LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wasballen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
assantar
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2005 00:39

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door assantar »

Op 30 graden 45 min. wassen en ook nog zonder wasmiddel?
Dan gaan bij mij de vlekken in de kleding na het werken in de tuin, of het werken met paarden of het werken met honden, knoeivlekken uit de keuken etc. etc. er echt niet uit hoor!

Of dragen jullie je kleding een halve dag en mik je het dan meteen in de was?
Dan is het bij mij over het algemeen toch nog niet aan (alweer) een wasbeurt toe, hoor.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik gebruik ook geen wasballen. Mijn vriendin doet de was.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sjoegel schreef:Ik gebruik ook geen wasballen. Mijn vriendin doet de was.
Haha en wat gebruikt je vriendin om te wassen behalve de wasmachine ?

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door stronkstronk »

Chocomelk schreef:
sjoegel schreef:Ik gebruik ook geen wasballen. Mijn vriendin doet de was.
Haha en wat gebruikt je vriendin om te wassen behalve de wasmachine ?
Sambaballen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ze doet de was altijd heel goed want het is heel schoon en ruikt fris. Met of zonder wasbal dat weet ik niet. Daar ga ik ook niet over. Ik moet het opvouwen. Handdoeken opvouwen ben ik erg goed in.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

stronkstronk

geen toverballen? :lol:
nou heb gekeken,vind het helemaal niks! sla echt een rondje over...
dan maar niet eco..verantwoord... :oops:

Mailmuis
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 feb 2011 17:38

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door Mailmuis »

Wij hebben de wasbal gebruikt............totdat hij spontaan een keer in twee-en gebroken was.
Resultaat......allemaal losse bolletjes in de pomp van de wasmachine. Sommige van de balletjes zijn zo klein dat ze daadwerkelijk in de wasmachinepomp terecht komen. Was (stom toevallig) dicht bij de wasmachine toen de bal opengegaan was,dus kon zodoende (na een hoop gerammel gehoord te hebben) snel de wasmachine uitzetten,zodat de schade beperkt bleef. Maar de pomp bromde alwel,omdat hij vastgeslagen was. Na een uurtje sleutelen waren alle grote en kleine balletjes uit de wasmachine verwijderd. Kleine bolletjes zaten in depomp en in de slang naar de pomp toe.
Dus voor ons NOOIT geen wasbal meer !!!!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

zo nou heb ik het helemaal gehad met die eco bal!
heb net een nw machine...lekker eco... :oops:
maar goed dat je idd dichtbij was...!!!

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Viviane schreef:Ik gebruik al geruime tijd wasballen en er is duidelijk verschil in kwaliteit. De groene bal waarbij je nog met een klein plastic lepeltje ongeveer 15 gram/ml waspoeder bij doet werkt bij mij het beste.
Viviane, ik wil oprecht niet vervelend doen....maar dan gebruik je toch eigenlijk gewoon wasmiddel? Ik gebruik zelf ook maar iets van een half dopje wasmiddel, en geen wasbal....en mijn was wordt ook gewoon schoon. Heb je zo'n bal dan nog wel nodig?

lindaadam
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2012 19:36

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door lindaadam »

ik was alles op 60 wit en bont!!! En ik koop altijd vloeibare waspoeder bij de action of lidl. Ik vind ze goed omdat ze gelukkig niet zo sterk geuren. Als mijn moeder wel eens iets wast omdat ik daar eens wezen logeren ben. Dan zit er altijd lenor geur aan die paarse en gatverdamme dan proef ik dat zelfs in mijn mond. Eten smaakt er naar!!! nee die mag alleen nog wassen van me als ze beloof geen wasverzachter te gebruiken. Ik hou sowieso niet van parfum dus dat scheelt misschien ook!!!

Kiki Bommezi
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2012 11:02

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door Kiki Bommezi »

Ik heb de wasballen al een paar jaar en ben heel erg tevreden! Je kan er niet heet mee wassen, dus als je je was echt wit wil hebben (dweiltjes) dan moet je ze ff appart wassen, verder is het super! Alles wordt goed schoon, het stinkt niet naar een of ander wasmiddel (hiervoor gebruikte ik Neutral, dus dat stonk ook niet). Geen gesleep met wasmiddelen, geen belasting van het milieu, anders dan het gebruik van electra en water. Ze zijn ook nog eens zeer zuinig, ik doe nu al jaren met 2 vullingen! Aanrader! Iedereen aan de wasbal! Het is even een aanschaf, maar dan heb je er jaren geen kosten meer aan!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Als je wasballen puur alleen gebruikt om de eco.......dan moet
je de was ook op de hand doen want een wasmachine gebruikt stroom etc. :wink:

beschut
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:15

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door beschut »

Ik gebruik de groene wasbal al meer dan een jaar voor de meeste was. Werkt goed. Soms een beetje wasmiddel voor de geur, maar verder prima. Alles schoon en ik stink geloof ik nog steeds niet. :lol: Ik gebruik nog maar 1 pak waspoeder per jaar. (Voor kookwas e.d)

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

En hoe zit het met die bio wasballen voor in de vaatwasser waarbij je geen vaatwasmiddelen meer hoeft te gebruiken?

