LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrijwillige ouderbijdrage

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Anna 13
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013 14:21

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Anna 13 »

Auti-Mama schreef:
Anna 13 schreef:En alle 29 kinderen appart les geven dat bedoel ik natuurlijk niet dat snapt iedereen wel, maar ik begrijp nu omdat de klassen groot zijn is er gewoon geen tijd voor extra hulp?
Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt mij.
Dus ik begrijp als je kind goed kan meekomen is het okè en zoniet heb je pech ofzo!
Allèèn omdat er geen tijd voor is, nou ik dacht het dus niet.
En als je kind niet goed kan meekomen, kan er dus een rugzakje worden aangevraagd waaruit die extra leerkracht/begeleiding kan worden betaald. ;)
Die leerkracht zit toch al gewoon op school.
Waarom dan dat extra rugzakje en als je kind niet kan meekomen maar heeft ook geen recht op een rugzakje, waar je ook pas naar maanden achterkomt door verschillende testen, dan is het jammer voor het kind maar extra hulp kun je dan wel vergeten.

angel1978
Berichten: 10957
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door angel1978 »

Anna 13 schreef:
Isabel1 schreef:ik vind het eigenlijk wel logisch, als een leerkracht voor elke leerling in zijn eigen tijd zonder betaling moet gaan werken zou dat niet correct zijn.

Dus tja, dat alles om geld moet draaien, en dat je dat niet leuk vindt, dat snap ik wel maar om dan maar meteen te denken dat die leerkracht maar gratis hulp moet gaan bieden vind ik wel erg ver gaan.

Ik weet niet of je zelf gratis werkt (dat kan natuurlijk, vrijwilligers werk) maar niet iedereen wil dat doen.

isabel
Nee ik bedoel gewoon onder schooltijd extra hulp en ze zitten tot half vijf zoiezo op school dus zo erg is een kwartiertje toch niet lijkt mij.
Pardon ? per kind een kwartiertje uit eigen zak ?
Het lijkt me dat een ouder die een kind een extra kwartiertje les wil laten krijgen, dat dan uit eigen zak kan en zal moeten betalen.. Het kan niet zo zijn dat een docent dat er maar even in eigen tijd bij moet gaan doen.. Moet de eerste werknemer nog vinden die in zijn eigen tijd wel even een kwartiertje per dag ( per kind ) overwerkt... Zonder betaald te krijgen..

goost
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 apr 2013 17:52

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door goost »

Anna 13 schreef:En alle 29 kinderen appart les geven dat bedoel ik natuurlijk niet dat snapt iedereen wel, maar ik begrijp nu omdat de klassen groot zijn is er gewoon geen tijd voor extra hulp?
Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt mij.
Dus ik begrijp als je kind goed kan meekomen is het okè en zoniet heb je pech ofzo!
Allèèn omdat er geen tijd voor is, nou ik dacht het dus niet.
Extra hulp na schooltijd of aparte hulp moet idd ook uit het een of ander potje betaald worden, dus via rugzakje of ouders zelf. Bij ons op school worden kinderen in groepjes verdeeld bij bepaalde vakken, kinderen die moeite hebben in dat vak komen dan bij de juf aan de instructietafel. Mijn dochter heeft moeite met lezen, zit tijdens deze lessen aan de instructietafel, ook zij gaat dan tijdens schooluren bij de interne begeleider lezen. Met rekenen heeft ze geen moeite dus hier krijgt zij geen extra hulp, anderen weer wel. Thuis oefenen we ook met haar, ze krijgt ook soms opdrachten mee die we thuis met haar moeten doornemen.

angel1978
Berichten: 10957
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door angel1978 »

