LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrijwillige ouderbijdrage

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Hoe doe je dat dan met Schoolkamp, gaan ze dan maar niet mee??

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

sephora30 schreef:Daarbij zijn bij ons de kosten nog geen 50e per JAAR. Is 4 euri per maand.

70 voor de ene, rond de 40 voor de andere is meer dan 50 per jaar.

Ik bedoelde nog geen 50e per jaar voor 1 kind. Tevens kan ik activiteiten uitsluiten waardoor bedrag ietwat lager zou worden.

goost
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 apr 2013 17:52

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door goost »

prisma64 schreef:de vrijwillige bijdrage bedroeg op de kids hun school dacht ik toen rond de 17.50 per jaar ( is nu 6 jaar geleden ) hiervan werd paasbrunsch betaald en kerst eten en dacht ook iets met sinterklaas en kosten schoolkrant 4 maal per jaar, schoolreisje varieerde per kind ( waren voor 3 kids ongeveer rond de 200 euro kwijt ). konden ouders schoolreisje niet betalen dan heeft de gemeente hier een participatie fonds van daaruit werd dan het schoolreisje en zwemles voldaan.
De kosten bij ons zijn 34,50 per kind per jaar, en daar komt ca. 25,- per kind voor schoolreisje bij: dus ca. 120,- per jaar voor 2 kinderen. Ik zit zelf in de OR, wij organiseren: Sinterklaas, Kerst, paaseten, Karnaval, bonte ochtend, voorleesontbijt en dit jaar doen we ook mee aan de Koningsspelen (wordt voor een groot deel gesponsord, maar we doen er nog wat bij). Je moet wel een inkoopbeleid en veel ouders hebben om te helpen, maar is te doen.
Verder sluiten wij geen kinderen uit waarvan de ouders niet (willen) betalen. Valt bij ons ook heel erg mee (van de bijna 400 kinderen zijn dat er geloof ik 10 of 11, waaronder kinderen uit hetzelfde gezin).

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

sephora30 schreef:
Chocomelk schreef:
sephora30 schreef:Daarbij zijn bij ons de kosten nog geen 50e per JAAR. Is 4 euri per maand.

70 voor de ene, rond de 40 voor de andere is meer dan 50 per jaar.
Ja maaaaar dat is jou keuze 3 kinderen.
Is in totaal 160 euro per jaar, is zo'n 15 euro per maand !
3 kinderen?? En het is ook mijn keuze om de vrijwillige bijdrage niet te betalen.

Komt doordat je niet goed quote, daardoor lijkt het alsof mijn bericht jouw bericht is en je 3 kids hebt.

Prima dat jouw keuze is om niet betalen maar dan ook zo stoer zijn om je kids niet aan de activiteiten te laten meedoen.
Andere ouders moeten die kosten dan extra ophoesten.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

goost schreef:De kosten bij ons zijn 34,50 per kind per jaar, en daar komt ca. 25,- per kind voor schoolreisje bij: dus ca. 120,- per jaar voor 2 kinderen. Ik zit zelf in de OR, wij organiseren: Sinterklaas, Kerst, paaseten, Karnaval, bonte ochtend, voorleesontbijt en dit jaar doen we ook mee aan de Koningsspelen (wordt voor een groot deel gesponsord, maar we doen er nog wat bij). Je moet wel een inkoopbeleid en veel ouders hebben om te helpen, maar is te doen.
Verder sluiten wij geen kinderen uit waarvan de ouders niet (willen) betalen. Valt bij ons ook heel erg mee (van de bijna 400 kinderen zijn dat er geloof ik 10 of 11, waaronder kinderen uit hetzelfde gezin).
10 keer 60 euri is 600 euri niet ontvangen ouderbijdrage, wat door de andere ouders opgehoest zal moeten worden neem ik aan ?
Zijn de kosten niet maar daar gaat het mij niet om........wel de lusten willen niet de lasten.

En waar is die kinderbijslag dan voor en kinderbijdrage ? En dan nog kan het niet betaald worden ???

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

goost schreef:De kosten bij ons zijn 34,50 per kind per jaar, en daar komt ca. 25,- per kind voor schoolreisje bij: dus ca. 120,- per jaar voor 2 kinderen. Ik zit zelf in de OR, wij organiseren: Sinterklaas, Kerst, paaseten, Karnaval, bonte ochtend, voorleesontbijt en dit jaar doen we ook mee aan de Koningsspelen (wordt voor een groot deel gesponsord, maar we doen er nog wat bij). Je moet wel een inkoopbeleid en veel ouders hebben om te helpen, maar is te doen.
Verder sluiten wij geen kinderen uit waarvan de ouders niet (willen) betalen. Valt bij ons ook heel erg mee (van de bijna 400 kinderen zijn dat er geloof ik 10 of 11, waaronder kinderen uit hetzelfde gezin).
En daar zit een groot probleem...... Want het is altijd hetzelfde kleine groepje ouders die komen helpen. Ik zit bij mijn jongste in de MR en als er een activiteit is, ben ik er eigenlijk altijd bij. Nu inderdaad ook weer de Kroningsspelen. Maar als er een oproep komt voor hulpouders, dan is de behulpzaamheid bedroevend laag. Maar wel klagen dat er zo weinig wordt georganiseerd.....

