LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Robotstofzuigers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door Radar »

Wat zou het toch heerlijk zijn als je nooit meer hoefde te stofzuigen. Daarvoor zijn er robotstofzuigers op de markt.

Maar hoe goed doen ze hun werk? Radar doet de test.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door ciske »

Ik stofzuig zelf wel, nog effe en alles wordt gedaan.

moeders42
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2011 16:58

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door moeders42 »

ciske schreef:Ik stofzuig zelf wel, nog effe en alles wordt gedaan.
Ik kwam op you tube dit filmpje tegen, dit kan er ook gebeuren met zo'n stofzuiger.
Omdat ik 2 honden en 3 katten rond heb lopen hoef ik hem gelijk niet meer !!!
http://www.youtube.com:80/embed/xWMkOwq2qIU?rel=0

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

Hallo moeder42,


Ik heb gezien wat je bedoelde.
Als je een huisdier hebt, dan kun je beter niet zo'n ding hebben.
Hoewel ik hier op dit forum niet meer post en door de colum Robotica hier naar toe geleid werd en dat onsmakelijke filmpje zag, vond ik het toch nodig om speciaal voor jou een uitzondering te maken door op jou te reageren.
Verder vind ik als iemand die een huisdier heeft toch zo'n apparaat wilt kopen, er beter aandoet zijn\haar huisdier even ergens anders te plaatsen, dan heb je tenminste niet dat probleem zoals op het Youtube filmpje te zien is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door crazyme »

Lijkt mij gewoon common-sense om huisdieren en robotten te scheiden.

Er zijn al talloze tests geweest met dit soort apparaten.

Is het gewoon leuk om als redacteur met dat soort speeltjes te werken ?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik heb een robot stofzuiger. Lijkt net een mens. Soms wel wat lawaaiig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door kweenie »

Leuk gemaakt reclamefilmpje, maar niet echt realistisch. Maar dat is ook het doel niet van reclame.

Hier een robotzuiger (eigenlijk borsteler) en twee poezen en het werkt perfect. Hij haalt trouwens volgens mij ook meer haren uit vloerbedekking dan een gewone zuiger, dus juist met huisdieren is een robotzuiger handig.

Het enige is, normaal kun je tijdens het zuigen zelf nog grote dingen van de grond halen (zoals speelgoed), daar moet je nu aan denken voordat de robot van start gaat.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door ciske »

dus juist met huisdieren is een robotzuiger handig
Lijkt mij juist niet, ik heb een hond ( is er niet bang van) , maar leuk vindt die het ook niet.
Hoewel ik hier op dit forum niet meer post


off topic, jammer benikeennederlander.

hvz
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2012 21:06

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door hvz »

Ik had niet verwacht dat dit soort apparaten nog zo slecht zouden werken. Ruim 6 jaar geleden heb ik eens voor 15 euro een automatische wisser (met een wisdoekje eronder) gekocht, de "Robomob". En in mijn kamer van 6 bij 13 meter, met meerdere kleedjes, meubels, een bank, kasten, diverse tafels e.d. loopt 'ie eigenlijk nooit vast. Alleen als 'ie richting de keuken gaat is er een probleem: Hier is een verwarming met een rooster erboven - en hij heeft moeite om van dat rooster af te komen - en er is een drempel met aan de andere kant tegels; als 'ie daarop terecht komt lukt het ook niet altijd om terug te komen. Overigens: Ook in de rest van het huis (gang, 3 slaapkamers) loopt 'ie nergens vast.