Anna 13 schreef:
Auti-Mama schreef:
Anna 13 schreef:En alle 29 kinderen appart les geven dat bedoel ik natuurlijk niet dat snapt iedereen wel, maar ik begrijp nu omdat de klassen groot zijn is er gewoon geen tijd voor extra hulp?
Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt mij.
Dus ik begrijp als je kind goed kan meekomen is het okè en zoniet heb je pech ofzo!
Allèèn omdat er geen tijd voor is, nou ik dacht het dus niet.
En als je kind niet goed kan meekomen, kan er dus een rugzakje worden aangevraagd waaruit die extra leerkracht/begeleiding kan worden betaald. ;)
Die leerkracht zit toch al gewoon op school.
Waarom dan dat extra rugzakje en als je kind niet kan meekomen maar heeft ook geen recht op een rugzakje, waar je ook pas naar maanden achterkomt door verschillende testen, dan is het jammer voor het kind maar extra hulp kun je dan wel vergeten.
Die docent zit daar echt niet gratis.. Jij zit toch ook niet gratis op je werk ?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Isabel1 »

nou, een kwartiertje per kind....tel maar uit: 30 kinderen per klas, 8 klassen = 240 kinderen maal 15 min is 60 uur.
En nee dat zit bij een leerkracht niet gewoon in het loon, in het loon zit alleen het reguliere basis programma en administratieve taken, ontwikkelingstaken en soms managements taken. Remedial teaching hoort daar niet bij. Dat sommige meesters of juffen het doen is mooi, maar om er vanuit te gaan dat de leraar dit maar moet doen vind ik niet correct.

Ik word er echt heel moe van dat mensen er altijd maar vanuit gaan dat een ander gewoon even iets doet, en dat dat vast niet zo veel werk is. Het bekende: "ja maar je kunt toch gewoon even.......duurt niet lang....."
Die leerkracht zit toch al gewoon op school.
natuurlijk, die zit daar op zijn stoel gewoon niets te doen, beetje naar de lucht te kijken.

isabel

Anna 13
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013 14:21

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Anna 13 »

angel1978 schreef:
Anna 13 schreef:
Dat zijn bij ons op school al gewoon leraren die dat ook doen.
En gratis doen ze het natuurlijk niet je snapt zelf ook wel dat het gewoon bij het loon in zit.
Dan is het dus niet extra, maar gewoon regulier les..
Als een school een extra docent heeft ( of een docent met extra taken ) die niet tot het reguliere lespakket horen, dan krijgt het hiervoor geen geld van het rijk.. Wie moet deze kosten dan dragen ?
Nee dat is wel extra.
Een remedial teacher is extra onder lestijd of niet en daarbij geven ze ook gewoon les en soms extra les in een rustig groepje in een ander lokaal dus wel extra.

angel1978
Berichten: 10957
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door angel1978 »

Anna 13 schreef:
angel1978 schreef:
Anna 13 schreef:
Dat zijn bij ons op school al gewoon leraren die dat ook doen.
En gratis doen ze het natuurlijk niet je snapt zelf ook wel dat het gewoon bij het loon in zit.
Dan is het dus niet extra, maar gewoon regulier les..
Als een school een extra docent heeft ( of een docent met extra taken ) die niet tot het reguliere lespakket horen, dan krijgt het hiervoor geen geld van het rijk.. Wie moet deze kosten dan dragen ?
Nee dat is wel extra.
Een remedial teacher is extra onder lestijd of niet en daarbij geven ze ook gewoon les en soms extra les in een rustig groepje in een ander lokaal dus wel extra.
en dus moet daar ook extra voor betaald worden.. deze docenten zijn ook niet gratis en worden door het rijk niet betaald.. Wie moeten dan deze docenten betalen ?

Anna 13
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013 14:21

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Anna 13 »

Isabel1 schreef:nou, een kwartiertje per kind....tel maar uit: 30 kinderen per klas, 8 klassen = 240 kinderen maal 15 min is 60 uur.
En nee dat zit bij een leerkracht niet gewoon in het loon, in het loon zit alleen het reguliere basis programma en administratieve taken, ontwikkelingstaken en soms managements taken. Remedial teaching hoort daar niet bij. Dat sommige meesters of juffen het doen is mooi, maar om er vanuit te gaan dat de leraar dit maar moet doen vind ik niet correct.