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Renske99 schreef:
Josephien12 schreef:Ik was zonder waspoeder en alleen op 30 graden. wordt ook alles schoon. Beter voor het milieu, beter voor mijn beurs (geen poeder, weinig stroom)
Dan zou ik me de moeite om te wassen ook besparen en de kleren zo weer aantrekken, sorry hoor maar ik heb nou eenmaal een geurentic, bij mij moet alles ruiken, dat betekend niet dat ik overbodig veel wasmiddel in de machine gooi, maar gewoon.
Bovendien zie ik niet dat je minder stroom gebruikt als je geen wasmiddel toevoegt, dat kun je met de duur van je programma instellen.
Ik was ook niet enkel op 30 graden, niet alle vlekken verdwijnen dan, bovendien is het slecht voor je machine heb ondervonden het ding ging stinken naar het riool.
Ik was witte was nog altijd 90 graden met een beetje waspoeder.
Bonte was zoals handdoeken en ondergoed op 60 graden met wat poeder.
Fijne(re) was was ik op lagere temperaturen, soms 30 maar meestal 40 graden.

Wel heb ik zoiets van als mijn wasgoed in 1 uur niet schoonsopt dan ook niet in 2,5 uur.
Mijn vorige wasmachine kon je geen tijdsduur van een programma instellen, die deed over elk programma echt 2,5 uur, dat vind ik dus verspilling.
Dat heb ik dus ook ondervonden (mijn wasmachine EN wasgoed stonken!) en om dan van die geur af te komen.. Daar was heel wat voor nodig! Ik heb heel veel geprobeerd. Uiteindelijk heb ik de fabrikant gebeld en die adviseerde mij een schoonmaakspul dat ik in een winkel moest halen voor 30 of 50 euro!!! Maar het hielp wel..
De fabrikant vertelde mij overigens dat het kwam door wasmiddel enzymen en bacterien.

Daarom was ik 1x per week de handdoeken ed op 60 graden en 1x per maand gaat er een hele fles schoonmaakazijn in de wasmachine en draait hij een volledige draai zonder wasgoed op 90 graden.
Verder was ik wel op 30 graden, maar dan wel met Ariel. Als ik 30 graden was met andere wasmiddelen, heb ik in no time het geur probleem terug..
Overigens heb ik het geurprobleem sindsdien ook als ik de was niet direct na de draai eruit haal.. Dat had ik voorheen niet..

Verder was ik alleen maar een wasmachine met een volle draai en niet een halve wasmachine. Een halve draai doe ik ook niet omdat de boel dan nog niet fris ruikt.

keesien
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2012 16:00

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door keesien »

verleden jaar hebben wij als proef(zo zei de beste man dat)een wasbal gebruikt.
Echter na de derde keer was deze gescheurd en de was kreeg dus al het spul in 1 keer over zich heen.
De beste man zei dat dit bijna nooit is gebeurd,logisch als je er net mee begint.
Dus gewoon weer over op de waspoeder en vloeibaar

vegetariana
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2012 13:39

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door vegetariana »

In de uitzending van 23 april over de wasballen, werden stevige vlekken op het wasgoed gemaakt en daarna met een wasbal gewassen. Maar, er wordt een vlekkenstift bijgeleverd voor de ergste vlekken en als je de was daarmee behandelt en dan wast met de wasbol, is er geen vlek meer te zien! Ik kocht op Internet een Robbie-wasbal, voor Nederland is dat dan de Ladywash: bol met korreltjes, extra zakje korreltjes en vlekkenstift, alles voor 10 Euro (met een Groupon voucher). De was stinkt niet mee naar kunstmatige parfum, was bij mij toch al niet, want gebruikte Neutral. Bovendien wordt alles goed schoon en ik bespaar op kosten van wasmiddel-en verzachter en het scheelt een hoop gesjouw. Ik kan'm alleen maar aanraden.

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door Renske99 »

Nicky_The schreef:
Renske99 schreef:
Josephien12 schreef:Ik was zonder waspoeder en alleen op 30 graden. wordt ook alles schoon. Beter voor het milieu, beter voor mijn beurs (geen poeder, weinig stroom)
Dan zou ik me de moeite om te wassen ook besparen en de kleren zo weer aantrekken, sorry hoor maar ik heb nou eenmaal een geurentic, bij mij moet alles ruiken, dat betekend niet dat ik overbodig veel wasmiddel in de machine gooi, maar gewoon.
Bovendien zie ik niet dat je minder stroom gebruikt als je geen wasmiddel toevoegt, dat kun je met de duur van je programma instellen.
Ik was ook niet enkel op 30 graden, niet alle vlekken verdwijnen dan, bovendien is het slecht voor je machine heb ondervonden het ding ging stinken naar het riool.
Ik was witte was nog altijd 90 graden met een beetje waspoeder.
Bonte was zoals handdoeken en ondergoed op 60 graden met wat poeder.
Fijne(re) was was ik op lagere temperaturen, soms 30 maar meestal 40 graden.