En op basis van de beelden heb ik sterk de indruk dat mijn vloer nadat dit ding eroverheen gegaan is schoner is dan wat ik in de test zag.

babske007
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2012 21:50

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door babske007 »

Dringend

Ik heb er al 4 in huis gehad ik ben bedliggerig is een grote uitkomst hoeft mijn man na het werk niet altijd met de stofzuiger te leuren door huis mijn zoon heeft er al een 7 jaar onbekend merk andere zoon een i robot ook al 1 jaar ik heb 2 type,s van irobot gehad de roomba 555 en de roomba 640 zuigen het beste de tegelvloer en een philips de duurtse deed het ook niet toen bij medimarkt zijn ze gaan uitzoeken welke het wel doet voor mijn probleem heb zwarte tapijten en daar stoppen ze,
dus zoek er ene die ook over de zwarte tapijten gaat dringend nu vanaf zaterdag een samsung een zwaarder type dan van de test die zou het zeker moeten doen zijden ze.
maar niks dus gaat morgen ook retour maar nu heb ik er nog geen ik hoor toch graag van julli welke wel gaat op zwarte tapijten
Mvg Barbara
de irobot zijn het beste in mijn ogen maar sta open voor elk merk
Laatst gewijzigd door babske007 op 08 okt 2012 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Brigit76
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2012 21:49

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door Brigit76 »

Ik heb de Roomba 531 (die in de test is gebruikt) van iRobot en ben super tevreden. Hij maakt goed schoon maar je moet hem echt z'n werk laten doen. Een half uur (zoals in de test) is echt te kort voor een gemiddelde huiskamer. Dit model moet je zelf aanzetten en dat doe ik altijd wanneer ik 's morgens naar mijn werk ga. Hij gaat altijd zelf terug naar het oplaadpunt. De 531 is de goedkoopste en de verkoper bij MediaMarkt vertelde me dat de hogere modellen programmeerbaar zijn zodat ze zelf starten met schoonmaken. Vond ik niet nodig maar kan handig zijn.

Kortom ik ben echt tevreden.

Groetjes,
Brigit

antonv
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2012 10:06

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door antonv »

Het is jammer dat de enige goed werkende robot stofzuiger niet is getest: Neato XV-15.
Goede zuigkracht. Navigatie d.m.v. laser. Hij raakt zelden de weg kwijt. Zuigt overal zonder willekeurig rond te rijden. Probeert botsingen te voorkomen.
Start automatisch en vindt altijd zijn laad station terug.
Als de accu leeg is gaat hij opladen en gaat daarna verder waar hij gebleven is. (werkt echt!)
Kleedjes zoals in de uitzending gaat hij gewoon overheen.
Enige nadeel is dat hij duur is: 500 euro.

Anton.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Ik vind de robot stofzuiger test niet zoveel waarde hebben.
Er wordt verkeerd getest : het is algemeen bekend dat je met hoogpolig tapijt niets aan zo'n stofzuiger hebt. Dat staat volgens mij ook in het boekje.
En er wordt een belachelijk groot test bergje as neergelegd, wat zo'n simpele stofzuiger niet aan kan.
Deze stofzuigers zijn bedoeld voor gladde vloeren of zeer korte vloerbedekking.
De test van de Samsung werd ook verkeerd gedaan. De Samsung heeft een supergroothoek lens die--als hij voor het eerst wordt gebruikt-- de kamer in beeld brengt, en in het geheugen opslaat. Pas bij de tweede run herkent de Samsung de meubelen en lampen aan het plafond, waarna hij de meest logische en snelste route volgt. Tijdens de test stonden er vier deskundologen in een kringetje om de Samsung, waardoor de camerabeelden ernstig worden verstoord. Het ding weet daardoor niet meer waar hij is. Ik bezit zelf een Samsung, het apparaat werkt redelijk effiecient. Maar een goede stofzuiger voldoet beter.
Heeft u veel losliggende snoeren op de vloer, begin er dan niet aan, de roterende borstel trekt ze naar binnen en de robot stopt

Ache
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2009 20:54

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door Ache »

En er wordt een belachelijk groot test bergje as neergelegd, wat zo'n simpele stofzuiger niet aan kan.
Onzin, ik heb een Roomba 555 en die heeft met zoiets geen enkel probleem
Hij maakt goed schoon maar je moet hem echt z'n werk laten doen. Een half uur (zoals in de test) is echt te kort voor een gemiddelde huiskamer
Hangt natuurlijk af van wat je onder gemiddelde huiskamer verstaat, maar feit is dat ze hem niet zijn programma af hebben laten werken en dan zeggen dat hij niet zo goed alles opzuigd. En tegelijk zeggen ze dat ze de handleidingen hebben gevolgd. Dat klopt dus voor geen meter.

