijden en daarna gaat met de olie weer aftappen om het verbruik exact te kunnen meten.

Dat de motor extreem veel olie verbruikt weet ik al. Ik ben benieuwd hoe ze het na vaststelling gaan oplossen. Ook ben ik benieuwd of het olieverbruik wordt onderkend als motorschade a.g.v. de eerdere problemen.

Vraag aan de koude motor believers: is het in beweging brengen (voorzichtig met 2.500 tpm) van een massa van ruim 1.600 kg voor de koude THP motor op zich geen overbelasting?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door JtC »

Goh, wat hou ik van mijn atmosferische 6 cilinders met 24 kleppen :D

Trouwens geblazen benzinemotoren kun je niet zomaar mee omspringen als met gewone benzinemotoren. Moet met meer en zorg aandacht gereden worden, zeker in koude toestand. Een turbo is leuk, totdat je er problemen mee krijgt...

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door JtC »

Als dat al overbelasting is... dan kun je beter een andere auto nemen.
ariec4 schreef: is het in beweging brengen (voorzichtig met 2.500 tpm) van een massa van ruim 1.600 kg voor de koude THP motor op zich geen overbelasting?

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door tar »

ariec4 schreef:N.a.v. een mailtje over het olieverbruik van de THP motor aan Citroën Nederland, na het zien van de Tros Radar uitzending, ben ik gisteren gebeld door de dealer. Er is een afspraak gemaakt om het olieverbruik serieus te gaan onderzoeken. Men laat alle olie er helemaal uitlopen, een exacte hoeveelheid olie wordt er daarna met een maatbeker weer ingedaan. Dan moet ik 1.000 km rijden en daarna gaat met de olie weer aftappen om het verbruik exact te kunnen meten.

Dat de motor extreem veel olie verbruikt weet ik al. Ik ben benieuwd hoe ze het na vaststelling gaan oplossen. Ook ben ik benieuwd of het olieverbruik wordt onderkend als motorschade a.g.v. de eerdere problemen.

Vraag aan de koude motor believers: is het in beweging brengen (voorzichtig met 2.500 tpm) van een massa van ruim 1.600 kg voor de koude THP motor op zich geen overbelasting?
@Ariec4,

Om die vraag te beantwoorden moet je het gewicht weten van de auto en het vermogen van de automotor.

Heeft niets met geloof te maken, maar met de steeds modernere en kwetsbaardere autotechniek, door de strot geduwd door onze regering.

Geen beschuldiging! Slechts een vraag.

Ik ben benieuwd hoe u 's morgens wegrijdt en hoe u ongeveer de eerste 25 kilometer rijdt en of de verwarming vol aanstaat...
Meestal, als je verder gaat doorvragen krijg je duidelijke antwoorden waarom het olieverbruik (van de leaseauto) zo hoog is...
Als je de olietemperatuur via de OBD meet, blijkt dat bijna iedereen zicht vergist in hoe lang het duurt voordat de motor helemaal op bedrijfstemperatuur is...

Ik kan trouwens elke nieuwe (turbo)automotor binnen 1500 kilometer veranderen/vernaggelen in een olieslurpend monstertje.

Het vermogen wat een moderne auto levert, qua cilinderinhoud is veel groter dan, zeg 10 jaar geleden.
Als je vervolgens dat totale vermogen met een koude motor volledig gaat aanspreken krijg je vanzelf een (veel) hoger olieverbruik.

10 jaar geleden was de motor qua cilinderinhoud groter om hetzelfde autogewicht in beweging te krijgen, maar door de steeds strengere milieueisen wordt de cilinderinhoud ook steeds kleiner, maar men wil liefst wel hetzelfde vermogen blijven houden (of meer) en dat moet dan b.v. door een turbo worden bereikt.

Een turbo-automotor zal altijd kwestbaarder zijn dan een vergelijkbare (o.a. qua cilinderinhoud) atmosferische automotor.