prisma64
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:15

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door prisma64 »

punt van ik betaal niet en kinderen doen gewoon mee daar hou ik niet van, voor het niet kunnen betalen zijn mega veel oplossingen te vinden ( misschien minder roken en drinken ) de oplossing waar de kids toen zelf mee kwamen vond ik toen heel leuk.( en wij kunnen het wel betalen )

mam we mogen sparen op school, sparen waarvoor dan , nou we mogen elke maandag 1 euro mee naar school en zo sparen we voor het schoolreisje, elke maandag gingen mijn 3 kids met een euro naar school en na het voldoen van de euro kregen ze een leuke sticker voor op hun spaarkaart, en trots dat ze waren

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door sephora30 »

Auti-Mama schreef:Hoe doe je dat dan met Schoolkamp, gaan ze dan maar niet mee??
Daar betaal je gewoon apart voor. Bv de stedenreis a 340 euro heeft mn vader betaald.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Auti-Mama schreef:
goost schreef:De kosten bij ons zijn 34,50 per kind per jaar, en daar komt ca. 25,- per kind voor schoolreisje bij: dus ca. 120,- per jaar voor 2 kinderen. Ik zit zelf in de OR, wij organiseren: Sinterklaas, Kerst, paaseten, Karnaval, bonte ochtend, voorleesontbijt en dit jaar doen we ook mee aan de Koningsspelen (wordt voor een groot deel gesponsord, maar we doen er nog wat bij). Je moet wel een inkoopbeleid en veel ouders hebben om te helpen, maar is te doen.
Verder sluiten wij geen kinderen uit waarvan de ouders niet (willen) betalen. Valt bij ons ook heel erg mee (van de bijna 400 kinderen zijn dat er geloof ik 10 of 11, waaronder kinderen uit hetzelfde gezin).
En daar zit een groot probleem...... Want het is altijd hetzelfde kleine groepje ouders die komen helpen. Ik zit bij mijn jongste in de MR en als er een activiteit is, ben ik er eigenlijk altijd bij. Nu inderdaad ook weer de Kroningsspelen. Maar als er een oproep komt voor hulpouders, dan is de behulpzaamheid bedroevend laag. Maar wel klagen dat er zo weinig wordt georganiseerd.....

Inderdaad veelal dezelfde ouders welke helpen, maar dan ook al dan niet om ook in enig aanzien te staan is mijn belevenis.
Zitten moeders ( en enkele vaders ) tussen welke denken een voorrangs en voordring positie te hebben opdat zij meehelpen.

Ik help hier en daar waar ik kan opdat onze overheid de concierge's hebben wegbezuinigd. Maar veelal vraagt men hulp binnen tijden waarin ik werk en dus niet kan.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door sephora30 »

Prima dat jouw keuze is om niet betalen maar dan ook zo stoer zijn om je kids niet aan de activiteiten te laten meedoen.
Andere ouders moeten die kosten dan extra ophoesten


Is de keuze van de school.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door sephora30 »

voor het niet kunnen betalen zijn mega veel oplossingen te vinden ( misschien minder roken en drinken )

Oh ja krijgen we dat weer.......als je t niet kan betalen zul je wel roken en je klem zuipen :roll:

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

sephora30 schreef:Prima dat jouw keuze is om niet betalen maar dan ook zo stoer zijn om je kids niet aan de activiteiten te laten meedoen.
Andere ouders moeten die kosten dan extra ophoesten


Is de keuze van de school.

Je geeft anders aan:
3 kinderen?? En het is ook mijn keuze om de vrijwillige bijdrage niet te betalen.
Dus jouw keuze.
Tis de keuze van de school dat ze toch je kids toelaten tot de activiteiten, wat ik ook belachelijk vindt.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Teunbosseman schreef: Inderdaad veelal dezelfde ouders welke helpen, maar dan ook al dan niet om ook in enig aanzien te staan is mijn belevenis.
Zitten moeders ( en enkele vaders ) tussen welke denken een voorrangs en voordring positie te hebben opdat zij meehelpen.

