LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kiptransport

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Kiptransport

Ongelezen bericht door Radar »

Er zijn duidelijke wetten rond het transport van kippen in Nederland, maar de wet wordt structureel en massaal overtreden. Schokkende beelden in Radar laten zien tot welk dierenleed dit leidt.

Maandag 19 november in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

Jan19692
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2012 20:47

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Jan19692 »

TROS Radar weer op de activistische toer volgens journalistiek gebruik ‘Hoor en ???’ Helaas een aflevering in het kader van ‘de slager keurt zijn eigen vlees’. Wakker dier is een belangen organisatie die geen objectieve journalistiek bedrijft. Antoinette Hertsenberg en haar activistische vriendinnen (o.a. Marianne Thieme) zit hier een persoonlijke agenda door te voeren die uiteindelijk toe moet leiden dat wij helemaal geen vlees meer mogen eten. Stap voor stap maar vast en zeker. Er werd al een link gelegd met het nertsenfok verbod, dan moet dat ook maar voor kippen gaan gelden. Dat (hypocriete)nertsenfok verbod komt nota bene uit de zelfde koker en zo gaat men daar weer rechten aan ontlenen voor de volgende stap.

Misstanden mogen natuurlijk aangekaard worden maar dan wel op een objectieve manier met wederhoor. Bovendien dient een journalist niet zijn privé belangen te vermengen met zijn werk. Verder moet Nederland geen andere regels gaan toepassen dan in andere Europese landen. Dit leidt tot oneerlijke concurrentie en gaan consumenten (supermarkten) hun goedkope kip uit het buitenland halen waar omstandigheden nog veel slechter zijn.

Het is een buiten gewoon schandalige gang van zaken. Onbegrijpelijk dat de TROS er blijkbaar geen enkele journalistieke principes op na houdt.

bertschoemaker
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2012 21:03

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door bertschoemaker »

uw uitzending geziend hebbende van de kiptransporten, kan ik u, als gepensioneerd politieambtenaar zeggen, dat het in andere veetransporten niet anders gaat. Ik was een van de zeer weinigen die op dergelijke feiten lette, omdat ik mij daarvoor interesseerde. de meeste van de politiemensen interesseerd het niet en ze willen niet vies worden.wat je regelmatig tegenkwam was om te huilen.Dieren, koeien en varkens met gebroken poten, gebroken rug e.d. dergelijke dieren moeten op het bedrijf worden gedood en mogen niet worden vervoerd.twee of drie koeien die los in een vrachtauto lopen op een stalen vloer. u kunt wel raden wat er in de bochten gebeurd.er mogen niet meer dan een bepaald aantal dieren worden geladen. dat gaat naar gewicht. dat wordt voortdurend overtreden. bij een bepaalde temperatuur moet de vervoerende auto dekzeilen sluiten om de laadruimte of de luiken hebben gesloten. Luiken sluiten gaat nog wel, maar die zeilen is teveel werk en dood moeten ze toch. ik trof bij controles stieren met dichtgevroren snuiten de boven en onderlip aan elkaar met daar tussen vastgevroren de tong. U zult zeggen mooie zaken, maar je baas was er niet blij mee. die had liever dat je iemand opschreef die door het rode licht reed. dat snapte hij beter, laat staan een officier van justitie.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Shine »

Al jarenlang heb ik giga moeite met de wijze waarop wij met dieren tbv vleesconsumptie omgaan. De kip spant hierin ook al jarenlang de kroon.
Na (weer) het zien van de zoveelste schokkende beelden vanavond werd ik giga boos. Wanneer houdt dit onnodig dierenleed nou potverdomme eens op. Trouwens, ten aanzien van het vervoer... Zo soms passeer je van die giga vrachtwagens met ladingen kippen er in. Veren die alle kanten opwapperen, koppen welhaast zonder veren, links en rechts een uitstekende poot... Onder het vriespunt, of bloedje heet, samengeperst. Iedere keer vraag ik me dan al af, dit kan toch niet, dit mag toch niet! Hoe kan dit dan toch gebeuren? Geschokt van zo'n aanblik rijd ik dan ontdaan verder.

Er zijn wettelijke regels, maar die lapt de kipindustrie gewoon aan zijn laars. Een industrie die de kip niet eens waardig is. En àls er al een conttrole plaatsvindt (aantal op 1 hand te tellen) komt er veelal een waarschuwing of een te verwaarlozen boete.

En dit alles omdat de prijs van kip zo goedkoop mogelijk moet blijven. De prijs van kip is verdorie nog goedkoper dan kattevoer!!! De kipkiloknaller ligt naast het blikje kattevoer in de winkelmand. Ieder beetje weldenkend mens snapt toch wel dat dit niet kan. Dat er dan iets niets deugt.