"Het wordt onder de bank geveegd en niet opgezogen" Nee, he he. Natuurlijk niet, als je een camera op zo'n robot plaatst waardoor hij niet meer onder de bank kan komen...

Tip: Ze hebben vrijwel allemaal een filter. Dat kan je heel eenvoudig schoonmaken met een verfkwast.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door kweenie »

antonv schreef:Het is jammer dat de enige goed werkende robot stofzuiger niet is getest: Neato XV-15.
Het is inderdaad jammer dat deze niet meegetest is. Ik heb zelf een tijd getwijfeld tussen Neato een Roomba. Na vergelijking viel de keuze voor mij duidelijk op Roomba. Beide machines hebben voordelen en nadelen en ze zijn in de manier waarop ze werken zo verschillend, dat ze ook moeilijk te vergelijken zijn. Voor mij waren de positieve punten van de Roomba duidelijk groter dan de positieve punten van de Neato, maar dat kan voor een ander weer anders zijn.

Ik zou daarom aanraden om in elk geval deze twee merken te vergelijken en bv. ook op internet tests en ervaringen te bekijken. Die zijn er genoeg te vinden.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

kweenie schreef:
antonv schreef:Het is jammer dat de enige goed werkende robot stofzuiger niet is getest: Neato XV-15.
Voor mij waren de positieve punten van de Roomba duidelijk groter dan de positieve punten van de Neato, maar dat kan voor een ander weer anders zijn.
Ik heb net besloten een Neato te bestellen, maar wat waren voor jou de postieve punten van Roomba die je keus bepaald hebben?
En welke Roomba heb je genomen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb de 770.

De Neato is meer zuiger, de Roomba is meer een borstelaar. Een iets andere manier van schoonmaken, maar beiden effectief. Alleen heeft de Neato een veel krachtiger zuigmotor nodig voor het zelfde resultaat en daardoor is hij ook veel lawaaieriger. En hij blaast daarom ook meer.

De Roomba schijnt een stuk beter in hoekjes/randjes te vegen, omdat hij een draaiend vegertje rechtsvoor heeft. De Neato schijnt dat meer naar zich toe te moeten zuigen.

De Neato maakt netter zijn eigen 'patroon', maar de Roomba houdt meer rekening met hoe vies het is. Dan gaat hij er bv. een paar keer overheen, zodat het schoner kan worden. Neato is dus wel een stuk sneller klaar met zijn patroon, maar dat is niet echt een issue als de Roomba gewoon aan het werk is als je weg bent.

De Neato schijnt ook iets minder goed programmeerbaar te zijn, maar dat weet ik niet zeker. De Roomba is in elk geval prima te programmeren, per weekdag verschillend als je dat wil.

Laden en de weg terugvinden lijkt wat van de situatie afhankelijk te zijn. Bij de een blijft de Neato vaker steken, bij de ander de Roomba. Bij mij heeft hij tot nu toe geen problemen ermee gehad.

Wat ik erg prettig vind en wat ik niet goed van de Neato heb teruggevonden is dat je de Roomba eenvoudig op een andere verdieping kunt zetten en daar gaat hij dan braaf aan het werk. Omdat het een 'domme' robot is, hoeft hij daar dan niets te 'leren' of in zich op te nemen en je hoeft er ook geen extra hulpmiddelen (zenders of zo) te hebben. Misschien dat de Neato dat ook wel kan, maar ik heb het niet echt terug gevonden.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

kweenie schreef:Ik heb de 770.

De Neato is meer zuiger, de Roomba is meer een borstelaar. Een iets andere manier van schoonmaken, maar beiden effectief. Alleen heeft de Neato een veel krachtiger zuigmotor nodig voor het zelfde resultaat en daardoor is hij ook veel lawaaieriger. En hij blaast daarom ook meer.
Volgens mij is de Neato (of Vorwerk) een van de weinige echte stofzuigers.
Ik kies persoonlijk voor de Neato omdat wij een groot gedeelte in de woning een siergrindvloer hebben, en dan heb ik aan een veger niet veel.
De test hier eigenlijk ging dus feitelijk niet over Robotstofzuigers, maar Robotvegers. Klein detail, wezenlijk verschil.

