LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Servicecontract tussenpersonen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door Radar »

Sinds 1 januari 2013 is het provisieverbod van kracht geworden. Tussenpersonen hebben een verbod op het berekenen van provisie bij de verkoop van complexe financiële producten, zoals hypotheken, pensioenverzekeringen en levensverzekeringen.

Dit geldt alleen voor nieuw af te sluiten producten. Voor bestaande producten is al lang provisie betaald. En toch zijn er nu honderden tussenpersonen die bestaande klanten een serviceabonnement aanbieden. Mag dit zomaar? Adfiz en de Autoriteit Financiële Markten reageren maandag in de uitzending.

Maandag 14 januari in Radar, om 20.35 uur bij de TROS op Nederland 1

reintje17
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door reintje17 »

Wij werden in december gebeld om z.s.m. een afspraak te maken i.v.m.die verandering van de provisieregels.
Er werd een datum afgesproken en 2 dagen van te voren werd er nog eens een herinnering gemeld.
Toen kwam dhr. Jan Schaap, een zzp-er die onze polissen van de uitvaartverzekering bekeek en ons voorrekende dat het allemaal veel goedkoper kon. Hij regelde dat wel, want tussenpersonen waren zakkenvullers.! Het kostte ons € 500,-- om dit te regelen. Ons voordeel zou in 20 jaar dan wel € 1500 zijn.
Toen mijn man zei dat hij niet in Sinterklaas geloofde werd hij een beetje boos . We moesten niet denken dat hij ons voor de gek hield. Hij vertrok en we hebben niets meer gehoord. Ik wilde onze verzekering nog bellen,maar dat is een beetje vergeten. Door Radar herinnerde ik me dit voorval weer.

Dex van Bosman
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2012 14:08

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door Dex van Bosman »

reintje17 schreef:Wij werden in december gebeld om z.s.m. een afspraak te maken i.v.m.die verandering van de provisieregels.
Er werd een datum afgesproken en 2 dagen van te voren werd er nog eens een herinnering gemeld.
Toen kwam dhr. Jan Schaap, een zzp-er die onze polissen van de uitvaartverzekering bekeek en ons voorrekende dat het allemaal veel goedkoper kon. Hij regelde dat wel, want tussenpersonen waren zakkenvullers.! Het kostte ons € 500,-- om dit te regelen. Ons voordeel zou in 20 jaar dan wel € 1500 zijn.
Toen mijn man zei dat hij niet in Sinterklaas geloofde werd hij een beetje boos . We moesten niet denken dat hij ons voor de gek hield. Hij vertrok en we hebben niets meer gehoord. Ik wilde onze verzekering nog bellen,maar dat is een beetje vergeten. Door Radar herinnerde ik me dit voorval weer.
Hallo reintje, pas op voor die Jan Schaap. Die gast heeft hier bij ons nog ooit geprobeerd om koersplan en andere Aegon woekertroep aan ons te verkopen. Niet vertrouwen!

Geert45
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2013 21:13

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door Geert45 »

Goh, wat zijn we weer uiterst negatief over tussenpersonen. Hopelijk zitten er ook nog goede tussen is de 1e vraag die dan bij mij opkomt.

Naar mijn bescheiden mening zijn er echt wel tussenpersonen die in alle oprechtheid het beste met hun klant voor hebben, die altijd klaar staan voor hun klant. Maar het in de uitzending generaliserend hebben over binnenhengelde tussenpersonen die gebruik maken van de naïviteit van hun cliënten vindt ik buitensporig en lekker makkelijk. Met een opmerking erbij zoals "de goede tussenpersonen daargelaten" zou gepaster op zijn geweest.