Ik help hier en daar waar ik kan opdat onze overheid de concierge's hebben wegbezuinigd. Maar veelal vraagt men hulp binnen tijden waarin ik werk en dus niet kan.
:shock: Schrik ik nou weer van dat er ouders zijn die enkel daarom helpen..... Ik help omdat ik wil dat mijn kind een onvergetelijke schooltijd heeft en ik vind dat ik daarbij mede verantwoordelijk voor ben. Ik heb wel de mazzel dat ik verder niet buitenshuis werk en dus (bijna) altijd wel ruimte kan maken in mijn agenda.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Prima dat jouw keuze is om niet betalen maar dan ook zo stoer zijn om je kids niet aan de activiteiten te laten meedoen.
Andere ouders moeten die kosten dan extra ophoesten


Is de keuze van de school.
Dan heb jij het 'goed' getroffen en mogen je kinderen toch aan alle activiteiten meedoen
ondanks je niet betaald, in mijn ogen onterecht maar dat is mijn mening.

goost
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 apr 2013 17:52

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door goost »

Auti-Mama schreef:
Teunbosseman schreef: Inderdaad veelal dezelfde ouders welke helpen, maar dan ook al dan niet om ook in enig aanzien te staan is mijn belevenis.
Zitten moeders ( en enkele vaders ) tussen welke denken een voorrangs en voordring positie te hebben opdat zij meehelpen.

Ik help hier en daar waar ik kan opdat onze overheid de concierge's hebben wegbezuinigd. Maar veelal vraagt men hulp binnen tijden waarin ik werk en dus niet kan.
:shock: Schrik ik nou weer van dat er ouders zijn die enkel daarom helpen..... Ik help omdat ik wil dat mijn kind een onvergetelijke schooltijd heeft en ik vind dat ik daarbij mede verantwoordelijk voor ben. Ik heb wel de mazzel dat ik verder niet buitenshuis werk en dus (bijna) altijd wel ruimte kan maken in mijn agenda.
Er zijn echt ouders die het gewoon leuk vinden betrokken te zijn bij de school van hun kinderen. We hebben een OR van 12 leden, en daarnaast heeft iedere klas, we hebben 16 klassen, 2 contactouders die dan ook vaak te hulp worden geroepen. Dat doen ze toch echt niet allemaal alleen vanwege het aanzien?
Daarnaast hebben we trouwens ook nog een MR van 6 leden. ook het schoolteam werkt enthousiast mee, misschien helpt dat ook ouders hulpvaardiger te maken (naar mogelijkheid natuurlijk).
De policy van onze school is daarnaast niet de kinderen er de dupe van te maken als ouders niet willen of kunnen betalen. Bij mensen die het echt niet kunnen betalen vind ik dat ook terecht.
Laatst gewijzigd door goost op 15 apr 2013 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Isabel1 »

in mijn bescheiden mening gaat dit te ver.

Natuurlijk is het vervelend dat de kost prijs voor ouders omhoog geduwd wordt door mensen die niet betalen. Maar als dat diezelfde mensen zijn die 4 euro per maand niet veel vinden zal het ze ook niet storen om diezelfde 4 euro (gedeeld door het aantal wel betalende ouders) te betalen.

Er zijn mensen die echt heel moeilijk rondkomen, de kinderbijslag gaat dan naar dingen die echt noodzakelijk zijn (bril voor het kind, schoenen, winterjas etc) Wat wil je dan gaan doen, zeggen dat het kind niet mee mag doen? een beetje van: Nou pietje, jij krijgt dit jaar niets van sinterklaas want jouw vader is ziek geworden en het uwv heeft nog effe niet uitbetaald. Of: nou liesje, jouw moeder is net gescheiden, ja is rottig, nu mag je niet meedoen met eitjes verven met pasen.

Kinderen waar het thuis heel krap is hebben het vaak extra nodig om zich niet nog meer buitengesloten te voelen. en natuurlijk, er zijn mensen die inderdaad die kinderbijslag verzopen hebben, ik denk dan dat die kinderen het net nodig hebben om op school mee te kunnen doen, want in de maatschappij heb je met je dronken moeder al min of meer een achterstand.

ik ben op zich altijd voor de eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind in deze dat je een kind iets afneemt waar dat kind geen verantwoordelijkheid voor kan dragen en waar wij met zijn allen als maatschappij voor die kinderen wel een verantwoordelijkheid hebben.

Overigens, ik heb zelf altijd keurig betaald voor alle 3 mijn kinderen. en ik heb ook altijd meegeholpen op school, niet bij elke activiteit maar wel vaak.

isabel

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Maar als ouders het echt niet kunnen betalen, dan is er de mogelijkheid van bijzondere bijstand. Althans, dat was zo in de gemeente waar ik woonde. Maar het zou zomaar kunnen dat vanwege de bezuinigingen de gemeentes hier ook geen bijstand meer voor geven omdat het tochvrijwillig is.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Auti-Mama schreef:
Teunbosseman schreef: Inderdaad veelal dezelfde ouders welke helpen, maar dan ook al dan niet om ook in enig aanzien te staan is mijn belevenis.
Zitten moeders ( en enkele vaders ) tussen welke denken een voorrangs en voordring positie te hebben opdat zij meehelpen.

