LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergelijkingssites

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door Radar »

Een groot aantal vergelijkingssites heeft deals met de aanbieders van de producten die ze vergelijken. Hoe onafhankelijk is de uitkomst van de vergelijking? En wat krijgen vergelijkers betaald door de aanbieders?

Radar neemt de kwestie onder de loep.


Maandag in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

leukishetniet
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:52

Re: Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door leukishetniet »

Ik neem aan dat sites zoals die van Independer ook onder de loep worden genomen?

Of is dat wellicht niet handig na al die jaren gratis reclame door Tros radar?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door crazyme »

Independer is van Achmea. Lekker onafhankelijk waarschijnlijk.

bartelona
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2013 21:25

Re: Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door bartelona »

Laatst overgestapt via http://www.energieweb.nl Deze website heeft er een sport van gemaakt om alle aanbiedingen te verzamelen. Daarnaast worden er verschillende vergelijkingssites weergegeven. Dat lijkt me toch vrij volledig om goed te kunnen vergelijken.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door kss »

mijn enige bezwaar met het invullen van gegevens is dat je vaak niet weet hoe, door wie allemaal en hoelang het gebruik wordt, ook al geef je toestemming zou het eigenlijk niet verwerkt mogen worden naar mijn mening, want dit gaat nooit goed. ik word met regelmaat nog gebeld door bedrijven als lecturama of postnl collectclub/trynow, ook al ben ik daar al jaren geen klant meer, een verzoek om gegevens te verwijderen help dat even, totdat ze via zo'n vergelijkingssite weer een database aan adressen hebben gekocht en als je email adres of je nieuwe 06 verschilt van een infofilter kun je weer opnieuw uitschrijven.

hondjekees

Re: Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door hondjekees »

Sja ik vond dit onderwerp eenzijdig. Iedereen moet geld verdienen je moet zelf de moeite nemen
als je wilt veranderen van leverancier en/of kopen om altijd meerdere offertes aan te vragen en die vergelijken met b.v. de vergelijkingssites.

Caro85
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2013 17:14

Re: Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door Caro85 »

Helemaal mee eens. Natuurlijk moeten die vergelijkingssites een beeld schetsen die overeenkomt met de werkelijkheid, maar zelf een beetje onderzoek doen kan ook geen kwaad. Men moet niet altijd klakkeloos iets overnemen, en er direct van uitgaan dat het correct is. Een pro-active instelling kan echt geen kwaad!

Ditzitel
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2013 08:34

Re: Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door Ditzitel »

Met speciale aandacht naar deze uitzending gekeken. Door de slechte prestaties van de vergelijkingssites voor energie en telecom ben ik gestart met het echt onafhankelijk adviseren van particulieren en bedrijven (MKB). Ik vergelijk dan ook de vergelijkingssites en ik laat mij een percentage van de besparing betalen door mijn klant.
Wat mij opvalt bij het vergelijken van vergelijkingssites is het volgende:
1. De prijsvergelijkers verschillende (commerciele) belangen hebben waardoor de uitkomsten bij elke vergelijker anders is
2. Je vindt bij zakelijke vergelijkingen vaak duurdere uitkomsten terwijl je een bedrijf ook via de consumenten-ingang op de site kan aanmelden voor een veel lagere prijs
3. Energieleveranciers sturen soms andere voorwaarden en/of prijzen dan zijn aangeboden bij de prijsvergelijker (opletten dus!!)
4. Er zijn maar enkele prijsvergelijkingsmachines. Vele prijsvergelijkers gebruiken de vergelijkingsmachine van andere vergelijkers.
5. Het vastrechttarief van de netbeheerder wordt bij consumentenvergelijkingen altijd op het laagste tarief gezet, terwijl er situaties zijn (grotere huizen) waar hogere tarieven gelden. Deze verschillen kunnen oplopen tot Euro 500-1000 per jaar. In dergelijke gevallen lijkt het dat je veel kan besparen als je enkel naar het maandbedrag kijkt, maar dat is dus niet zo (appels met peren vergelijken). Bij zakelijke vergelijkingen wordt het vastrechttarief van de netbeheerder op een default-waarde ingesteld. Als je deze niet verandert is de kans groot dat deze afwijkt van de werkelijke waarde. Gevolg: geen vergelijking mogelijk met de huidige kosten.