Ik word er echt heel moe van dat mensen er altijd maar vanuit gaan dat een ander gewoon even iets doet, en dat dat vast niet zo veel werk is. Het bekende: "ja maar je kunt toch gewoon even.......duurt niet lang....."
Die leerkracht zit toch al gewoon op school.
natuurlijk, die zit daar op zijn stoel gewoon niets te doen, beetje naar de lucht te kijken.

isabel
Het lijkt me dat jij een juf bent ofzo maar als je geen recht hebt op een rugzakje, want je kind mankeert niks, moet je eigenlijk blij mee zijn, maar heb je dus geen recht op hulp dus zoek het maar uit.

angel1978
Berichten: 10957
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door angel1978 »

Anna 13 schreef:
Isabel1 schreef:nou, een kwartiertje per kind....tel maar uit: 30 kinderen per klas, 8 klassen = 240 kinderen maal 15 min is 60 uur.
En nee dat zit bij een leerkracht niet gewoon in het loon, in het loon zit alleen het reguliere basis programma en administratieve taken, ontwikkelingstaken en soms managements taken. Remedial teaching hoort daar niet bij. Dat sommige meesters of juffen het doen is mooi, maar om er vanuit te gaan dat de leraar dit maar moet doen vind ik niet correct.

Ik word er echt heel moe van dat mensen er altijd maar vanuit gaan dat een ander gewoon even iets doet, en dat dat vast niet zo veel werk is. Het bekende: "ja maar je kunt toch gewoon even.......duurt niet lang....."
Die leerkracht zit toch al gewoon op school.
natuurlijk, die zit daar op zijn stoel gewoon niets te doen, beetje naar de lucht te kijken.

isabel
Het lijkt me dat jij een juf bent ofzo maar als je geen recht hebt op een rugzakje, want je kind mankeert niks, moet je eigenlijk blij mee zijn, maar heb je dus geen recht op hulp dus zoek het maar uit.
Ik denk dat jij je eens moet verdiepen in hoe dit alles voor je bekostigd wordt...
Vertel eens, hoeveel kost het jou om je kind op deze school te doen ? Hoeveel schoolgeld ( niet de vrijwillige bijdrage ) kost dit jou per jaar ?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Isabel1 »

nee hoor, ik ben geen juf (ook geen meester trouwens) ik werk niet in het onderwijs.

maar ik werk wel in een baan waar ik vaak genoeg te horen krijg van mensen dat ik best ook nog wel even zus of zo extra kan doen en dat dat echt niet moeilijk is en echt niet veel tijd kost. Als ik dat voor iedereen moet gaan doen heb ik een tweede fulltime baan.

Ik vind het storend dat mensen er gewoon vanuit gaan dat iemand maar zomaar gratis en voor niets iets extras voor hen zou moeten doen, zonder dat ze erover nadenken dat zij niet de enige zijn en dat er dus nog veel andere mensen zijn die dat ook zouden willen.

Als er inderdaad niets mis is met je kind dan gaat inderdaad niemand bijles of remedial teaching voor je betalen, dat klopt inderdaad. Lijkt me ook logisch, zou toch van de zotte zijn dat we met zijn allen belasting moeten betalen om kinderen waar niets mis mee is bijles te geven.

Nou weet ik niet hoe goed je zelf uit kunt leggen, bij bijvoorbeeld lezen of rekenen maar misschien is het een idee om zelf naar school te gaan en die kinderen mee te helpen. Is maar een kwartiertje hoor, en kan gewoon in een rustig lokaaltje, je bent dan toch al op school aanwezig dus kun je meteen die andere kinderen helpen.

