LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrijwillige ouderbijdrage

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Renske99 »

Onze kinderen gingen naar een particuliere lagere school, de eigen bijdrage bedroeg daar 1000 euro per kind per jaar.
Daar werd veel voor gedaan, ze bleven elke dag over tussen de middag, bij hun eigen meesters en juffen, daar kwam geen tso aan te pas.

Vanaf groep 3 tot en met groep 8 ben ik klassemoeder geweest, dat hield in dat jij als klassemoeder bepaalde hulp bood, bv het regelen van vervoer naar bepaalde dingen/uitjes, dat je op school was met bijzondere activiteiten, bij schoolreisjes hulp vroeg van andere ouders, zodat de leraren zich konden concentreren op het les geven en op speciale dagen (bv schoolreisje) zelf vrij van de zorg van onze kinderen waren, natuurlijk gingen ze wel mee, maar in principe was het dan de verantwoording van de ouders.
Het eten en drinken gaf je zelf mee naar school.
Er was qua knutselen geen nee te koop er werd beslist niet bezuinigd op materiaal of andere leuke dingen, ook op het onderwijs zelf werd niet bezuinigd.

Dan gaan we naar het vmbo, de eigen bijdrage vonden wij maar een makkie, 50 euro per kind per schooljaar.
Ik snap dan ook wel dat je niet veel kunt verwachten van een school, toch ook op het vmbo troffen onze meiden het bijzonder goed, er werden leuke uitjes geregeld van die 50 euro per kind, sterker nog, ik hoefde nooit meer met eigen auto te rijden, ze maakten gebruik van de schoolbusjes, ook daar werd best veel met die 50 euro per kind per jaar gedaan.
Alles werd door de leraren en leraressen geregeld en begeleid, op zich prachtig natuurlijk, maar ik vond het best wel jammer om er niet meer bij betrokken te zijn, ik heb het op de lagere school altijd met heel veel plezier gedaan naast mijn baan van 32 uren per week, waar een wil is, is een weg.
Ook daar zag je altijd al dat het toch altijd dezelfde ouders waren die je wilden helpen, anderen wilden juist geen vinger uitsteken, sommigen daarvan zaten gewoon de hele dag thuis druk te doen, die hadden nooit ergens tijd voor.

Daarna gingen ze naar het mbo, en toen had ik zoiets van oke, de ouderbijdrage is wat hoger dan op het vmbo, maar het zal wel goed zijn.
Ik betaalde voor beide meiden de eigen bijdrage, klaar.
Totdat......................
Er uitjes gepland werden die 2x betaald moesten worden, eigen bijdrage, daarna nog een keer zelf geld mee nemen voor de bussen entree enz.
Oke prima, ik snap dat bepaalde uitjes gewoon heel kostbaar zijn, dat er geen schoolbussen meer zijn, maar dat er touringcars geregeld moeten worden, tja dat moet ook betaald worden en is niet gratis, dat de jeugd zelfstandiger wordt en ook nog voor de leraren moeten mee betalen.
Op zich had ik daar nog geen moeite mee, ware het niet dat de kosten toen de pan gingen uitreizen.
Tja en toen heb ik besloten om de eigen bijdrage niet meer te betalen, ik bedoel als je een eigen bijdrage moet betalen en er wordt niks meer ondernomen dan zie ik daar het nut niet meer van in.
Als er dan wel iets te doen was moesten we toch al betalen, en 2x voor hetzelfde betalen is niet mijn ding.

Er werden excursies beloofd, er moest een eigen bijdrage komen en daarna zou het niks meer kosten, daar raakte ik de snap kwijt, eigen bijdrage en op uitjes toch je beurs mee, als de uitjes er al waren.
Er is ze een kamp beloofd, dat ging niet door, er werden excursies gepland die nooit plaatsvonden, kortom ik trok de stekker eruit, ik wil best een bijdrage leveren, maar niet voor niks, er waren geen leuke uitjes, enkel school, de hele gang van zaken stond me daar giga tegen, de manier bv waarop ze met de leerlingen omgingen, mijn oudste is echt een makkelijk kind en die stuurt een leraar zomaar van school?
Een leraar waar ze geen eens les van had, gewoon omdat het kind hem niet aanstond.
Diezelfde leraar heeft de jongste de toegang tot lessen verboden, oke die is niet heilig dat weet ik ook, maar als ik bel om een gewoon gesprek met die man aan te gaan om het verhaal ook van zijn kant te willen horen en ik wordt compleet verrot gescholden? sorry hoor.