Helaas zie je dat (sommige) autofabrikanten zelfs het waarschuwingslampje koude motor/temperatuurmeter weghalen die aangeven dat de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is... tja, dan is het niet raar dat de gemiddelde consument het gas vol intrapt terwijl de turbo-motor nog ijskoud is.
Laatst gewijzigd door tar op 14 mar 2012 09:48, 3 keer totaal gewijzigd.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door tar »

JtC schreef:Goh, wat hou ik van mijn atmosferische 6 cilinders met 24 kleppen :D

Trouwens geblazen benzinemotoren kun je niet zomaar mee omspringen als met gewone benzinemotoren. Moet met meer en zorg aandacht gereden worden, zeker in koude toestand. Een turbo is leuk, totdat je er problemen mee krijgt...
@ JtC,

Exact!

Maar, dat wordt uiteraard niet verteld in de showroom; sterker bij sommige automerken met turbo-motor is het waarschuwingslampje koude motor of temperatuurmeter zelfs verdwenen.

Na het slechte nieuws is er ook goed nieuws!; als je een turbo-motor goed behandelt presteert die wel veel beter dan een atmosferische motor en is het benzineverbruik (veel) lager.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door jonis »

tar schreef:
Na het slechte nieuws is er ook goed nieuws!; als je een turbo-motor goed behandelt presteert die wel veel beter dan een atmosferische motor en is het benzineverbruik (veel) lager.

Zelf rij ik een Accord 2.4

Als je daar het verbruik mee vergelijkt met bijv een Golf 1.4TSI 160-170PK op spritmonitor:

Waarbij je dan rekening mee houdt dat een Accord al snel 100KG zwaarder is en tourer zelfs 200KG, maar ook nog 190PK ipv 160-170

Dan valt het (veel) lagere verbruik wel mee hoor:

Mijn Accord doet op spritmonitor gemiddeld 9,6L en die TSI 7,85L
Die golf is dus in praktijk gemiddeld nog geen 20% zuiniger met een lichtere auto.

Als je met andere ogen naar het verbruik kijkt zie je zelfs dat bij diegenen die niet zuinig ermee rijden (om welke reden dan ook; bijv veel korte stukken ipv iemand standaard een "zware voet" verwijten) dat het verschil nog niet eens een hele liter/100KM is ten voordele van de turbogolf. (11,90 golf tegen 12,75 Accord gemiddeld)

En dan staat zo'n TSI met een vanaf B-label in de showroom ipv vuurrood G-label Accord die ik heb.....daar denk ik toch anders over dus. :mrgreen:

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door JtC »

De moderne turbo-motor zal inderdaad veel efficienter met brandstof omspringen, dat is zeker. Ik bedoel, mijn V6 verbruikt in de stad 1 op 6 en dan hoe ik me nog in :lol: Bij een moderne motor moet je toch echt een beetje gaan planken, wil je dat bereiken. Wat betreft betere prestatie: puur pk/cilinder, kan niet missen. Maar of het fijner rijdt, daarover zijn de meningen verdeeld. Doorgaans is de vermogensopbouw bij een ongeblazen motor lineair omdat er niet plotseling een turbo gaat meedraaien. Daarnaast reageert een atmosferische motor doorgaans ook sneller op het gas.

Maar goed, het is maar net wat je zoekt. Het geluid van een V6 is in ieder geval niet te versmaden! :D
tar schreef: ... als je een turbo-motor goed behandelt presteert die wel veel beter dan een atmosferische motor en is het benzineverbruik (veel) lager.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door tar »

jonis schreef:
tar schreef:
Na het slechte nieuws is er ook goed nieuws!; als je een turbo-motor goed behandelt presteert die wel veel beter dan een atmosferische motor en is het benzineverbruik (veel) lager.
Zelf rij ik een Accord 2.4

Als je daar het verbruik mee vergelijkt met bijv een Golf 1.4TSI 160-170PK op spritmonitor:

Waarbij je dan rekening mee houdt dat een Accord al snel 100KG zwaarder is en tourer zelfs 200KG, maar ook nog 190PK ipv 160-170

Dan valt het (veel) lagere verbruik wel mee hoor:

Mijn Accord doet op spritmonitor gemiddeld 9,6L en die TSI 7,85L
Die golf is dus in praktijk gemiddeld nog geen 20% zuiniger met een lichtere auto.

