LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scheefwonen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
cindyanne76

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door cindyanne76 »

ziet er niet naar uit dat het voor 2012 gaat veranderen:
De Kamer heeft de huur- en inkomensgrens voor 2012 vastgesteld. In de tijdelijke regeling ‘Diensten van algemeen economisch belang toegelaten instellingen’ (DAEB) is voor 2012 de inkomensgrens voor sociale huurwoningen naar boven bijgesteld op 34.085 euro. Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken (BiZa) op 13 november bekendgemaakt.

Inkomensgrens
De inkomensgrens uit de tijdelijke regeling ligt per 1 januari 2012 op 34.085 euro (dit was 33.614 euro). De huurgrens komt –onder voorbehoud van parlementaire goedkeuring- op 664,66 euro (dit was 652, 52 euro).

lampi
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2012 21:32

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door lampi »

ciske schreef:
nou ze heeft netto iets van 1700 totaal en dan vakantie geld ernog bij..
plus kinderbijslag komt ze al een heel eind.
dus ik moet de kinderbijslag gebruiken om de huur te betalen?
ik heb niet alles doorgelezen omdat het meeste wat ik zag toch op hetzelfde neer kwam.
dus ik kan hier de plank wel mis slaan.
maar volgens mij is kinderbijslag bedoeld om je kinderen te onderhouden en niet om de huur te betalen.

lampi
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2012 21:32

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door lampi »

Emmy75 schreef:
rozemarijntje schreef:nou ze heeft netto iets van 1700 totaal en dan vakantie geld ernog bij..
rozemarijntje schreef:wel net boven de 33.000 ik geloof iets van 45.000 is niet veel met 2 kinderen.
Gaat dit over dezelfde persoon ? Een jaarinkomen van zo'n 45.000 is ca. 3470,- bruto per maand. Als ik daar een aantal berekeningen op internet op loslaat zou dit netto ca. 2350,- per maand betekenen. Buiten de door ciske aangehaalde kinderbijslag. Ergens klopt er dus iets niet of ze kunnen niet met geld omgaan.

Dit doet me een beetje denken aan een bevriend stel (met 2 kids) van ons. Zij zijn ook regelmatig aan het klagen dat ze elke maand geld tekortkomen en meer uitgeven dan er binnenkomt. Dus ze waren eens om tafel gaan zitten en de financiën doorspitten.

Later vertelden ze met droge ogen tegen ons dat de conclusie van het verhaal was dat ze netto in de maand minimaal 4000,- moesten hebben om rond te kunnen komen. Dus zei ik snoeihard: "ah de conclusie is dus, jullie kunnen niet met geld omgaan." Ze vroegen hoe ik daarbij kwam. Ik zeg besef je wel even waar je over praat als je zo achteloos zegt dat je 4000,- in de maand nodig hebt om rond te komen. Ik zeg laat ik het anders formuleren: dus jullie hebben ruim 2,5 keer modaal nodig om een beetje rond te kunnen komen ? Toen ze het in die termen hoorde, zag je ze wel even slikken en nadenken. Ik zeg het grootste deel van de bevolking doet het met minder. Hele groepen doen het nog niet eens met de helft van dit bedrag en dan kunnen jullie niet rondkomen ? Ik zei denk je niet dat het probleem toch echt een beetje bij jullie zelf ligt dan ? Dat gaf ze zeker wel te denken en gingen we verder over de precieze details.
je hebt helemaal gelijk er zijn er zeer velen die het met minder moeten doen.
en toch, ze hebben wel gelijk.
stel beide kinderen zijn boven 18.
voor een fatsoenlijke zorgverzekering ben je dan al snel 1000 euro lichter.
huren? ja vanaf 650 euro/maand vind dat maar eens kom je ook al snel richting 1000/maand.
dan blijft er van die 2350 netto/ maand al niet zoveel meer over voor de rest.
en dat is iets waar hier in NL geen rekening mee word gehouden.
het bruto netto verhaal.
daardoor is ook de term armoedeval ontstaan als je uit een uitkering weg gaat werken.
alle regelingen zijn gebaseerd op het bruto inkomen.
waren deze regelingen gebaseerd op het netto inkomen (hoe terecht of onterecht je die regelingen ook vind) dan zou het heel anders uitkomen.
ook bijvoorbeeld de regeling vrijstelling van gemeentelijke belastingen.
hoe eerlijk is dat?
pin me niet vast op bedragen!
ik moet 500 euro betalen.
als ik 20000 bruto heb krijg ik kwijtschelding.
1 euro bruto meer moet ik het volledige bedrag gewoon betalen.
hoe krom wil je het hebben?

egeltje25
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2012 22:07

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door egeltje25 »

