LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kindermarketing

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Kindermarketing

Ongelezen bericht door Radar »

Als ouder maak je graag verantwoorde keuzes als het gaat om de voeding van je kinderen. Producten ‘verrijkt’ met extra calcium, vitamines of mineralen klinken gezond, maar is dit niet gewoon slimme marketing? En zijn de vrolijke karakters op de verpakkingen, zoals Tjiezie, Paula de Koe of Max de Leeuw, niet vooral bedoeld om je kinderen te laten zeuren in de supermarkt? Radar duikt in de wereld van de kindermarketing.

Maandag 25 februari in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door VioletPrue »

TROS Radar schreef:En zijn de vrolijke karakters op de verpakkingen, zoals Tjiezie, Paula de Koe of Max de Leeuw, niet vooral bedoeld om je kinderen te laten zeuren in de supermarkt?
Nee, die zetten ze erop omdat het zo leuk staat.....natuurlijk, dat weet toch iedereen?
En het werkt als een tiet.
Verbind er ook nog eens een leuke spaaractie van Chinese plastic meuk aan, of via de fabrikant, of via de winkelier en je loopt binnen als een trein.
Dat dat nog 'uitgezocht' moet worden.....

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

:lol: ja neem k3 ,bob de bouwer,piet piraat...

Als daar een uitzending aangewijd gaat worden dan ....weet de tros volgens mij niet meer wat nu echt belangrijk is...

Los eens iets echt op,ipv dit soort onderwerpen,is maar een tip?
Zat problemen,providers,verzekeringen,energie etc,

Hij is leuk violet,loopt als een tiet... :lol: geweldig

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door witte angora »

Producten ‘verrijkt’ met extra calcium, vitamines of mineralen klinken gezond, maar is dit niet gewoon slimme marketing?
Deze vraag beantwoord zichzelf... Dus maandagavond ga ik, zoals gewoonlijk, wat anders doen/kijken dan naar Radar koekeloeren.

En ja, uiteraard weet ik hoe reclame werkt. (en daardoor laat ik me niet meer zo makkelijk pakken).

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door tenormin »

Dus maandagavond ga ik, zoals gewoonlijk, wat anders doen/kijken dan naar Radar koekeloeren.

En ja, uiteraard weet ik hoe reclame werkt. (en daardoor laat ik me niet meer zo makkelijk pakken).
Denk dat de TROS een beetje van het padje af is. Ze "moeten" gaan samenwerken met de AVRO, althans, de Publieken moeten bij elkaar gepropt worden; dat maakt hen zenuwachtig, dus zo'n itempje er tussen door kost niet veel inspanning (en geld). Kost alleen kijkers, da's voor zeker.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door kweenie »

Leuk dat tros marketing gericht opkinderen koppelt met marketing in de trant van
‘verrijkt’ met extra calcium, vitamines of mineralen
. Want dát zijn immers voor volwassenen vaak net zulke holle reclamefrasen als de marketing via vrolijke figuurtjes voor kinderen.

Ik heb zelf geen probleem met de 'vrolijke figuurtjes'-marketing. Zo raken ze er al jong aan gewend dat marketing en verpakking vaak heel wat anders inhoudt dan de werkelijkheid. Na een tijdje merken ze dat de Dora worst helemaal niet lekker is en dat een mcdonalds-prul ook na een paar dagen niet meer interessant is en dan gaan ze ook zelf inzien dat lekker wat anders is dan leuk. En dat een leuk uiterlijk vaak juist niet synoniem is met lekker.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door VioletPrue »

kweenie schreef:Leuk dat tros marketing gericht opkinderen koppelt met marketing in de trant van
‘verrijkt’ met extra calcium, vitamines of mineralen
. Want dát zijn immers voor volwassenen vaak net zulke holle reclamefrasen als de marketing via vrolijke figuurtjes voor kinderen.

Ik heb zelf geen probleem met de 'vrolijke figuurtjes'-marketing. Zo raken ze er al jong aan gewend dat marketing en verpakking vaak heel wat anders inhoudt dan de werkelijkheid. Na een tijdje merken ze dat de Dora worst helemaal niet lekker is en dat een mcdonalds-prul ook na een paar dagen niet meer interessant is en dan gaan ze ook zelf inzien dat lekker wat anders is dan leuk. En dat een leuk uiterlijk vaak juist niet synoniem is met lekker.
Ik denk dat je 6 jarigen iets te veel slimheid toedicht.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Niu die van 9 hiernaast wil toch echt haar dingen!!!

