LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Calgon

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Calgon

Ongelezen bericht door Radar »

De reclame staat in het collectieve geheugen gegrift en gaat al decennia lang mee. Een wasmachinereparateur haalt een zwaar verkalkt element uit de wasmachine. De huisvrouw ziet met lede ogen aan hoe haar oude wasmachine onherstelbaar beschadigd is omdat ze geen Calgon heeft gebruikt…

Maar leven wasmachines ook echt langer met Calgon? Radar doet onderzoek en gaat op bezoek bij Calgon.

Maandag in Radar, 20:30 uur, Nederland 1

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Calgon

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Calgon

Ongelezen bericht door bprosman »

Zelfs met hard water duurt het zes tot acht jaar voordat je machine last kan krijgen van kalkafzetting.
Nu is het wachten op de (voornamelijk) Miele eigenaren die beweren dat een "Echte Miele" toch wel probleemloos 15 jaar mee moet gaan.
Overigens is het wassen op lage(re) temperaturen tegenwoordig meer een probleem (zeepluis) dan kalk.
met een speciaal reinigingsmiddel voor wasautomaten op een temperatuur van 95 °C, verkrijgbaar via de Miele Shop.
Zie hier een persbericht daarover van Miele zelf.

Voorkomen van vet- of zeepluizen
De milieuvriendelijke wasmethoden, zoals wassen op lagere temperaturen en met minder water, geven vrij spel aan bacteriën die groeien op de vetresten van de zeep die achterblijven in de dode hoeken van de wasautomaat waar onvoldoende water komt om ze weg te spoelen. Deze zogeheten vet- of zeepluizen kunnen bij een volgende wasbeurt loslaten en op het wasgoed terechtkomen. Om de vet- of zeepluis te verwijderen adviseert Miele het apparaat één of twee keer per jaar te laten draaien Tevens is het raadzaam om het wassen op lage temperaturen af en toe af te wisselen met een was op 60 °C om eventuele achtergebleven zeepresten te verwijderen. Ook bij een allergie voor de uitwerpselen van huisstofmijt of andere allergenen is het raadzaam één keer per zes weken het beddengoed en/of wasgoed te wassen op 60 °C. Alleen bij deze temperatuur worden de huisstofmijten gedood en allergenen weggespoeld. Om de bacteriën nog beter te verwijderen, raden wij u bovendien aan om bij het wassen van niet gekleurd wasgoed op hogere temperaturen, zoals 60 of 95 °C, een totaalwaspoeder met bleekmiddel te gebruiken.
Laatst gewijzigd door bprosman op 30 sep 2011 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Calgon

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Echte onzin.

Beste radar wil je dan ook meteen even uittellen wat calgon kost,
ga er vanuit dat een wasmachine een jaar of 8 meegaat.

Voor dat geld heb je waarschijnlijk een nieuwe wasmachine.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Calgon

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Calgon

Ongelezen bericht door bprosman »

of de zeep gaat in een wasbolletje.
Ohhhh zoooo .... ik was al verbaasd dat ik mijn onderbroeken nooit in dat wasbolletje kreeg :lol:
Daarom heb ik dus geen last van zeepluis.
Ik ook niet, ben nog van het "oude stempel" die zijn theedoeken, dweilen enz op 95 graden wast (en soms per ongeluk een jurk van mn dochter ;-) ).

lentewind
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:48

Re: Calgon

Ongelezen bericht door lentewind »

Ik heb inderdaad een Miele wasmachine die al 25 jaren geweldig wast.
Nog nooit problemen gehad en nog nooit Calgon gebruikt.
Wel gebruik ik weinig wasmiddel en een ecowasbol (3 j.)

smoking
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 dec 2008 19:25

Re: Calgon

Ongelezen bericht door smoking »

beste mensen. wat ik hoorde. is dat het helpt en dat is schoonmaak azijn. kost maar 40cent maar of het zo is weet ik niet het lijkt mij wel een keer getest met een waterkoker en het werkte maar de wasmachine moet je hem op 90graden zetten en alleen maar spoelen. en niet via het bakje doen maar puur in de mand 1 hele fles. dat is wat de winkel me vertelde. ik hoop dat er iemand mij er meer over ken vertellen.
Laatst gewijzigd door smoking op 30 sep 2011 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

joke sk
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2011 16:28

Re: Calgon

Ongelezen bericht door joke sk »

