LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gif in je soepblik

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
bosse bol
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 sep 2011 21:56

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door bosse bol »

Robjee schreef:Was de uitzending van TROS Radar sensatie-televisie en sterk overdreven, of vormt bisfenol A toch mogelijk een gevaar voor de gezondheid? Op mijn site heb ik er een artikel over geschreven dat via de onderstaande link te lezen is:
http://www.overvoedingengezondheid.nl/p ... dheid.html
Ben momenteel 74 jaar en heb er volgens mij al 7x het bijltje er bij
neer gegooid.Zou dus maar uitkijken met al dat gif.
Zit momenteel naast Adam en Eva in de hemel met de PC te spelen. :lol:

Julupali
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2012 18:11

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Julupali »

Misschien dat ouders hier ook nog wat aan hebben, er zijn wel bedrijven die hier allang mee bezig zijn.

http://perssupport.nl/apssite/persberic ... yproducten

Rianne35
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2012 14:32

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Rianne35 »

Instellen dat verbod!

Liesbeth67
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 apr 2010 01:10
Contacteer:

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Liesbeth67 »

Hier opnieuw de link naar het artikel en even een beschrijving waarom ik dit artikel relevant vind.

http://www.agd.org/publications/articles/?ArtID=10931

5 jaar geleden heb ik een plons tandheelkundige lijm binnen gekregen doordat mijn voormalig tandarts onzorgvuldig bezig was. Ik ben hier ruim 4 jaar ernstig ziek van geweest en ben volledig aan mijn lot overgelaten door de medici/tandheelkunde. Het was allemaal onmogelijk... Tandheelkundige sealants/ adhesieven bevatten BISGMA. Als dit degradeert komt er BPA vrij. De sealants waar kindergebitten en wortelkanalen mee worden gesealed bevatten dit materiaal dus ook.
In de jaren negentig werden de kiezen van mijn zoon gesealed, maar mijn zoon was bang voor het blauwe lampje waar dit materiaal mee word uitgehard. Hij dacht dat het hem zou branden en wou uit de tandartsstoel. De tandarts duwde hem toen nogal hardhandig terug in de stoel maar mijn zoon was zo bang dat hij het verder vertikte om de tandarts zijn werk af te laten maken. In eerste instantie was ik nogal verontwaardigd over het handelen van de tandarts, maar nu ik een "ervaring" rijker ben begrijp ik nu pas waarom hij hem terug in de stoel wou hebben. Mijn zoon is hierna "gedragsstoornissen" ( depressie, driftbuien) gaan ontwikkelen en was vaak moe. Mijn dochter is ook meerdere malen met soortgelijk materiaal behandeld, waarop zij telkens weer reageerde met een uitbraak van psoriasis. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit goedje weleens de boosdoener kon zijn. De afgelopen jaren heb ik heel wat wetenschappelijke artikelen/studies gelezen die mijn ogen toch wel hebben geopend. Als je je dan beseft hoeveel mensen wereldwijd met dit materiaal ( niet alleen bij de tandarts ) in aanraking komen dan vind ik het nogal zorgwekkend dat de producenten geen halt toe word geroepen. Geld gaat weer eens voor gezondheid....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Liesbeth67 schreef: Mijn zoon is hierna "gedragsstoornissen" ( depressie, driftbuien) gaan ontwikkelen en was vaak moe.
En dat is allemaal te danken aan de tandarts !?
Sorry hoor.... :shock: :lol:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door sjohie »

Liesbeth67 schreef:Hier opnieuw de link naar het artikel en even een beschrijving waarom ik dit artikel relevant vind.

http://www.agd.org/publications/articles/?ArtID=10931

5 jaar geleden heb ik een plons tandheelkundige lijm binnen gekregen doordat mijn voormalig tandarts onzorgvuldig bezig was. Ik ben hier ruim 4 jaar ernstig ziek van geweest en ben volledig aan mijn lot overgelaten door de medici/tandheelkunde. Het was allemaal onmogelijk... Tandheelkundige sealants/ adhesieven bevatten BISGMA. Als dit degradeert komt er BPA vrij. De sealants waar kindergebitten en wortelkanalen mee worden gesealed bevatten dit materiaal dus ook.
In de jaren negentig werden de kiezen van mijn zoon gesealed, maar mijn zoon was bang voor het blauwe lampje waar dit materiaal mee word uitgehard. Hij dacht dat het hem zou branden en wou uit de tandartsstoel. De tandarts duwde hem toen nogal hardhandig terug in de stoel maar mijn zoon was zo bang dat hij het verder vertikte om de tandarts zijn werk af te laten maken. In eerste instantie was ik nogal verontwaardigd over het handelen van de tandarts, maar nu ik een "ervaring" rijker ben begrijp ik nu pas waarom hij hem terug in de stoel wou hebben. Mijn zoon is hierna "gedragsstoornissen" ( depressie, driftbuien) gaan ontwikkelen en was vaak moe. Mijn dochter is ook meerdere malen met soortgelijk materiaal behandeld, waarop zij telkens weer reageerde met een uitbraak van psoriasis. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit goedje weleens de boosdoener kon zijn. De afgelopen jaren heb ik heel wat wetenschappelijke artikelen/studies gelezen die mijn ogen toch wel hebben geopend. Als je je dan beseft hoeveel mensen wereldwijd met dit materiaal ( niet alleen bij de tandarts ) in aanraking komen dan vind ik het nogal zorgwekkend dat de producenten geen halt toe word geroepen. Geld gaat weer eens voor gezondheid....
Grappig, de deskundigen dénken dat er oa verbanden zijn tussen het gebruik van bisfenolen en (on)vruchtbaarheid bij mensen, op basis van onderzoek op primaten, maar nergens wordt het in verband gebracht met gedragsstoornissen?