En die van drie piet piraat...tja ach...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat je 6 jarigen iets te veel slimheid toedicht.
Hangt dan misschien ook wel van je kind af. Maar ik vind het prettiger dat ze met 10 jaar met af en toe wat goedkope marketing troep (waar je dan zelf ook zicht op hebt en 'begeleiding' in kunt geven) al zo gewend zijn aan de marketing methodes dat ze daar een beetje doorheen kunnen prikken, dan dat ze als puber nog steeds in de verkooppraatjes trappen. En dan écht een kapitaal kunnen verspillen aan miskopen.

clipper
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 okt 2005 08:32

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door clipper »

Wie neemt zijn kinderen nu mee naar een supermarkt ? Je neemt ze toch ook niet mee naar je werk ? Ga alleen, op de fiets, en koop alleen wat je nodig hebt van een van te voren gemaakt lijstje. Of bestel je boodschappen online. Je bent eigenlijk geen kinderen waard als je die alleen maar tot consumptieslaven opvoeden kunt. En maak van volle yoghurt en vers fruit zelf de toetjes, samen met je kinderen.

Oussoren
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2013 20:51

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door Oussoren »

Wat een gezeur van volwassenen zeg! Is men tegenwoordig echt niet meer in staat om kinderen op te voeden? Kindermarketing is niet alleen van nu, maar is er altijd al geweest! Sinds wanneer zijn kinderen de baas. Als dit zo is, dan zijn de ouders de schuld van obesitas. Hun leef- en eetpatroon vormt de basis. Ik heb zelf 2 kinderen van 6 en 7 jaar. Ik heb geen enkel probleem met de kindermarketing. Het is juist goed om kinderen op tijd te leren hoe om te gaan met verleidingen... Of gaan we nu ook de advertenties tablets en (gratis) smartphones ook verbieden omdat ze de verleiding tot kopen en abnormaal gebruik niet kunnen weerstaan!?
Ik vind dit absolute waanzin en de omgekeerde wereld. Ouders die er veel last van hebben moeten een cursus opvoeden gaan doen om nog meer problemen op latere leeftijd te voorkomen. Mochten toekomstige ouders denken hiermee niet te kunnen dealen, kinderen boven zichzelf te stellen en de kinderwil tot wet te verklaren, het oneindig vriendjes willen spelen, moeten ze gewoon niet aan kinderen beginnen. Neem als ouders je verantwoordelijkheid en stop met zeuren.
Het komt altijd maar weer op neer dat het probleem vooral bij een ander ligt... Leer je kinderen grenzen, leer wat goed en niet goed is en leer dat papa of mama uiteindelijk bepalend zijn. Niet luisteren consequenties trekken. Kijk eens naar de Nanny hoe je probleemgevallen kunt oplossen. Structuur, duidelijke regels, afwisseling met leuke dingen...
Ik ben klaar met dit zielige slachtoffergedrag van ouders die niet bereid zijn normen en waarden bij te brengen...

Oussoren
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2013 20:51

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door Oussoren »

VioletPrue schreef:
kweenie schreef:Leuk dat tros marketing gericht opkinderen koppelt met marketing in de trant van
‘verrijkt’ met extra calcium, vitamines of mineralen
. Want dát zijn immers voor volwassenen vaak net zulke holle reclamefrasen als de marketing via vrolijke figuurtjes voor kinderen.

Ik heb zelf geen probleem met de 'vrolijke figuurtjes'-marketing. Zo raken ze er al jong aan gewend dat marketing en verpakking vaak heel wat anders inhoudt dan de werkelijkheid. Na een tijdje merken ze dat de Dora worst helemaal niet lekker is en dat een mcdonalds-prul ook na een paar dagen niet meer interessant is en dan gaan ze ook zelf inzien dat lekker wat anders is dan leuk. En dat een leuk uiterlijk vaak juist niet synoniem is met lekker.
Ik denk dat je 6 jarigen iets te veel slimheid toedicht.
Ik denk dat als een 6 jarige de baas over een volwassene is een gebrek is aan opvoeding! Geen kind is perfect, maar het komt meestal neer op inconsequentheid en gebrek aan doorzettingsvermogen waar een kind handig leert gebruikt van te maken. Dit gebeurt een paar keer en vervolgens voert een de druk steeds verder op. Zorg je in vroeg stadium voor consequent gedrag, dan zal een kind snel opgeven. Ook mijn kinderen reageren op K3 en andere aantrekkelijke afbeeldingen, echter opeisen hebben ze geleerd niet te doen. Vragen om snoep, koek en chips etc is niet toegestaan vanaf jongs af aan. Heerlijk dat de aanpak op jonge leeftijd al jaren zorgt voor gezellig samen boodschappen doen. Heerlijk!