De hoogstnoodzakelijke dingen betaalde ik wel, huur voor de kluisjes bv, maar dan hield het op, zo leuk was die school niet, zeker de leraren en de directie niet, geen excursies (die wel beloofd op papier stonden) en alles afblazen?
Dan doe je als school volgens mij iets fout.

Dat er ouders zijn die het perse niet kunnen betalen?
Ach kom op nou, ik snap dat sommigen heel moeilijk rond kunnen komen, maar maandelijks kan elke bijstandsouder wel een paar euro missen, dan geef je maar wat je wel kunt missen, al is het maar 2 euro per maand.

Wij hadden op de lagere school zo iemand, kind naar particulier onderwijs, zelf in de bijstand, tja dan is 1000 euro per schooljaar heel veel, maar dat kind kan ook naar een gewone lagere school waar de ouder bijdrage rond de 50 euro per schooljaar ligt.
Nadat ze 1x weigerde om die bijdrage te betalen (omdat ze het niet kon betalen, maar wel een auto, caravan en schooien met wie het kind nog meer met vakantie kon omdat zij het financieel zo slecht had) is ze wel met haar kind van die school gestuurd, en dat vind ik heel terecht.

goost
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 apr 2013 17:52

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door goost »

Teunbosseman schreef:
goost schreef:Er zijn echt ouders die het gewoon leuk vinden betrokken te zijn bij de school van hun kinderen. We hebben een OR van 12 leden, en daarnaast heeft iedere klas, we hebben 16 klassen, 2 contactouders die dan ook vaak te hulp worden geroepen. Dat doen ze toch echt niet allemaal alleen vanwege het aanzien?
Daarnaast hebben we trouwens ook nog een MR van 6 leden. ook het schoolteam werkt enthousiast mee, misschien helpt dat ook ouders hulpvaardiger te maken (naar mogelijkheid natuurlijk).
De policy van onze school is daarnaast niet de kinderen er de dupe van te maken als ouders niet willen of kunnen betalen. Bij mensen die het echt niet kunnen betalen vind ik dat ook terecht.



Heb reeds een aanvullend bericht gestuurd.

Kinderen horen er inderdaad niet de dupe van te worden maar ook niet de inhoud van de wel betalende ouders.
Bij mensen welke het echt niet kunnen betalen vindt ik dat de gemeente moet bijspringen uit een of ander potje.
Maar nogmaals, niet willen of kunnen betalen zijn 2 verschillende zaken.


Zou mooi zijn als de gemeente dat kan, onze gemeente zit in behoorlijk zwaar weer.
En er zijn werkelijk mensen die ieder dubbeltje al moeten omdraaien voor gewoon de dagelijkse dingen.

En wat dat helpen betreft: het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat werkende ouders zich schuldig moeten voelen. Wij hebben een grote school en er zijn veel parttime werkende ouders: die dan helpen op de dagen dat ze dus niet werken. Ikzelf heb ook nog even gewacht tot mijn jongste ook naar school ging en het enthousiasme van andere ouders maakt ook weer anderen enthousiast, soort kettingwerking, het ligt denk ik ook een beetje aan de policy en de sfeer op school, met hoe weinig geld en hoeveel mensen je toch leuke dingen/dagen/ervaringen voor de kinderen in elkaar draait

goost
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 apr 2013 17:52

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door goost »

Renske99 schreef:Onze kinderen gingen naar een particuliere lagere school, de eigen bijdrage bedroeg daar 1000 euro per kind per jaar.
Daar werd veel voor gedaan, ze bleven elke dag over tussen de middag, bij hun eigen meesters en juffen, daar kwam geen tso aan te pas.

.
Maar die bijdrage was dan toch niet meer vrijwillig, neem ik aan?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Jolijn »

Basisschool weet ik niet zp goed meer, staat me iets bij van een kleine vrijwillige bijdrage voor oa Sint kadootje, paasontbij, dat soort dingen, het schoolreisje en groep 8 kamp moest apart betaald worden.
Middelbare school: voor zo nu en dan een excursie moet apart betaald worden (bedragen in de geest van €15, €25) dit is 1 à 2 keer per jaar.
De vrijwillige bijdrage (een vast bedrag van ca €70) is ondanks de factuur en herinnering die je krijgt: vrijwillig. Een administrateur van school raadt aan deze niet te betalen,dat raadt hij niet aan iedereen uit zichzelf aan, komt er een vraag over, geeft hij dat advies.
Allerlei uitwisselingen, projectweken met uitstapjes, skiweekjes, stedenbezoeken zijn heel leuk en aardig, maar niet perse nodig, ondanks het onderwijskundig tintje dat er aan gegeven wordt. Om geen scheve ogen te maken, mogen die wat mij betreft achterwege gelaten worden.
Ook mag school van mij gewoon school zijn: in de klas zitten en les geven.
Houd onderwijskundige uitstapjes simpel, in de buurt, betaalbaar en laat het echt een praktische toevoeging op de theoretische lessen zijn.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Er Zijn gezinnen die kunnen van die 4 euro nog net een week eten oke..