Als je met andere ogen naar het verbruik kijkt zie je zelfs dat bij diegenen die niet zuinig ermee rijden (om welke reden dan ook; bijv veel korte stukken ipv iemand standaard een "zware voet" verwijten) dat het verschil nog niet eens een hele liter/100KM is ten voordele van de turbogolf. (11,90 golf tegen 12,75 Accord gemiddeld)

En dan staat zo'n TSI met een vanaf B-label in de showroom ipv vuurrood G-label Accord die ik heb.....daar denk ik toch anders over dus. :mrgreen:
@ Jonis,

Zeg ongeveer 15% zuiniger, dat is al een hele vooruitgang.

Maar u heeft gelijk dat dit theorie is en de terreur van "zuinig" en "schoon" rijden; (want de turbo lokt snel optrekken/hardrijden vaak uit)

immers ook splinternieuwe diesels-auto's krijgen een B of zelfs een A-label, terwijl men weet dat bij stadsverkeer het uitstootfilter niet of nauwelijks werkt: Daarbij vergeleken is uw Accord 2.4 schoner.

ariec4
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2012 12:34

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door ariec4 »

Ik ben benieuwd hoe u 's morgens wegrijdt en hoe u ongeveer de eerste 25 kilometer rijdt en of de verwarming vol aanstaat...
Doordeweeks rij ik bijna elke dag ’s morgens slechts 10 kilometer naar het NS station om daar te parkeren en verder te reizen met de trein. Onder het genot van een kop koffie rij ik rustig aan, maximaal 80 km/u op een N-weg, maximaal 3.000 tpm. ’s Avond dezelfde route weer terug. De airco staat altijd op automatisch en 21 graden. Indien nodig wordt voor- en achterruitverwarming gebruikt indien de ramen bevroren of beslagen zijn.

Af en toe maak ik ’s morgens een rit van 100 tot 140 kilometer en ’s avonds weer terug. Verder wordt de auto in het weekend voor privé doeleinden gebruikt (boodschappen en ritten van circa 50km). Verder wordt er per jaar circa 8.000 km naar vakantie bestemmingen gereden.

Als fabrikanten aan de huidige richtlijnen willen voldoen moeten ze toch nog steeds een degelijke motor leveren? Ik rij veel korte stukjes, maar ik doe zeker rustig aan. Daar moet een nieuwe motor, net als de vorige generatie motoren, toch tegen kunnen?

De eerste 40.000 heb ik probleemloos gereden. Daarna begonnen problemen met emissie storingen, distributie niet meer op tijd, druklager etc. Daarna zijn ook de olie problemen begonnen. Eén keer brandde de volgende morgen na een reparatie al het olielampje. Ook de oliesensor zelf is al een keer vervangen. Vandaar dat ik een verband vermoed tussen de TPH problemen en het olie verbruik.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door JtC »

De zuinigheid van de nieuwere motoren is lang niet zo geweldig als de fabrikanten willen doen geloven. Er is nogal een groot verschil tussen "geteste" verbruiken en de daadwerkelijke verbruiken in de praktijk. Dat was vroeger zo, en dat is nog steeds het geval.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door tar »

JtC schreef:De moderne turbo-motor zal inderdaad veel efficienter met brandstof omspringen, dat is zeker. Ik bedoel, mijn V6 verbruikt in de stad 1 op 6 en dan hoe ik me nog in :lol: Bij een moderne motor moet je toch echt een beetje gaan planken, wil je dat bereiken. Wat betreft betere prestatie: puur pk/cilinder, kan niet missen. Maar of het fijner rijdt, daarover zijn de meningen verdeeld. Doorgaans is de vermogensopbouw bij een ongeblazen motor lineair omdat er niet plotseling een turbo gaat meedraaien. Daarnaast reageert een atmosferische motor doorgaans ook sneller op het gas.

Maar goed, het is maar net wat je zoekt. Het geluid van een V6 is in ieder geval niet te versmaden! :D
@ JtC

Door de toepassing van variabele schoepen bij de nieuwe turbo's is de vermogensopbouw sterk verbeterd en niet meer te vergelijken met oude turbo's.
Bij een moderne compressor is de vermogensopbouw nog beter.

Zuinig rijden zorgt (nog steeds) voor een steeds "slechter" motorgeluid en hoogstwaarschijnlijk een kortere levensduur van de motor; omdat de motoren meestal qua inhoud kleiner worden en de compressie hoger...