Sandra Teeuwen
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2013 08:24

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door Sandra Teeuwen »

Kinderen willen vooral dingen die ze kennen. Als je als ouders er voor zorgt dat ze al die zooi niet kennen zullen ze er ook niet om zeuren. De oplossing van dit probleem ligt volgens mij vooral in voorlichting aan ouders. Via consultatie bureau's of via de ideële reclame. Als ouders weten wat echt goed voor een kind is en wat vooral goed is voor de levensmiddelen directeuren dan pas kunnen ze bewuste keuzes maken.

Ik kocht zelden zulke voedingsmiddelen, omdat ik weet dat het niet zo gezond is als de verpakking/reclame je wil doen geloven. Héél soms om ze eens te verwennen, maar vaak wilden ze dan toch liever datgene dat ze kenden. Kinderen hebben er ook nooit om gezeurd, ze keken weinig tv en kwamen al helemaal niet op die internetsite's. Als mijn kleuter koekjes mocht uitzoeken, koos hij digestive biscuit met chocolade. Dat was zo ongeveer het meest luxe koekje dat hij kende! Opa en oma kochten nog eens 'Paula de koe toetjes' en konden ze zelf op eten. Kinderen wilden liever yoghurt met verse aardbeien.

Kinderen zijn nu 15, 13 en 9 en niet heel erg gevoelig voor reclame, ze houden wel van echt lekker eten en weten dat de smaak van al die zooi vaak tegen valt.

zusjej21
Berichten: 171
Lid geworden op: 19 okt 2011 22:11

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door zusjej21 »

De kinderen weten zelf heel goed hoe ze hun ouders moeten manipuleren, niet alleen in de supermarkt maar ook op ander gebied.
Om alles nou bij de fabrikanten neer te leggen vind ik erg kort door de bocht.
Gun je kind 1x per week iets helemaal 'fouts', ze genieten er meer van. Andere variant: geef ze elke dag iets 'fouts', na een paar dagen komt het ze hun neus uit.
En idd: samen krachten bundelen lijkt me logischer: werk samen met Kassa en andere consumenten organisaties: samen sta je sterk.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat het tegen dovemansoren opboksen is.

darjulis
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mar 2012 17:04

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door darjulis »

Goedemorgen, goedemiddag, goedeavond, goedenacht :D

Punt 1: ouders moeten van tevoren samen bepalen hoe ze hun kinderen gaan opvoeden en niet op het moment dat de kinderen er al zijn.
Punt 2: ouders moeten voor zichzelf bepalen of ze originelen zijn of kopieen (sorry, weet niet hoe ik trema, de twee puntjes :-) moet gebruiken) zijn van de maatschappij. Ik heb ervoor gekozen om origineel te zijn.
Punt 3: ouders moeten voor zichzelf bepalen of zij de beslissingen nemen of de kinderen. Wat je ook kiest, draag de gevolgen.
Punt 4: kinderen meenemen boodschappen is geen probleem, als je ze maar leert dat ze ook kunnen helpen met kleine dingetjes pakken en dat ze een ding voor zichzelf mogen kiezen en dat mama of papa bepaald of het goed is of niet. Ik heb trouwens nooit last gehad van een krijsend kind in de supermarkt, omdat ik zelf niet val voor mooie leugens van de reclame.
Punt 5: ouders moeten zich gaan bezighouden met het echt opvoeden i.p.v. de kindjes zielig te vinden en hun zin geven als ze iets willen. Nuh uh, FORGET IT! Ouders moeten ouders zijn en geen vriendjes van hun kinderen. Als de kinderen krijsen en dramatisch doen in de winkel, is het omdat het de ouders het de eerste keer toelieten en daarna niet meer konden stoppen.
Punt 6: mijn dochter keek ook altijd naar al die kinderseries, maar ze heeft nooit, maar dan ook nooit gezeurd om koekjes e.d. met die bekende gezichten erop. Ze was tevreden met wat ze kreeg en wat ze kreeg waren verantwoorde dingen of dingen die ik zelf bepaalde.
Punt 7: het scheelt ook als ouders zelf geen grote snoeperts zijn. Als je zelf niet snoept, koop je het niet snel voor je kinderen.
Meer punten heb ik niet meer, maar het belangrijkste is toch dat de ouders zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze hun kinderen te eten geven, hoe snel ze zelf vallen voor de mooie leugens en of ze echt bezig zijn met het opvoeden van hun kinderen.