De politiek... Die doet zijn zoveelste belofte, maar zie ik als gebakken lucht. Ht is de consument zelf die actie dient te ondernemen door in iedergeval de plofkip te laten voor wat 'ie is.

Overigens vond ik het wel schokkend temoeten vernemen dat het vervoer van de biologische kip eigenlijk niet veel beter is. Mag mogelijkerwijs het aantal kippen dat vervoert wordt wat minder zijn, mag hier ook wel eens naar gekeken worden hoe het vangen van die kippen gaat. Temeer daar er consumenten zijn die juist bewust kiezen voor de biologische kip. Maar blijkt het biologische, dus betere niet verder te reiken dan de leefruimte waarop de kip opgroeit. Een biologisch gerichte consument zal behoorlijk gedesillusioneerd zijn na deze informatie.

Nou at ik al geen kip en zal dit ook zeker niet gaan doen. De kip moet eers maar eens beter behandeld worden.

Alex Scholtens
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2012 21:17

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Alex Scholtens »

Heel vervelend die kiptransporten. Nu worden de vervoerders en de boeren aangepakt.
Jammer is dat het probleem vanuit een verkeerde invalshoek wordt benaderd.
Hoofdschuldigen zijn de aandeelhouders van supermarkten.
Zij eisen elk jaar meer winst van de onderneming. Vervolgens komt de druk bij de inkopers van supermarkten te liggen. Zij moeten en zullen goedkoper inkopen om de resultaten voor de aandeelhouders te verbeteren. Voor €0,10 per kilogram minder switchen ze naar een andere leverancier.
Wanneer het balletje op deze manier aan het rollen gaat is het volkomen logisch dat er ergens in de keten op kosten geknepen gaat worden. In het onderhavige geval is dit het transport.
Ook de consument is mede debet aan de verschrikkingen die kippen moeten doormaken.
Alle reclame krantjes worden doorgebladerd om de goedkoopste kipfilet te vinden.
Alleen het verbeteren van controles is een zinloze missie.
Er zal echt een ommekeer in de samenleving moeten komen, anders zal het met onze kippen alleen maar slechter gaan.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wat een afschuwelijke beelden :?
Te triest voor woorden :(

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De meeste mensen vinden het allemaal reuze zielig voor die kipjes. En kopen morgen in de supermarkt gewoon weer

Afbeelding

voor €5,79 per kilo*

*) http://www.plus.nl/aanbiedingen

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik zal wel moeten :(

Boerin72
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2012 21:37

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Boerin72 »

Sephora, waarom "ik zal wel moeten" ??? We leven in een vrij land, je hoeftgeen kip te kopen!

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sephora30 »

Moet toch wat eten..........

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door crazyme »

Bob Schurkjens schreef:De meeste mensen vinden het allemaal reuze zielig voor die kipjes. En kopen morgen in de supermarkt gewoon weer

Afbeelding

voor €5,79 per kilo*

*) http://www.plus.nl/aanbiedingen
Lekker knus toch ? Zo met z'n vijven tegen elkaar aan ?

boer 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2012 22:04

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door boer 1 »

het is logische dat er op deze manier met dieren omgegaan word als de consument inderdaad alleen maar op prijs zijn voedsel koop

Ik hoop dat de consument zich eindelijk eens een keer achter de oren gaat krabbelen, met pvda regeltje
los je niets op, jaag de sector het land uit en kippenvlees komt alleen nog maar uit tweede wereld landen
met nog meer dieren leed.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sephora30 »

Nou er zijn anders genoeg wetten en regeltjes, maar ja, als die niet nageleefd worden......

Boerin72
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2012 21:37

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Boerin72 »

Het is goed dat RADAR kijkt naar kippentransport. Maar jammer dat er geen hoor en wederhoor wordt gepleegd!! het was geen journalistieke uitzending maar een grote reclamespot voor Wakker Dier!
Jammer dat er geen veehouder aan het woord kwam of iemand uit de transportwereld.
Op dit forum moet ik mijn verhaal onderbouwen, maar in de uitzending heb ik alle onderbouwing gemist. Het kippenvangen op de filmpjes zag er heel zorgvuldig uit. Deze mensen weten heus wel hoe zij moeten werken. Waarom werd er maar één kippenvanger gehoord? Ook werd geopperd de dieren water te geven. Maar hoeveel kindertjes moeten in de zomervakantie heel lang in de auto zonder rust/drinken/verplicht naar een beeldscherm kijken omdat de ouders naar de zon willen? De kippen kunnen best enkele uren zonder water. De transportregels worden echt wel nageleefd, want bij het slachthuis wordt gecontroleerd hoelang de dieren gereisd hebben.
Denkt u nu werkelijk dat er 1 miljoen kippen dood aankomen bij de slachterij?? Denkt u dat agrarisch Nederland daar voor werkt? Een boer wordt boer omdat hij graag met dieren werkt én ze gezond wil houden. En als wij mensen willen eten, moeten dieren daar voor sterven. Maar tegenwoordig weten mensen niet meer waar hun eten vandaan komt en vormen intussen wél een mening. Bovendien wordt in Nederland aan eten, in verhouding tot andere landen in Europa, heel weinig (minste?) geld uitgegeven. Als je dit allemaal niet meer wilt, dan moeten we terug naar de vorige eeuw: iedereen zijn eigen kip, koe en varken om van te eten (of durf je die dan niet te doden?)
Dus ben het met Alex Scholtens eens dat de consument vooral bij zichzelf te rade moet gaan en bij de supermarkten. Maar u kunt natuurlijk ook vlees uit Brazilië kopen, dat is nog goedkoper (maar dieronvriendelijker en ongezonder). Ik weet uit eigen ervaring dat er zorgvuldig met de dieren wordt omgegaan. Het transport voldoet aan alle eisen. Maar als je zoiets nooit hebt gezien,lijkt het erger dan het is! Kritisch zijn mag, maar blijf redelijk: de dieren worden NIET mishandeld!

