LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te dure medicijnen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door Radar »

Onze geneesmiddelen zijn te duur. Dat komt doordat medicijnfabrikanten handig gebruik weten te maken van octrooien, het alleenrecht om een middel te maken. Wie een medicijn ontwikkelt, mag het een tijdje als enige maken.

De farmaceutische industrie verlengt deze monopoliepositie echter met onder andere uitgekookte octrooi-trucjes. Doordat er geen concurrentie op de markt is, kunnen de prijzen hoog blijven. We laten zien dat je hierdoor tot wel 80 procent meer voor geneesmiddelen betaalt.

Maandag in Radar, 20:30 bij de TROS op Nederland 1.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door sjohie »

Laten jullie ook zien dat de winsten van die bedrijven, terugvloeien naar de aandeelhouders, waaronder veel Nederlandse pensioenfondsen en andere (particuliere) beleggingen?

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

1. Belichten jullie in deze uitzending ook dit aspect "geneesmiddelen totaal niet genezen" maar alleen ontworpen zijn om ziekte-symptomen te onderdrukken en je levenslang afhankelijk te maken?

Kijk vooral even naar deze ground-breaking video die al 3 jaar te vinden is op internet!
Ex Pharma Sales Rep speaks the truth - Pharma doesn't want to cure you
http://www.youtube.com/watch?v=UIm8fHxqUAM
Ex pharma Rep Gwen Olson speaks out about Pharma and their real motivations and lack there of to cure , heal and care for you or your best interests. Only to cure the space in their pockets not yet filled with your cash.
Gwen's website http://www.gwenolsen.com/ voor meer achtergrond research....


2. Of word het weer een de zoveelste standaard consumentenrubriek die alleen dient om de consumenten-aandacht systematisch af te leiden maar de "hoge prijsje" ;-) Ik ben benieuwd Tros

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door ciske »

Belichten jullie in deze uitzending ook dit aspect "geneesmiddelen totaal niet genezen" maar alleen ontworpen zijn om ziekte-symptomen te onderdrukken en je levenslang afhankelijk te maken?
Er zijn geneesmiddelen die wel genezen.

By the way....wat is er mis mee als iets niet geneest ,en je toch een prima leven kan hebben?

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

ciske schreef:Er zijn geneesmiddelen die wel genezen.
Leuke claim ciske, kun je dit onderbouwen met voorbeelden of eigen ervarings verhalen?
ciske schreef:By the way....wat is er mis mee als iets niet geneest ,en je toch een prima leven kan hebben?
Dat is een vraag die iedere "zieke" ("geneesmiddelen-afhankelijk-geworden-individue) voor zichzelf moet beantwoorden. Zolang je geld genoeg hebt, kun je dit volhouden en hoe iedereen wil genezen is iedereen zijn eigen keuze toch?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door nevermind »

ronaldv2 schreef:1. Belichten jullie in deze uitzending ook dit aspect "geneesmiddelen totaal niet genezen" maar alleen ontworpen zijn om ziekte-symptomen te onderdrukken en je levenslang afhankelijk te maken?


2. Of word het weer een de zoveelste standaard consumentenrubriek die alleen dient om de consumenten-aandacht systematisch af te leiden maar de "hoge prijsje" ;-) Ik ben benieuwd Tros

1 ) Ik denk, dat de stelling duidelijk is: Te dure medicijnen.

2) Natuurlijk wordt het weer een standaard uitzending, maar omdat deze niet neutraal is kijk ik ook niet/nooit.
Er zijn genoeg bronnen te bespeuren, om achter te komen waarom te duur.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Vele medicijnen worden in buitenland voor een habbekrats gefabriceerd. Eenmaal in NL wordt de prijs vertig voudigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door sjohie »

Teunbosseman schreef:Vele medicijnen worden in buitenland voor een habbekrats gefabriceerd. Eenmaal in NL wordt de prijs vertig voudigd.
Sommige medicatie kost behoorlijk wat om te maken, of is maar enkele dagen houdbaar, denk aan radioactieve isotopen voor bestraling, die moeten met speciale koeriersvluchten de wereld over etc etc. Of wat dacht je van die zeer specifieke, en dus dure, medicijnen voor ziektes als Pompe en Fabré waar laatst zoveel ophef over was. Dat kost ettelijke tonnen per jaar per patiënt, dat maken ze echt niet voor een paar tientjes, maar is gewoon duur omdat het veel moeite voor een kleine groep patiënten is.