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door tar »

ariec4 schreef:
Doordeweeks rij ik bijna elke dag ’s morgens slechts 10 kilometer naar het NS station om daar te parkeren en verder te reizen met de trein. Onder het genot van een kop koffie rij ik rustig aan, maximaal 80 km/u op een N-weg, maximaal 3.000 tpm. ’s Avond dezelfde route weer terug. De airco staat altijd op automatisch en 21 graden. Indien nodig wordt voor- en achterruitverwarming gebruikt indien de ramen bevroren of beslagen zijn.

Af en toe maak ik ’s morgens een rit van 100 tot 140 kilometer en ’s avonds weer terug. Verder wordt de auto in het weekend voor privé doeleinden gebruikt (boodschappen en ritten van circa 50km). Verder wordt er per jaar circa 8.000 km naar vakantie bestemmingen gereden.

Als fabrikanten aan de huidige richtlijnen willen voldoen moeten ze toch nog steeds een degelijke motor leveren? Ik rij veel korte stukjes, maar ik doe zeker rustig aan. Daar moet een nieuwe motor, net als de vorige generatie motoren, toch tegen kunnen?

De eerste 40.000 heb ik probleemloos gereden. Daarna begonnen problemen met emissie storingen, distributie niet meer op tijd, druklager etc. Daarna zijn ook de olie problemen begonnen. Eén keer brandde de volgende morgen na een reparatie al het olielampje. Ook de oliesensor zelf is al een keer vervangen. Vandaar dat ik een verband vermoed tussen de TPH problemen en het olie verbruik.
@Ariec4,

’S morgens slechts 10 kilometer rijden; ik denk dat de motor tijdens deze ritten zelden of nooit bedrijfswarm wordt, zeker nooit als het onder de 10 graden is...

Fabrikanten willen zo veel mogelijk auto's verkopen... dus in Nederland moeten zij voldoen aan de emissie-eisen die bijna altijd haaks staan op de motor-levensduur.
Er worden o.a. te kleine motoren gemonteerd in te zware auto's of de (automatische) versnellingsbak is zo aangepast dat dit ten koste gaat van de levensduur van de motor en dat zie je meestal als eerste aan het toenemende olieverbruik.

Het mes snijdt -op korte termijn- aan 2 kanten; er is een nieuwe auto verkocht en bij mankementen, meestal na de garantie, betaalt de klant.

Als de distributie niet meer op tijd is, heb je gewoon een serieus en ernstig probleem; zeker als je door blijft rijden als je zelfs al distributieketting-geratel hoort.

Dat mensen, zoals getoond in de reportage bij Radar, nog blijven doorrijden met een duidelijk hoorbare distributieketting-ratel is mij nog een raadsel; ik hoop dat ik daar nog achter kom.

Bij een TPH-motor moet je gewoon erg regelmatig, zeg om de 1000 kilometer de olie peilen, maar ja, dat is geen lekker verkooppraatje als je een nieuwe auto gaat kopen, voor de verkoper.

Door wat ervaring iets wijzer geworden... Na elke reparatie check ik voor zover dat mogelijk is, of reparaties goed zijn uitgevoerd; oliepeilen is daar een voorbeeld van.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door jonis »

tar schreef: @Ariec4,

’S morgens slechts 10 kilometer rijden; ik denk dat de motor tijdens deze ritten zelden of nooit bedrijfswarm wordt, zeker nooit als het onder de 10 graden is...
.
Ja en?
Welke auto wordt dat wel uitgezonderd die ene lange rit of van diegene die verder van hun werk af wonen: gemiddelde autorit in .nl is ±17KM

Waarom quote je niet dit:
Af en toe maak ik ’s morgens een rit van 100 tot 140 kilometer en ’s avonds weer terug. Verder wordt de auto in het weekend voor privé doeleinden gebruikt (boodschappen en ritten van circa 50km)

Die auto wordt ± iedere weekend een keer dus warm gereden, echt lange tijd stilstaan is er dus ook niet bij :roll:
Voor mijzelf geldt ± hetzelfde: voor het warm rijden van de motor moet ik het ook niet hebben van het woonwerkverkeer à 6KM à 3000KM per jaar.
Maar uiteindelijk zijn dit maar 10 korte ritjes hoor, warm/koud....daar gaat een betrouwbare motor niet van om zeep hoor....hooguit de accu misschien wat sneller leeg in de winter.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door tar »

jonis schreef:
tar schreef: @Ariec4,

’S morgens slechts 10 kilometer rijden; ik denk dat de motor tijdens deze ritten zelden of nooit bedrijfswarm wordt, zeker nooit als het onder de 10 graden is...
.
Ja en?
Welke auto wordt dat wel uitgezonderd die ene lange rit of van diegene die verder van hun werk af wonen: gemiddelde autorit in .nl is ±17KM