Liesbeth67
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 apr 2010 01:10
Contacteer:

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Liesbeth67 »

Grappig, de deskundigen dénken dat er oa verbanden zijn tussen het gebruik van bisfenolen en (on)vruchtbaarheid bij mensen, op basis van onderzoek op primaten, maar nergens wordt het in verband gebracht met gedragsstoornissen?
Hier toch wel.
http://www.dentalnewspk.com/News/Dental ... ction.html

En na dit te hebben gelezen is het dan zo vreemd dat ik hier zo mijn eigen gedachten bij heb?
Misschien is het toeval, maar misschien ook niet.....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Denk toch echt dat het toeval is hoor.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Wim2007 »

witte angora schreef:Volgende week zijn bij Appie de bonduelle blikken in de reclame: 2 voor de prijs van één. Ik haal er geen blik minder om
Bedenk dan dat een fabrikant van blikvoeding ook de keus heeft om BPA-vrije blikken te gebruiken. In de VS gebruiken een aantal fabrikanten al BPA-vrije blikken/BPA-vrij verpakkingsmateriaal
zie ook: http://www.thegreeneconomy.com/campbell ... soup-cans/
en: http://www.naturalnews.com/034532_BPA_f ... aging.html

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Liesbeth67 schreef:De tandarts duwde hem toen nogal hardhandig terug in de stoel
Als dat echt zo gegaan is dan is de tandarts volgens mij de schuldige, niet het gebruikte sealmiddel. De tandarts had ook gewoon begrip kunnen tonen voor de angst van je zoon en even kunnen demonstreren dat het alleen maar een lampje is en dat je je er niet aan kunt branden (bijvoorbeeld door even op zijn hand te schijnen). En ik ben er niet bij geweest dus ik weet niet hoe het gegaan is, maar zou het ook kunnen dat jij de angst van je zoon verbaal danwel nonverbaal bevestigd hebt?
Liesbeth67 schreef:Als je je dan beseft hoeveel mensen wereldwijd met dit materiaal ( niet alleen bij de tandarts ) in aanraking komen dan vind ik het nogal zorgwekkend dat de producenten geen halt toe word geroepen.
Tsja, de keuze is ofwel het kleine risico wat sealmiddel binnen te krijgen, ofwel het vrije grote risico een mond vol rotte tanden te ontwikkelen. Ik weet niet wat erger is.
Liesbeth67 schreef:Geld gaat weer eens voor gezondheid....
Juist!! Nog meer onderbuikgevoelens, daar komen we verder mee!! :roll:

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Wim2007 »

sjohie schreef:....daarnaast meen ik me van mijn opleiding milieu hygiëne te herinneren, dat vooral dierproeven met deze stoffen nogal lastig te vertalen zijn, omdat bijvoorbeeld ratten en muizen behoorlijk anders dit soort stoffen omzetten dan mensen, heeft iets te maken met het feit dat een van de afbraakproducten een vorm van oestrogeen is oid.
Er is ook onderzoek gedaan met apen. Uit dat onderzoek blijkt dat Bisfenol A het DNA kan beschadigen.
zie: http://www.sci-tech-today.com/story.xht ... 3006YDN08X

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Best wel een gekke titel ook: "Gif in je soepblik".

Zou "Gif in je soepzak" niet beter zijn geweest?

Tegenwoordig moet soep namelijk in een zak, met Unox voorop.

Het blijft dezelfde rommel (fabriekssoep), maar mensen betalen nu eenmaal meer voor een zak, zo is uit marktonderzoek van Unilever gebleken.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ liesbeth

Volgens mij hebben we het hier over soep!!
Je hebt al diverse topics waar je je ongenoegen over bondings etc naar voren brengt...dus dit is beetje off topic ,zet het onder je eigen topic,wat overzichtelijker...

Betreft de tandarts,wordt steeds erger,eerst jij,nu je zoontje en je dochter ook....ben je niet een beetje aan het doorslaan?

Liesbeth67
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 apr 2010 01:10
Contacteer:

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Liesbeth67 »

Het topic en het artikel gaan over bpa. En laat dat nu toevallig ook in de tandheelkundige materialen zitten......

