LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrijwillige ouderbijdrage

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Jolijn »

Anna 13 schreef:
angel1978 schreef:
Anna 13 schreef:
Dat zijn bij ons op school al gewoon leraren die dat ook doen.
En gratis doen ze het natuurlijk niet je snapt zelf ook wel dat het gewoon bij het loon in zit.
Dan is het dus niet extra, maar gewoon regulier les..
Als een school een extra docent heeft ( of een docent met extra taken ) die niet tot het reguliere lespakket horen, dan krijgt het hiervoor geen geld van het rijk.. Wie moet deze kosten dan dragen ?
Nee dat is wel extra.
Een remedial teacher is extra onder lestijd of niet en daarbij geven ze ook gewoon les en soms extra les in een rustig groepje in een ander lokaal dus wel extra.
De tijd die je kind les krijgt van een remedial teacher is geen extra tijd voor je kind, want het gebeurt onder gewone lestijden. Wat wel extra is, is de aandacht, de remedial teaching is 1 op 1 soms 2,3 hooguit misschien 4? kinderen.
Misschien is het niet altijd even handig om de kinderen daarvoor uit de klas te halen, maar 'nablijven' voor remedial teaching zal ook niet ieder kind zo fijn vinden.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Jolijn »

Isabel1 schreef:
Daar komen ze pas achter als er iets extra's moet gebeuren en/of het kind op het MBO of verder komt en/of ouder dan 18 jaar wordt..
dan komen ze er ook niet achter, het collegegeld is helemaal niet zo hoog als je het vergelijkt met wat je daar voor terug krijgt. Mijn kinderen studeren alle drie en wij betalen 1771 euro college geld per kind natuurlijk is dat een enorme hap uit ons budget, maar ze hebben dus wel het hele jaar onderwijs, als de overheid niet zou meebetalen en je zou uitrekenen wat dit feitelijk kost dan zou het een stuk duurder zijn.

isabel
Je bent ook verplicht tot je 27e, als je geen (fulltime) baan hebt/niet volledig in je onderhoud kunt voorzien, een studie te volgen. Dus gelukkig betaalt de overheid mee, anders moet een nog hogere lening worden aangevraagd...en terugbetaald.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@jolijn
tenzij je dan natuurlijk al een opleiding af hebt.
maar ik vind het een goede zaak hoor dat de overheid meebetaald, dus ik bedoelde niet te zeggen dat ik dat slecht vind, maar waar het om ging is dat mensen niet in de gaten hebben wat onderwijs echt kost.

isabel

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Isabel1 schreef:@jolijn
tenzij je dan natuurlijk al een opleiding af hebt.
maar ik vind het een goede zaak hoor dat de overheid meebetaald, dus ik bedoelde niet te zeggen dat ik dat slecht vind, maar waar het om ging is dat mensen niet in de gaten hebben wat onderwijs echt kost.

isabel
Onderwijs kan echt duur zijn, heel duur maar de vrijwillige ouderbijdrage dat valt reuze mee.
Die mensen die daar nu al een drama van maken wat moet het dan wel niet zijn als hun kinderen
willen gaan studeren ?

vanveen
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2008 10:21

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door vanveen »

ik kreeg een brief die vind ik dreigend overkomt of ik de vrijwillige bijdrage wil betalen.
De ouderbijdrage is weliswaar vrijwillig, maar in de begroting gaan wij ervan uit dat ouders de ouderbijdrage voor elk kind betalen. .. Wij hebben besloten de ouderbijdrage dit jaar niet te verhogen en te handhaven op 70,-. Om ook in de toekomst de kosten zo laag mogelijk te kunnen houden is het belangrijk dat alle ouders de ouderbijdrage betalen.... Wanneer de hoogte van het bedrag een onoverkomelijk struikelblok vormt, kunt u contact opnemen met mw.... In strikte vertrouwelijkheid zal zij, samen met u, naar een aanvaardbare oplossing zoeken... Later zelfs weer een factuur of je het wil betalen. Hoe bedoel je vrijwillig ze proberen het gewoon af te dwingen. Lek en Linge school. Kan dit wél, dit vind ik niet prettig zo'n brief en nogmaals factuur. gedwongen gevoel krijg ik hierbij ipv vrijwillig.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

vanveen schreef:ik kreeg een brief die vind ik dreigend overkomt of ik de vrijwillige bijdrage wil betalen.
De ouderbijdrage is weliswaar vrijwillig, maar in de begroting gaan wij ervan uit dat ouders de ouderbijdrage voor elk kind betalen. .. Wij hebben besloten de ouderbijdrage dit jaar niet te verhogen en te handhaven op 70,-. Om ook in de toekomst de kosten zo laag mogelijk te kunnen houden is het belangrijk dat alle ouders de ouderbijdrage betalen.... Wanneer de hoogte van het bedrag een onoverkomelijk struikelblok vormt, kunt u contact opnemen met mw.... In strikte vertrouwelijkheid zal zij, samen met u, naar een aanvaardbare oplossing zoeken... Later zelfs weer een factuur of je het wil betalen. Hoe bedoel je vrijwillig ze proberen het gewoon af te dwingen. Lek en Linge school. Kan dit wél, dit vind ik niet prettig zo'n brief en nogmaals factuur. gedwongen gevoel krijg ik hierbij ipv vrijwillig.

Tis algemeen bekend dat scholen deze vrijwillige bijdrage meer al verplichte bijdrage zien.

Kan er kort over zijn, ja ze mogen vragen of je wilt betalen, ja jij mag weigeren.

Gevolg is dan wel dat je kind kan worden uitgesloten van die activiteiten waar de ouderbijdrage voor wordt gebruikt.
Tis jouw keus natuurlijk.

Maar waarom zou jij niet betalen, als niet kan is er blijkbaar een betalingsregeling mogelijk. Tis gemiddeld 6 euri in de maand.
Als het een principe kwestie is van jou, tsja dan houdt het op.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Jolijn »

Wanneer de hoogte van het bedrag een onoverkomelijk struikelblok vormt, kunt u contact opnemen met mw.... In strikte vertrouwelijkheid zal zij, samen met u, naar een aanvaardbare oplossing zoeken...

Nou, da's een vriendelijk voorstel toch?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Jolijn schreef:Wanneer de hoogte van het bedrag een onoverkomelijk struikelblok vormt, kunt u contact opnemen met mw.... In strikte vertrouwelijkheid zal zij, samen met u, naar een aanvaardbare oplossing zoeken...

Nou, da's een vriendelijk voorstel toch?

Vind ik ook,en ja tegenwoordig hebben scholen nu eenmaal niet meer de bijdrages vd gemeentes etc die ze vroeger kregen dus...
Wat de voorganger al zei,als u wilt dat u kindje of kind,kinderen oook mee kunnen doen,
Zo hoog id het niet over 12 mnd berekend,
Beetje vd kinderbijslag afhalen?.......

Ik vind het persoonlijk ook eerlijk als iedereen betaald,,waarom een wel ander niet..

Gesloten