Wel goed dat er een rechtstreekse betaling komt vanuit de klant aan de tussenpersoon, zo is het inderdaad helder voor de klant. Kom op Antoinette Hertsenberg doe ook eens een positief, het leven wordt al genoeg overspoelt met negatieve berichtgeving.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Idd ik heb een hele goede al 24 jr....in spijkenisse...
Mag geen namen noemen,gaan door het vuur,fam zit er al veel langer,zegt genoeg...idd positief is ook wel eens fijn

Esmee46
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2013 21:32

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door Esmee46 »

Hallo,

Hoe zit het eigenlijk met hypotheken die al jaren geleden zijn afgesloten,moet ik daar ook een servicecontract voor afsluiten?
Het lijkt me dat ze daar toch al provisie over hebben gehad en jou gewoon die nazorg moeten geven?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door tenormin »

@Geert45, maar dan bent u dus wel een goede tussenpersoon, neem ik aan?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door kokka »

Esmee46 schreef:Hallo,

Hoe zit het eigenlijk met hypotheken die al jaren geleden zijn afgesloten,moet ik daar ook een servicecontract voor afsluiten?
Het lijkt me dat ze daar toch al provisie over hebben gehad en jou gewoon die nazorg moeten geven?
klopt..maar nu proberen ze je toch een servicecontract aan te smeren. er zijn vast net zo veel goede tussen personen als betrouwbare autohandelaren.

Verzekering Netrit
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2013 21:34

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door Verzekering Netrit »

Ik ben niet vaak van dit soort berichten tegen gekomen. Het gaat om incidenten die voor een groot deel, een kleine minderheid van de tussenpersonen te verwijten valt. Dit lijkt mij het juiste moment om de eigen tussenpersoon onder de loep te nemen en te vergelijken met anderen.
Laatst gewijzigd door Verzekering Netrit op 15 jan 2013 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Daan801
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2013 17:40

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door Daan801 »

Ik vindt het persoonlijk wel een positieve ontwikkeling. Veel duidelijker en eenvoudiger.
Het lijkt mij ook niet zo'n probleem als je tevreden bent over je adviseur, want het gaat vaak maar om een paar euro's per maand. Dat betaal ik veel liever dan al die vage afsluit en bonusprovisie!

x.riva.x
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2013 22:45

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door x.riva.x »