Wel heb ik zoiets van als mijn wasgoed in 1 uur niet schoonsopt dan ook niet in 2,5 uur.
Mijn vorige wasmachine kon je geen tijdsduur van een programma instellen, die deed over elk programma echt 2,5 uur, dat vind ik dus verspilling.
Dat heb ik dus ook ondervonden (mijn wasmachine EN wasgoed stonken!) en om dan van die geur af te komen.. Daar was heel wat voor nodig! Ik heb heel veel geprobeerd. Uiteindelijk heb ik de fabrikant gebeld en die adviseerde mij een schoonmaakspul dat ik in een winkel moest halen voor 30 of 50 euro!!! Maar het hielp wel..
De fabrikant vertelde mij overigens dat het kwam door wasmiddel enzymen en bacterien.

Daarom was ik 1x per week de handdoeken ed op 60 graden en 1x per maand gaat er een hele fles schoonmaakazijn in de wasmachine en draait hij een volledige draai zonder wasgoed op 90 graden.
Verder was ik wel op 30 graden, maar dan wel met Ariel. Als ik 30 graden was met andere wasmiddelen, heb ik in no time het geur probleem terug..
Overigens heb ik het geurprobleem sindsdien ook als ik de was niet direct na de draai eruit haal.. Dat had ik voorheen niet..

Verder was ik alleen maar een wasmachine met een volle draai en niet een halve wasmachine. Een halve draai doe ik ook niet omdat de boel dan nog niet fris ruikt.

Och bij mij adviseerde de fabrikant de machine met bleekwater uit te koken, allemensen wat een stank daarna in mijn was, dat hielp dus niet.
Volgens hem moest dat ook wel eens per week.
Soda en een vaatwasblokje namen ook die verschrikkelijke geur niet weg.
Het gekke is dat ik van mijn zus en vriendin die hetzelfde merk machine hadden precies hetzelfde verhaal hoorde, stinkende was en witte was daarbij leek het of je je achterste ermee afgeveegt had door alle zwarte vegen die achterbleven, reken maar niet dat je die er ooit nog uitkreeg, die vegen dan.
Ja eens per week uitkoken, leeg of met soda, daarna spoelen en spoelen en spoelen en constant je trommel uitnemen om de "stront" eruit te krijgen.
Dan nog durfde ik mijn witte was er niet meer in te droppen.

Sinds december een nieuwe wasmachine, ik was nog precies eender als met de hierboven genoemde machine, en raad eens?
Geen stinkende was, niet meer minstens een hele dag per week werk om de machine schoon te krijgen, mik gewoon alles erin, ja tot de paarden en hondendekens aan toe, daarna haal ik de haren weg en draai een bonte was.

Ach frabrikanten en overheid kunnen het milieu wel willen sparen maar of het werkt?
Koud wassen en dan alle vlekken weg? nee ik geloof er niet in.

Net als dat ik van cillit bang niet geloof dat een plastic tuinslang roestvlekken achter laat en cillit bang het weghaalt
Sprookjes bestaan niet.

Maar ieder mag geloven en doen wat ie wil, maar ik vertik het om op koud te wassen, net zoals dat ik het vertik om alles op 30 graden te wassen.

30 graden dood nl. niet bacterien, maar ook de vlooieneitjes (in hondendekens) overleven dit makkelijk.
Nee hoor 60 en 90 graden krijg je niet uit mijn systeem

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

In eerste instantie werd mij idd ook vaatwastabletten aangeraden, maar dat werkte hier idd ook niet.

Bij wasmiddel blijk je wasluizen te krijgen en dat krijg je niet je wasmachine uit op 30 graden...

Welke wasmachine merk had en heb jij?

KMM
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2012 23:44

Re: Wasballen

Ongelezen bericht door KMM »

Nu ben ik toch zo'n tevreden gebruiker van ecowasbal, die groene bal. Ik snap niet waarom dat dit nu helemaal onderuit gehaald wordt. Jullie moeten dat stimuleren. Al mijn kinderen wassen met deze bal. Ze zijn er allemaal heel blij mee. Eindelijk iets goeds voor het milieu. Toch vreemd dat zo'n programma als radar dan iets anders beweerd. Jammer hoor, wij vinden dat iedereen met zo'n wasbal moet wassen. De groene wast heel erg goed we wassen er al 2 jaar mee en blijven dat gewoon doen. Beter dan al dat wasmiddel.

Gesloten