Maar saphora..eerlijk gezegd als ik alles soms bekijk van jou en dat is niet aanvallend...
Dan kan je wel cremetjes van vichy bv kopen etc? Enz enz,

Ik heb dan toch liever een goede naam op school,dan dat ik met uggs loop en er over me gepraat wordt,kijk geen bijdrage maar loopt wel op uggs??
Of als ze je toevallig net dat cremetje zien kopen of vers fruit bij appie??!

Bedoel het niet aanvallend,maar zo had ik het wel gedaan...

Sterker ik at liever een week brood met suiker dan......

Zt toch iets in.? Vichy is minimaal al 20 euro?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Teunbosseman schreef:
Er zijn tig mogelijkheden om wel te kunnen betalen. 1 euro per week spaarsysteem heb ik al voorbij zien komen.
Ik heb het vroeger thuis ook niet breed gehad maar spaarsysteem was er toen ook al.

Ik heb ook mensen in mijn omgeving welke zeer moeilijk hebben maar wel de bijdrage betalen zij het in termijnen......waarom zij wel.....zij willen niet dat andere ouders hierdoor meer moeten betalen.
En daar heb ik veel respect voor.
50 euro verspreid betalen moet voor elke ouder te betalen zijn hier in Nederland !

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Chocomelk »

rozemarijntje schreef:Er Zijn gezinnen die kunnen van die 4 euro nog net een week eten oke..

Maar saphora..eerlijk gezegd als ik alles soms bekijk van jou en dat is niet aanvallend...
Dan kan je wel cremetjes van vichy bv kopen etc? Enz enz,

Ik heb dan toch liever een goede naam op school,dan dat ik met uggs loop en er over me gepraat wordt,kijk geen bijdrage maar loopt wel op uggs??
Of als ze je toevallig net dat cremetje zien kopen of vers fruit bij appie??!

Bedoel het niet aanvallend,maar zo had ik het wel gedaan...

Sterker ik at liever een week brood met suiker dan......

Zt toch iets in.? Vichy is minimaal al 20 euro?
Ik zou me kapot schamen joh. :oops:

Anna 13
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013 14:21

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Anna 13 »

Bij ons op school mag je dus wel aan paasfeest, kerstfeest en sinterklaasfeest meedoen.
Allèèn schoolreisje en kamp daar moet je meer voor betalen.
Dat is in totaal zo'n vijf tot tien euro meer dus niet betalen is eigenlijk goedkoper, maar toch doen we het ieder jaar voor onze twee kinderen.
Maar dan wil ik het ook even hebben over extra hulp die ze krijgen dat vindt ik wel dat ze dat daar ook van mogen doen (van de vrijwillige bijdrage).
Mijn oudste kind van 10 bijna elf jaar zit in groep 7 en bij ons op school willen ze daar niet zo aan om op school extra hulp te geven.
Je krijgt van alles mee naar huis en zoek het daar maar uit met het extra werk.
Een rugzakje willen ze wel graag hebben dus laten testen op add of adhd of pdd nos en weet ik al wat niet meer.
Ja daar krijgen ze dan weer geld voor en dan kan de hulp opèèns wel, dat vindt ik dus heel raar alles draait dus om geld daar kan ik niet zo goed tegen.

goost
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 apr 2013 17:52

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door goost »