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Liesbeth67 schreef:Het topic en het artikel gaan over bpa. En laat dat nu toevallig ook in de tandheelkundige materialen zitten......
*heb reactie gewijzigd*

NVT

MarcoKl
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2012 23:57

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door MarcoKl »

Liesbeth67 schreef:
Grappig, de deskundigen dénken dat er oa verbanden zijn tussen het gebruik van bisfenolen en (on)vruchtbaarheid bij mensen, op basis van onderzoek op primaten, maar nergens wordt het in verband gebracht met gedragsstoornissen?
Hier toch wel.
http://www.dentalnewspk.com/News/Dental ... ction.html

En na dit te hebben gelezen is het dan zo vreemd dat ik hier zo mijn eigen gedachten bij heb?
Misschien is het toeval, maar misschien ook niet.....
Dat klopt. Het artikel is op geschreven basis van de studie Dental Composite Restorations and Psychosocial Function in Children die gedaan is door onder andere de Harvard Medical School. Het toont aan dat kinderen die vullingen hebben van het BPA-bevattende composiet vulmiddel (veel) meer psycho-sociale problemen ontwikkelen dan kinderen die andere vullingen hebben.
Chocomelk schreef:Denk toch echt dat het toeval is hoor.
Harvard University denkt daar dus anders over...

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Robjee »

MarcoKl schreef:Het toont aan dat kinderen die vullingen hebben van het BPA-bevattende composiet vulmiddel (veel) meer psycho-sociale problemen ontwikkelen dan kinderen die andere vullingen hebben.
Dat is inderdaad wat het onderzoek laat zien (1). Maar is het onderzoek wel zo grondig opgezet dat er een causaal verband naar voren komt?
Er is een commentaar op verschenen dat daarvoor toch enkele tekortkomingen blootlegt (2).

- Directe blootstelling aan BPA (via de urine) is niet gerapporteerd.
- Er zijn onderzoeken die suggereren dat er geen verband bestaat tussen blootstelling aan BPA en het hebben van vullingen met BPA.
- Er is niet gecorrigeerd voor alle bekende factoren die de uitkomst kunnen verstoren (onder andere de blootstelling aan plastic flessen en ingeblikte voedingsmiddelen).
- De groep kinderen met BPA vullingen had ook meer kwik in hun urine. De oorzaak is onduidelijk, maar het kan een rol spelen op neurologisch gebied.
MarcoKl schreef:Harvard University denkt daar dus anders over...
De auteurs spreken in hun conclusie van een associatie, niet van een causaal verband. Een belangrijk verschil.


1. http://pediatrics.aappublications.org/c ... 4.abstract
2. http://pediatrics.aappublications.org/c ... s_el_54248

Liesbeth67
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 apr 2010 01:10
Contacteer:

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Liesbeth67 »

A new study shows bisphenol A can cross the placenta and get into the developing livers of fetuses. Even more importantly, 80 percent of the BPA measured in the fetal livers was the more active type of BPA -- free BPA -- which is thought to cause health effects. Results from one of the first studies of its kind show the fetal livers had higher levels than adult livers. The chemical is found in food can linings, some thermal paper receipts and polycarbonate plastics.


http://www.environmentalhealthnews.org/ ... t-exposure

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door sjohie »

Liesbeth67 schreef:A new study shows bisphenol A can cross the placenta and get into the developing livers of fetuses. Even more importantly, 80 percent of the BPA measured in the fetal livers was the more active type of BPA -- free BPA -- which is thought to cause health effects. Results from one of the first studies of its kind show the fetal livers had higher levels than adult livers. The chemical is found in food can linings, some thermal paper receipts and polycarbonate plastics.


http://www.environmentalhealthnews.org/ ... t-exposure
Tsja, met maar 2 volwassen levers als nulmeting is dat toch een wat mager onderzoek in mijn ogen. Maar goed, het is een begin, en toont oa aan dat de lever van een foetus anders werkt dan van een volwassene, en dat er de mogelijkheid bestaat dat BPA de placenta door komt, maar nergens lees je de gemeten gehalten aan BPA, enkel dat het percentage vrij-BPA hoger is tov de lever van een volwassene.

Maw, het is nogal verleidelijk om hier veel te veel conclusies aan te verbinden dan op basis van de summiere feiten in dat artikel gerechtvaardigd is.

A.T
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jun 2013 12:43

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door A.T »

TROS Radar schreef:De meeste mensen hebben nog nooit van Bisfenol A gehoord. Toch komt iedereen dagelijks in aanraking met deze chemische stof die in lage dosering al gezondheidsproblemen kan veroorzaken.

Je kunt Bisfenol A binnenkrijgen door eten uit blik, drinken uit een plastic fles en zelfs het aanraken van een kassabon. We onderzoeken hoe gevaarlijk deze stof nu eigenlijk is, en wat er nodig is om de stof te herkennen.


Maandag 10 september in Radar, 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1
Hoe zit het met de plastic infuusflessen en de Bisfenol-A, je bent al doodziek, red het haast niet, krijg je dan ook nog een stoot van die rommel binnen, en de PVC weekmakers dan is dat weer iets anders, of krijg je dat er ook nog eens gratis bij.

Mvg,
A.T

Gesloten