Net voor kerst werd ik gebeld door een medewerker van het verzekeringskantoor. Ik reageerde verbaasd dat de tussenpersoon een afspraak wilde maken. Had hem al jaren niet gesproken want gelukkig heb ik nooit schade. Ik heb bij hem een woonhuis-pakket van ASR waaronder rechtbijstand-aansprakelijkheid en inboedelverzekering vallen. Verder 2 bromfietsverzekeringen, bij dezelfde verzekering. Er waren wat zaken veranderd en daarom wilde hij alsnog een afspraak zei de medewerker op een wat meer dreigende toon. Nou vooruit dan, het zal wel belangrijk zijn dacht ik nog. Mijnheer kwam op 10 januari j.l.gehaast(zoals altijd) binnen. Koffie wilde hij niet hij kwam meteen terzake met een mooi verhaal over het serviceabonnement en het provisieverbod. A(luxer) en B(standaard; alleen beheer) wat ook nog eens in polissen werd ingedeeld. Het kwam erop neer dat je met 1 polis voor A 18.75 euro betaald, en B 8.05 euro. Met 5 polissen 34.50 euro(A) en (B) 12.30 euro. Eigenlijk had ik 5 polissen, maar hij maatste me en zou er 2 van kunnen maken. Wat ook het geval was want het woonhuispakket was één pakket verzekering en de bromfietsen stonden ook gezamenlijk op één polis. Volgens hem niet. Toen ik hem vroeg of ik mijn verzekeringzaken voor de dag moest halen reageerde hij een beetje boos, "mevrouw ik weet zelf ook wel welke verzekeringen u heeft, heb ze nl zelf afgesloten. Zoals u weet". Hij begon steeds sneller te ratelen. Als ik het serviceabonnement niet zou nemen moest ik voortaan voor bemiddeling bij bv een schade of andere vorm van service een flink uurtarief betalen. Hij liet me zien dat het 130 per uur was voor een adviseur. Tja hij had ook een pand en diversen medewerkers, die werken ook niet voor niets. Als deze het konden doen was ik maar 75 euro per uur kwijt. Dus nogmaals een service abonnement was goedkoper. Geen zorgen meer. Toen ik aarzelde en vroeg om bedenktijd, begon hij boos te worden. "Je denkt toch niet dat ik je besodemieter voor dat bedrag". Eigenlijk had ik daar nog niet bij stilgestaan, maar het feit dat deze tussenpersoon zo snel wilde dat ik tekende en meteen in verdediging ging zei me dat ik eerst maar eens onderzoek moest doen. Als ik geen gebruik wilde maken moest ik een formulier tekenen waarin stond dat ik geïnformeerd was en dat het kantoor dan niet langer aan zijn zorgplicht kon voldoen. Tevens zou ik akkoord gaan met het uurtarief a 75 voor kantoormedewerkers en 130 voor adviseurs. Zou ik wel tekenen dan zou de tussenpersoon de verzekeringsportefuelle beheren. Hij kreeg de bevoegdheid alle correspondentie met de verzekeringmaatschappij te ontvangen en eventueel te beantwoorden. Naar eigen inzicht(dus zonder mij als verzekerde in te lichten. Ook zou ik met die machtiging het kantoor machtigen om verzekeringen bij derde te mogen inzien, hij zou ten alle tijden inlichtingen mogen opvragen(in mijn geval een collectieve autoverzekering bij een andere maatschappij). "Oh ja misschien kan ik die goedkoper voor je krijgen". "Tja, maar dan kom ik weer een tarief hoger uit bij de serviceabonnementen" zei ik hem. "Dat verschil moet je dan ook nog eens bij het voordeel berekenen". Deze man had door dat het hem waarschijnlijk niet veel meer ging opleveren. en liet alles inclusief dat hij me maatste(sjoemelde) met de polissen bij mij. Zodat ik nog eens kon nadenken. Wat als hij dit bij ouderen die al jaren bij hem verzekerd zijn en vertrouwen in hem hebben. Of mensen met een beperking, net als mijn kinderen. Mijn maag draait ervan om. Nu heb ik gelezen op de site van AFM dat het bij het provissieverbod om levensverzekeringen, uitvaartverzekeringen en hypotheken gaat. Niet om woonhuis en bromfietsverzekeringen. Wie kan me hier iets meer over vertellen op het forum. Als dit zo is dan is deze man helemaal willens en wetens mij aan het beduvelen. Als ik lees wat de diensten omschrijvingen zijn voor hypotheken die ik gelukkig niet heb krijg ik helemaal kromme tenen. Waaronder bv gratis aankoopbegeleiding door een aan het kantoor verbonden makelaar die mijnheer met zijn compagnon ook zelf is in een andere BV. 10% taxatiekosten bij een samenwerkende taxateur, die waarschijnlijk ook een vrij tarief toepast en dat erbij berekend. Vooral mensen met hypotheken zouden erg gedupeerd kunnen zijn met het afsluiten van een 1 jarig contract bij deze tussenpersoon uit Hilvarenbeek(N-Br). Volgens het overzicht heeft men alleen bij het luxe(A) abonnement volledige verrekening van de premiekorting. Dus als ik geen abonnement of de B variant afsluit ontvangt mijnheer ook nog steeds provisie. Daarmee heeft hij dus meer dan 35 euro per maand ipv +/-10 euro provisie voorheen. Met het sluiten van een abonnement koop ik dus een kat in de zak. Gaat Radar daar nog wat aan doen, of kan ik ergens met deze zaak terecht?.Ik wil het er niet bij laten, en verneem graag wat ik eraan kan doen en/of een abonnement voor mijn verzekeringen terecht is.

Vriendelijke groet,
Jolanda

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door ruud_a »

volgens mij proberen de verzekeringsadviseurs ons nu verzekeringsadviseurs te verkopen in plaats van verzekeringen

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door tenormin »

Zijn we nu op een consumentensite waar ineens "handel kan worden gedreven"? Tenminste, zo leest het wel en dit lijkt mij niet de bedoeling.

