LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gif in je soepblik

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Radar »

De meeste mensen hebben nog nooit van Bisfenol A gehoord. Toch komt iedereen dagelijks in aanraking met deze chemische stof die in lage dosering al gezondheidsproblemen kan veroorzaken.

Je kunt Bisfenol A binnenkrijgen door eten uit blik, drinken uit een plastic fles en zelfs het aanraken van een kassabon. We onderzoeken hoe gevaarlijk deze stof nu eigenlijk is, en wat er nodig is om de stof te herkennen.


Maandag 10 september in Radar, 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier vind je al heel wat informatie, alleen een beetje technisch uitgelegd:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A


En hier iets makkelijker leesbaar, maar nog steeds een heel verhaal:

http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/03.06/

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door sjoegel »

Niet weer een exotaaffaire :? ??

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Nicky_The »

De nieuwe polycarbonaat-plastiek lekt weinig of geen bisfenol A.
Bij opwarming en sterilisatie (diepvriesmaaltijd, papfles) zou dit, bij oude plastiek, wel het geval kunnen.


Oftewel: weer een storm in een glas water? Of moet ik zeggen in een fles water? :lol:

Dat het niet gezond is om je eten in een plastic bak op te warmen, was mij al bekend.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wat kunnen we tegenwoordig nog wel eten waar geen gif en/of
andere rommel in zit ?

(eet gelukkig nooit soep uit blik)

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Chocomelk schreef:Wat kunnen we tegenwoordig nog wel eten waar geen gif en/of
andere rommel in zit ?

(eet gelukkig nooit soep uit blik)
Alles wat je zelf maakt en uit je eigen tuin komt waar je geen bestrijdingsmiddelen gebruikt ;)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Nicky_The schreef:
Alles wat je zelf maakt en uit je eigen tuin komt waar je geen bestrijdingsmiddelen gebruikt ;)
Alles wat je zelf maakt klopt ook niet, vlees zit een hoop troep in, biologisch......
hmmm wat denk je van al die uitlaatgassen, vieze regen en en en en.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Chocomelk schreef:
Nicky_The schreef:
Alles wat je zelf maakt en uit je eigen tuin komt waar je geen bestrijdingsmiddelen gebruikt ;)
Alles wat je zelf maakt klopt ook niet, vlees zit een hoop troep in, biologisch......
hmmm wat denk je van al die uitlaatgassen, vieze regen en en en en.
Dan ga je op een eiland wonen en daar zet je een grote kas neer met al je planten en koeien :lol:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Nicky_The schreef:
Dan ga je op een eiland wonen en daar zet je een grote kas neer met al je planten en koeien :lol:
Dat is niet echt een antwoord op mijn vraag Nicky.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Chocomelk schreef:
Nicky_The schreef:
Dan ga je op een eiland wonen en daar zet je een grote kas neer met al je planten en koeien :lol:
Dat is niet echt een antwoord op mijn vraag Nicky.
Alles wat je zelf maakt VAN spullen uit je eigen tuin (des noods overdekt als je je zo druk maakt om de regen) waar je geen bestrijdingsmiddelen voor gebruikt.

Ik vind dat je ook te ver door kan draven.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Chocomelk schreef:Wat kunnen we tegenwoordig nog wel eten waar geen gif en/of
andere rommel in zit ?

(eet gelukkig nooit soep uit blik)
Nicky_The schreef:
Alles wat je zelf maakt VAN spullen uit je eigen tuin (des noods overdekt als je je zo druk maakt om de regen) waar je geen bestrijdingsmiddelen voor gebruikt.

Ik vind dat je ook te ver door kan draven.
Als jij niet begrijpt wat ik met die tekst bedoel dan is dat jou probleem.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door sjohie »

Chocomelk schreef:Wat kunnen we tegenwoordig nog wel eten waar geen gif en/of
andere rommel in zit ?

(eet gelukkig nooit soep uit blik)
Alles is giftig, ook water bijvoorbeeld. Als je er te veel van drinkt, spoel je de elektrolyten uit je lichaam, en gaat je zenuwstelsel flippen. Verder is er nog de manier van inname. Asbest vezels in je longen zijn niet echt gezond, maar als je een plak asbest op brood eet, zullen je keutels een paar dagen brandwerend zijn, maar verder niks. En dan is er nog de concentratie van een stof, asbest is een natuurlijk mineraal, en die vezels komen overal in de lucht voor, maar niet elke Nederlander krijgt er longkanker van, of wel? Idem voor bisfenol A, en daarnaast meen ik me van mijn opleiding milieu hygiëne te herinneren, dat vooral dierproeven met deze stoffen nogal lastig te vertalen zijn, omdat bijvoorbeeld ratten en muizen behoorlijk anders dit soort stoffen omzetten dan mensen, heeft iets te maken met het feit dat een van de afbraakproducten een vorm van oestrogeen is oid.

Zoals ik het lees in de vakbladen etc, is de TDI voor bisfenol A ~50 µg/kg/dag, en dat halen zelfs baby's die dag en nacht flesvoeding halen niet eens, laat staan volwassenen.