Maar goed, mijn hartoperatie als kind kostte in 1977 toen al ~100.000 gulden, terwijl dat nu rond de 30.000 euro is, dus dat is iets wat door de loop der tijd veel goedkoper is geworden.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door Isabel1 »

wat natuurlijk ook een probleem is is dat als farmaceutische bedrijven geen winst meer zouden maken op medicatie ze geen enkele goede reden hebben om nieuwe medicatie te ontwikkelen. dat zou ook onwenselijk zijn want iedereen met een ernstige ziekte hoopt toch dat er ooit iets ontwikkeld wordt wat voor verbetering/genezing kunnen zorgen.
Op het moment dat het niet meer oplevert om onderzoek te doen naar de ontwikkeling van nieuwe middelen en dat dit alleen maar geld kost voor zo'n bedrijf heeft het natuurlijk voor hen geen enkel doel meer om dit te doen.
Een deel van het bedrag dat je betaalt voor medicatie gaat ook naar onderzoek om nieuwe medicatie te ontwikkelen. Dat zou tros radar ook wel een keertje mogen meenemen in plaats van alleen maar te klagen dat alles te duur is.

isabel

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door sjohie »

Isabel1 schreef:wat natuurlijk ook een probleem is is dat als farmaceutische bedrijven geen winst meer zouden maken op medicatie ze geen enkele goede reden hebben om nieuwe medicatie te ontwikkelen. dat zou ook onwenselijk zijn want iedereen met een ernstige ziekte hoopt toch dat er ooit iets ontwikkeld wordt wat voor verbetering/genezing kunnen zorgen.
Op het moment dat het niet meer oplevert om onderzoek te doen naar de ontwikkeling van nieuwe middelen en dat dit alleen maar geld kost voor zo'n bedrijf heeft het natuurlijk voor hen geen enkel doel meer om dit te doen.
Een deel van het bedrag dat je betaalt voor medicatie gaat ook naar onderzoek om nieuwe medicatie te ontwikkelen. Dat zou tros radar ook wel een keertje mogen meenemen in plaats van alleen maar te klagen dat alles te duur is.

isabel
De ontwikkeling van de opvolger van het populaire lipitor, kostte ~1 miljard, totdat Pfizer er (terecht) mee besloot te stoppen. Da's dus letterlijk weggegooid geld.

Niet dat we als consument medelijden met die bedrijven hoeven te hebben, maar sec focussen op de verkoopprijs is zoals je zegt, wel wat kort door de bocht.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Waar zijn de on-omstotelijke bewijzen dat dit ook werkelijk zo is?
Waar zijn de cijfers van Big Pharma zelf, die aantonen dat dit ook werkelijk gebeurd?
ik weet dat het gebeurt (want hoe moeten zij anders de medewerkers op r&d afdelingen betalen) maar ik heb daar inderdaad geen cijfers van. Wellicht zou het in een jaarverslag staan, maar ik weet niet of je die kunt opvragen.

isabel

pietrinkel
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2013 17:48

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door pietrinkel »

Geachte lezer,

Kunt u mij eens uitleggen waarom de premie's zo duur worden ?
Ik heb het gevoel dat hier in Nederland door de zorgverzekeraars en de handel bij de apothekers de medicijnen kunstmatig te hoog worden berekend ten laste van premie betaler.

Ik geef u dit onderstaande voorbeeld ;

In Nederland heb ik op 14-08-2011 15 st Zaldidar 37,5mg /325 mg voorgeschreven gekregen 3 st per dag (exclusief consultkosten ) voor de prijs van 27,98 euro declnummmer 21624836 van klantnummer 1030887301
In Frankrijk zijn mijn op 18-08-2011 exact de zelfde medicijnen voorgeschreven 100 st Zaldidar 37,5mg/325 mg 3 st per dag ( inclusief consultkosten) voor de prijs van 29,70 euro moet nog gedeclareerd worden , dit declaeeren ben ik niet van plan omdat het toch van het eigen risico afgaat .

Kortom wat is u uitleg in deze , als blijkt dat alle medicijnen hier in Nederland zo duur zijn , is het misschien wel interessant om ze dan via internet bij een apotheek in frankrijk te bestellen dan kost het de verzekering en mij minder en kunnen de premie's omlaag.

afschrift gaat naar: Ned Service Apotheek Beheer
Piet Rinkel

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door sjohie »

pietrinkel schreef:Geachte lezer,

Kunt u mij eens uitleggen waarom de premie's zo duur worden ?
Ik heb het gevoel dat hier in Nederland door de zorgverzekeraars en de handel bij de apothekers de medicijnen kunstmatig te hoog worden berekend ten laste van premie betaler.

