LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pesticiden en Bijensterfte

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door Radar »

Veel imkers zien dat hun bijenvolken massaal sterven. De oorzaken liggen in een gebrek aan biodiversiteit, plaagdieren en het gebruik van bepaalde pesticiden, de zogeheten neonicotinoïden. Deze worden niet alleen in de landbouw gebruikt, maar ook in de achtertuin. Op deze manier wordt bij bestrijding van mieren, luizen of ander ongedierte, de honingbij ongewild slachtoffer van de giftige pesticiden. Radar onderzoekt de voorlichting bij tuincentra over neonicotinoïden.

Maandag 22 april in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door sjohie »

Dus dan moeten we maar meer maïs etc invoeren vanuit andere landen om onze eigen bijen te beschermen? Ik zeg, "eigen bijen eerst"!! Dat de PVV daar nog niet een motie over ingediend heeft. :lol:

Maar even serieus, iedereen die hier kan reageren, kan met dezelfde moeite via google deze pdf van de nVWA vinden, wat een lijst met gewassen is, waarop onkruidbestrijding met neonicotinoïden plaatsvind, en die bijen lekker vinden. Dan kan je als consument zelf de wetenschappelijk onderbouwde/goede keuze maken, onafhankelijk van wat een commercieel gemotiveerde medewerker van een tuincentrum er over zegt.

Overigens heeft onderzoek van het college voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (CTBG) niet aan kunnen tonen dat het gebruik van deze pesticiden noemenswaardig bijdragen aan de achteruitgang van de bijenstand.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Het blijkt dat er in de ontvlooiingspipetten voor de hond, kat, konijn etc ook pesticiden bevat die in de landbouw worden gebruikt en die ook voor bijen sterfte zorgen. Zelfs voor onze huisdieren is dit spul gevaarlijk.. Toch zijn er mensen die het blij elke maand op hun dier spuiten, zonder zich ervan bewust te zijn wat de gevolgen kunnen zijn..

Ik snap niet dat het niet volledig verboden wordt..


Soorten gif die onder deze groep vallen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Clothianidine

Soorten gif in pipetten voor de huisdieren vs bijen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlooien

En google zelf maar eens naar de gevaren voor onze huisdieren.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door megatron29 »

Ik lees nergens wat over bijenziektes die ook oorzaak zijn van massale sterfte onder de bevolking.
Ik heb er niet zo lang geleden een documentaire over gezien. En het gif is echt niet de enige oorzaak.

Dit is de documentaire, is erg interessant. :)

http://www.youtube.com/watch?v=bjef4QiKWfg

molemakers
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2013 20:20

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door molemakers »

Bijensterfte wordt veroorzaakt door een combinatie van oorzaken: parasieten (Varroa mijt), tekort voedsel (bloemen met stuifmeel) EN pesticiden (groep Neonicotinoiden). Je kunt bijensterfte ALLEEN terugdringen als je alle onderwerpen aanpakt.
Imkers doen hun best de parasieten te bestrijden.
Iedereen kan helpen (inclusief overheid) om te zorgen voor meer bloemen.
Pesticiden moeten worden verboden, dat kan door de overheid, deze doet dat (nog) niet. Daarom is de Bijenstichting in een juridische strijd om deze middelen verboden te krijgen. We kunnen steun hard gebruiken. zie https://www.4just1.com/project/340 en http://www.bijenlint.nl/

homosapiens
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2013 21:26

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door homosapiens »

Vandaag beluisterd op radio 1 ook over dit onderwerp
http://www.radio1.nl/terugluisteren/tij ... en_hour=11
Vanaf 9 minuten. Heeft iemand het rekeningnummer van Henk Tennekes, als heel veel mensen een tientje overmaken is hij uit de brand. Ik word hier zo boos van!
Laatst gewijzigd door homosapiens op 22 apr 2013 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

questionmarc
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2013 21:30

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door questionmarc »

Ik heb vorige week al een mail gestuurd naar de Boerenbond. Helaas kreeg ik een mail terug met de mededeling dat Bayer de bijsluiter heeft aangepast voor een aantal producten dus dat was voor de Boerenbond voldoende. Toch jammer.