Komt op mij een beetje als sensatie-journalistiek over.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door witte angora »

Komt op mij een beetje als sensatie-journalistiek over.
Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Als je een beetje googled dan zie je dat er al jarenlang onderzoek naar wordt gedaan, en dat de openingstopic feitelijk niets nieuws bevat. Het is alleen dat de meeste mensen dit niet weten (ik wist het ook niet), maar als het echt zo verschrikkelijk giftig was, was het al lang verboden geweest, neem ik aan.

Het wordt gewoon als shockerend nieuws gebracht, puur voor de kijkcijfers. Niks meer, niks minder, niks anders.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door tenormin »

witte angora schreef:
Komt op mij een beetje als sensatie-journalistiek over.
Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Als je een beetje googled dan zie je dat er al jarenlang onderzoek naar wordt gedaan, en dat de openingstopic feitelijk niets nieuws bevat. Het is alleen dat de meeste mensen dit niet weten (ik wist het ook niet), maar als het echt zo verschrikkelijk giftig was, was het al lang verboden geweest, neem ik aan.

Het wordt gewoon als shockerend nieuws gebracht, puur voor de kijkcijfers. Niks meer, niks minder, niks anders.
En zo is het, de Grootste familie van Nederland moet toch de grootste blijven? En ook daar zitten bestuurders met TOP-salarissen, dus een beetje een roerige uitzending kan dan misschien geen kwaad.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

maar als je een plak asbest op brood eet, zullen je keutels een paar dagen brandwerend zijn
interessante materie :)

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door Nicky_The »

witte angora schreef:
Komt op mij een beetje als sensatie-journalistiek over.
Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Als je een beetje googled dan zie je dat er al jarenlang onderzoek naar wordt gedaan, en dat de openingstopic feitelijk niets nieuws bevat. Het is alleen dat de meeste mensen dit niet weten (ik wist het ook niet), maar als het echt zo verschrikkelijk giftig was, was het al lang verboden geweest, neem ik aan.

Het wordt gewoon als shockerend nieuws gebracht, puur voor de kijkcijfers. Niks meer, niks minder, niks anders.
Dat is niet waar. De E621 is ook behoorlijk slecht (veroorzaakt oa hersenvergiftiging), maar is ook niet verboden. Er zijn zelfs E nummers die elders wel verboden zijn, maar in Nederland nog gewoon gebruikt mogen worden..

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door sjohie »

Nicky_The schreef:
witte angora schreef:
Komt op mij een beetje als sensatie-journalistiek over.
Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Als je een beetje googled dan zie je dat er al jarenlang onderzoek naar wordt gedaan, en dat de openingstopic feitelijk niets nieuws bevat. Het is alleen dat de meeste mensen dit niet weten (ik wist het ook niet), maar als het echt zo verschrikkelijk giftig was, was het al lang verboden geweest, neem ik aan.

Het wordt gewoon als shockerend nieuws gebracht, puur voor de kijkcijfers. Niks meer, niks minder, niks anders.
Dat is niet waar. De E621 is ook behoorlijk slecht (veroorzaakt oa hersenvergiftiging), maar is ook niet verboden. Er zijn zelfs E nummers die elders wel verboden zijn, maar in Nederland nog gewoon gebruikt mogen worden..
Wat moet ik me voorstellen bij hersenvergiftiging? En van E621 (Mononatriumglutamaat/MSG) is er geen enkel wetenschappelijk bewijs voor alle internet-claims, dus het is voor het gebruik zoals goedgekeurd, gewoon veilig voor jou en mij. Als een Chinees restaurant 10x de max hoeveelheid toe loopt te voegen aan de foe yong hai, is dat dus verkeerd gebruik, en maakt dat MSG niet ineens ongezonder.

Overigens zijn er in bijvoorbeeld de VS een aantal chemische kleurstoffen voor levensmiddelen nog in gebruik, die wél aantoonbaar ongezond zijn, en die zijn in de EU wel meteen verboden werden. Dus in zoverre heb ik liever producten met een E nummer dan producten uit het buitenland, met weet ik wat er in.

Als laatste is er nog het fenomeen voortschrijdend inzicht, sommige dingen/bijwerkingen kan men nu pas, met veel verfijndere analysemethoden en betere kennis van fundamentele lichaamsprocessen waarnemen, en op waarde schatten, daarom worden bijvoorbeeld die lijst met E-nummers ook regelmatig bijgewerkt.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door gerland »

sjohie schreef:
Komt op mij een beetje als sensatie-journalistiek over.
Het is Tros Radar.

Het beproefde hetze-concept mag intussen toch wel bekend verondersteld worden.

Het betreft steevast oude informatie, gepresenteerd als baanbrekend nieuws en dan: zwart maken die handel.

Zie ook het Lariam onderwerp.
Laatst gewijzigd door gerland op 09 sep 2012 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door ruud_a »

Bob Schurkjens schreef:
maar als je een plak asbest op brood eet, zullen je keutels een paar dagen brandwerend zijn
interessante materie :)

ze hebben nog geen asbest die lekker smaakt
anders had ik die eternieten golfplaten die op die schuurtjes achter mijn huis liggen allang opgegeten

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gif in je soepblik

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgende week zijn bij Appie de bonduelle blikken in de reclame: 2 voor de prijs van één. Ik haal er geen blik minder om (en ik ga er nogal wat inslaan :wink: )

Gesloten