@angel, ik weet niet of je het tegen mij had, maar mijn kinderen zijn inmiddels ver uit het basis onderwijs, dus ik heb geen idee hoe hoog het schoolgeld is.

isabel

angel1978
Berichten: 10957
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door angel1978 »

@angel, ik weet niet of je het tegen mij had, maar mijn kinderen zijn inmiddels ver uit het basis onderwijs, dus ik heb geen idee hoe hoog het schoolgeld is.
Isabel, ik had het niet tegen jou.. Maar als die van jou er inmiddels uit zijn, dan moet je toch nog weten dat je welteverstaan 0 euro betaalt als schoolgeld ( direkt dan ) ?!?!?
Dat is namelijk het wonderlijke, iedereen gaat er maar vanuit dat de school er gewoon is, terwijl ze hier ( zo lang je kind onder de 18 is ) nooit voor hoeft te betalen..
Waar dat geld dan wel vandaan komt denkt niemand over na..

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik heb inderdaad nooit schoolgeld betaald voor de kids toen ze op het basis en middelbaar onderwijs zaten(alleen die vrijwillige bijdrage dus, die toen 60 gulden was voor het eerste kind). Maar het had natuurlijk gekund dat het inmiddels wel moest.

vind het overigens een goede zaak dat onderwijs gratis is. Als je hier soms op het forum kijkt hoevaak mensen afgesloten worden voor gas en stroom hou je je hart vast wat er zou gebeuren als die ook voor school voor hun kinderen moesten betalen.

isabel

angel1978
Berichten: 10957
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door angel1978 »

Isabel1 schreef:ik heb inderdaad nooit schoolgeld betaald voor de kids toen ze op het basis en middelbaar onderwijs zaten(alleen die vrijwillige bijdrage dus). Maar het had natuurlijk gekund dat het inmiddels wel moest.

isabel
Nee, al het onderwijs voor kinderen onder de 18 jaar ( basis en voortgezet onderwijs ) is nog steeds gratis ( lees de overheid betaalt )..
Het is zelfs zo dat inmiddels ook de boeken voor het voortgezet onderwijs betaald worden ( dat was eerder niet zo ) door de overheid..

De overheid betaalt een vast bedrag per jaar per kind aan de school. Dit bedrag dekt exact de kosten voor het aanstellen van een docent ( 1 ), het gebouw en alle bijkomende kosten ( administratie enz.. ). Al het overige extra ( zoals een schoolreisje, bijles of i.d. ) moet dus ergens vandaan komen en dus uit een extra potje ( vrijwillige bijdrage ? ) komen.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

angel1978 schreef:
@angel, ik weet niet of je het tegen mij had, maar mijn kinderen zijn inmiddels ver uit het basis onderwijs, dus ik heb geen idee hoe hoog het schoolgeld is.
Isabel, ik had het niet tegen jou.. Maar als die van jou er inmiddels uit zijn, dan moet je toch nog weten dat je welteverstaan 0 euro betaalt als schoolgeld ( direkt dan ) ?!?!?
Dat is namelijk het wonderlijke, iedereen gaat er maar vanuit dat de school er gewoon is, terwijl ze hier ( zo lang je kind onder de 18 is ) nooit voor hoeft te betalen..
Waar dat geld dan wel vandaan komt denkt niemand over na..
En sinds ik vorig jaar heb plaatsgenomen in de MR op de SBO van mijn jongste zoon, weet ik ook pas hoe verschrikkelijk VEEL geld fatsoenlijk onderwijs kost!! :shock: Personeelskosten, gebouw, materialen..... Echt, je schrikt ervan.... Wat is het eigenlijke een voorrecht dat wij dat hier in dit land " gewoon" vinden....

angel1978
Berichten: 10957
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door angel1978 »

