LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrijwillige ouderbijdrage

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Radar »

Alle leerlingen in Nederland hebben recht op passend onderwijs. Een school heeft de plicht om dit zonder meerkosten te bieden. Voor extraatjes, die vrijwillig moeten zijn, mag de school een bijdrage vragen. Maar wat valt onder passend onderwijs – en wat onder extraatjes?

5010, de informatie en adviesdienst voor ouders, wil graag meer inzicht in de ervaringen van ouders inzake vrijwillige bijdrages en doen een oproep bij ons in de uitzending.

Maandag in Radar, 20:30 uur bij de TROS op Nederland 1.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Passend onderwijs: Onderwijs is op passend niveau van wat het kind aankan, om op die manier het maximaal mogelijke uit het kind te kunnen halen. Dit kan regulier onderwijs zijn, maar afhankelijk van het kind, ook Speciaal Onderwijs of Cluster Onderwijs.
Extraatjes: Uitstapjes, feestjes, enz. Alles wat feitelijk niet op school afspeelt of niet met onderwijs te maken heeft.

Of denk ik te simpel??
En zo vrijwillig vind ik vrijwillig ook niet..... Als ouders niet (kunnen) betalen, dan mag het kind niet meedoen met sinterklaasfeest, kerstfeest, paas ontbijt, enz. Leuk joh, aan de zijlijn worden gezet. :( Dat wil geen enkele ouder, dus betaal je.... Vrijwillig verplicht.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik heb dat nooit betaald en mijn kids mochten/mogen gewoon overal aan mee doen.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

sephora30 schreef:Ik heb dat nooit betaald en mijn kids mochten/mogen gewoon overal aan mee doen.

Belachelijk vindt ik dat !!
Op onze school als je niet kan betalen zijn er regelingen te treffen en als je daar niet aan kan of wilt voldoen gaat het kind gewoon niet mee en gaat op school gewoon les volgen.

Vrijwillig is trouwens niet het goede woord want er niets vrijwilligs aan.

Door niet te betalen dienen de kosten door andere ouders te worden gedragen opdat toch ergens anders vandaar moet komen.

Laat de gemeentelijke voorzieningen dan bijspringen voor diegene welke niet kunnen betalen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Ik heb dat nooit betaald en mijn kids mochten/mogen gewoon overal aan mee doen.
Sorry Sephora maar dat vind ik dan weer niet netjes dat de kinderen gewoon overal aan mee
mochten doen.
Hier is het zo op school geregeld dat je het maandelijks kan betalen voor mensen die het echt niet
in 1x kunnen missen.
Dus de ouders worden de mogelijkheden gegeven, word er niet betaald mogen de kinderen ook nergens meer aan mee doen WANT er waren ouders die geklaagd hadden dat de vrijwillige bijdrage word op die manier verhoogd voor de wel betalende ouders.

En mij kan niet wijs gemaakt worden dat die vrijwillige bijdrage die tussen de 50 en 100 euro ligt op jaarbasis niet betaald kan worden als je het al maandelijks kan betalen aan de school.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door sephora30 »

Heb er nooit gezeur over gekregen. Wat er niet is kan ook niet betaald worden, heb andere prioriteiten.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Teunbosseman schreef:
sephora30 schreef:Ik heb dat nooit betaald en mijn kids mochten/mogen gewoon overal aan mee doen.

Belachelijk vindt ik dat !!
Op onze school als je niet kan betalen zijn er regelingen te treffen en als je daar niet aan kan of wilt voldoen gaat het kind gewoon niet mee en gaat op school gewoon les volgen.

Vrijwillig is trouwens niet het goede woord want er niets vrijwilligs aan.

Door niet te betalen dienen de kosten door andere ouders te worden gedragen opdat toch ergens anders vandaar moet komen.

Laat de gemeentelijke voorzieningen dan bijspringen voor diegene welke niet kunnen betalen.
Om welk bedrag gaat het op jaarbasis ?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Heb er nooit gezeur over gekregen. Wat er niet is kan ook niet betaald worden, heb andere prioriteiten.
Om welk bedrag heb je het dan ?