CoraB
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2013 15:08

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door CoraB »

In de uitzending van 7 jan 2013 hoorde ik over de servicekosten voor een tussen persoon.
Mijn moeder belde me j.l. nov 2012 op( we hebben de zelfde tussenpersoon) om te vragen of er bij mij ook service kosten af worden geschreven van mijn bankrekkeing.
Ik ben gaan kijken en tot mijn verbazing is er in nov 2012 2x een bedag van €15,00 afgeschreven dat heb ik gelijk terug gevorderd ik had hier geen toestemming voor gegeven en over een jaar is het toch € 180,00 en dat is toch veel als je van een uitkering rond moet komen.Ik heb de volgende dag mijn tussen persoon(Kroon & Breukelen b.v.) gebeld dat ik boos ben op de manier hoe dit gaat en hij zei nog zo leuk dat betaal je al vanaf 2010. Hij was bang dat ik bij hun zou weg gaan hij heeft gelijk een afspraak met mij gemaakt net voor de kerst j.l. kwam hij langs ik zei al dan ben ik alleen en dan komen jullie altijd met mooie glade praatjes, nee zei hij wij komen er wel uit. Hij wilde er € 7,50 service-abonnementskosten per maand van maken en ook blijk nu dat er dubbelen uitvaarverzekeringen afgesloten waren inplaats van 4 waren het er 6. En nu voel ik me weer bedonderd en dom ik heb hem ook van de laaste uitvaarverzekeingen de polisbladen mee gegeven DOM DOM omdat hij er op stond hij zei, deze neem ik ook mee en heb ze zo mee gegeven zonder een copie van te maken ik begrijp er niets meer van. Nu heeft hij 4 nieuwe uitvaartpolissen bij een anderen maatschappij afgesloten maar daar ben ik helemaal niet blij mee er waren al 6 uitvaartpolisen afgesloten dan kan je toch de laatste twee toch gewoon stoppen maar nee hoor dat wilde hij niet. Ik heb hem vorige week dinsdag weer gebeld dat ik er geen goed gevoel bij heb wat hij allemaal aan het doen is.Wand waar is al mijn geld wat ik er al die jaren voor heb betaald. Hij zei ik kom volfgende week even bij je langs dan komen we er wel uit maar dat zei hij vorige keer ook maar nu ben ik niet alleen zo als net voor de kerst en het rare van het hele verhaal ik heb alle verzekeringen bij hun lopen van uitvaart tot inboedel auto enz ... verdienen ze dan niet genoeg aan mij???? Ik wil hier van af hoe kan ik dit het beste aan pakken??

harko
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2013 20:07

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door harko »

Hallo,
Kan iemand mij vertellen of ik een zogenaamd "servicecontract"nodig heb als ik mijn hypotheek deels af wil lossen?
Groetjes Harko

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik heb in al die jaren nog nooit service kosten hoeven te betalen,

Assurantiebelasting logisch moet ik wel ,en hij zal vast flink op me verdienen door de verzekeringen die ik er heb lopen....maar geen service of kosten....

Assurantieadviseur79
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2013 22:15

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door Assurantieadviseur79 »

Ik heb zojuist de uitzending van Tros Radar over dit onderwerp teruggekeken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk verbaasd ben over de toon en de eenzijdige belichting. De reacties op dit forum zijn dan ook niet meer dan logisch. Ik merk ook dat veel mensen met vragen zitten. Ik heb mij aangemeld om een aantal vragen te beantwoorden van mensen en ook om een discussie te starten. Mijn doel is om mensen te laten inzien dat een goede assurantieadviseur/hypotheekadviseur zo slecht nog niet is!

Om te beginnen: ik las op het forum de opmerking dat verzekerinsadviseurs zichzelf tegenwoordig verkopen in plaats van verzekeringen. Dit is een volledig terechte opmerking! Het werk van een adviseur is om mensen te adviseren in plaats van blind polissen te verkopen zoals dit in het verleden ging.