Ik stel voor om zo veel mogelijk winkels een mail te sturen betreffende dit onderwerp. Alleen zo kun je forceren om dit op de kaart te krijgen. Deze middelen moeten echt van de markt. Mijn kinderen zien nu al bijna nooit meer vlinders of hommels, terwijl ze er zo van kunnen genieten...

Voorbeeldmailtje:
----------------------
Beste Klantenservice,

Wellicht heeft u het ook in het nieuws gezien, maar het gaat niet goed met de honingbij en veel andere nuttige insecten. Bijen hebben last van de mysterieuze bijen-verdwijn syndroom waar hele volken ineens de kast verlaten en niet meer terugkeren.

Er komen steeds meer aanwijzingen dat dit wordt veroorzaakt door een relatief nieuwe groep bestrijdingsmiddelen op basis van Neonicotiniden. Deze stoffen verstoren de signaaloverdracht tussen zenuwen en zorgen er voor dat bijen (en andere insecten) gedesoriënteerd raken en de bijenkast niet meer terug kunnen vinden.
Ook komen er steeds meer aanwijzingen dat de introductie van deze incecticiden samenvalt met het toenemen van bepaalde psychologische problemen zoals ADHD en autisme bij kinderen en alzheimer bij ouderen. Dat zijn immers ook ziekten die te maken hebben met veranderende signaaloverdracht tussen zenuwen, een gebied waar de neonicotiniden actief zijn.

Ik vraag u daarom vriendelijk om te overwegen om het voorzorgsprincipe te hanteren en de producten met imidacloprid, thiacloprid, acetamiprid en thiamethoxam als werkzame stof uit de schappen te halen en omdat u dan de eerste bent, kunt u dat gebruiken als marketing argument.

In afwachtende van uw reactie,

Met vriendelijke groet,

----JE NAAM ---

Dukdalf
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2013 13:37

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door Dukdalf »

Bedankt voor de aandacht voor de bijen. Ook ik ben ervan overtuigd dat de toekomst van de bijen aan die van de mens verbonden is. Ik las een artikel op Foobie. De schrijver legt heel duidelijk uit wat er aan de hand is. zoek op:
Foobie , Artikelen, Gezondheid - Voedsel en degeneratieziekten.
En trek zelf je conclusies.
De wereld wordt opgeofferd aan winstbejag.

GiaJ
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2013 15:50

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door GiaJ »

Ik schrok me allereerst een ongeluk toen ik hoorde dat er neonicotoiden in tuinaarde zou zitten!
Ik heb naar aanleiding van deze uitzending navraag gedaan over de tuinaarde bij verschillende tuincentra. Van de Hornbach kreeg ik het antwoord dat er een foutje in de informatie zat die gegeven werd door Dr. J. van der Sluijs. Het blijkt niet te gaan over potgrond voor consumenten, maar over grond voor professionele telers.
Maar helemaal zeker lijken ze er bij Hornbach ook niet over. Ze weten zeker dat de tuinaarde met het RHP keurmerk vrij is van pesticiden (hier een link naar de site van RHP met tevens hun reactie op de tros radar uitzending: http://www.rhp.nl/nl/consumer/nieuws/13 ... t-en-dier/) en er werd iets vaags geopperd over een mondelinge bevestiging die ze van andere leveranciers gekregen hebben dat die aarde ook vrij is van neonicotoiden. Verder heb ik geen antwoord gekregen op mijn vraag hoe men ervoor zorgt dat de tuinaarde vrij is van beestjes. Ik heb wel een geforward mailtje ontvangen van een Hornbach medewerker waarin een RHP gecertificeerde tuinaarde leverancier verklaarde dat de tuinaarde die zij leverden vrij waren van diertjes omdat het als veen gewonnen werd en dat er daarom geen beestjes inzaten. Er stond niet bij om welke leverancier het ging.
Nu ben ik toch wel benieuwd hoe de vork nu precies in de steel zit. Ik wacht nogsteeds op antwoord van o.a. de Intratuin, de albert heijn, gamma, praxis, hoogvliet.
Ik wil ook wel eens weten hoe potgrond dan bewerkt wordt om de diertjes er uit te krijgen. Want niet alle potgrond die je koopt komt van veenwinning (als daar dan echt geen diertjes inzitten).
Verder roep ik ook Dr. J. van der Sluijs op om zich te mengen in deze discussie, want ik ben toch wel benieuwd hoe hij er achter is gekomen dat er neonicotoiden gebruikt worden in de verwerking van tuinaarde voor de consument.