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sephora30 »

Maar hoeveel kindertjes moeten in de zomervakantie heel lang in de auto zonder rust/drinken/verplicht naar een beeldscherm kijken omdat de ouders naar de zon willen?

0 :roll:

Boerin72
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2012 21:37

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Boerin72 »

sephora30 schreef:Moet toch wat eten..........
Kijk, dit vind ik nou jammer: mensen die zélf niet principieel zijn - dus geen kippenvlees zouden horen te eten, omdat ze het zo zielig vinden. Maar wél het voor de boeren weten hoe het moet. Bent u wel eens op een (kippen)boerderij geweest??

damakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2012 22:33

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door damakker »

Dit is duidelijk een actie van Wakker Dier Wij transporteren en kopen pluimvee op voor de slachterijen. U heeft geen idee, wat er allemaal komt kijken om pluimvee op een goede manier te vervoeren Er is controle vanaf de geboorte van de kip tot de dood. Ik heb dagelijks te doen met het NVWA en dat is niet altijd prettig In mijn ogen meer geldklopperij Sommige dierenartsen kijken niet eens in de schuren, maaar owe, als ik bij de exportpapieren een cijfer van de postcode heb verwisseld, dan kan het maar zo gebeuren, dat de exportpapieren niet in orde komen. Hebben wij er baat bij, als de dieren dood of gewond aankomen bij de slachterij, duidelijk NEE!! Dat kost ons geld, dus moet het vangen gebeuren door proffesionels gebeuren en die huren wij dan ook in en wat denkt U van de slachterijen(er zijn ook hele goede bij!): Als wij aankomen worden we dan direct gelost, zoals afgesproken Vaak niet, dus!! en wat doe je dan , als chauffeur Volgens je uren mag je niet meer rijden, maar als je stil gaat staan, dan gaan de kippen dood, dus je overtreedt altijd een van de wetten!! Mensen zolang U niet meer wilt betalen voor een kip, zal er niets veranderen!! Wij voelen ons onterecht aangevallen Wij doen ons werk met hart en ziel!!

Boerin72
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2012 21:37

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Boerin72 »

eens met dhr. Damakker! Nu kan je het dus lezen van een insider-zoals het hoort!! Alles gaat volgens de regels, agrarisch Nederland wordt tot in den treure gecontroleerd. Controle is overigens goed, maar ga dingen niet overdrijven.
Mensen van Nederland, wordt wakker en luister niet naar Wakker Dier. Ga zelf kijken op de boerderij, met je kindjes en zeg dan eerlijk dat de dieren gedood worden omdat je zo graag vlees eet of een frinkandelletje. Of waar de eieren, mayonaise enz. vandaan komen. Geen boerderijen, geen eten.

a.j.Bandel
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2012 17:33

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door a.j.Bandel »

In 1 woord...Walgelijk!!
Ik ben geen activist!!! Maar eis als concument..respect voor dieren!!!
Geld geld geld...!!
Iedereen die hieraan mee werkt..Schaam u diep!! :evil: :twisted:

a.j.Bandel
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2012 17:33

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door a.j.Bandel »

:twisted:
Het is weer overheid waar bent u met uw belofte's en grote mond en regels?? :evil:
het is weer bla bla bla.... ook een regel vanuit Brussel??
Ga lekker in zo'n kratje zitten??
Ja schaam u ook diep zakken vullers!! u bedenkt zgn regeltjes..controle en het uitvoeren?? ho maar!!!
Ga zo lekker door bewindslieden!!
Waar zijn de regels en wetten??of is het weer pardon en sorry??
Walg van dit K beleid en europa..
opdoeken die hap te veel bla bla bla :evil: :twisted:

Gesloten