Anna 13 schreef:Bij ons op school mag je dus wel aan paasfeest, kerstfeest en sinterklaasfeest meedoen.
Allèèn schoolreisje en kamp daar moet je meer voor betalen.
Dat is in totaal zo'n vijf tot tien euro meer dus niet betalen is eigenlijk goedkoper, maar toch doen we het ieder jaar voor onze twee kinderen.
Maar dan wil ik het ook even hebben over extra hulp die ze krijgen dat vindt ik wel dat ze dat daar ook van mogen doen (van de vrijwillige bijdrage).
Mijn oudste kind van 10 bijna elf jaar zit in groep 7 en bij ons op school willen ze daar niet zo aan om op school extra hulp te geven.
Je krijgt van alles mee naar huis en zoek het daar maar uit met het extra werk.
Een rugzakje willen ze wel graag hebben dus laten testen op add of adhd of pdd nos en weet ik al wat niet meer.
Ja daar krijgen ze dan weer geld voor en dan kan de hulp opèèns wel, dat vindt ik dus heel raar alles draait dus om geld daar kan ik niet zo goed tegen.
Volgens mij is de vrijwillige bijdrage inderdaad bedoeld voor die extraatjes. Hulp bij het leerproces zelf valt toch binnen het passend onderwijs?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik vind het eigenlijk wel logisch, als een leerkracht voor elke leerling in zijn eigen tijd zonder betaling moet gaan werken zou dat niet correct zijn.

Dus tja, dat alles om geld moet draaien, en dat je dat niet leuk vindt, dat snap ik wel maar om dan maar meteen te denken dat die leerkracht maar gratis hulp moet gaan bieden vind ik wel erg ver gaan.

Ik weet niet of je zelf gratis werkt (dat kan natuurlijk, vrijwilligers werk) maar niet iedereen wil dat doen.

isabel

Anna 13
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013 14:21

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Anna 13 »

Auti-Mama schreef:
goost schreef:De kosten bij ons zijn 34,50 per kind per jaar, en daar komt ca. 25,- per kind voor schoolreisje bij: dus ca. 120,- per jaar voor 2 kinderen. Ik zit zelf in de OR, wij organiseren: Sinterklaas, Kerst, paaseten, Karnaval, bonte ochtend, voorleesontbijt en dit jaar doen we ook mee aan de Koningsspelen (wordt voor een groot deel gesponsord, maar we doen er nog wat bij). Je moet wel een inkoopbeleid en veel ouders hebben om te helpen, maar is te doen.
Verder sluiten wij geen kinderen uit waarvan de ouders niet (willen) betalen. Valt bij ons ook heel erg mee (van de bijna 400 kinderen zijn dat er geloof ik 10 of 11, waaronder kinderen uit hetzelfde gezin).
En daar zit een groot probleem...... Want het is altijd hetzelfde kleine groepje ouders die komen helpen. Ik zit bij mijn jongste in de MR en als er een activiteit is, ben ik er eigenlijk altijd bij. Nu inderdaad ook weer de Kroningsspelen. Maar als er een oproep komt voor hulpouders, dan is de behulpzaamheid bedroevend laag. Maar wel klagen dat er zo weinig wordt georganiseerd.....

Ja bij ons is er opèèns geen concierge meer en geen gymjuf kost teveel, maar wel steeds hulp aan de ouders vragen sommige moeten ook werken voor hun geld.
En als jij om extra hulp voor je kind vraagt kan het niet, want dan is er geen tijd voor.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Isabel1 »

En als jij om extra hulp voor je kind vraagt kan het niet, want dan is er geen tijd voor.
waarschijnlijk is er ook gewoon geen tijd voor. Je kunt het wel willen maar nogmaals, die juf of meester gaat echt niet alle 25 kinderen effe gratis bijles geven.

isabel

Anna 13
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013 14:21

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Anna 13 »

Isabel1 schreef:ik vind het eigenlijk wel logisch, als een leerkracht voor elke leerling in zijn eigen tijd zonder betaling moet gaan werken zou dat niet correct zijn.

Dus tja, dat alles om geld moet draaien, en dat je dat niet leuk vindt, dat snap ik wel maar om dan maar meteen te denken dat die leerkracht maar gratis hulp moet gaan bieden vind ik wel erg ver gaan.

Ik weet niet of je zelf gratis werkt (dat kan natuurlijk, vrijwilligers werk) maar niet iedereen wil dat doen.

isabel
Nee hoor ik bedoel in plaats van in de les dezelfde leerstof bij een remedial teacher ofzo.
En daarbij een kwartiertje of halfuurtje is soms al genoeg nu snapt hij de leerstof helemaal niet en het kwartje moet toch vallen.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Dat wilde ik ook al zeggen dus.... Vaak WILLEN de leerkrachten wel helpen, maar de tijd ontbreekt simpelweg!! Jij gaat toch ook niet gratis en voor niks een uurtje of 10 per week overwerken omdat het nodig is?? ;)

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door angel1978 »

Anna 13 schreef:
Isabel1 schreef:ik vind het eigenlijk wel logisch, als een leerkracht voor elke leerling in zijn eigen tijd zonder betaling moet gaan werken zou dat niet correct zijn.