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Een rondje google levert tig hits op, denk dat onderstaand wel duidelijk is.

http://www.leerplicht.net/antwoord-op-u ... talen.html

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

sephora30 schreef:Heb er nooit gezeur over gekregen. Wat er niet is kan ook niet betaald worden, heb andere prioriteiten.
Ligt bij elke ouder niet de prioriteit bij je kind?? Bij mijn kinderen gaat het om bedragen van 35 of 40 euro per jaar, dat is hooguit 4 euro per maand!! Hoe krap ik ook zat, ik heb het altijd betaald....

Persoonlijk had ik het wel terecht gevonden als je kinderen dan ook niet mee hadden mogen doen..... Want nu draaiden andere ouders er voor op.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

sephora30 schreef:Heb er nooit gezeur over gekregen. Wat er niet is kan ook niet betaald worden, heb andere prioriteiten.

Lekker makkelijk zo he..............en ik kan door jou dus meer betalen. Ik heb ook andere prio's hoor.
Ook ik heb mensen in mijn omgeving welke geheel niet breed hebben maar wel deze activiteiten betalen danwel ism de school, danwel op een andere manier.

Daarbij zijn bij ons de kosten nog geen 50e per JAAR. Is 4 euri per maand.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door sephora30 »

Voor de oudste 70 per jaar voor de jongste weet ik niet.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Als je 2 kinderen op 1 school heb, krijg je meestal korting. (Die mazzel heb ik dan weer nooit gehad :S ) En als je het echt niet kan betalen, kan je bijzondere bijstand krijgen ervoor bij de gemeente.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Teunbosseman schreef: Daarbij zijn bij ons de kosten nog geen 50e per JAAR. Is 4 euri per maand.
Dat zou gewoon iedere ouder kunnen betalen in Nederland, is het niet in 1x dan in 2x.
Elke ouder krijgt ook kinderbijslag en daar zou best dit geld van betaald kunnen worden.

Auti-Mama schreef:Als je 2 kinderen op 1 school heb, krijg je meestal korting. (Die mazzel heb ik dan weer nooit gehad :S ) En als je het echt niet kan betalen, kan je bijzondere bijstand krijgen ervoor bij de gemeente.
Ook vind ik niet dat de bijzondere bijstand dit zou moeten betalen, dit zijn bedragen die meestal per maand betaald kunnen worden bij de meeste scholen, zoals ik al eerder aangaf krijgen ze ook allen kinderbijslag.
Kind is toch prioriteit nr. 1 of heb ik het nu mis ?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Voor de oudste 70 per jaar voor de jongste weet ik niet.
En dat kun jij niet betalen ?
Je krijgt toch ook kinderbijslag en kinderkorting.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door sephora30 »

Daarbij zijn bij ons de kosten nog geen 50e per JAAR. Is 4 euri per maand.

70 voor de ene, rond de 40 voor de andere is meer dan 50 per jaar.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Daarbij zijn bij ons de kosten nog geen 50e per JAAR. Is 4 euri per maand.

70 voor de ene, rond de 40 voor de andere is meer dan 50 per jaar.
Ja maaaaar dat is jou keuze 3 kinderen.
Is in totaal 160 euro per jaar, is zo'n 15 euro per maand !

prisma64
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:15

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door prisma64 »

de vrijwillige bijdrage bedroeg op de kids hun school dacht ik toen rond de 17.50 per jaar ( is nu 6 jaar geleden ) hiervan werd paasbrunsch betaald en kerst eten en dacht ook iets met sinterklaas en kosten schoolkrant 4 maal per jaar, schoolreisje varieerde per kind ( waren voor 3 kids ongeveer rond de 200 euro kwijt ). konden ouders schoolreisje niet betalen dan heeft de gemeente hier een participatie fonds van daaruit werd dan het schoolreisje en zwemles voldaan.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door sephora30 »

Chocomelk schreef:
sephora30 schreef:Voor de oudste 70 per jaar voor de jongste weet ik niet.
En dat kun jij niet betalen ?
Je krijgt toch ook kinderbijslag en kinderkorting.
Tuurlijk alles kan. Het een ten koste van het ander.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door sephora30 »

Chocomelk schreef:
sephora30 schreef:Daarbij zijn bij ons de kosten nog geen 50e per JAAR. Is 4 euri per maand.

70 voor de ene, rond de 40 voor de andere is meer dan 50 per jaar.
Ja maaaaar dat is jou keuze 3 kinderen.
Is in totaal 160 euro per jaar, is zo'n 15 euro per maand !
3 kinderen?? En het is ook mijn keuze om de vrijwillige bijdrage niet te betalen.

Gesloten