Wat kunt u van een goede adviseur verwachten:

- een goede inventarisatie van uw persoonlijke situatie en wensen
- na deze inventarisatie zou de adviseur een advies moeten uitbrengen of u überhaupt financiële producten nodig hebt en zo ja welke
- indien u financiële producten nodig hebt dient de adviseur de markt voor u te bekijken om tot een goed product te komen tegen een scherpe premie (lees de scherpste premie in de markt!)
- Op het moment dat de producten lopen jaarlijkse check of deze nog bij u passen en u nog steeds de beste premie betaald
- Bij schade/problemen vechten voor de klant! Tot aan geschillencommissies aan toe als het moet.
- een luisterend oor zijn voor al uw financieel gerelateerde vragen, ook bij bijvoorbeeld fiscale vraagstukken of juridische vraagstukken en u hierbij op het juiste spoor zetten.

Dit betreft een korte uiteenzetting van wat een goede tussenpersoon voor u kan betekenen! U bent dan altijd beter uit dan dat u zelf de zaken regelt!

Hoe wordt een tussenpersoon betaald:

- Op schadeverzekeringen op basis van provisie ( vrijwel altijd 20% van de premie voor belasting)
- Op levensverzekeringen/hypotheken en andere complexe producten( banksparen, Aov's etc.) wordt voor het advies of een nota gestuurd of een abonnement afgesloten. Dit is volledig transparant en gaat altijd in overleg met de klant. Er zijn overigens ook adviseurs die bij schade de provisie eruit halen en op basis van een abonnement werken.

Samenvattend: een goede adviseur verdient geld voor u in plaats van dat deze u geld kost. Helaas zijn er uiteraard ook zwarte schapen actief. Het aantal is echter flink gedaald, mede door het provisieverbod.

Ik hoop op een leuke discussie op dit forum. Daarnaast zal ik zo goed als mogelijk al uw vragen/problemen ( en dat geheel kosteloos :)) behandelen.

Assurantieadviseur79
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2013 22:15

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door Assurantieadviseur79 »

harko schreef:Hallo,
Kan iemand mij vertellen of ik een zogenaamd "servicecontract"nodig heb als ik mijn hypotheek deels af wil lossen?
Groetjes Harko
Beste Harko,

Indien je op de hoogte bent van de voorwaarden kun je wellicht zelf actie naar de hypotheekverstrekker kunnen ondernemen. Indien je advies nodig hebt is het logisch dat de adviseur hier een nota voor stuurt. Maar een serviceabonnement is zeker niet verplicht!

Assurantieadviseur79
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2013 22:15

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door Assurantieadviseur79 »