Ik help hier en daar waar ik kan opdat onze overheid de concierge's hebben wegbezuinigd. Maar veelal vraagt men hulp binnen tijden waarin ik werk en dus niet kan.
:shock: Schrik ik nou weer van dat er ouders zijn die enkel daarom helpen..... Ik help omdat ik wil dat mijn kind een onvergetelijke schooltijd heeft en ik vind dat ik daarbij mede verantwoordelijk voor ben. Ik heb wel de mazzel dat ik verder niet buitenshuis werk en dus (bijna) altijd wel ruimte kan maken in mijn agenda.

Sorry, ben niet geheel duidelijk.....inderdaad veelal dezelfde ouders en hierin enkele ouders is een betere verwoording.

Als ik kan kan ik maar zoals gezegd is het veelal voor tussen of onder werktijd.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

goost schreef:Er zijn echt ouders die het gewoon leuk vinden betrokken te zijn bij de school van hun kinderen. We hebben een OR van 12 leden, en daarnaast heeft iedere klas, we hebben 16 klassen, 2 contactouders die dan ook vaak te hulp worden geroepen. Dat doen ze toch echt niet allemaal alleen vanwege het aanzien?
Daarnaast hebben we trouwens ook nog een MR van 6 leden. ook het schoolteam werkt enthousiast mee, misschien helpt dat ook ouders hulpvaardiger te maken (naar mogelijkheid natuurlijk).
De policy van onze school is daarnaast niet de kinderen er de dupe van te maken als ouders niet willen of kunnen betalen. Bij mensen die het echt niet kunnen betalen vind ik dat ook terecht.



Heb reeds een aanvullend bericht gestuurd.

Kinderen horen er inderdaad niet de dupe van te worden maar ook niet de inhoud van de wel betalende ouders.
Bij mensen welke het echt niet kunnen betalen vindt ik dat de gemeente moet bijspringen uit een of ander potje.
Maar nogmaals, niet willen of kunnen betalen zijn 2 verschillende zaken.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Isabel1 schreef:in mijn bescheiden mening gaat dit te ver.

Natuurlijk is het vervelend dat de kost prijs voor ouders omhoog geduwd wordt door mensen die niet betalen. Maar als dat diezelfde mensen zijn die 4 euro per maand niet veel vinden zal het ze ook niet storen om diezelfde 4 euro (gedeeld door het aantal wel betalende ouders) te betalen.

Er zijn mensen die echt heel moeilijk rondkomen, de kinderbijslag gaat dan naar dingen die echt noodzakelijk zijn (bril voor het kind, schoenen, winterjas etc) Wat wil je dan gaan doen, zeggen dat het kind niet mee mag doen? een beetje van: Nou pietje, jij krijgt dit jaar niets van sinterklaas want jouw vader is ziek geworden en het uwv heeft nog effe niet uitbetaald. Of: nou liesje, jouw moeder is net gescheiden, ja is rottig, nu mag je niet meedoen met eitjes verven met pasen.

Kinderen waar het thuis heel krap is hebben het vaak extra nodig om zich niet nog meer buitengesloten te voelen. en natuurlijk, er zijn mensen die inderdaad die kinderbijslag verzopen hebben, ik denk dan dat die kinderen het net nodig hebben om op school mee te kunnen doen, want in de maatschappij heb je met je dronken moeder al min of meer een achterstand.

ik ben op zich altijd voor de eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind in deze dat je een kind iets afneemt waar dat kind geen verantwoordelijkheid voor kan dragen en waar wij met zijn allen als maatschappij voor die kinderen wel een verantwoordelijkheid hebben.

Overigens, ik heb zelf altijd keurig betaald voor alle 3 mijn kinderen. en ik heb ook altijd meegeholpen op school, niet bij elke activiteit maar wel vaak.

isabel

Er zijn tig mogelijkheden om wel te kunnen betalen. 1 euro per week spaarsysteem heb ik al voorbij zien komen.
Ik heb het vroeger thuis ook niet breed gehad maar spaarsysteem was er toen ook al.

Ik heb ook mensen in mijn omgeving welke zeer moeilijk hebben maar wel de bijdrage betalen zij het in termijnen......waarom zij wel.....zij willen niet dat andere ouders hierdoor meer moeten betalen.
En daar heb ik veel respect voor.

Gesloten