Auti-Mama schreef:
angel1978 schreef:
@angel, ik weet niet of je het tegen mij had, maar mijn kinderen zijn inmiddels ver uit het basis onderwijs, dus ik heb geen idee hoe hoog het schoolgeld is.
Isabel, ik had het niet tegen jou.. Maar als die van jou er inmiddels uit zijn, dan moet je toch nog weten dat je welteverstaan 0 euro betaalt als schoolgeld ( direkt dan ) ?!?!?
Dat is namelijk het wonderlijke, iedereen gaat er maar vanuit dat de school er gewoon is, terwijl ze hier ( zo lang je kind onder de 18 is ) nooit voor hoeft te betalen..
Waar dat geld dan wel vandaan komt denkt niemand over na..
En sinds ik vorig jaar heb plaatsgenomen in de MR op de SBO van mijn jongste zoon, weet ik ook pas hoe verschrikkelijk VEEL geld fatsoenlijk onderwijs kost!! :shock: Personeelskosten, gebouw, materialen..... Echt, je schrikt ervan.... Wat is het eigenlijke een voorrecht dat wij dat hier in dit land " gewoon" vinden....
Dat is ook het 'probleem' van het huidige systeem ( zou het niet zonder meer willen veranderen ) dat ouders nooit een rekening zien van dit geheel.. Zij zien dus niet hoeveel geld het kost om hun kind les te geven.. Daar komen ze pas achter als er iets extra's moet gebeuren en/of het kind op het MBO of verder komt en/of ouder dan 18 jaar wordt..
Doordat niemand ooit een rekening ziet, wordt het maar 'normaal' gevonden dat het er is en gaat men er zelfs dus vanuit dat men nog wel wat extra zou moeten kunnen krijgen zonder hiervoor te hoeven meebetalen.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Daar komen ze pas achter als er iets extra's moet gebeuren en/of het kind op het MBO of verder komt en/of ouder dan 18 jaar wordt..
dan komen ze er ook niet achter, het collegegeld is helemaal niet zo hoog als je het vergelijkt met wat je daar voor terug krijgt. Mijn kinderen studeren alle drie en wij betalen 1771 euro college geld per kind natuurlijk is dat een enorme hap uit ons budget, maar ze hebben dus wel het hele jaar onderwijs, als de overheid niet zou meebetalen en je zou uitrekenen wat dit feitelijk kost dan zou het een stuk duurder zijn.

isabel

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

angel1978 schreef:
Auti-Mama schreef:En sinds ik vorig jaar heb plaatsgenomen in de MR op de SBO van mijn jongste zoon, weet ik ook pas hoe verschrikkelijk VEEL geld fatsoenlijk onderwijs kost!! :shock: Personeelskosten, gebouw, materialen..... Echt, je schrikt ervan.... Wat is het eigenlijke een voorrecht dat wij dat hier in dit land " gewoon" vinden....
Dat is ook het 'probleem' van het huidige systeem ( zou het niet zonder meer willen veranderen ) dat ouders nooit een rekening zien van dit geheel.. Zij zien dus niet hoeveel geld het kost om hun kind les te geven.. Daar komen ze pas achter als er iets extra's moet gebeuren en/of het kind op het MBO of verder komt en/of ouder dan 18 jaar wordt..
Doordat niemand ooit een rekening ziet, wordt het maar 'normaal' gevonden dat het er is en gaat men er zelfs dus vanuit dat men nog wel wat extra zou moeten kunnen krijgen zonder hiervoor te hoeven meebetalen.
En ik beken daar zelf ook schuld in hoor. Niet dat ik " meer" eiste, maar wel dat ik er nooit bij heb stilgestaan hoeveel onderwijs kost. Eigenlijk zou elke school gewoon elk jaar een soort balans in de schoolkrant af moeten drukken. Dit hebben we aan inkomsten, dit aan uitgaven, dit komen we tekort.... Zou wel eens goed zijn voor de ouders voor het besef dat voor niets enkel de zon opgaat.

angel1978
Berichten: 10957
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door angel1978 »