Ik geef u dit onderstaande voorbeeld ;

In Nederland heb ik op 14-08-2011 15 st Zaldidar 37,5mg /325 mg voorgeschreven gekregen 3 st per dag (exclusief consultkosten ) voor de prijs van 27,98 euro declnummmer 21624836 van klantnummer 1030887301
In Frankrijk zijn mijn op 18-08-2011 exact de zelfde medicijnen voorgeschreven 100 st Zaldidar 37,5mg/325 mg 3 st per dag ( inclusief consultkosten) voor de prijs van 29,70 euro moet nog gedeclareerd worden , dit declaeeren ben ik niet van plan omdat het toch van het eigen risico afgaat .

Kortom wat is u uitleg in deze , als blijkt dat alle medicijnen hier in Nederland zo duur zijn , is het misschien wel interessant om ze dan via internet bij een apotheek in frankrijk te bestellen dan kost het de verzekering en mij minder en kunnen de premie's omlaag.

afschrift gaat naar: Ned Service Apotheek Beheer
De uitleg kan je vinden als je kijkt naar de totale zorgsystemen in beide landen, en daarboven naar de landsfinanciën van beide landen. In Frankrijk haalt de overheid meer geld weg bij de bedrijven, om oa de sociale programma's en gezondheidszorg te betalen, wat bijvoorbeeld de grote Franse autobedrijven de nek om draait. Dat pakt ook niet echt goed uit op het moment.

Rihu
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2013 11:41

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door Rihu »

17 December heb ik melatonine op recept gekregen via de huisarts. Van de apotheek kreeg ik 30 tabletjes mee. In januari ontving ik van de apotheek een nota van €18,29 omdat melatonine niet meer vergoed werd door de zorgverzekeraar. Ivm langdurig gebruik kreeg ik een nieuw recept van de huisarts voor 60 tabletten, de dubbele hoeveelheid, en ook dit moest contant afgerekend worden bij de apotheek. Maar liefst €18,40 !! Dus heb ik €0,11 extra betaald voor 30 tabletten !!?? Dat gaat er bij mij niet in. Als 30 pillen maar 0,11 ct waard zijn, waar betaal ik dan al die andere kosten voor?

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Als je de eerste keer een bepaald medicijn ophaal, betaal je altijd extra kosten bij de apotheek. ;) Soort administratiekosten zeg maar. Bij een herhaalrecept betaal je die kosten niet meer. Daardoor kost de eerste keer 30 tabletten bijna net zoveel als een herhaalrecept van 60 tabletten. Had je bij het herhaalrecept ook maar 30 tabletten gehaald, had je maar €9,20 moeten betalen.

Kos Sidis
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2013 17:48

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door Kos Sidis »

Te dure medicijnen door fabrikanten? Het is om te lachen.
Je mag dit zelf geloven maar ik niet.
Regering, Verzekeringen, farmaceutische industrie, en apothekers, hebben allemaal profijt met de prijzen hoog te houden en ons te melken.
De rest is leugens en een goedkope smoes.
Het bewijs is dat in Griekenland dezelfde originele medicijnen vele malen goedkoper zijn ook van de Nederlandse generieke.
Voorbeeld (helaas in het Grieks) de originele verpakking van 28 pillen 30 mg. “Adalat Oros” van Bayer, kost hier voor de consument ongeveer € 28,00 en het Nederlandse generieke product “Nifedipine” kost ongeveer € 18,00 !!!
In Griekeland de officiële prijzen van 15 feb 2013 zijn:
Prijs voor ziekenhuis: € 5,02 Prijs voor Apothekers: € 5,77 En prijs voor de consument: € 8,14.
Νοσοκομειακή τιμή 5,02 € Χονδρική τιμή 5,77 € Λιανική τιμή 8,14 €
Zie op de link
http://www.galinos.gr/web/drugs/main/packages/63
en boven rechts de link "Ευρετήριο σκευασμάτων" over de prijzen van alle medicijnen.
Durven hier zij ook zo’n lijst te presenteren?
De groeten K.S.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door sjohie »