Geld het probleem van zeepleuis ook bij vloeibaar zeep? :?:
Lijkt mij toch van niet want daar krijg je tijdens het wassen volgens mij geen zeepklodders mee.
Een tijdje geleden werden de vloebare wasmiddelen van Lidl als een van de beste (of de beste?) getest.
Tot nu toe ben ik er heel tevreden mee want het wast er zelfs de kokskleding van mijn zoon heel goed schoon mee.
:P
Groetjes,

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Calgon

Ongelezen bericht door snepke »

Ik gebruik gewone azijn,als ik donker gekleurde was heb,giet ik er een scheut bij(blijven de kleuren ook mooi)

En af en toe een scheut(geen hele fles)bij het laatste spoelwater.

Heb nooit geen last(gehad) van vetluis

avangestel
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2011 16:39

Re: Calgon

Ongelezen bericht door avangestel »

Is Calgon wel nodig?
Ongeveer 12 jaar geleden kochten wij een Miele wasmachine, er is nooit Calgon gebruikt of een vergelijkbaar product voor ontkalking en onze machine heeft nog nooit geweigerd.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Calgon

Ongelezen bericht door janfreak »

Het is je reinste onzin, in alle wasmiddelen zitten al chemicaliën om kalkaangroei tegen te gaan. Ze moeten heel wat moeite gedaan hebben om iets zo te laten vervuilen met kalk zoals ze in de spotjes hebben laten zien. En die servicemonteurs willen er voor een aardig bedrag een leuk verhaaltje bij vertellen.

joke sk
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2011 16:28

Re: Calgon

Ongelezen bericht door joke sk »

Als Calgon zo goed is zouden de wasmiddelfabrikanten het vast wel door de wasmiddelen hebben gemengd.
groetjes

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Calgon

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

hubers
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2011 19:33

Re: Calgon

Ongelezen bericht door hubers »

Blanke azijn is zeker zo goed als Calgon en is heel wat goedkoper. De kleuren van het wasgoed blijven mooier en de was ruikt fris. Doe ook wat azijn in het bakje van de wasverzachter.
Een of twee keer per jaar een kookwas (zonder textiel) draaien met gewone huishoudsoda helpt ook heel goed.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Calgon

Ongelezen bericht door bprosman »

Ach, zie het van de positieve kant, weet je hoeveel mensen een baan hebben door een bedrijf als Calgon :-).

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Calgon

Ongelezen bericht door nevermind »

Hier draait een wasmachine 12 jaar zonder Calgon.
Mijn partner(voor de criticus hier) heeft pas het verwarmingselement moeten verwijderen, omdat er een schroef in de trommel zat, maar geen kalkaanslag!
Dus mijn conclusie, geen Calgon in mijn machine!

twentsegirl
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2011 19:46

Re: Calgon

Ongelezen bericht door twentsegirl »

Om kalkaanslag te voorkomen doe ik èèn keer p/m de was op 60 gr. met schoonmaakazijn, en dan ook nog de zeer donkere was zo vang ik twee vliegen in een klap de machine wordt ontkalkt en de was verkleurt niet.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Calgon

Ongelezen bericht door nevermind »

twentsegirl schreef:Om kalkaanslag te voorkomen doe ik èèn keer p/m de was op 60 gr. met schoonmaakazijn, en dan ook nog de zeer donkere was zo vang ik twee vliegen in een klap de machine wordt ontkalkt en de was verkleurt niet.

Doe ik ook, en draai de gekleurde was links, dan heb je heel lang plezier van je spullen.

Lowieke
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2011 08:57

Re: Calgon

Ongelezen bericht door Lowieke »

Ik gebruik al azijn voor de was zolang ik mijn was zelf doe (sinds 1993). Het azijn doe ik in het bakje waar je normaalgesproken wasverzachter in moet doen. Resultaat: mijn wasmachine (Whirlpool) ging 18 jaar mee. EN de kleuren van de was blijven hierdoor wel veel langer mooi. Niks geen rotzooi gebruiken.

Gesloten