Waarom quote je niet dit:
Af en toe maak ik ’s morgens een rit van 100 tot 140 kilometer en ’s avonds weer terug. Verder wordt de auto in het weekend voor privé doeleinden gebruikt (boodschappen en ritten van circa 50km)
Die auto wordt ± iedere weekend een keer dus warm gereden, echt lange tijd stilstaan is er dus ook niet bij :roll:
Voor mijzelf geldt ± hetzelfde: voor het warm rijden van de motor moet ik het ook niet hebben van het woonwerkverkeer à 6KM à 3000KM per jaar.
Maar uiteindelijk zijn dit maar 10 korte ritjes hoor, warm/koud....daar gaat een betrouwbare motor niet van om zeep hoor....hooguit de accu misschien wat sneller leeg in de winter.
Als een (te kleine) turbo-motor koud is zal die meer olie gaan verbruiken, zeker als er flink wordt doorgereden en/of er vrij snel wordt opgetrokken; haast, haast altijd haast.
Bijna dagelijks wordt ik "uitgezwaaid" met een middelvinger of een duidelijk zichtbare geërgerde inhaalmanoeuvre als ik met koude motor iets te traag optrek...

Wat ik al zei:

Fabrikanten willen zo veel mogelijk auto's verkopen... dus in Nederland moeten zij voldoen aan de emissie-eisen die bijna altijd haaks staan op de motor-levensduur.

En als de emissie-normen verder worden opgeschroefd, zal het aantal mankementen alleen maar toenemen; de klachten en technische grenzen beginnen nu goed zichtbaar te worden...

U zei: "Maar uiteindelijk zijn dit maar 10 korte ritjes hoor, warm/koud....daar gaat een betrouwbare motor niet van om zeep hoor....hooguit de accu misschien wat sneller leeg in de winter".

De automotoren uit het verleden niet, dat klopt; maar de turbo hoogrendements-motoren van nu wel; zeker als er ook nog een inferieure distributieketting wordt gemonteerd en de fabrikant weigert een recall uit te voeren...

Of dat mensen pas olie gaan peilen als het olielampje gaat branden... Tja, met een oude automotor ging dit misschien nog wel, maar met nieuwe hoogrendements-motoren kun je problemen verwachten.

Wat ik al zei: de autofabrikant onderneemt blijkbaar pas actie als de klachten binnenstromen en TV-zenders er aandacht aan gaan besteden.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door jonis »

Bijna dagelijks wordt ik "uitgezwaaid" met een middelvinger of een duidelijk zichtbare geërgerde inhaalmanoeuvre als ik met koude motor iets te traag optrek...

:roll:


Als je dat echt bijna dagelijks overkomt dan is er natuurlijk ook wat aan de hand.....dit overkomt normaal alleen maar de brommobielrijders dagelijks hoor. :wink:

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door tar »

jonis schreef:
Bijna dagelijks wordt ik "uitgezwaaid" met een middelvinger of een duidelijk zichtbare geërgerde inhaalmanoeuvre als ik met koude motor iets te traag optrek...
:roll:

Als je dat echt bijna dagelijks overkomt dan is er natuurlijk ook wat aan de hand.....dit overkomt normaal alleen maar de brommobielrijders dagelijks hoor. :wink:
En van die oudjes met pet en sigaar op en in het hoofd :lol:

8) Ach ja, als het je vaak gebeurt wordt het normaal en 9 van de 10 keer zie ik die haastige automobilisten gewoon weer bij het volgende verkeerslicht of het verkeerslicht daarna; ik woon in de randstad en haast hebben in het drukke woon/werkverkeer heeft totaal geen meer zin.
(Uiteraard rijd ik alleen behoudend als ander verkeer mij zonder gevaar kan passeren).

Maar blijkbaar gaat het tegenwoordig om de "beleving"... dat je denkt dat je sneller op je bestemming bent terwijl de praktijk bewijs dat dit niet zo is.

Gesloten