CoraB schreef:In de uitzending van 7 jan 2013 hoorde ik over de servicekosten voor een tussen persoon.
Mijn moeder belde me j.l. nov 2012 op( we hebben de zelfde tussenpersoon) om te vragen of er bij mij ook service kosten af worden geschreven van mijn bankrekkeing.
Ik ben gaan kijken en tot mijn verbazing is er in nov 2012 2x een bedag van €15,00 afgeschreven dat heb ik gelijk terug gevorderd ik had hier geen toestemming voor gegeven en over een jaar is het toch € 180,00 en dat is toch veel als je van een uitkering rond moet komen.Ik heb de volgende dag mijn tussen persoon(Kroon & Breukelen b.v.) gebeld dat ik boos ben op de manier hoe dit gaat en hij zei nog zo leuk dat betaal je al vanaf 2010. Hij was bang dat ik bij hun zou weg gaan hij heeft gelijk een afspraak met mij gemaakt net voor de kerst j.l. kwam hij langs ik zei al dan ben ik alleen en dan komen jullie altijd met mooie glade praatjes, nee zei hij wij komen er wel uit. Hij wilde er € 7,50 service-abonnementskosten per maand van maken en ook blijk nu dat er dubbelen uitvaarverzekeringen afgesloten waren inplaats van 4 waren het er 6. En nu voel ik me weer bedonderd en dom ik heb hem ook van de laaste uitvaarverzekeingen de polisbladen mee gegeven DOM DOM omdat hij er op stond hij zei, deze neem ik ook mee en heb ze zo mee gegeven zonder een copie van te maken ik begrijp er niets meer van. Nu heeft hij 4 nieuwe uitvaartpolissen bij een anderen maatschappij afgesloten maar daar ben ik helemaal niet blij mee er waren al 6 uitvaartpolisen afgesloten dan kan je toch de laatste twee toch gewoon stoppen maar nee hoor dat wilde hij niet. Ik heb hem vorige week dinsdag weer gebeld dat ik er geen goed gevoel bij heb wat hij allemaal aan het doen is.Wand waar is al mijn geld wat ik er al die jaren voor heb betaald. Hij zei ik kom volfgende week even bij je langs dan komen we er wel uit maar dat zei hij vorige keer ook maar nu ben ik niet alleen zo als net voor de kerst en het rare van het hele verhaal ik heb alle verzekeringen bij hun lopen van uitvaart tot inboedel auto enz ... verdienen ze dan niet genoeg aan mij???? Ik wil hier van af hoe kan ik dit het beste aan pakken??

Tip: vraag je adviseur om transparantie! Hij is verplicht dit te verstrekken. Je kunt dan zelf betalen of hij buitensporig wordt beloond.

Assurantieadviseur79
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2013 22:15

Re: Servicecontract tussenpersonen

Ongelezen bericht door Assurantieadviseur79 »