Het blijft een lastig onderwerp..
Mijn ouders (beiden halverwege de 50, 1 kind thuiswonend), verdienen (volgens de geruchten) teveel om in hun huurwoning (500 euro/maand) te blijven wonen. Moeten zij dan verplicht worden om duurder (en dus relatief heel onvoordelig) te gaan wonen? Op hun leeftijd kopen vinden ze geen goed idee, verhuizen willen ze voorlopig ook niet. Op dit moment kunnen ze samen genieten van hun extra'tjes elke maand en daarnaast wat sparen voor hun oude dag.
Mijn partner en ik (beiden eind 20) wonen duurder, met een lager inkomen. Evengoed is ons inkomen net zo hoog dat wij niet meer in een sociale huurwoning zouden 'mogen' wonen. Kopen is voor ons echter niet mogelijk, aangezien wij niet allebei een vast contract hebben.

Kan iemand mij uitleggen wat de voordelen zijn van de 'nieuwe' regels?
Wat is er mis met mensen die een (gewilde) woning achterlaten, voorrang te geven op een andere woning? Wij wonen nu in een appartement en willen graag wat groter wonen. Appartementen zijn in onze omgeving erg gewild, maar wij kunnen weinig eengezinswoningen krijgen omdat die allemaal verkocht worden. Zoals de situatie nu is, blijven wij dus zitten waar we zitten en blijven ouderen in een eengezinswoning. Wie schiet hier nu wat mee op?

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat is er mis met mensen die een (gewilde) woning achterlaten, voorrang te geven op een andere woning? Wij wonen nu in een appartement en willen graag wat groter wonen.
Je kunt geen voorrang krijgen omdat zovéél mensen in een grotere woning willen, terwijl die er niet zijn. Natuurlijk zijn jullie appartementen geliefd, en de grotere gezinswoningen zijn nog veel geliefder. :wink:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ciske »

Moeten zij dan verplicht worden om duurder (en dus relatief heel onvoordelig) te gaan wonen? Op hun leeftijd kopen vinden ze geen goed idee, verhuizen willen ze voorlopig ook niet
Ze hoeven ook niet te verhuizen , de huur wordt vanzelf aangepast en dat is maar goed ook .

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ciske »

vogels schreef:
de huur wordt vanzelf aangepast en dat is maar goed ook
Alleen jammer dat ze niet zo eerlijk zijn om de extra huurverhoging ongedaan te maken als je inkomsten door bijv. wia of ww sterk verminderen.

mee eens.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

op zich snap ik het wel, want het is eigenlijk ook niet eerlijk dat mensen met flink inkomen de goedkope woningen wegkapen. Zeker niet als er op die woningen subsidie zit net om mensen met minder inkomen te huisvesten.

Vroeger werd ook flink gebruik gemaakt van dat systeem, je schreef je in bij de woningbouw zodra je 18 was. Dan wachtte je op een goedkope woning (want je had nog niet veel inkomen, vaak zat je nog op school) zodra je die woning met dat goedkope inkomen dan had, dan ging je werken en trouwen. Hopsakee, goedkope huurwoning voor tweeverdieners. Nu werkt dat natuurlijk sowieso niet meer want de wachtlijsten zijn te lang.

Ik ben het er op zich wel mee eens dat de goedkope gesubsidieerde woningen gereserveerd worden voor mensen met weinig inkomen. Echter er moet dan ook een goed en betaalbaar alternatief zijn voor mensen die willen huren met iets meer inkomen.

Isabel.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door SJZ »

stel beide kinderen zijn boven 18.
voor een fatsoenlijke zorgverzekering ben je dan al snel 1000 euro lichter.
Ja, en die kinderen krijgen € 838 per persoon zorgtoeslag, dus per saldo is dat niet zo duur hoor.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik heb met haar bnog een keer gepraat en ik heb get dus helemaal verkeerd begrepen..
ze zit net een paar euro boven die inkomens grens..wat is het?34 nog wat?
en dat komt omdat die man soms wel eens een uur overmoet werken,
die heeft ooit ontslag gekregen en is als vuilnisman aan de slag gegaan.
wat ik al heeeeel wat vind,elke baan aanpakken die je kan krijgen! op je 56ste!
dus hij verdient..net een paar euro boven die grens.
afijn ze staan nu dus op de lijst voor een ander huis omdat dit huis gesloopt gaat worden,maar het gezeur is er dus...duurder huis en dat kunnen ze niet betalen! leuk!
het is geen vetpot wat ze hebben..eerlijk is eerlijk!
nou krijgt zei nog wel belastinggeld elke maand??en ja waarom ze niet werkt...laat maar :(

maar het ging mij erom,..dat ik het gewoon oneerlijk vind dat als je je huis uitmoet door een sloop,dat je dan gewoon heel simpe in een duur huis wordt gezet.
ze gaan nu kijken bij de stichting of ze wat kunnen doen aan die paar euro dat ze boven zit,want dat hoeft dit jaar dus niet zo te zijn...niet structureel.
en anders geen huurtoeslag meer enz...
ze heeft het uitgelegd ,als het koningendag is dan moet hij werken en dan krijgt ie een toeslag...ja dar zijn de euro's
kijk is het nou 1000 euro zeg ik...nou ja is nog niet veel..maar snappen jullie.