Wordt hopelijk vervolgd.
Gustaaf van Ditzhuijzen

Nina Meiling
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2013 13:09

Re: Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door Nina Meiling »

Wat mij vooral opvalt is dat veel van deze vergelijkingssites het niet duidelijk maken wat de totale kosten zullen zijn over een of twee jaar tijd (afhankelijk van het contract natuurlijk).
ik ben helemaal niet geïnteresseerd in of het de eerste paar maanden misschien goedkoper is, ik wil weten hoeveel ik er gemiddeld per jaar aan kwijt ben over de hele contractduur.

Of die lokkertjes met iPads, het klinkt allemaal zo verleidelijk en alsof ze ons echt iets 'geven' maar uiteindelijk betaal je gewoon zelf voor die iPad (zelfs meer dan de winkelwaarde!)

Ik heb een rapport hierover geschreven omdat ik het zat was om elke keer misleid te worden, mocht je het interessant vinden dan kan je het vinden op de website www.cashwijzer.nl (gratis).

Het gaat ook over of het slim is om contracten variabel of vast te zetten (ik geloof dat je altijd vast moet zetten en nooit een contract voor meer dan een jaar moet nemen aangezien leveranciers tegenwoordig altijd mooie welkomskortingen hebben waar een korting over 3 jaar nooit tegenop kan)

Qua vergelijkingssites geloof ik dat Prizewize de meest geloofwaardige is aangezien hier alles wat je moet weten aan bod komt en deze 100% onafhankelijk is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik gebruik voor (computer)elektronica en gsm(abonnementen) tweakers, die geven ook de totale prijs van een toestel+abonnement voor een X looptijd.

Skylars
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2013 16:10

Re: Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door Skylars »

Hahaha! Ja dat vraag ik me ook af.. Naar mijn mening 'slechts een soort google functie..

Hoe meer je betaald en bekender je bent hoe hoger je in de resultaten bent.. Je ziet altijd die grote bedrijven omhoog komen die kunnen nooit altijd de goedkoopste zijn!

Goed voorbeeld:
Ik zocht eergisteren via een vergelijkings site een nieuwe naald voor mijn Philips platenspeler. De site waar ik op terecht kwam gaf aan "Mail voor prijs", dit heb ik gedaan. Zij kwamen op 39 euro + 2.50 verzendkosten.

Ik zoek me een bult op google en vind uiteindelijk een (betrouwbaar & geregistreerde) website die precies dezelfde naald aanbied voor 20euro en 3.75 verzendkosten. Heb daar mijn naald besteld en deze kwam vanmiddag netjes binnen. Werkt perfect!

Skylars
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2013 16:10

Re: Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door Skylars »

leukishetniet schreef:Ik neem aan dat sites zoals die van Independer ook onder de loep worden genomen?

Of is dat wellicht niet handig na al die jaren gratis reclame door Tros radar?

Dat lijkt me wel zo fair.. Reclame door tros of niet.. De site kan veranderen zonder dat tros daar erg in heeft. Ik mag toch hopen dat Tros wel wat beters te doen heeft dan elke dag de independer onder de loep nemen om te kijken of ze nog te vertrouwen zijn..

franiek22
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:14

Re: Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door franiek22 »

Het blijft een probleem dat je niet weet wat er achter de wereld van de vergelijkingssites gebeurd. Hoe objectief zijn ze? Hebben ze geen belangen bij een aantal bedrijven etc. etc.? Er zal eens een goed vergelijkingsoverzicht moeten komen van de verlgelijkingssites.

Pieter van Deuren
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2013 14:37

Re: Vergelijkingssites

Ongelezen bericht door Pieter van Deuren »

Jammer om te horen dat grote vergelijkers misbruik maken van mensen. Ik kijk vooral wat een vergelijkingswebsite voor toegevoegde waarde heeft. Ik ben nu aan het kijken op http://www.doelverzekerd.nl/ omdat zij nu Giro 555 met 10 euro per afgesloten verzekering steunen. Dit vind ik bijvoorbeeld een super goed initiatief :D Groet een groot fan van Radar!!

Gesloten