x.riva.x schreef:Net voor kerst werd ik gebeld door een medewerker van het verzekeringskantoor. Ik reageerde verbaasd dat de tussenpersoon een afspraak wilde maken. Had hem al jaren niet gesproken want gelukkig heb ik nooit schade. Ik heb bij hem een woonhuis-pakket van ASR waaronder rechtbijstand-aansprakelijkheid en inboedelverzekering vallen. Verder 2 bromfietsverzekeringen, bij dezelfde verzekering. Er waren wat zaken veranderd en daarom wilde hij alsnog een afspraak zei de medewerker op een wat meer dreigende toon. Nou vooruit dan, het zal wel belangrijk zijn dacht ik nog. Mijnheer kwam op 10 januari j.l.gehaast(zoals altijd) binnen. Koffie wilde hij niet hij kwam meteen terzake met een mooi verhaal over het serviceabonnement en het provisieverbod. A(luxer) en B(standaard; alleen beheer) wat ook nog eens in polissen werd ingedeeld. Het kwam erop neer dat je met 1 polis voor A 18.75 euro betaald, en B 8.05 euro. Met 5 polissen 34.50 euro(A) en (B) 12.30 euro. Eigenlijk had ik 5 polissen, maar hij maatste me en zou er 2 van kunnen maken. Wat ook het geval was want het woonhuispakket was één pakket verzekering en de bromfietsen stonden ook gezamenlijk op één polis. Volgens hem niet. Toen ik hem vroeg of ik mijn verzekeringzaken voor de dag moest halen reageerde hij een beetje boos, "mevrouw ik weet zelf ook wel welke verzekeringen u heeft, heb ze nl zelf afgesloten. Zoals u weet". Hij begon steeds sneller te ratelen. Als ik het serviceabonnement niet zou nemen moest ik voortaan voor bemiddeling bij bv een schade of andere vorm van service een flink uurtarief betalen. Hij liet me zien dat het 130 per uur was voor een adviseur. Tja hij had ook een pand en diversen medewerkers, die werken ook niet voor niets. Als deze het konden doen was ik maar 75 euro per uur kwijt. Dus nogmaals een service abonnement was goedkoper. Geen zorgen meer. Toen ik aarzelde en vroeg om bedenktijd, begon hij boos te worden. "Je denkt toch niet dat ik je besodemieter voor dat bedrag". Eigenlijk had ik daar nog niet bij stilgestaan, maar het feit dat deze tussenpersoon zo snel wilde dat ik tekende en meteen in verdediging ging zei me dat ik eerst maar eens onderzoek moest doen. Als ik geen gebruik wilde maken moest ik een formulier tekenen waarin stond dat ik geïnformeerd was en dat het kantoor dan niet langer aan zijn zorgplicht kon voldoen. Tevens zou ik akkoord gaan met het uurtarief a 75 voor kantoormedewerkers en 130 voor adviseurs. Zou ik wel tekenen dan zou de tussenpersoon de verzekeringsportefuelle beheren. Hij kreeg de bevoegdheid alle correspondentie met de verzekeringmaatschappij te ontvangen en eventueel te beantwoorden. Naar eigen inzicht(dus zonder mij als verzekerde in te lichten. Ook zou ik met die machtiging het kantoor machtigen om verzekeringen bij derde te mogen inzien, hij zou ten alle tijden inlichtingen mogen opvragen(in mijn geval een collectieve autoverzekering bij een andere maatschappij). "Oh ja misschien kan ik die goedkoper voor je krijgen". "Tja, maar dan kom ik weer een tarief hoger uit bij de serviceabonnementen" zei ik hem. "Dat verschil moet je dan ook nog eens bij het voordeel berekenen". Deze man had door dat het hem waarschijnlijk niet veel meer ging opleveren. en liet alles inclusief dat hij me maatste(sjoemelde) met de polissen bij mij. Zodat ik nog eens kon nadenken. Wat als hij dit bij ouderen die al jaren bij hem verzekerd zijn en vertrouwen in hem hebben. Of mensen met een beperking, net als mijn kinderen. Mijn maag draait ervan om. Nu heb ik gelezen op de site van AFM dat het bij het provissieverbod om levensverzekeringen, uitvaartverzekeringen en hypotheken gaat. Niet om woonhuis en bromfietsverzekeringen. Wie kan me hier iets meer over vertellen op het forum. Als dit zo is dan is deze man helemaal willens en wetens mij aan het beduvelen. Als ik lees wat de diensten omschrijvingen zijn voor hypotheken die ik gelukkig niet heb krijg ik helemaal kromme tenen. Waaronder bv gratis aankoopbegeleiding door een aan het kantoor verbonden makelaar die mijnheer met zijn compagnon ook zelf is in een andere BV. 10% taxatiekosten bij een samenwerkende taxateur, die waarschijnlijk ook een vrij tarief toepast en dat erbij berekend. Vooral mensen met hypotheken zouden erg gedupeerd kunnen zijn met het afsluiten van een 1 jarig contract bij deze tussenpersoon uit Hilvarenbeek(N-Br). Volgens het overzicht heeft men alleen bij het luxe(A) abonnement volledige verrekening van de premiekorting. Dus als ik geen abonnement of de B variant afsluit ontvangt mijnheer ook nog steeds provisie. Daarmee heeft hij dus meer dan 35 euro per maand ipv +/-10 euro provisie voorheen. Met het sluiten van een abonnement koop ik dus een kat in de zak. Gaat Radar daar nog wat aan doen, of kan ik ergens met deze zaak terecht?.Ik wil het er niet bij laten, en verneem graag wat ik eraan kan doen en/of een abonnement voor mijn verzekeringen terecht is.

Vriendelijke groet,
Jolanda

Jolanda,

Er zijn adviseurs die de provisie uit de verzekeringen halen (bij schade dus zo'n 20% van de premie voor belasting) en dit omzetten in een abonnement. Vraag aan je adviseur of dit het geval is! Met dit abonnement verplicht de adviseur wel om een bepaalde service aan je te leveren( dit in tegenstelling tot bij provisie). Maar het allerbelangrijkst: de band tussen klant en adviseur is er 1 van vertrouwen. Heb je geen vertrouwen neem dan een ander! Er zijn voldoende goede adviseurs te vinden!

Gesloten