GiaJ
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2013 15:50

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door GiaJ »

@ questionmarc: Goed idee. Ik ga gelijk wat tuincentra hierover lastigvallen! :D

wimvb
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2013 17:33

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door wimvb »

De tuinbranche verschuilt zich achter wettelijke regels, maar die regels deugen niet.
Wettelijke regels worden gemaakt door politici, die vaak achter de feiten aanlopen, die er zelf onvoldoende verstand van hebben, die beinvloed worden door lobbbyisten uit de industrie, die als ze iets doen vaak maar halve maatregelen nemen om 'de kool en de geit' te sparen en die vaak pas iets doen als het niet anders meer kan ofwel als het te laat is.

Wij als consumenten moeten ons verstand gebruiken en die schadelijke pesticiden niet meer kopen.
Maar dan moeten er wel alternatieven zijn. Ze zouden op de site moeten staan bij TROSRadar, maar ik heb ze helaas nog kunnen niet gevonden.

Daarom mijn oproep: welke natuur- en milieuvriendelijke alternatieven zijn er?

jaapamsterdam
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2008 13:53

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door jaapamsterdam »

"Silent spring" van Rachel Carson uit 1962 wordt dus waarheid

GiaJ
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2013 15:50

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door GiaJ »

Milieuvriendelijk alternatief:
- bladluizen: groene zeep/spiritus opgelost in water in plantenspuit direct op de bladluizen spuiten
- mieren (in huis): heel goed schoonmaken en geen etensresten laten staan, en als je het nest kan vinden met een schepje de koningin verwijderen
- tuinaarde: ik ga ervan uit dat eko nogsteeds wel een goed keurmerk is, maar als je het echt niet vertrouwd kan je altijd je eigen compost maken (dat kan zelfs op een balkonnetje) en dat mengen met zand, et voila: tuinaarde
- er zijn ook kevertjes die aan blaadjes knagen die als plaag worden gezien, daar zijn aaltjes voor te krijgen
- muizen: vallen en goed schoonmaken en opruimen, gaten dichtmaken, een kat/boa constrictor lenen :P

Ik denk dat als je een beetje nadenkt er altijd wel een milieuvriendelijk alternatief op makkelijke producten uit de winkel te verzinnen is. De vraag is: hoe veel energie wil de consument daar in steken?

petergaas
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2013 23:07

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door petergaas »

Als natuurgeneeskundig therapeut wil ik het volgende opmerken. Pesticiden en ook de weekmakers van alle plastics en sommige E-nummers worden xeno oestrogenen genoemd. Deze stoffen worden door het lichaam gezien als oestrogenen en zijn een belangrijke oorzaak van borstkanker, eierstokkanker en prostaatkanker.
Als men dit weet, dringt het gevaar hopelijk echt door.
WEET dit als consument en eet biologisch, denk na over je plasticgebruik en leef E-nummerloos.

En zaai een mengsel van 'bijenbloemen' in je tuin, of elders.

Peter

Hedvig
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2014 13:55

Re: Pesticiden en Bijensterfte

Ongelezen bericht door Hedvig »

Ik weet niet of dit al eerder is geschreven.

Als de bij uitsterft dan volgen wij na enige jaren. Dat is verkondigd door Einstein en Schweizer, toch geen kleine jongens.
Nu al probeert men handmatig gewassen te bestuiven in bv China omdat er te weinig bijen zijn. Dit gaat ons voedsel onbetaalbaar maken.

In naam van geldzucht worden we dom gehouden!!!

Gesloten