Dus tja, dat alles om geld moet draaien, en dat je dat niet leuk vindt, dat snap ik wel maar om dan maar meteen te denken dat die leerkracht maar gratis hulp moet gaan bieden vind ik wel erg ver gaan.

Ik weet niet of je zelf gratis werkt (dat kan natuurlijk, vrijwilligers werk) maar niet iedereen wil dat doen.

isabel
Nee hoor ik bedoel in plaats van in de les dezelfde leerstof bij een remedial teacher ofzo.
En daarbij een kwartiertje of halfuurtje is soms al genoeg nu snapt hij de leerstof helemaal niet en het kwartje moet toch vallen.
en waar moet die remedial teacher van betaald worden dan ?

Anna 13
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013 14:21

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Anna 13 »

En alle 29 kinderen appart les geven dat bedoel ik natuurlijk niet dat snapt iedereen wel, maar ik begrijp nu omdat de klassen groot zijn is er gewoon geen tijd voor extra hulp?
Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt mij.
Dus ik begrijp als je kind goed kan meekomen is het okè en zoniet heb je pech ofzo!
Allèèn omdat er geen tijd voor is, nou ik dacht het dus niet.

Anna 13
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013 14:21

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Anna 13 »

angel1978 schreef:
Anna 13 schreef:
Isabel1 schreef:ik vind het eigenlijk wel logisch, als een leerkracht voor elke leerling in zijn eigen tijd zonder betaling moet gaan werken zou dat niet correct zijn.

Dus tja, dat alles om geld moet draaien, en dat je dat niet leuk vindt, dat snap ik wel maar om dan maar meteen te denken dat die leerkracht maar gratis hulp moet gaan bieden vind ik wel erg ver gaan.

Ik weet niet of je zelf gratis werkt (dat kan natuurlijk, vrijwilligers werk) maar niet iedereen wil dat doen.

isabel
Nee hoor ik bedoel in plaats van in de les dezelfde leerstof bij een remedial teacher ofzo.
En daarbij een kwartiertje of halfuurtje is soms al genoeg nu snapt hij de leerstof helemaal niet en het kwartje moet toch vallen.
en waar moet die remedial teacher van betaald worden dan ?
Dat zijn bij ons op school al gewoon leraren die dat ook doen.
En gratis doen ze het natuurlijk niet je snapt zelf ook wel dat het gewoon bij het loon in zit.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door angel1978 »

Anna 13 schreef:
Dat zijn bij ons op school al gewoon leraren die dat ook doen.
En gratis doen ze het natuurlijk niet je snapt zelf ook wel dat het gewoon bij het loon in zit.
Dan is het dus niet extra, maar gewoon regulier les..
Als een school een extra docent heeft ( of een docent met extra taken ) die niet tot het reguliere lespakket horen, dan krijgt het hiervoor geen geld van het rijk.. Wie moet deze kosten dan dragen ?

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Anna 13 schreef:En alle 29 kinderen appart les geven dat bedoel ik natuurlijk niet dat snapt iedereen wel, maar ik begrijp nu omdat de klassen groot zijn is er gewoon geen tijd voor extra hulp?
Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt mij.
Dus ik begrijp als je kind goed kan meekomen is het okè en zoniet heb je pech ofzo!
Allèèn omdat er geen tijd voor is, nou ik dacht het dus niet.
En als je kind niet goed kan meekomen, kan er dus een rugzakje worden aangevraagd waaruit die extra leerkracht/begeleiding kan worden betaald. ;)

Anna 13
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013 14:21

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Anna 13 »

Isabel1 schreef:ik vind het eigenlijk wel logisch, als een leerkracht voor elke leerling in zijn eigen tijd zonder betaling moet gaan werken zou dat niet correct zijn.

Dus tja, dat alles om geld moet draaien, en dat je dat niet leuk vindt, dat snap ik wel maar om dan maar meteen te denken dat die leerkracht maar gratis hulp moet gaan bieden vind ik wel erg ver gaan.

Ik weet niet of je zelf gratis werkt (dat kan natuurlijk, vrijwilligers werk) maar niet iedereen wil dat doen.

isabel
Nee ik bedoel gewoon onder schooltijd extra hulp en ze zitten tot half vijf zoiezo op school dus zo erg is een kwartiertje toch niet lijkt mij.

Gesloten