Marije1971
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2012 12:02

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Marije1971 »

Ik hoop dat dit echt een beetje beweging in de markt brengt, want een betaalbare huurwoning vinden zit hier echt niet mee!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou ik zie het somber in,
ze veranderen hier van alles....maar terugdraaien ho maar,meestal wordt het alleen maar erger.
sommige dingen denk je echt,het land gaat naar de haaien,wat willen ze allemaal nog van de mensen.
kopen is ook lekker nu..... :?
staan hier huizen te koop al een jaar of 2...nou daar wordt je ook niet vrolijk van,als je in die situatie zit.

joycevdrassel
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:46

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door joycevdrassel »

de regering heeft nu dus de macht genomen om te bepalen wanneer jij kinderen neemt en of wanneer je trouwt? Want als je alleen bent kom je niet boven die norm uit, maar mensen die trouwen en samen gaan wonen bezetten 1 huis en geen 2. En pas als je alleen bent en recht hebt op een eengezins woning volgens het boekje zou je kinderen mogen nemen? Maar dan moet je wel gescheiden van de vader van je kinderen wonen anders verdien je weer teveel om in dat huis te kunnen wonen waar je kinderen normaal een kamer hebben en of een tuin hebben waar ze in kunnen spelen... Want als je wilt kopen kun je alleen een flat 2 hoog zonder lift kopen met balkon van 1 bij 3. Hoe kunnen ze het in hun hoofd halen om te bepalen wanneer men kinderen neemt of wanneer men trouwt? Waarom zijn alle huurwoningen koop geworden, waarom maken ze het ons zo moeilijk?
Ik mag hopen op een wonder dat wij ooit een woning voor ons 4 kunnen vinden die betaalbaar en groot genoeg is. Misschien moeten we het plannetje emigreren toch eerder uitvoeren dan we hadden gepland... helaas voor allebij de opa's en oma's!
Hoe jaag je je eigen volk je land uit?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ciske »

Hoe jaag je je eigen volk je land uit?
Dat is een keus die je zelf maakt, het is hier nog niet zo slecht.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe kunnen ze het in hun hoofd halen om te bepalen wanneer men kinderen neemt of wanneer men trouwt?
Nou Joyce, hoe kom je hier nu bij? Ik ben nog nergens een wet of iets dergelijks tegengekomen waar iets dergelijks in staat.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou sorry maar waar wil je nou heen?

nee emigreren is goedkoop! het lijkt altijd groener aan de overkant...
ga naar griekenland/spanje of italie?

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door wiseger »

Marije1971 schreef:Ik hoop dat dit echt een beetje beweging in de markt brengt, want een betaalbare huurwoning vinden zit hier echt niet mee!
En wat denk je zelf? Waar moeten al die zogenaamde "scheefwoners" dan gaan wonen? Er is in Nederland helemaal geen middensegment waar je kan huren. In het topsegment moeten je een bruto inkomen hebben van 5 maal de huur (voor een huurprijs van 1200 euro moet je dus 6000 euro bruto (72.000 per jaar) verdienen.

En waarom zou ik na 15 jaar moeten verhuizen? Al die jaren heb ik toch huur betaald, ook toen er dikke leegstand was (leegstand werd toen gewoon verhaald op de zittende huurders, mocht ik dus extra betalen. Dit goldt voor de hele periode 1997-2002, toen was er plek zat maar niemand wilde huren, iedereen wilde kopen, liefst met 120% financiering en ook nogeens aflossingsvrij).

En wat iedereen ook maar even voor het gemak vergeet, de "scheefhuurders" hebben altijd de volle mep belasting betaald. Teveel inkomen voor huursubsidie maar geen belastingaftrek. En dat 15 jaar lang, moet je eens kijken hoeveel geld vijftien jaar hypotheekaftrek is, kom je al gauw op zo'n 7.500 euro netto per jaar, heb dus meer dan ton aan extra belasting betaald vergeleken met kopers.

De hele "scheefwoners" huurverhoging is alleen maar bedoelt om de misstanden van de grote graaiers te financieren (lees het Vestia debacle).

Gesloten