De Roomba schijnt een stuk beter in hoekjes/randjes te vegen, omdat hij een draaiend vegertje rechtsvoor heeft. De Neato schijnt dat meer naar zich toe te moeten zuigen.
De nieuwe Neato heeft overigens ook gewoon hoekborstels, dus daar zit geen verschil. Ook is hij voorzien van een hepa filter.
De Neato maakt netter zijn eigen 'patroon', maar de Roomba houdt meer rekening met hoe vies het is. Dan gaat hij er bv. een paar keer overheen, zodat het schoner kan worden. Neato is dus wel een stuk sneller klaar met zijn patroon, maar dat is niet echt een issue als de Roomba gewoon aan het werk is als je weg bent.
De roomba werkt dan ook algoritmisch door een ruimte, terwijl een Neato wat intelligenter de ruimte door gaat, systematischer. Hij tast ook alles met een laser en sensoren af, terwijl een roomba het moet hebben van zijn stootbumper. Een Neato gaat bijvoorbeeld strak langs een plint, terwijl de roomba er tegen op botst.
De Neato schijnt ook iets minder goed programmeerbaar te zijn, maar dat weet ik niet zeker. De Roomba is in elk geval prima te programmeren, per weekdag verschillend als je dat wil.
De neato is elke dag vrij te programmeren, net als de roomba.
Laden en de weg terugvinden lijkt wat van de situatie afhankelijk te zijn. Bij de een blijft de Neato vaker steken, bij de ander de Roomba. Bij mij heeft hij tot nu toe geen problemen ermee gehad.
Hebben beide inderdaad wel/niet problemen mee.
Wat ik erg prettig vind en wat ik niet goed van de Neato heb teruggevonden is dat je de Roomba eenvoudig op een andere verdieping kunt zetten en daar gaat hij dan braaf aan het werk. Omdat het een 'domme' robot is, hoeft hij daar dan niets te 'leren' of in zich op te nemen en je hoeft er ook geen extra hulpmiddelen (zenders of zo) te hebben. Misschien dat de Neato dat ook wel kan, maar ik heb het niet echt terug gevonden.
De neato kun je ook rustig op de verdieping zetten en z'n werk laten doen, als hij klaar is keert hij terug op de plek waar je hem gestart hebt.

Nadeel van de roomba vindt ik wel die virtuele barrieres. De neato heeft een simpele magneetstrip die je overal kunt leggen. Vindt ik gebruiksvriendelijker.

Ik ken mensen met de Neato en de Roomba en ze zijn beide eigenlijk tevreden. Ik ga voor de Neato in ieder geval, vooral omdat hij niet algoritmisch werkt, niet botst en een echte stofzuiger is, in plaats van een veger.
Komend weekend wordt hij besteld, de Neato VX-21.

babske007
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2012 21:50

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door babske007 »

Hallo
ik lees hier de reactie,s die Neato gaat hij over zwarte tapijten?
want ik heb er al 4 in huis gehad die het niet doen er op ze stoppen aan de rand
ik roomba gehad 2 verschillende een philips en een samsung .
ik bestel er direct ene als hij het doet en waar kan ik hem kopen of bestellen ?
alvast bedankt MvrG Barbara

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

babske007 schreef:Hallo
ik lees hier de reactie,s die Neato gaat hij over zwarte tapijten?
want ik heb er al 4 in huis gehad die het niet doen er op ze stoppen aan de rand
ik roomba gehad 2 verschillende een philips en een samsung .
ik bestel er direct ene als hij het doet en waar kan ik hem kopen of bestellen ?
alvast bedankt MvrG Barbara
Voor zover ik het kan vinden, heeft de neato daar geen problemen mee.

Gesloten