lokkiewoman
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2013 13:08

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door lokkiewoman »

TROS Radar schreef:Als ouder maak je graag verantwoorde keuzes als het gaat om de voeding van je kinderen. Producten ‘verrijkt’ met extra calcium, vitamines of mineralen klinken gezond, maar is dit niet gewoon slimme marketing? En zijn de vrolijke karakters op de verpakkingen, zoals Tjiezie, Paula de Koe of Max de Leeuw, niet vooral bedoeld om je kinderen te laten zeuren in de supermarkt? Radar duikt in de wereld van de kindermarketing.

Maandag 25 februari in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1
Om te ontkomen aan de Jengelfactor is een goede manier: boodschappen doen zonder je kinderen. Doe ik ook altijd en dat gaat heel goed. :D

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Oussoren schreef:Ik denk dat als een 6 jarige de baas over een volwassene is een gebrek is aan opvoeding! Geen kind is perfect, maar het komt meestal neer op inconsequentheid en gebrek aan doorzettingsvermogen waar een kind handig leert gebruikt van te maken. Dit gebeurt een paar keer en vervolgens voert een de druk steeds verder op. Zorg je in vroeg stadium voor consequent gedrag, dan zal een kind snel opgeven. Ook mijn kinderen reageren op K3 en andere aantrekkelijke afbeeldingen, echter opeisen hebben ze geleerd niet te doen. Vragen om snoep, koek en chips etc is niet toegestaan vanaf jongs af aan. Heerlijk dat de aanpak op jonge leeftijd al jaren zorgt voor gezellig samen boodschappen doen. Heerlijk!
Ben ik helemaal met u eens.
Maar om te stellen dat kinderen vanzelf wel gaan snappen dat Doraworst niet lekker is en dat McDonalds ongezond is, vind ik wat ver gaan.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja en dan ga je alleen boodschappen doen.
kind zit op school en idereen heeft dora ,spons bob en welke troep heb je nog aan koekjes bij zich,kaakjes zijn het vaak..

je hebt shrek sapjes...

en die kinderen komen thuis en zeggen mama die en die heeft dat ,dat wil ik ook,als enige is jou kind dus die geen piet piraat ,k3,weeet ik veel wat je allemaal hebt ,heeft....

dus?je kan dan denken,ja jammer dan...wordt ie maar uitgelachen..
of je denkt ach dan koop ik ook wel spons bob kaakjes of liga ,weet ik veel wat er allemaal is..veel in elk geval..

een kind van 6 leg je echt niet uit,nee schatje we gaan nooit naar de mac of?want dat is niet goed voor je,we eten vanavond lekker boontje en morgen bloemkool...
kind wil ook een keer naar de mac...nog niet eens voor het eten denk ik maar ,om te zeggen ik ben ook bij mac gweest..blij enz...


het is idd wel erg veel ,waar ze op in spelen,maar ja?als het niet verkocht zou worden,zou het niet meer worden dus..
daar hadden ze dan beter gelijk mee in het begin mee kunnen starten om het de kop in te drukken nu is het te laat...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door kweenie »