Isabel1 schreef:
Daar komen ze pas achter als er iets extra's moet gebeuren en/of het kind op het MBO of verder komt en/of ouder dan 18 jaar wordt..
dan komen ze er ook niet achter, het collegegeld is helemaal niet zo hoog als je het vergelijkt met wat je daar voor terug krijgt. Mijn kinderen studeren alle drie en wij betalen 1771 euro college geld per kind natuurlijk is dat een enorme hap uit ons budget, maar ze hebben dus wel het hele jaar onderwijs, als de overheid niet zou meebetalen en je zou uitrekenen wat dit feitelijk kost dan zou het een stuk duurder zijn.

isabel
dan weten ze idd. nog steeds niet de daadwerkelijke kosten, maar hebben ze wel een idee dat het geld kost.. En zelfs dan vindt men het al verschrikkelijk veel ( het is ook veel geld ).
De volgende tekst is uit 2007 ( het zal dus nu nog wel iets hoger zijn ):
Per schooljaar betaalt de overheid 4900 per basisschoolleerling en 6380 euro per leerling op het voortgezet onderwijs.

angel1978
Berichten: 10957
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door angel1978 »

Auti-Mama schreef:
angel1978 schreef:
Auti-Mama schreef:En sinds ik vorig jaar heb plaatsgenomen in de MR op de SBO van mijn jongste zoon, weet ik ook pas hoe verschrikkelijk VEEL geld fatsoenlijk onderwijs kost!! :shock: Personeelskosten, gebouw, materialen..... Echt, je schrikt ervan.... Wat is het eigenlijke een voorrecht dat wij dat hier in dit land " gewoon" vinden....
Dat is ook het 'probleem' van het huidige systeem ( zou het niet zonder meer willen veranderen ) dat ouders nooit een rekening zien van dit geheel.. Zij zien dus niet hoeveel geld het kost om hun kind les te geven.. Daar komen ze pas achter als er iets extra's moet gebeuren en/of het kind op het MBO of verder komt en/of ouder dan 18 jaar wordt..
Doordat niemand ooit een rekening ziet, wordt het maar 'normaal' gevonden dat het er is en gaat men er zelfs dus vanuit dat men nog wel wat extra zou moeten kunnen krijgen zonder hiervoor te hoeven meebetalen.
En ik beken daar zelf ook schuld in hoor. Niet dat ik " meer" eiste, maar wel dat ik er nooit bij heb stilgestaan hoeveel onderwijs kost. Eigenlijk zou elke school gewoon elk jaar een soort balans in de schoolkrant af moeten drukken. Dit hebben we aan inkomsten, dit aan uitgaven, dit komen we tekort.... Zou wel eens goed zijn voor de ouders voor het besef dat voor niets enkel de zon opgaat.
Daar komt dan vrees ik nog niet veel uit.. Daar het bedragen zijn waarbij niemand zich iets kan voorstellen.. Hoeveel kost een docent ( dat is niet hetzelfde als deze verdient ) ?
Stel dat we hiervoor een bedrag van 100 000 euro neerzetten ( fictief, maar niet zo irreëel ).. Dat kan dan weer niemand zich voorstellen, dat dat zoveel moet zijn.. Maar hiervan is maar een gedeelte loon..

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Isabel1 »

nou inderdaad, dat is wel veel, maar dat lijkt helemaal niet onlogisch.

Daarnaast, tja, het is inderdaad duur, studerende kinderen, maar je wilt ook dat ze wat van hun leven maken, het zijn immers MIJN kinderen, en niet de kinderen van de overheid of de samenleving. Lijkt me dan ook (zeker bij jonge kinderen) dat je zelf wat verantwoordelijkheid neemt in plaats van te klagen dat de samenleving maar meer moet betalen om jouw kind extra onderwijs te geven terwijl er niets mis met het kind is.

isabel

Gesloten