Kos Sidis schreef:Te dure medicijnen door fabrikanten? Het is om te lachen.
Je mag dit zelf geloven maar ik niet.
Regering, Verzekeringen, farmaceutische industrie, en apothekers, hebben allemaal profijt met de prijzen hoog te houden en ons te melken.
De rest is leugens en een goedkope smoes.
Het bewijs is dat in Griekenland dezelfde originele medicijnen vele malen goedkoper zijn ook van de Nederlandse generieke.
Voorbeeld (helaas in het Grieks) de originele verpakking van 28 pillen 30 mg. “Adalat Oros” van Bayer, kost hier voor de consument ongeveer € 28,00 en het Nederlandse generieke product “Nifedipine” kost ongeveer € 18,00 !!!
In Griekeland de officiële prijzen van 15 feb 2013 zijn:
Prijs voor ziekenhuis: € 5,02 Prijs voor Apothekers: € 5,77 En prijs voor de consument: € 8,14.
Νοσοκομειακή τιμή 5,02 € Χονδρική τιμή 5,77 € Λιανική τιμή 8,14 €
Zie op de link
http://www.galinos.gr/web/drugs/main/packages/63
en boven rechts de link "Ευρετήριο σκευασμάτων" over de prijzen van alle medicijnen.
Durven hier zij ook zo’n lijst te presenteren?
De groeten K.S.
Ik heb het al eerder gezegd, maar de aandeelhouders van die farmaceutische bedrijven, zijn jij, ik en de rest van de zorgklanten hier in Nederland, ofwel via de pensioenfondsen, ofwel via andere beleggingsproducten. Maar goed, het is natuurlijk lekker makkelijk wijzen naar de bedrijven, in plaats van de hand in eigen boezem steken. :wink: Maar de laatste keer dat ik het checkte, wordt nergens in de zorg een patiënt gedwongen om medicijnen te nemen, of een behandeling te ondergaan. Behoudens een handjevol levensgevaarlijke gestoorde mensen, die zonder een gevaar voor henzelf of de maatschappij zijn.

En wat betreft de Griekse gezondheidszorg, daar is het heel normaal dat een vermogende of invloedrijke Griek, beduidend betere zorg krijg als jan met de Griekse pet, dus daar zou ik maar niet al te veel naar kijken, er is meer wat de kwaliteit van een zorgsysteem bepaald dan de prijs van sommige medicijnen.. :wink:

Voorbeeld van het laatste, mijn vader moest voor prostaatkanker geopereerd worden (hier in Nederland), en het toeval wilde dat de opererende arts, voor de procedure nog een weekje naar Rhodos ging, alwaar mijn vader een redelijk invloedrijke Griekse zakenvriend heeft. Toen die hiervan hoorde, wilde hij de naam en het hotel weten, om de uroloog in kwestie even te fêteren, zodat mijn vader van de beste zorg verzekerd zou zijn. Toen mijn vader uitlegde dat dit Nederland niet zo werkt, was hij eerlijk waar zwaar verrast. Daar betaal je wat extra, of mats je de zoon van een arts of ziekenhuisdirecteur, om je zo van de beste kamer, nieuwste operatieapparatuur, etc te vergewissen.

netty12
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2013 20:46

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door netty12 »

ik slik al jaren aprovel 300mg tegen n te hoge bloeddruk ik betaalde elke 3 maanden 80 euro betaalde ja want gister kwam ik bij de aphotheek en kreeg een ander medicijn waar hetzelfde in zit en maar 12 euro kost maar . dit medicijn wat ik nu heb word niet gerekend bij de eigen bijdrage dus het kost me niks met dank aan de vgz

jansfotos.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2013 20:59

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door jansfotos.nl »

Sinds enkele maanden staat er op het apothekers-etiket geen bedrag meer. Waarom ?

Jan, wonende in een zorgcentrum

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Te dure medicijnen

Ongelezen bericht door kss »

ik vraag mij sterk af medicijnen hierdoor goedkoper zouden worden, want als je octrooien weg haalt (en de handel in onderzoeksgegevens) moet iedereen zijn eigen voorwerk doen, voordat ze markt op mogen, dus zoveel goedkoper zou het niet worden.

dat generieke medicijen dus zo goedkoop is komt omdat dit eigenlijk piraterij is. ze kunnen goedkoop worden nagemaakt omdat iemand anders al het voorwerk heeft gedaan en daar geen vergoeding voor krijgt. probeer dat maar eens met andere namaak goederen.

weg met octrooien haha...

Gesloten