Oussoren schreef:Ik denk dat als een 6 jarige de baas over een volwassene is een gebrek is aan opvoeding! Geen kind is perfect, maar het komt meestal neer op inconsequentheid en gebrek aan doorzettingsvermogen waar een kind handig leert gebruikt van te maken. Dit gebeurt een paar keer en vervolgens voert een de druk steeds verder op. Zorg je in vroeg stadium voor consequent gedrag, dan zal een kind snel opgeven. Ook mijn kinderen reageren op K3 en andere aantrekkelijke afbeeldingen, echter opeisen hebben ze geleerd niet te doen. Vragen om snoep, koek en chips etc is niet toegestaan vanaf jongs af aan. Heerlijk dat de aanpak op jonge leeftijd al jaren zorgt voor gezellig samen boodschappen doen. Heerlijk!
Consequent zijn is inderdaad een van de belangrijke peilers bij de opvoeding. Maar door dingen te 'verbieden', kun je ook juist kinderen nieuwsgierig maken naar die dingen. Dan kunnen ze wel hebben geleerd dat je niet mag vragen om dingen, maar dan loop je wel een groot risico dat tegen de tijd dat ze zelf meer keuzes kunnen maken, ze die 'verboden' dubbel en dwars willen inhalen. Dan krijg je júist pubers die naar de McDonalds gaan omdat ze daar vroeger nooit heen gingen of heen mochten. Dus vragen mag best, maar zeuren mag niet. Nee is nee. En dat weten ze ook.

Dat zelfde kun je zien bij kinderen die bijna nooit snoep/koek/chips etc. krijgen, en dat alleen bij feestelijke gelegenheden krijgen. Die krijgen zo in feite al vroeg de associatie tussen snoepen en feest ingeprent. Met als gevolg dat die associatie ook andersom gaat werken: van snoepen wordt het feestelijk, dus zullen ze als ze de keuze krijgen juist meer gaan snoepen. Daarom krijgen mijn kinderen ook op 'gewone' dagen wel eens wat te snoepen. Maar ook vaak genoeg willen ze liever fruit of bijvoorbeeld kerstomaatjes of worteltjes.

Maar belangrijk blijft toch wel dat alles met mate moet.

Sandra Teeuwen
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2013 08:24

Re: Kindermarketing

Ongelezen bericht door Sandra Teeuwen »

rozemarijntje schreef:ja en dan ga je alleen boodschappen doen.
kind zit op school en idereen heeft dora ,spons bob en welke troep heb je nog aan koekjes bij zich,kaakjes zijn het vaak..

je hebt shrek sapjes...

en die kinderen komen thuis en zeggen mama die en die heeft dat ,dat wil ik ook,als enige is jou kind dus die geen piet piraat ,k3,weeet ik veel wat je allemaal hebt ,heeft....

dus?je kan dan denken,ja jammer dan...wordt ie maar uitgelachen..of je denkt ach dan koop ik ook wel spons bob kaakjes of liga ,weet ik veel wat er allemaal is..veel in elk geval..

een kind van 6 leg je echt niet uit,nee schatje we gaan nooit naar de mac of?want dat is niet goed voor je,we eten vanavond lekker boontje en morgen bloemkool...
kind wil ook een keer naar de mac...nog niet eens voor het eten denk ik maar ,om te zeggen ik ben ook bij mac gweest..blij enz...


het is idd wel erg veel ,waar ze op in spelen,maar ja?als het niet verkocht zou worden,zou het niet meer worden dus..
daar hadden ze dan beter gelijk mee in het begin mee kunnen starten om het de kop in te drukken nu is het te laat...
Of je maakt hem weerbaar, ik heb mijn kinderen altijd uitgelegd dat ik die koekjes/sapjes te duur vond. Niet omdat we het geld er niet voor hebben, maar omdat ik liever iets anders met dat geld doe. En dan deden we ook iets anders, dan gingen we zomaar naar een pretpark, en dan legde ik uit dat ik dat veel leuker vond dan elke dag, merkkoekjes en sapjes en zooi eten. Dat je dus door te besparen op dit soort zooi, echt hele leuke dingen kunt doen.

Heb het ook wel eens echt zichtbaar gemaakt. Door op vakantie het geld dat ijsjes kosten op de camping in Frankrijk (12 euro voor 5 stuks krijg je zonder problemen op) in een potje te doen. En voor minder dan drie euro een doos ijsjes te kopen bij de supermarkt. Vijf dagen lang en dan met dat potje pannenkoeken gaan eten in een restaurantje, met iets te drinken en een toetje.

Kinderen mochten dan om de beurt kiezen wat voor ijs we kochten bij de supermarkt, want dan heb je natuurlijk wel vijf of zes dezelfde ijsjes maar dat hadden ze er graag voor over.

Gesloten